handdator

Visa fullständig version : asp eller os?



elcamel
2007-10-06, 15:46
vill köpa min första 4 takatare storlek 56-61
nu till frågan det skiljer sig nästan 1000kr mellan modellerna.
vad är bra respektive dåligt mellan dom?



mvh daniel

Marcus72
2007-10-06, 16:24
För mig skulle valet vara enkelt... Saito! PDT_Armataz_02_43

McRegor
2007-10-06, 17:37
Hej,
Det man oftast får med högre pris är en större jämnhet i kvaliteten.
M a o så är sannolikheten för en rova som inte går bra avsevärt lägre med en OS jfr billiga Kines-motorer. Därmed inte sagt att ASP är dåliga men det jag sett av dom på Klubben är som sagt att kvaliteten kan vara ojämn. Så är du beredd att ta risken så kan du få en bra motor till mycket bra pris - men du kan ju ha otur också...
Sen så finns det folk som aldrig kan tänka sig t ex Volvo utan absolut skall ha Saab. På liknande sätt kan man nog säga att det ligger till i valet mellan olika kvalitetsmotorer - t ex OS eller Saito. Men vänta bara ett par sekunder till så kommer YS-maffian och berättar varför allt annat är sk...t...:)
Hälsningar
Roger

flygaren_93
2007-10-06, 17:53
jag fick en motor med en vevstake som hadde massor av gjutskägg som lossnade så motorn stanade och vavstaken böjde sig. Den höll i 40 minuter.
hoppas att jag får reserv delar. Dock är det ASP 90 2t.
men en i klubben har en exakt likadan om går som en klocka.

bilder:http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=4523

Kvaliten är o jämn! men vågar du ta risker så ta en ASP. Men det fins fler märken.


Alexander

jaka
2007-10-06, 17:54
Hej!
Idag finns det inte dåliga motorer, bara gradskillnader av "Bra".

OS är kända världen över för att ha en väldig hög och jämn kvalité på sina motorer (liksom Y&S och Saito) så vill du ha en motor med snygga gjutningar, köp en OS . Vill du ha en lika bra motor men som till det yttre kanske inte är lika fin ...så köp en ASP eller någon annan Kina kopia av OS.

Glawe
2007-10-06, 18:38
Jag har en asp 61 fyrtakt och den går som en klocka :)

elcamel
2007-10-06, 19:00
nja dessa ilandsproblem dom är svåra.
tror jag går och velar ett tag till .
har ingen panik just nu ,vill byta ut en 2 taktare som fungerar bra till en 4 taktare bara för det goa ljudet.


mvh daniel

Mr X
2007-10-06, 19:10
Ett enkelt val för mig RCV CD 58, 9.5cc
En 4-taktare med 2-taktarens fördelar

sundqvistjohan
2007-10-06, 19:11
Själv har jag OS och Super Tigre (Super Tigre är ett italienskt märke, men min 23cc tvåtaktare är tillverkad i Kina). Mina två OS-maskiner kan jag nog lita på i högre grad än Super Tigre-motorn, men den motorn har å andra sidan ett otroligt drag när den är väl inställd.

Min kompis har ett par Saito fyrtaktare, de går bra och är lättare än motsvarande storleks OS-motorer. Med Saito får du mer kraft/vikt än med OS.

Graffen
2007-10-06, 20:13
Japanska motorer :shock: , tacka vet jag Europeisk kvalitet, som t,ex Laser :D . Om man vill ha kvalitet så kostar det...
Annars har ju Just Engines fina fyrtaktare i sitt sortiment.

Casimir_rc
2007-10-07, 07:56
Kan gemföra en Sc.40 och Os .55ax.
Litar mer på Os:en i luften och på marken än Sc:en. Inte är en "kinesmotor" sämre för det.
Båda motorerna går lika bra men någonstans finns den där känslan att Os är bättre

Om inte prister spelar någon roll så skulle jag alltid välja en Os,Saito...

Krille
2007-10-07, 10:12
Jag skulle välja en OS. Har hitills under min modellflygkariär (10 år) haft en hel del olika motorer. Och bara en enda OS motor som varit dålig. Å detta är OS 70 Ultimate motorn som dom verkar haft stora problem med. Annars har alla gått som klockor å det är väll iaf en 15st i diverse olika storlekar.

Däremot har jag haft ett antal andra "billiga" märken då motorer gått både mycket bra och halvkasst.

Men den största skillnaden tycker jag är att OS motorerna är mycket lättare att ställa in än vissa "billiga"

Heda
2007-10-07, 13:06
Jag har bara erfarenhet av två st 4pluttar

En YS 63a, dynglätt att ställa in aldrig motorstopp eller någe hyss. Nackdelen är att den är törstig men den går som en raket

TT 54a lite slöare, men soppan tar aldrig slut i den, man hinner börja fundera om timern på radion stannat :)
Men ingen probs att ställa in någon av dem

Jag skulle nog satsa på en "dyr" :)

elcamel
2007-10-07, 13:17
nu när jag läst en del verkar som det lutar åt en saito motor .
http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=190_199_202&products_id=3652
verkar prisvärd.



mvh daniel

McLund
2007-10-08, 21:00
Ett enkelt val för mig RCV CD 58, 9.5cc
En 4-taktare med 2-taktarens fördelar

Mr X, har Du möjligen testat att köra en dylik RCV CD 58 i inverterat läge? Om så är fallet, hur gick den? Med eller utan tryckmatning?

Ha dé gott!


McLund

Mr X
2007-10-08, 21:10
Mr X, har Du möjligen testat att köra en dylik RCV CD 58 i inverterat läge? Om så är fallet, hur gick den? Med eller utan tryckmatning?
Ha dé gott!
McLund

Min RCV 91CD kör jag inverterat utan problem i min U-Can-Do 60.
Har ej testat 58CD men den är ju i grund och botten lika som 91:an så de ska nog inte vara något problem