handdator

Visa fullständig version : Varför ska det vara så svårt...



ask
2007-10-06, 21:55
Varför ska det vara så svårt att lära sig flyga inverterat. Tänker hela tiden håll dyk, håll dyk, håll dyk. Sen när man kommer nära marken drar man lika förbaskat höjd. Men man måste ju försöka för att lära sig, synd på min Calmato bara.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1244

Arne

Glawe
2007-10-06, 21:59
ush ja, jag håller, Om det är någon tröst så gjorde jag precis likadant för ett tag sedan med min zagi. Sen dess flyger jag inverterat på minst 20 meters höjd :)

colsson
2007-10-06, 22:02
Skaffa en simulator och träna tills det sittter i ryggmärgen.

Snickarjävel´n
2007-10-06, 23:02
Får jag ihop kärran kan visa dig imorrn med Extran hur du ska göra fabro Ask ;) :lol: :D 8)

















Eller kanske inte :oops: :roll: :?:

kenneth67
2007-10-07, 00:19
tråkigt tråkigt ... fram med epoxyn å påt igen !

wesse
2007-10-07, 09:35
ohh en trasig calmato suck mitt hjärta blöder för dig.........

ask
2007-10-07, 09:48
Det är nog någon psykisk spärr man ska över. I simulatorn går det bra, men så fort det blir paw rihk-titt så är det kört. Jag får kanske låna din Extra, Jonny?

Arne

DrHanke
2007-10-07, 09:48
det kostar å ligga på topp, Glawe 20m upp ? Här i sthlm kallar vi det "Aerobatic in the stratosphere"

Skämt å sido det är nog lite som Glawe säger öva öva öva på höjd å när du känner dig redo så sänker du höjden hela tiden...

Snickarjävel´n
2007-10-07, 09:52
Det är nog någon psykisk spärr man ska över. I simulatorn går det bra, men så fort det blir paw rihk-titt så är det kört. Jag får kanske låna din Extra, Jonny?

Arne

Inte så som du flyger :badgrin: ;) :D

Men du kan " få se på och lära " :up: 8)

bokis
2007-10-07, 11:24
Hanke o jag var på en modellflygträff förra året när det var Limbo-dags..
Hanke tyckte att jag o Dr. skulle flyga inverterat under IATA bandet..
Det gjorde vi o jag vann för första gången över den gode doktorn..
Mycket trevligt minne,kommer att ältas i minst 30 år.. :D

gimbo
2007-10-07, 15:02
Stackars Calmato :(

Synd att jag inte fick något kort på min inverterade lågsniff igår ute på klubbrn med min Edge. Var nere med fenan i gräset (ca 30cm gräs). Såg rätt coolt ut. Har bara gjort det nån gång innan frast på med min Trainer.

Lika nervpirrande varje gång. En vacker dag går det kanske inte lika bra :P

Nyroth
2007-10-07, 21:40
När man flyger inverterat så är som bekant dyk = upp, och upp är = dyrt!

Enda tipset jag har är att lära sig att rolla ur en trängd situation i stället för att ge panik höjd.

På det igen, Inverterat är kul!

Mvh,
Niklas

wesse
2007-10-07, 22:36
sätt landnings-stället på ovansidan så löser det sig

Snickarjävel´n
2007-10-07, 22:45
Airbag kanske , blir mer studs i landningarna då :D

ask
2007-10-10, 19:23
Det krävs nog lite mer än epoxy för att fixa den.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1249

Men, allt går att laga, vingen klarade sig och kroppen från canopyn och bakåt är hel. Det blir ett lämpligt vinterobjekt.

Arne

Marcus72
2007-10-10, 19:51
Det såg inte så farligt ut, stora hela bitar som är av så det är enkelt att få den lika som den var från början. Tar nog max en kväll att limma ihop.

Jag vek ihop min på mitten, blev rätt snygga snitt så jag klämde bara ihop den med lite epoxi & några förstärkningar på baksidan. Var gjort på 2 tim.

Vad kör ni för TP på era Calmatos? Jag har viktat min 90gr i baken + att jag flyttat accen långt bak för att den ska bete sig hyffsat i luften. Klart stabilare att landa också konstigt nog. Med TP som rekomenderat gjorde den stora tunnel rollar vid kvickroll och inverterat var det mycket dyk trim.
Nu flyger den ok, går att flat spinna hyffsat i ryggläge också.
Roder utslag så det knakar & 40% expo, ändå mycket snäll för mig som nybörjare. :D