handdator

Visa fullständig version : Är TT Raptor 30 v2 någe att ha?



Heda
2007-10-04, 23:24
Sugen att prova helisar, är den någe att börja med?

eller vad är direkt dåligt med den :)

en fullt kullagrad heli med TT 39motorn för under 3tusen, e det bara att slå till ? (Ny i kartong såklart)

Det känns lite så, även fast jag inte har råd med gyro å servon till den direkt så är det väl ok pris att handla för.

Vad säger expertisen ?

Do or Die 8)

Nexus
2007-10-04, 23:36
ja vänd dig till www.rcheli.se och fråga dom gärna !!

det finns massor folk där för helikopter sysslar !!
Jag är en av dom för helikopter också !!

dom kan ge dig råd !!

MVH Steve

:D :D :D

Stuff
2007-10-04, 23:56
De är en bra nybörjar heli men om du har råd å lägg till pengar så är de mycke bättre å köpa en raptor 50 i ställe för den är stabilare och mer å växa me om du inte har råd med en 50 så slå till på 30in
Men tänk på att de är inte billigt å flyga heli så du inte ångrar dig när du ska till å handla resten

Och ta å skaffa en bra simulator å träna mycke i för de ä viktigt med spakvana på en heli när man kommer ut första gången

Har du fler frågor så är de bara dra i väg ett PM eller skriva vidare i tråden så ska jag och alla andra försöka hjälpa dig så gott vi kan

MvH Andre´

Heda
2007-10-05, 00:36
Låter bra

Som 1a "riktiga" så duger den nog, ska ju "bara" börja med att hovra runt å köpa kraschkit ;)

Tänkte inte köpa så dyr i början ifall man inte tycker det är så skoj som jag "tror" att det är ;)

antar att den inte lever til julafton så då får väl en tomte komma med en 50-60 size istället :)

Heda
2007-10-05, 01:08
oj, fanns många newbietrådar där på rcheli å frågor om just den maskinen, har läst så jag e fyrkantig i ögonen nu ;)

schyrre me tips

Nexus
2007-10-05, 03:42
oj, fanns många newbietrådar där på rcheli å frågor om just den maskinen, har läst så jag e fyrkantig i ögonen nu ;)

schyrre me tips

javisst det stämmer jag finns med där också kallas som Nexus samma !!

MVH Steve

:D :D :D :D

Ekis
2007-10-05, 09:06
Raptor är bra som nybörjarmaskin. Se till att det är en V2 modell du köper. Syns lättats på att huven är ganska spetsig framtill. V1 är trubbig. Det är lätt att bygga om en 30 till 50 ifall du vill det i framtiden. Större motor med motorfäste samt längre bom o blad. Kör med träblad tills du börjar flyga runt ordentligt. Var noga med att inte köra motorn för varm. Tänk på att nålarna på TT motorerna är lite bakvända. Huvudnålen påverkar nästan enbart maxvarv o lillnålen är den du ställer med upptill 75% av öppen trottel. Går motorn varm så öppna på lillnålen. En liten varning dock: Det är lätt att fastna i heliträsket för det är så förbannat ku!!!

Heda
2007-10-05, 12:18
Tjo

Nu står den hemma :)

Fräääänt ;)

Stuff
2007-10-05, 12:44
grattis till ett bra val och lycka till med helikopter utmaningen

MvH Andre´

Heda
2007-10-05, 22:17
Tack för alla tips å grejor ;)

Någon som har tips på servon ?

Futabas gyro 401 verkar var hyggligt "bang for the buck"

Ompa
2007-10-06, 00:18
Kör på Futaba Gyrot GY 401 med servot 9254. Det är nästan som ett standard kit i 30 och 50 helisar.

I mina helisar kör jag med dessa servon, Diamond DS 9500 & DS 9900. Köpte dom på Stepson hobby, 0515-91075 stepsonhobby@ueab.net
Lite servo fakta:
DS 9500 100/120 Ncm vid 4,8/6,0 V
Ställtid 0,15/0,13 sek
Vikt 51 gr
Mått Br. 20 X H. 38 X L. 40
Kullagr. med helmetalldrev

DS 9900 150/170/190 Ncm vid 4,8/6,0/7,4 V
Ställtid 0,17/0,15/0,12 sek
Vikt 50 gr
Mått Br. 20 X H. 34 X L. 40
Kullagr. med helmetalldrev
Coreless motor
Servot klarar att köras med 7,4V LiPo

Det är servon till bra pris som även funkar bra till tuffare och agresivare flygning i framtiden. Och vi är några heli nissar i klubben som flyger med dessa servon.
Visst funkar det även med standard servon, men du lär byta illa kvickt när du märker hur kul det är att flyga heli och vill göra lite mer än bara hovra och flyga fram o tillbaka.
Vad använder du för radio? Eller har du inte skaffat det ännu?

Heda
2007-10-06, 00:47
Oki,

Jag har en optic 6a,
Är sugen på Futabas 9kanalers men känns lite dumt (kanske) att köpa en sådan nu när 2,4ghz historierna börjar dyka upp, värstingradio får vänta tills det känns helrätt :)

Ompa
2007-10-06, 00:58
Går själv i radiobytar tankar och har en JR PCM9X II med syntes modul som jag tänkte sälja med 2st synt mottagare R10DS, halsrem, manual, väska och kvitto med garanti till Februari 2008. Är du intresserad kan du PM'a mig eller ringa mej på mobilen 070-2620264. Svarar oftast på den så länge jag är vaken. :lol:
Bilder kan skickas vid behov om det nu skulle finnas något intresse.

Heda
2007-10-06, 13:01
Tack men nej tack :) Ska jag byta så blir det till en 2,4

Optic:en duger nog att hovra med :)



Går själv i radiobytar tankar och har en JR PCM9X II med syntes modul som jag tänkte sälja med 2st synt mottagare R10DS, halsrem, manual, väska och kvitto med garanti till Februari 2008. Är du intresserad kan du PM'a mig eller ringa mej på mobilen 070-2620264. Svarar oftast på den så länge jag är vaken. :lol:
Bilder kan skickas vid behov om det nu skulle finnas något intresse.

Ompa
2007-10-06, 14:25
Klart att det räcker med din Optic, tänkte bara Om...
Kommer du köra 2.4 GHz på resten av dina prylar, eller blir det bara helin?

Heda
2007-10-06, 15:20
Tanken jag hade var att köra mina 40 flygplan (calmaton å edge) och helin på 2.4

Så får elflyget behålla 35mhz så länge, men det blir en senare historia 8)

Ompa
2007-10-06, 15:41
Kommer väll kosta en slant att byta mottagare i dom andra kärrorna väll?
Men så är det i denna hobbyn, satsa på något som håller ett gäng med år så blir det inte så dyrt i längden.
Det är därför jag kommer att byta radio, den jag har funkar finfint till helisar, men sämre till mina skala modeller. Därför vill jag ha fler kanaler och större mixnings möjligheter. Efter detta radio byte så blir det nog ingen ny på de närmsta 10 åren :roll:
En Futaba T12Z beställd :D

Heda
2007-10-07, 12:58
Allt kostar som man vill ha, det är bara en tidsfråga innan man handlar (då behovet eller habegäret blivit tillräckligt)

Spanade runt lite på på forum, endel flyger ju med std, servon verkar det som.

Jag köpte 3st s3010 till höjd, skev å pitch.
Gasen blir ett std med kullager
å sedan kommmer det ju ett servo med gyrot.

Här ska bli installationsorgie ikväll ;)

T5
2007-10-07, 13:34
Jag köpte 3st s3010 till höjd, skev å pitch.
Gasen blir ett std med kullager
å sedan kommmer det ju ett servo med gyrot.


Kör med det på min Trex 600n och det funkar bra.
Som nybörjare behöver du inte 700kronors digitalservon för att flyga runt.

Heda
2007-10-07, 13:46
AH, skönt att höra

Jo som nybörjare har man nog andra problem :)

Sedan är det ju bra att börja med alla "glappiga" prylar så man känner skillnaden å tycker det är värt pengarna när man byter, (till vurstinggrejor) blir ju en ny Ahaupplevelse då.

T5
2007-10-07, 14:03
Klart det blir skillnad om man har riktigt tighta och fina digitalservon.
De centrerar bättre och ger en mjukare känsla, men för att komma igång blir s3010 perfekt och är inte "glappiga".

Det är absolut en bra set-up för att lära dig hovra och flyga runt, du behöver inte det värsta för att komma igång och flyga heli :)
(Tror det finns nybörjare som blir avskräckta då de hör proffsen diskutera att "man måste ha" vurstingservon etc... )

Jag har ett gäng fina JR digitalservon i min minititan elheli och där tycker jag digisarna gör sig bra. Det är en mkt mindre helikopter och bra servon gör den mer precis och enklare att flyga.

Fly low, take risks! :)

Heda
2007-10-07, 14:51
Nästa grej att shoppa på listan e 401 gyro med servo-combo, läste någonstans att de pallar bara för 4,8 volt, stämmer det?

Tänkte klämma i en 4,8 2200mah acc i den, eller vad e att rekomendera ?

T5
2007-10-07, 18:32
Jag kör Sanyo 1500mah Ni-cad. 4.8V Det räcker för tre flygningar.
Om man inte har digitalservon så räcker strömmen längre.

Tailservot S9254 rekommenderas att endast köras på 4.8V, gy401 och S3010 servona klarar 6V.
Ditt 2200mah ack kommer funka fint, vissa kör med LiPo + stepdown regulator, men en klassisk setup med vanligt batteri blir bra.

Ompa
2007-10-07, 19:50
Dom Diamond servona jag menade kostar dock inte 700kr - 800 kr. Men skit samma. En 30 heli funkar finfint med std servon, men börjar man flyga mer agresivt kan det vara värt att tänka på att byta upp sig på servo fronten. För även om dom orkar så kanske dom inte håller så länge. Men 3010 servot är ett aldeles utmärkt servo, rekomenderas av bla Fullkontroll till T-Rex 600N som ett budget alternativ på servo fronten. En fin sak med din Raptor 30V2 är att om du känner att den verkar "för liten" kan du för en förhålladevis låg peng köpa ett konverterings kit så det blir en Raptor 50 Titan. Då blir det genast lite mer helikopter.

Heda
2007-10-08, 12:10
Ingen risk att jag växer ut den där än på ett tag, från Laman v3 upp till raptorn känns det gigantiskt 8)

En fråga som dök upp igår när jag pulade i servona, är alla länkar å grejor som är med helikopterna supertajta, jag tyckte jag fick släppa en 1/8 -1/4dels varv på allt som hade med länkage att göra för att slippa servo "burr" allt går riktigt trögt.

Eller finns det några andra kulor/länkar som är att rekomendera så man ändå kan dra åt men går smoooth ??

T5
2007-10-08, 12:18
Kulorna ska du dra fast, det är linken, alltså kulhandsken som ska rotera över kulan.
Se också till att kulhandsken hamnar mitt på kulan, tryck inte på handsken för 'djupt' så den ligger bakom kulan, mot servooket.


Om linkarna är oflexibla och går alltför tungt finns två metoder:
1. Brotch som man kan använda för att fräsa upp kullingarna (kulhandsken) med.

2. Testa att nypa med en plattång över kullinken när den sitter på plats på kulan, det kan hjälpa.

Heda
2007-10-08, 12:45
Mjo

aha oki, ska prova lite, jag hade på en dutt med olja för mera glid, men det hjälpte föga.

Ska se över det där :D

Tack för tippset :D :D :D (igen)

Heda
2007-10-09, 07:40
http://www.fullkontroll.se/t028-kullinks-sizerfras-p-2079.html


Kan det där vara någe för att lätta upp linkarna ?

T5
2007-10-09, 09:31
Jepp

Ompa
2007-10-09, 23:31
Funkar fin fint ;)

Heda
2007-10-09, 23:37
Oki, får bli nästa beställning om jag inte får ordning på det här.

Update iaf, imorrn kommer de sista delarna, har smackat i servon nu, blev en liten ändring.

3010 på höjd, skev å gas (!) sedan ett lite starkare med metalldrev 3305 på pitch

imorgon kommer gyro och rumpservo från fullkontroll med kraschkit, noobträningställ å sådan där bladhållare för transport.

Ska slå liv i den så den får gå lite imorgon, lär ju inte bli någe flyga


Först låta motorn gå å bekanta sig med den, så får en kille i klubben trimma in den,

sen...... börjar knäna skaka :)

Heda
2007-10-10, 21:05
såå, monterat gyro å sitter å pular ihop de där flörtkulorna som nooobs har som phet-stort landningställ. Hann inte slå liv på motorn, får bli imorgon.

Ompa
2007-10-10, 21:24
Vad blev det för gyro & servo Heda? GY401 + 9254?

Heda
2007-10-10, 21:29
Jaa, var inställd på ett 401 med 9254 å sådant blev det, hade tänkt vänta till lön men ...... "dumt att ha halvfärdig grejor som står"

jag har aldrig haft ett så snabbt servo som det där, det bara visslar ju till :D

Ompa
2007-10-10, 21:33
Fina grejor detdär. Kommer att funka fint i din Rappy PDT_Armataz_02_43

Heda
2007-10-10, 21:43
blir nog bra, känns lite spännande.

Lite mera pirrigt nu att smacka ihop en arf *i 40 -50 storlek, som har
varit mitt största "bygge" hittills ;)

*flygplan alltså :)

Heda
2007-10-11, 14:59
fråga till ;)

Orginaldämparen på en skala ett till tio ??

asså jag slog igång motorn för 1a gången idag å tänkte låta den pluttra lite, men den där ljuddämparen läckte ju som lite vartsans ?

Är det bara min eller e dom crap :)
raskt på listan så hamnade en sådan där porrig glanspolerad historia 8)

T5
2007-10-11, 16:23
Originalet till R30 är inge bra.
Den är monterad med en längstgående bult som rallar upp och jäklas.
Köp en ny dämpare som är i ett stycke...

Se bara till att du får en till 30'a-something motor.

Heda
2007-10-11, 18:50
Jag trollade fram tuben som jag tätade ljuddämparen till Kyo GX40n till, har kladdat på lite på den här oxå, får se imorrn när inkörningen fortsätter om det kommer ut mera framtill än bak den här gången oxå ;)

Den får ett försök till :roll:

Ompa
2007-10-11, 20:04
Originalet till R30 är inge bra.
Den är monterad med en längstgående bult som rallar upp och jäklas.
Köp en ny dämpare som är i ett stycke...

Se bara till att du får en till 30'a-something motor.

Ber att få instämma.

Heda
2007-10-11, 20:29
Får bli en sådan där blankpolerad typ denna eller vad bytte ni till ?
http://www.fullkontroll.se/htpv0102-mh001-high-performance-alum-optional-muffler-p-2363.html


Såg nu att man inte kan pilla dit glöden på motorn, jag har en sådan där glödförlängare liggandes, men vart har ni satt själva "hubben" som man sätter glöden på nu? Tips på detta :D

T5
2007-10-11, 20:38
Den ska du montera med en av motorfästeskruvarna = glödförlängaren måste jordas mot motorn.


...Sluta fråga nu, ut och flyg! :o)

Heda
2007-10-11, 20:42
jo tändhatten å jord har jag koll på, men pluppen man stoppar glödaren på menar jag :)

Flyga? Usch, var ut med calmaton idag, blåsigt å nollgrader, ingen sol, flög en halv tank innan jag slutade känna skevspaken med tummen, händerna har inte fattat att de är vinter :lol:

Helin är olfygen, har gått en tank bara på lite över tomgång

Heda
2007-10-12, 21:23
Provade att hovra (knappt) idag med pinnar å pingisbollar under ;)

En fundering bara, stjärtrotorn.....

Om Helikoptern drog å fel håll med stjärtrotorn, dvs spaken åt högerså drog den åt vänster (snurrade alltså)

Det löstes snabbt med vanlig servorevschering på radion, men servorevescheringen på gyrot, ställer man in vilket håll den ska kompensera åt där ?

Det blev lite lustigt för jag fick ordning på sidorodret med spaken men kom det en vindpust så snurrade den i "medvinden"

Men väl hemma å kunnat luska som en knodd i pappiren så tror jag jag fattat rätt.

Magnus G
2007-10-12, 22:25
Jepp. Om gyrot verkar åt fel håll så märks det väldigt snabbt, så snart man försöker lyfta så kommer helikoptern att vilja börja snurra och man kan inte stoppa det (annat än att landa).

Så ditt gyro kompenserade åt rätt håll, däremot är det troligt att gain:en var för låg då den inte klarade att kompensera för vinden.

Mr J
2007-10-12, 22:30
En fundering bara, stjärtrotorn.....

Om Helikoptern drog å fel håll med stjärtrotorn, dvs spaken åt högerså drog den åt vänster (snurrade alltså)
´

Hej, jag brukar inte blanda mig så mycket i helidiskussioner, mest för att det är nästan trettio år sen jag höll på med heli men,

När jag höll på så skulle nosen gå åt samma håll man drog vänsterspaken, och jag tror inte att det har ändrats sen dess?

Så jag hoppas att du bara blandar ihop begreppen (löjligt lätt hänt, vet jag av egen erfarenhet).

Heda
2007-10-12, 22:39
Jooo :lol:

Asså, jag har ju hunnit flygigt lite med min Lama, innan så spakrörelsen satt som den skulle men nu har jag pulat hela kvällen å provsnurrat helin i famnen å sett vilka vinklar jag fått på stjärtroton.

Vid provflygningen så var det tre fel :oops: :oops: :oops:

1, fel reveschering på stjärtrotorn.....
2, HH var inte inkopplat, så den hasade runt som vindstruten i vinden
3, vinkeln på bladen på stjärtrotorn var inte på "noll" när spaken var i noll......

Tur man fått någon timme med laman så man kände att någe var tok :roll:

Nya tag nästa gång nu när det är fixxat, få se vad som dyker upp då :roll:

Magnus G
2007-10-12, 22:47
Hmm, fel 3 där behöver inte vara ett fel: För blandvinkel ska inte vara noll när roderspaken är i mittläget.

Det kommer alltid att finnas ett vridmoment så länge helikoptern flyger så därför ska det finnas en viss positiv pitch på stjärtrotorn i normalläget.

På R30 ska oket som styr tailpitch-slidern vara ganska precis 90 grader mot stötstången, när spaken är i mittläget.

Heda
2007-10-12, 22:51
Det var rakt el. 90grader vid servooket, sedan längst bak på bommen såg det lite .......annorlunda ut 8)

Men nu e re rakt där oxå :D

Faan, jag vill brumma mera nu :badgrin:

Ompa
2007-10-13, 15:06
Faan, jag vill brumma mera nu :badgrin:

Ska göra lite inställningar i min nya radio, sen ska nog jag ut och "Brumma" i morgon, om vädret tillåter :D

Heda
2007-10-20, 18:25
idag vågade jag lätta, en kompis i klubben justerade in det sista å provflög sedan åkte radion över till mig..

1a resan, väldigt trevande........ ska nog rota fram simulatorn, kräver nog lite övning det där :lol:

MEN skiiiiiiiiiiiiitfränt !!!

YouTube - Helicopter

Heda
2007-11-27, 11:08
Hepp,

Lite uppdatering, har passerat den 15 tanken, hovrar fortfarande med stjärten emot mig men känner att jag får mera och mera koll på vad som händer, provade att flyga lite i sidled med babordssidan mot mig men det höll på att sluta i tårar, FÖR tidigt än ;)

Glömde gummisnoddarna till mitt "övningställ" igår så jag flög 1a gången utan, oj vilken skillnad, inte alls lika mossig och lättare att hålla i luften utan att man lär stötta med gas. Fast det blev några skakiga ögonblick då den MYCKET lättare välter åt sidorna när fingrarna blev lite väl kalla ;)


Yesss, me likey :D

T5
2007-11-27, 18:59
Niiice, bra jobbat.

När du börjar flyga runt så kör på hög höjd. Då har du tid att flippa runt stjärten mot dig och hovra ned om du får hjärnsläpp.

Ompa
2007-11-27, 20:06
Kan bara instämma med T5.
Kör hårt PDT_Armataz_02_43

Heda
2007-11-27, 23:13
Ja, men i ärlighetens namn..... känns läbbigt när helin kommer "för" högt upp, man får väl ta det i omgångar så man känner sig bekväm, å fort liten blir den rackarn oxå ;)

MEn nu kan jag ha den i luften med vilopuls iaf, förut så fick man ju höjd puls bara man hörde motorn smattra igång :)

T5
2007-11-27, 23:32
Nu menade jag inte att du skulle flyga runt eller träna sidohovring eller nose in på 300meters höjd...Se bara till att du är tillräckligt högt för att hinna "resetta" helikoptern till det läge du är trygg i, dvs: *-Tail in, -hovring*.

10-12m borde duga.

Det viktiga är alltså att ge dig utrymme att fundera en sekund extra innan helin dimper i backen.

Heda
2007-11-27, 23:37
Jo men hallå, tror inte jag varit över 4m typ, då börjar hjärta slå kan jag lova,

Äh, jag tycker det e skoj nu, tar ett litet steg i taget, har ju inte kört någe sim, brukar hovra någora minuter om dagen med min Lama v3 Coax, kan inte göra nose in med den heller 8) Men jag känner mig inte särskligt stressad heller, det får ta den tid det tar, det pheeetaste trixxet jag lyckats med hittills e att flyga runt mig i en cirkel utan att landa med stjärten mot mig, ja då fattar ni vilken nivå det e på :D

Men huvudsaken det är roligt ;)

Ompa
2007-11-28, 23:36
Som T5 skrev så runt 12m så borde du kunna se och hinna manövrera helin någorlunda. Om jag inte har helt fel så har jag för mig att man ska flyga på ca 20m höjd enligt SMFF´s gammla helicert program. Ska inte svära på detta utan det är bara något jag har för mig att jag läst. Cert är ju numera inget krav från SMFF. Det ligger lokalt på klubbarna.
Men om du försöker lägga dig mellan 12m - 20m så ser du helin skapligt och du har manöverutrymme om något går galet. Sen får du tänka på att inte flaxa iväg för långt i från dig. Ett litet tips som underlättar för att se hur helin verkligen ligger i luften, det är att kolla på medarna på landstället. Om du lär dig att titta på hur du ser dom så kommer du få det lite lättare i början att avgöra Rappyn´s position i luften.
Finns säkert mängder med fler eller andra bra tips, men detta bjuder jag på, det var vad jag fick när jag började dra i väg med min heli. Kolla medarna PDT_Armataz_02_43