handdator

Visa fullständig version : Första förbränningsmotorplanet närmar sig...



Cringer
2007-10-11, 17:09
Häjsan häjsan,

Jag går i sådana hemska tankar att införskaffa mig mitt första bränsleplan, trots att det är mot alla mina
principer ;)

Jag jagar ett plan i den här stilen, typ... Ett plan som flyger bättre än det hovrar?:) Missförstå mig rätt...
http://www.smartstep.se/shopimages/284022/f.jpg
(det finns rekommenderat en bensinmotor till just detta plan, men är det det bästa för en motornybörjare?)

Jag har hört mig för med ett antal olika hobbyhandlare och naturligtvis är det olika bud från alla ställen; bensin är bäst på ena stället medan metanol är bäst enligt det andra… på ett ställe är tvåtakt är att föredra medan man på ett annat ställe får svaret att fyrtakt är det enda tänkbara… Naturligtvis är det mycket tycke och smak, kan jag tänka. Men jag har inte fått några klara besked varför vissa är bättre än andra.

Finns några för- respektive nackdelar med de olika motorerna?
Pålitlighet? Enkelhet? Prestanda för givet plan? Ekonomi av alla de slag?

Jag har försökt att läsa mig förståndigare genom olika recensioner av olika plan och motorer, men känner mig inte riktigt nöjd ändå.

Det är absolut inge bråttom med köpandet av kärra å allt vad det innebär, jag vill bara lära mig massa innan jag slår till...

Hoppas att jag inte uttryckt mig alltför luddigt, och att jag får lära mig ett å annat :)

/Johan.

jaka
2007-10-11, 18:57
Hej!
Planet du tänker dig köpa är inte alls lämpligt som förstamodell även om du "Kan flyga"med små elkärror.
Ett högvingat plan av typ Kyosho Calmato och liknande är mer lämpligt att börja med.
Likaså att gå med i en klubb.
Bensin som förstamodell...Du skämtar! 6,5cc tvåtakt glödstiftare och högvingat är vad som gäller.

Mr J
2007-10-11, 19:35
Hej!
Planet du tänker dig köpa är inte alls lämpligt som förstamodell även om du "Kan flyga"med små elkärror.
Ett högvingat plan av typ Kyosho Calmato och liknande är mer lämpligt att börja med.
Likaså att gå med i en klubb.
Bensin som förstamodell...Du skämtar! 6,5cc tvåtakt glödstiftare och högvingat är vad som gäller.

Jaka, jag tycker att du ar en förbaskat tråkig attityd.
Vad menar du med "Kan flyga med små elkärror""? Jag har har sett el-hotliners som ledigt skulle kunna flyga cirklar runt dina så kallade pylonkärror.

Jag förstår inte poängen med att rekommendera någon som är van att flyga små snabba elkärror att ta två steg tillbaka och ge sig på en en högvingad trainer, var ligger logiken i det resonemanget?

Ditt uttalande om att "6,5cc tvåtakt glödstiftare och högvingat är vad som gäller" hade möjligtvis kunnat passa om Cringer vore en total nybörjare.
Men du verkar leva kvar i det förgångna, tiden innan simulatorerna och innan elplanen kunde göra allt som ett glödstiftsplan kan.

Det som gör den här hobbyn så himmla rolig är ju när man utvecklas, så att såga någon som du gör bara för att vederbörande inte följer dina riktlinjer tycker jag är riktigt dålig stil.

Snickarjävel´n
2007-10-11, 20:09
Hade det inte varit för bensin så hade jag fortfarande kört el så enkelt är det.

På tal om bensin ja , jag får väl oxå räknas som nybörjare med min knappt 1 år långa modellflygs karriär men det går alldeles utmärkt för mig att flyga maskiner på 1,9-2,1meter i spännvidd med hyggligt stora bensin motorer. Har satt en Edge 540 1,67m spv i backen pga en för långsam landning där planet tippade över ena vingspetsen på 1meters höjd med knäckt kropp som följd men det tycker jag ingår i mitt mål att nå erfarenhet.

Men som sagt , en daglig dos av simulator och en del inomhus träning så tycker jag att jag behärskar "stora" bensindrivna flyg rätt bra utan att för den delen plutta runt med 6,5cc metanolare i högvingade trainers.

Nåja till topic kanske:

Finns några för- respektive nackdelar med de olika motorerna?
Pålitlighet? Enkelhet? Prestanda för givet plan? Ekonomi av alla de slag?

Bensin ger inte så mycket "kladd" på modellerna , billiga i drift enligt min mening. Har dock inte provat metanol själv men ser man till klubbkamraterna så torkar dom oftast massa kladd från deras maskiner efter flygning medans jag sätter in mina plan i bilen direkt. Billiga i drift på så vis att dom inte dricker så mycket soppa. Har en 470cc tank i cessnan och den är i regel halv full efter 10-13min i luften med en roto 35cc som driver på.
Vad gäller prestanda så får man väl vanligtvis ut mer effekt kontra vikt av en metanol jämfört med bensin motor upp tom en viss storlek på motor innan bensin börjar "ta över".
Har jag fel så rätta mig gärna :D

Cringer
2007-10-11, 20:52
Jag förstår inte poängen med att rekommendera någon som är van att flyga små snabba elkärror att ta två steg tillbaka och ge sig på en en högvingad trainer, var ligger logiken i det resonemanget?

Ditt uttalande om att "6,5cc tvåtakt glödstiftare och högvingat är vad som gäller" hade möjligtvis kunnat passa om Cringer vore en total nybörjare.
Men du verkar leva kvar i det förgångna, tiden innan simulatorerna och innan elplanen kunde göra allt som ett glödstiftsplan kan.

Det som gör den här hobbyn så himmla rolig är ju när man utvecklas, så att såga någon som du gör bara för att vederbörande inte följer dina riktlinjer tycker jag är riktigt dålig stil.Tusen tack! :D


Hade det inte varit för bensin så hade jag fortfarande kört el så enkelt är det.
Det är, om sanningen ska fram, lite så tänket går :D

Modelltypen i sig, är de lömska att flyga eller skulle man, med mindre utslag, kunna flyga runt med en sådan? Designgenen i mig är väldigt svag för just den typen av plan? :)

/Johan.

gimbo
2007-10-11, 21:02
Vad jag funnit som nybörjare som är helt klockrent är exponetionella
utslag på servona för höjd och skev. :D (Designgenen inom sig ska
man inte kämpa emot) ;)

Men visst är det en enorm skillnad på olika modeller. Min trainer flyger
nästan som om den hade en autopilot. Medans min Edge 540 flyger dit
nosen pekar och manövrerar som en vildkatt :)

Berätta gärna vad du har för erfarenhet av elkärror. För det finns även
rejält stora och kraftfulla elkärror där ute :)

Snickarjävel´n
2007-10-11, 21:10
För att jämföra med nått som jag har flygit så vart inte CMPro Edgen jag hade så farligt svår flygen direkt. Krävde väl lite fart vid landningarna men jag tror det hänger ihop med att den vart lite framtung.

Om du rättar dig efter tillverkarens minsta rekomenderade utslag samt lite expo på det så går det säkerligen prima. Så länge du känner att spakrörelserna sitter i ryggraden så kommer det att gå fint.

genland
2007-10-11, 21:43
Håller fullständigt med Mr J!

Lärde mig flyga med en elseglare (Kyosho Stratus).
Drömde om att flyga en Extra 300, köpte en sådan o byggde o flög
den, naturligtvis helt idiotiskt enl det mantra som expertisen
förordar, men j-vlar vilken känsla när man kände att man kunde
starta-landa o flyga den.

Slog den i backen i landningen efter ett antal flygningar,
där lärde man sig ju vad för låg landningshastighet leder till,
reparerade o flög vidare igen. (Mycket nyttig lärdom)

Var o en måste ju få pröva sina vingar o drömmar.
För mig är det då de där drömmarna som gör
att man lägger ner tid o för mycket pengar på
det där drömprojektet = nästa bygge.
Mvh Kent

Cringer
2007-10-12, 19:51
Berätta gärna vad du har för erfarenhet av elkärror. För det finns även rejält stora och kraftfulla elkärror där ute :) Jag kommer absolut inte att sluta med el (tror jag...;)). Det vore dock väldigt roligt att prova på nåt redigt (förbränningsflyg) utan massa "kladd". Jag har dock bara flugit el hittills. Jag lärde mig flyga med en Formosa med borstad motor och NiMH-ack... Har bland annat flugit lite Protech Vortex och lite Kyosho Soarus och nu senast så tuffade jag runt med en elkonverterad SK78-trainer,
Min trainer flyger nästan som om den hade en autopilot men det känns inte som om den inbjuder till någon utvecklande flygning...=/ Flyger dock fantastiskt fint! :)

El är fantastiskt enkelt :D, bara att koppla in och köra. Dessutom går det att räkna på ;) Jag har kikat lite på större el-kärror liknande Burning Spear (även Skillfull F3a 50 från MFT), men det känns som om det drar iväg så förbaskat med ackar och allt. Fast det kanske bara är en fantomkänsla... Men ett stort elplan vore ju det utlimata. Den dagen den...lyckan :D

Finns några fördelar med el jämfört med bensin som man bör tänka på?
Någon ekonomisk bit? Prestanda? "Skåjfaktor"?

Jag ska ändå lära mig att flyga bättre, så det är egentligen ingen panik. Det känns bara bra att vara lite förberedd när det väl ska handlas.

/Johan.

jaka
2007-10-12, 21:11
Hej!
Du har alltså bara flugit 1 år ...och funderar att köpa ett stort bensinflygplan...???Varför! Jag har svårt att förstå att man som så grön flygare skaffar en så stor och farlig kärra(Både för en själv som för andra). Varför inte lära sig krypa innan man kan gå???
Förbannat tråkig attityd?? Kanske det! Men en av mina modellflygkompisar skadade sig allvarligt på en stor bensinare för några år sedan, och han hade bara flugit 4-5 år.
Nu kan man skada sig även om man flugit betydligt längre tid men erfarenhet är som bekant något som tar tid att erhålla.Så för allt i världen skaffa en mindre metanolare först.

pgrts
2007-10-12, 22:29
Finns några fördelar med el jämfört med bensin som man bör tänka på?
[/color]
/Johan.
Det verkar ju som att du har ett öppet sinne så då bör du titta en del på Torpis grejor http://henke.rchomepage.com/ .
Eller http://web.telia.com/~u15807174/index1.htm Jockes hemsida.
En lätt byggd större modell behöver inte vara mycket farligare än en vrålsnabb glasad liten hotliner.
Alla modeller är farliga - propellrar är lika farliga när de snurrar även om man med försiktighet kanske inte behöver riskera lika mycket med el som när man ska starta en bränslemotor.

Det är stor skillnad mellan bränsle och el:
Ljudet och möjligheten till rökaggregat är svårt att simulera med el.

Batterier kan vara elakt farliga liksom bensin.

Den nya batterigenerationen A123 är kanske något som gör batterierna något säkrare och möjligheten til snabbladdning minskar mäöjleígen behovet av allt för många paket om man skulle vilja flyga längre tider.

Snickarjävel´n
2007-10-12, 22:43
Hej!
Du har alltså bara flugit 1 år ...och funderar att köpa ett stort bensinflygplan...???Varför! Jag har svårt att förstå att man som så grön flygare skaffar en så stor och farlig kärra(Både för en själv som för andra). Varför inte lära sig krypa innan man kan gå???
Förbannat tråkig attityd?? Kanske det! Men en av mina modellflygkompisar skadade sig allvarligt på en stor bensinare för några år sedan, och han hade bara flugit 4-5 år.
Nu kan man skada sig även om man flugit betydligt längre tid men erfarenhet är som bekant något som tar tid att erhålla.Så för allt i världen skaffa en mindre metanolare först.

Ja nä men de e klart grabben ska köpa sig en Calmato trainer med en 10kubikare. Sen kan han ju plutta omkring med den i 20-25år tills han fått den stora erfarenhet som krävs för "stora" bensin flyg. Man utvecklas ju nog mycket på så vis :roll:

Mr J
2007-10-12, 23:19
Hej!
Du har alltså bara flugit 1 år ...och funderar att köpa ett stort bensinflygplan...???Varför! Jag har svårt att förstå att man som så grön flygare skaffar en så stor och farlig kärra(Både för en själv som för andra). Varför inte lära sig krypa innan man kan gå???

Men Jaka, har du inte sett någon av filmerna som Cringer har publicerat här? Han flyger obehindrat runt med en liten vass elkärra som ser ut som en något mindre variant av ett ryggskott.
Fattar du verkligen inte hur löjlig du gör dig om du på fullt allvar rekommenderar (eller snarare beordrar) en sån kille att gå vidare med en 40-trainer?


Förbannat tråkig attityd?? Kanske det! Men en av mina modellflygkompisar skadade sig allvarligt på en stor bensinare för några år sedan, och han hade bara flugit 4-5 år.
Nu kan man skada sig även om man flugit betydligt längre tid men erfarenhet är som bekant något som tar tid att erhålla.Så för allt i världen skaffa en mindre metanolare först.

Det är väl en sjävklarhet, även om du skjuter in dig lite fel, propellrar är farliga, rotorblad är farliga, om sen dessa snabbt roterande föremål är drivna av metanol, bensin eller el har ingen som helst betydelse.
Det gäller att ha respekt för vad motorn driver oavsett drivmedel, eller hur?
Du verkar göra någon sorts uppdelning som jag inte riktigt förstår, bensinmotorer är automatiskt farligare än glödstiftsmotorer som i sin tur är farligare än elmotorer eller...????

Jag har precis som du hållit på med det här länge, och jag har sett en del otäcka skador, men av vad jag har sett hittills beror det mest på bristande respekt för utrustningen eller ren otur, inte på valet av någon viss drivkälla.

Sen vad det gäller erfarenhet kontra olyckor säger all statistik från arbetsmarknaden att de flesta olyckorna drabbar totala nybörjare (som inte har en aning om vad dom egentligen håller på med) eller dom som är riktigt gamla i gården (och verkligen vet vad dom sysslar med), däremellan är det faktiskt ett försumbart antal. Jag har svårt att tro att modellflygarna skulle skilja sig speciellt mycket från resten av befolkningen i övrigt i det här fallet. Givetvis beklagar jag din kompis skada, men jag är inte övertygad om att hans relativt ringa erfarenhhet är den enda förklaringen.
Med det försöker jag säga att de flesta unga modellflygare som har kört fingrarna ett normalt antal gånger i ett genomsnittligt Svenskt utbud av propellerar är fullt tillräckligt kompetenta att avgöra vad dom skall försöka låta bli att stoppa fingrarna härnäst, el, metanol eller bensin...

Å' andra sidan, om jag verkligen var tvungen skulle jag hellre prova mina chanser i den minsta bensinmotorn jag kan komma på än den största elmotorn...

Om jag skulle göra mitt yttersta för att förhindra dig och alla andra människor jag kommunicerar med att råka ut för olyckor så skulle jag givetvis rekommendera alla som vill lyssna att inte gå ut över huvud taget
Men hur praktiskt/kul vore det?

Kamikaze
2007-10-12, 23:20
Jag tog upp mitt första flyg i april i år! Alpha trainer 40... med metanolare! Klart jag vurpade första gången http://www.motorportalen.net/filmer/2007/kamikazeflight2.mpg :oops: Men så gick jag den hårda vägen (Gjorde alla nybörjarfel som gick att göra). Det kan du undvika genom att ha nån erfaren med dig första gångerna Cringer! Så här i efterhand så ser jag inte några problem med att t.e.x kunna börja med en högvingad 2 meters Cessna med t.e.x en roto 25-35 cc. Bara man övat tillräckligt i simulator före! Och som sagt ha nån erfaren med dig.... ;)

Psst...Dra inte fullt höjdroder! Skit inte i att kolla utslagen! Se till att rodren går rätt väg! Ha en erfaren med! Ladda batterierna! Öva i simulatorn... 8)

Lycka till Cringer!

Nexus
2007-10-12, 23:25
Hej!
Du har alltså bara flugit 1 år ...och funderar att köpa ett stort bensinflygplan...???Varför! Jag har svårt att förstå att man som så grön flygare skaffar en så stor och farlig kärra(Både för en själv som för andra). Varför inte lära sig krypa innan man kan gå???
Förbannat tråkig attityd?? Kanske det! Men en av mina modellflygkompisar skadade sig allvarligt på en stor bensinare för några år sedan, och han hade bara flugit 4-5 år.
Nu kan man skada sig även om man flugit betydligt längre tid men erfarenhet är som bekant något som tar tid att erhålla.Så för allt i världen skaffa en mindre metanolare först.

hallå Jaka du ???
Du har inte göra med honom nu så han får köpa vad han vill köpa Bensin flyg eller vad som helst !!
och du ska inte bestämma över detta att säger åt honom ???

låta vara honom !!

MVH Steve

:D :D :D

swe34
2007-10-13, 00:43
Med tanke på hur frågeställaren började den här tråden så verkar det inte som han har någon större erfarenhet av modellflyg. Då verkar det rätt vettigt att föreslå honom en "nybörjarkärra" i 40 storlek! Självklart så är det ju ballare att sladda runt med en EXTRA 300 med 2 och en halv meters spännvidd.... Men frågan är ju.... Är det egentligen så smart..?
Jag är nog tvungen att hålla med Janne (JAKA) men Jag har ju "BARA" pysslat med modellflyg i ca 20 år så jag hajjar väl ingeting enligt proffspiloterna som verkar på den här sajten! (F.N VA LIVET VORE ENKELT OM MAN KUNDE LEVA DET PÅ NÄÄTET...Ja och kunde fortsätta att vara 23år... då man visste allt!)

js_
2007-10-13, 08:43
Calmato sports går att busa med o är även ett snällt plan.
U-can-do Går det ju att göra allt möjligt med o är ganska lätta att flyga med.

Det är ju mitt tycke som tog upp mitt första flyg i luften för 3 månader sen :)

Jag hade även upp en tok snabb Cap 580 Matt Chapman,men den va alldeles för snabb för mig så det bar i backen och jag va livsfarlig för dom andra som va på fältet.

http://www.motorportalen.net/filmer/2007/djaken_3okt2007_snedden.wmv

Tobben_
2007-10-13, 09:29
Hejsan. Jag köpte en liten "blackhorse" Cobra (40) 135cm spännvid någonting i julas (ca 10mån sen) flög ca 2-3tim. Köpte sen en funtana s90 o flög ca 10tim. Köpte sen en Extra 330 med 85cc bensin på 2,45m spännvid o den e lättast att flyga o flyger renast tycker jag det e bara landningarna som e lite knepiga men det e psykiskt till och med landningarna e lättare än med tex (40)Cobran för den "fladdrar" inte till för minsta vind. Sätter man bara rätt grejor i planet och har respekt för det så tycker jag inte att det e så mycket mer som skiljer stora och små plan. Priset skiljer ju då också :) Mvh tobbe

Snickarjävel´n
2007-10-13, 09:42
Vad är det som utgör den direkta faran? Är det motorn?? Ja möjligtvis om man sätter handen mot toppen precis efter en körning och bränner sig. Eller kan de vara propellern som trasslar sönder köttet på en? Då är faran lika stor på alla plan , och främst får man väl säga på små el kärror där batteriet kan sitta inkopplat (skarpt läge) , motorn avslagen och råkar komma åt gasspaken. Bensin/metanol motorer hör man iaf när det är "skarpt läge".

Med dagens fina simulatorer så utvecklas nog dom flesta lika mycket eller kanske tom bättre än förra generationen. Men de e klart inga flyger bättre än 50+ modellflygarna , dom kan ju flyga allt i alla fall vid fika bordet i goda vänners sällskap.

Undrar hur Oskar (tror jag han heter) som flyger skiten ur många äldre heli piloter har lärt sig flyga. Han skulle teoretiskt behöva fler års erfarenhet än vad han är gammal till.

Sigun
2007-10-13, 10:00
Han har väl mest tur gissar jag.. :)

chrisvås
2007-10-13, 14:36
Håller med jaka. Klart man ska börja med en 40 modell. Men har man pengar så.. Nä köp en calmato sports med en 52 fyrtakt. Finns nog ingen som tycker att det är en trist combo oavsett erfarenhet. Sen är iofs jag less på calmatohypen så nåt likvärdigt är nog minst lika bra. Tog hojkort rätt nyligen och insåg då att en yamaha R1 kanske får vänta ett tag fast det är en svincool hoj..

/C

DaEk
2007-10-13, 15:47
Jag tycker inte du skall köpa en trainer om du kan flyga el.
Tror att calmato sportsen kan vara en bra "prova på modell" för metanolflyg. Inte så dyr, i en bra storlek så man slipper ha massa specialservon och grejor. Ganska billig i drift och snäll i luften. Du kommer nog ganska lätt kunna flyga med den samtidigt som du kan ha kul med den.

Köpte min calmato sports med en gx40 i paket från "www.Natterer-modellbau.de" och den kostade 1622 kronor inkl frakt till dörren på 8 dagar. GX40 motorn räcker fast saknar lite kraftöverskott. En 55ax t.ex skulle man nog ha väldigt roligt med.
Då skulle du även kunna flyta över motor och utrustningen till en acrobat av nått slag senare. Du kommer bli nöjd med sportsen

Cringer
2007-10-13, 16:26
Hej!
Du har alltså bara flugit 1 år ...och funderar att köpa ett stort bensinflygplan...???Varför! Jag har svårt att förstå att man som så grön flygare skaffar en så stor och farlig kärra(Både för en själv som för andra). Varför inte lära sig krypa innan man kan gå???
Förbannat tråkig attityd?? Kanske det! Men en av mina modellflygkompisar skadade sig allvarligt på en stor bensinare för några år sedan, och han hade bara flugit 4-5 år.
Nu kan man skada sig även om man flugit betydligt längre tid men erfarenhet är som bekant något som tar tid att erhålla.Så för allt i världen skaffa en mindre metanolare först. Vad är det som gör att det verkar som om jag bara ha flugit i ett år? =/ Hoppas att jag inte har uppfört mig tramsigt på något vis eller så...

Är verkligen en tvåmeters bensinare farligare än en lika stor och prestandamotsvarande elkärra? Jag har för lite kunskap om just förbrännarkärror för att uttala mig om detta. Det var därför jag sökte lite ”in put” på det här viset :)


Det verkar ju som att du har ett öppet sinne så då bör du titta en del på Torpis grejor http://henke.rchomepage.com/ . Eller http://web.telia.com/~u15807174/index1.htm Jockes hemsida. Ett öppet sinne är alltid bra att ha, speciellt när man är okunnig på ett område. El känns verkligen bra, men det vore kul att testa ”den andra sidan” också :) Dock känns just metanol inte speciellt lockande, om ärligheten ska fram...


Den nya batterigenerationen A123 är kanske något som gör batterierna något säkrare och möjligheten til snabbladdning minskar mäöjleígen behovet av allt för många paket om man skulle vilja flyga längre tider. Det kanske är svaret på mina tankar... Tekniken kanske hinner bli var mans egendom när det väl är dags att bestämma sig.


Så här i efterhand så ser jag inte några problem med att t.e.x kunna börja med en högvingad 2 meters Cessna med t.e.x en roto 25-35 cc. Bara man övat tillräckligt i simulator före! Jodå, simulatorn går varm och det går dessutom riktigt bra! :D Övning är bra i alla dess former, sägs det


Med tanke på hur frågeställaren började den här tråden så verkar det inte som han har någon större erfarenhet av modellflyg. Vad är det som gör att det verkar som att jag är nybörjare av lägre ordning? =/ Anledningen till att jag formulerade första inlägget som jag gjorde var att ALLA förslag och tips , idéer och kunskap är välkommet. Erfarenhet i all ära, men det är skillnad på att ha 20 års erfarenhet och 20 års kunskap... Jag personligen har absolut ingen kunskap om bensinmotorer att tala om.


Men de e klart inga flyger bättre än 50+ modellflygarna , dom kan ju flyga allt i alla fall vid fika bordet i goda vänners sällskap. Haha! :D Så sant!


Klart man ska börja med en 40 modell. Vär är det som säger att man SKA börja med en 40-modell? Jag som är lagd mer åt det innovativa hållet ser kanske allt på ett annat sätt. Gäller det 40-modell metanol eller modellen i sig, oavsett drivkälla?


Kör i en lagom storlek till en början typ 40-50 storlek.

Jag tycker inte du skall köpa en trainer om du kan flyga el.
Tror att calmato sportsen kan vara en bra "prova på modell" för metanolflyg. Inte så dyr, i en bra storlek så man slipper ha massa specialservon och grejor. Ganska billig i drift och snäll i luften. Du kommer nog ganska lätt kunna flyga med den samtidigt som du kan ha kul med den. Detta resonemang köper jag helt och hållet :) Haken är bara att jag inte alls är speciellt intresserad av metanolare i denna storlek, eller egentligen metanolare över huvud taget. Det känna lite i stil med ”då kan man lika gärna köra el”. Anledningen till just bensin är att jag vill komma åt en större kärra ”utan kladd” och utan att bli ruinerad... Men det kanske ger sig naturligt i takt med teknikutvecklingen. Det kanske är dags att inse att det är el som gäller, oavsett storlek på kärra :D



Hur som helst känns detta som grymt nyttig läsning :D

/Johan.

js_
2007-10-13, 16:36
Om du vill ha ett stort flyg o bensinare som är roligt att flyga kan jag bara säga U-can-do Giant :D

Snickarjävel´n
2007-10-13, 16:45
Tja jag undrar om man stoppar fingrarna längre in i en propeller som sitter på en bensinare än i en metanol motor. Dom är för satan lika farliga alla motorer med en oskyddad propeller som snurran runt.



Vad gäller min "LILLA" erfarenhet på ca 14 månaders modellflyg så tycker jag personligen att en större kärra är stabilare i luften och lättare att hantera. Enda nackdelen jag kan komma på är just transporten av den då den kräver lite mer bil.

Jag började med en Cessna 182 1620mm spv med en elmotor (ingen flygskola sen tidigare) , fortsatte på vintern med inomhus flyg , köpte mig en CMP Cessna 182 med roto35 , köpte en CMP Edge med roto25 , premiär flög min CMP Extra 330L med en DL50 idag.

Har jag bara haft tur???
Är jag ett underbarn??

Tur har jag inte då jag inte är miljonär och underbarn är jag verkligen inte. Respekt för grejorna man pysslar med , tänk 2 gånger innan man gör nått och träna i simulator vill jag påstå har hjälpt/lärt mig hur man hanterar och flyger dessa maskiner.

Föresten .............premiär turen med Extra 330L gick bra idag , nosade över i slutet av landnings banan med knäckt propeller som följd men det händer kanske dom som flygit högvingat med 10cc oxå...........och jag som bara har 14 månaders erfarenhet :roll:

bokis
2007-10-13, 18:05
Tja jag har varken tjugo eller trettio års erfarenhet av det här o faen vet hur många ggr. i början jag fick veta att :
-det där klarar du inte,börja med Lajban istället!
O det var inte den delen av hobbyn som intresserade mig ,jag ville ha flygplan som kittlade min fantasi d.v.s warbirds o sånt med en verklig förebild rent allmänt..
Numera så är det lugnt på den fronten tack o lov (kan det bero på att jag flyger mest hemma? :D ) men jag upplever det som att en del av de som är gamla i gemet har stannat i utvecklingen,status qou så att säga..
Inga förändringar o ideér är bäst,att använda tekniska lösningar o hjälpmedel som finns idag,näe..
ARF? När man kan bygga? Isch..
Motorer? Liten metanol,allt annat är av ondo,gärna tvåtakt
Ett sundare resonemang än det som Cringer har får man leta efter och det frågas ju efter just ideér o då tycker jag att ska man förespråka nåt så kan man väl förklara varför,inte säga : -Så här är det o så här har det alltid varit!
Jag gick min egen väg när jag började flyga o det funkade bra,sen kanske det inte passar alla men jag skulle inte drömma om att säga att det jag gör är den enda vettiga/rätta åsikten ,inte efter 2 år o inte efter 20 heller..
Jag gillar diskussioner,argumentationer o lite allmänt liv i luckan,jag gillar inte när man nedlåtande går in i debatten o har som enda argument sin "erfarenhet" räknat i år...
Har man den erfarenheten så tycker jag att man kan kosta på sig o tala för sin sak istället för att komma med plattityder o en allmänt ogin ton..
De som har denna erfarenhet har mycket o komma med men ska jag lyssna på dem, så får det nog framföras i en trevligt tonläge,får lock för öronen annars..

Harry S
2007-10-13, 18:14
...Tjena Alla Glada Flyers..=))

Nu ä're många Messerschmitzar som uttalat sig så jag får väl ge mig in i leken.. :) En roterande snurra i storlek 10x6 ä' lika farlig som en snurra på 22x10, skillnaden på't ä' väl bara varvtalet....dock så styckar dom kött exakt lika gött båda så detta försvarar inte en 40 trainer på någe sätt. En större bensinare väger en del åå kan givetvis tappas i luften, likaså en Calmato 40 och jag gissar att båda känns rättså eländiga stickandes opp ur huvvet så då har Vi avklarat detta pass osså.

Nää, skämt åsido, som jag ser det Cringer så verkar Du vara mogen för en större maskin än en Calmato 40 T som jag ser det, framför allt genom ditt sätt att resonera om detta som blitt inlagt på tråden.

Köp vad Du känner för att testa åå gör detta mä' sinnet i högsta hugg åå öppet så lär det gå hur bra som helst. Ett gott råd ä' bara att tänka igenom saker åå ting innan man gör någe mä' en större maskin i luften. Dock så vill ja påstå, gissar att många håller mä' mig, att en större maskin flyger mer eller mindre som en trainer fast man ser möe bättre vad maskinen gör i luften åå detta tack vare sin storlek. Sen så påverkas inte dessa större/tyngre maskiner av vädret på samma sätt som en 40 trainer som förmodligen kommer att studsa som en galen kamel när termiken står som spön i backen. En sak till, oftast så ä' en bensinare lättare att få fyr på iom. sitt tändsystem än vad en trilskande yl-40:a kan vara så åk petrol så dä' ryker.....att sen soppan ä' billigare / liter räknat måste jue vara ett stoooort bonus...... ;)

Jaaa just dä' ja, sulle bara tillägga att mina år (snart 30 st) inom hobbyn har kantats av diverse maskiner men utan tvekan så gillar jag dom största bäst. (Skall inhandla en stor maskin igen denna vinter).

McRegor
2007-10-13, 18:16
Hej,
Känns i grunden rätt onödigt att lägga sig i diskussionen för den tycks ha blivit en generationsdiskussion snarare än en diskussion om vad som är lämpligaste "nybörjarkärra" inom förbränningsmotorflyget.
Jag tycker dock att ni som "gör ner" Jaka har en "förbannat tråkig attityd" för att använda ert eget uttryck. Jaka svarar ju inte i tråden för att djävlas - eller tror ni det ? Han grundar sin rekommendation på lång erfarenhet av eget flyg liksom av nybörjare. Han rekommenderar det han tror fungerar bra för den genomsnittlige "förbränningsmotornybörjaren".
Att det sen finns "nybörjare" med olika förutsättningar är också helt klart - ett fåtal är mycket duktiga och kan säkert hoppa över några steg i utvecklingsstegen. Nybörjare är förresten fel ord i just detta sammanhang eftersom trådskaparen trots allt flugit elflyg i ett år eller nåt sådant.
Men tänk er tvärtom - om Jaka skulle rekommenderat en 2,5 m bensinkärra som t ex andrakärra - hade han då fått stå oemotsagd ? Och hade det varit rätt rekommendation för en genomsnittsnybörjare ?
Nej, var lite mera vidsynta är mitt råd. När man ger andra råd i sådana här Forum så skall man nog inte förutsätta att ALLA "nybörjare" är ovanligt försigkomna och klarar att t ex gå från en mindre elkärra till en 2-2,5 m bensinare utan problem. Jag tycker att det är säkrare att ge lite passiva råd än alltför utmanande när man inte själv sett frågeställaren flyga. Det är så lätt att rekommendera nåt man själv tycker är häftigt och det är ju inte säkert det passar andra, tyvärr.
Själv har jag gjort resan från metanolare till mindre elkärror. Låt bara inte prestigen styra era val - man kan ha minst lika kul med en mindre, enklare, billigare kärra som med en stor. Och då dom små oftast överlever pilotmisstag är tyvärr inte de stora lika förlåtande..:) Och vilka flyger mest - ja, på vårt fält är det definitivt inte dom med dom största kärrorna...om man så säger..:)
Bara mina synpunkter hälsar
Roger

chrisvås
2007-10-13, 19:45
Vär är det som säger att man SKA börja med en 40-modell? Jag som är lagd mer åt det innovativa hållet ser kanske allt på ett annat sätt. Gäller det 40-modell metanol eller modellen i sig, oavsett drivkälla?


Ingenting förutom att steget och pengarna är rimliga. Själv började jag med en antik pilot modell med en enya 15 i nosen. Det närmaste en färdig plast arf i dagsläget som fanns då. Iofs hade jag varken ekonomin eller möjligheten till nåt större/mer avancerat. Har du pengarna och ett brinnande intresse så kör på det du verkligen vill. Tyvärr tror jag verkligen att en 40cc bensinare kan orsaka mer skada en en mindre borstlös motor i en plast arf.

Nu ä're många Messerschmitzar som uttalat sig så jag får väl ge mig in i leken.. En roterande snurra i storlek 10x6 ä' lika farlig som en snurra på 22x10

Nja diametern att skada sig på är aningens större + vridmomentet

Ähh ha en trevlig helg.

chrisvås
2007-10-13, 19:48
hallå Jaka du ???
Du har inte göra med honom nu så han får köpa vad han vill köpa Bensin flyg eller vad som helst !!
och du ska inte bestämma över detta att säger åt honom ???

låta vara honom !!


Snacka om tråkig attityd!

Nexus
2007-10-13, 20:03
hallå Jaka du ???
Du har inte göra med honom nu så han får köpa vad han vill köpa Bensin flyg eller vad som helst !!
och du ska inte bestämma över detta att säger åt honom ???

låta vara honom !!


Snacka om tråkig attityd!

Öh,du snacka om Jaka har dålig Attytiden mot Cringer om du menar det ???

MVH Steve

:? :? :?

Kamikaze
2007-10-13, 20:28
En 55ax t.ex skulle man nog ha väldigt roligt med.


Så här fin är Calmaton med 55 ax i näbben! Fint går den oxå! Som ett skott..
8)
http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_DSC01165_1.jpg

Nexus
2007-10-13, 20:41
En 55ax t.ex skulle man nog ha väldigt roligt med.


Så här fin är Calmaton med 55 ax i näbben! Fint går den oxå! Som ett skott..
8)
http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_DSC01165_1.jpg

hej hej och sött av din katten ligger där och solen hehe

MVH Steve

:D :D :D

Kamikaze
2007-10-13, 20:46
En 55ax t.ex skulle man nog ha väldigt roligt med.


Så här fin är Calmaton med 55 ax i näbben! Fint går den oxå! Som ett skott..
8)
http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_DSC01165_1.jpg

Kamikaze
2007-10-13, 20:47
Sorry! Klantigt av mig att dubbelposta så där.. :oops:

Nexus
2007-10-13, 20:50
javisst hehe jag blev ??? det var två dubbel sida ??? hehe

MVH Steve

:D :D :D

wesse
2007-10-13, 21:00
jag har smällt alla plan jag gett mig på o herrejessus vad roligt jag har haft men nu börjar dom o vara hela kärrorna kanske är det calmatons förtjänst eller tur...klart du ska ha en metanolare typ os52 o sen en calmatotyp ...efter det kan du börja med bensin eller om du vill bli stor på riktigt som jag då kör du ys power ...detta är mina kloka råd o jag vet bäst enligt mig så det så..

lyssna på din magkänsla o skit i andra...wesseordspråk...



p.s jag har oplogat där oppe :lol: :lol: :lol:

DaEk
2007-10-13, 23:34
Nej, det är klart du skall börja förbränning, men måste säga att en bra metanol 4-taktare låter riktigt gött i luften :)

Vill själv gärna gå över till bensin men det går inte in i några av mina modeller. Samt att det inte blir lika roligt att krascha med en 2-meters extra för 4000. En bensinmotor verkar inte kosta så mycket heller nu längre. Kanske en billigare cmp acro kan inhandlas till våren, vem vet:)


Kör i en lagom storlek till en början typ 40-50 storlek.

Jag tycker inte du skall köpa en trainer om du kan flyga el.
Tror att calmato sportsen kan vara en bra "prova på modell" för metanolflyg. Inte så dyr, i en bra storlek så man slipper ha massa specialservon och grejor. Ganska billig i drift och snäll i luften. Du kommer nog ganska lätt kunna flyga med den samtidigt som du kan ha kul med den. Detta resonemang köper jag helt och hållet :) Haken är bara att jag inte alls är speciellt intresserad av metanolare i denna storlek, eller egentligen metanolare över huvud taget. Det känna lite i stil med ”då kan man lika gärna köra el”. Anledningen till just bensin är att jag vill komma åt en större kärra ”utan kladd” och utan att bli ruinerad... Men det kanske ger sig naturligt i takt med teknikutvecklingen. Det kanske är dags att inse att det är el som gäller, oavsett storlek på kärra :D



Hur som helst känns detta som grymt nyttig läsning :D

/Johan.[/quote]

loop
2007-10-14, 11:01
Om det är bensin du vill ha så går det alltid att konvertera en metanolare till bensin så slipper du kladd och du för en driftsäker motor.

wesse
2007-10-14, 11:07
köp en diesel o bli en riktig man som Bokis... :lol: :lol:

bokis
2007-10-14, 11:41
Jag vet att jag är som en taskig LP.skiva (stenåldersmetafor!) som har hakat upp sig men det roligaste som finns o flyga är det enkla egentligen..
Därför jag gillar Calmato Sporten.. Med en 52-56 fyrtakt..
Ganska kladdfritt osså..
Bensin fordrar lite mer eftertanke när man skruvar ihop det + att de är lite besvärliga att få o gå bra över hela varvtalsregistret (vill ju fyrtakta på mellangas o ruskar en del)
Jag gillar bensin men det finns nackdelar med..
Att ha det i en warbird funkar som allra bäst tycker jag p.g.a att man håller (med lite tur) jämn fart där, i en buskärra så har den en del nackdelar(åtminstonde de mindre bensinarna)..
Jaka har en poäng även om han formulerar sig fyrkantigt ,men att börja om med en högvingad trainer,det förstår jag inte riktigt..
Frågan är: vill du ha en kärra som flyger rent o snyggt eller en U-can-do variant?
Den senare med en bensinare kan vara liiite besvärlig...
Den största skillnaden med en 40 kärra o något större med en 50cc bensinare tycker jag är att landa dem..Den större varianten är stadigare,mer vindtålig MEN behöver landas med omsorg varje gång,vikten på grejorna gör att den inte tål halvdana landningar,den lilla calmaton tål o dunkas i med.. Många ggr...
Jag är en sån som kan stå o öva landningar tills f.n kommer o hämtar mig o till det så är calmaton perfekt..
Finns även andra kärror som är trevliga i den storleken o nöta med och för mig så har det funkat ganska bra och göra på det här viset..
Man får en rutin o känsla för landningarna så småningom o slipper den där känslan i maggropen under flygning: hur f.n ska landningen gå?
O det kostar mindre i längden..

Cringer
2007-10-14, 17:19
Bensin fordrar lite mer eftertanke när man skruvar ihop det + att de är lite besvärliga att få o gå bra över hela varvtalsregistret (vill ju fyrtakta på mellangas o ruskar en del) Bara en sån sak är kanske värd att tänka mer än en gång på om man ska slänga sig in i "branschen":)


Jag gillar bensin men det finns nackdelar med..
Att ha det i en warbird funkar som allra bäst tycker jag p.g.a att man håller (med lite tur) jämn fart där, i en buskärra så har den en del nackdelar(åtminstonde de mindre bensinarna).. En får tacka :) Lärde sig man en nya sak idag också.


Frågan är: vill du ha en kärra som flyger rent o snyggt eller en U-can-do variant?
Den senare med en bensinare kan vara liiite besvärlig...
Den största skillnaden med en 40 kärra o något större med en 50cc bensinare tycker jag är att landa dem..Den större varianten är stadigare,mer vindtålig MEN behöver landas med omsorg varje gång,vikten på grejorna gör att den inte tål halvdana landningar,den lilla calmaton tål o dunkas i med.. Många ggr...Det är sånt här som övertygar :D Väl värt att tänka på. Tack! Fast en renflygare är nog mer min stil...


Finns även andra kärror som är trevliga i den storleken o nöta med och för mig så har det funkat ganska bra och göra på det här viset..
Man får en rutin o känsla för landningarna så småningom o slipper den där känslan i maggropen under flygning: hur f.n ska landningen gå?
O det kostar mindre i längden..Det här känns verkligen inte bra ;) Tänk om jag glider ner i metanolträsket... =/ Haha!


Tack! Mer såna här motiveringar :D

/Johan.

McRegor
2007-10-14, 17:43
Hej igen,
Kan bara buga mig - :wave: för Herr Bokströms klockrena analys ! Jag vet ju att han gillar Calmato Sports från djupet av sitt hjärta även om han har en hel mängd större, vackrare, häftigare, snabbare och inte minst dyrare kärror..:)
Han brukar kalla den för en "självförtroendeskapande kärra" - och det är inte fy skam. När den dessutom går att busa ordentligt med så är det ju ett klart plus. Förra veckan en dag när jag var på fältet så kom den en kärra på knivegg - kanske 2-3 m över fältet - i full fart...ja, ni kan ju gissa vad det var ..:)
En kärra i samma kategori är den likt Fågel Fenix "återuppstigna" Kwik Fly Mk III - en mycket populär kärra i början av 70-talet men som står sig bra även idag. Ingen 3D-kärra utan en "figur-kärra" - säljs bl a av MFT - http://www.mft.nu/?pid=294188. Det var en välflygande kärra - och jag gissar att en sån nostalgikärra drar mera blickar till sig än en vanlig dussinkärra som en Extra eller liknande idag..:)
Hursomhelst - lycka till med ditt val men gör övergången från elflyg till förbränningsmotorflyg så enkel som möjligt...
Hälsningar
Roger

OlleP
2007-10-14, 18:32
Jag blev av klubbkompisar? helt utmobbad och blev tvungen att köpa metanol.
Varje gång jag inte får igång den eller när jag mot förmodan fått igång den,(som tur är hjälper mobbarna till), det slutar alltid med att jag står och torkar klet.
Och tänker lipo.
Nja, det blir skitdyrt i den storleken, och jag tänker, kanske en bensinare, men nu så påstår Bokis att det inte är frälsning.
Är det så, gaspådraget är lite opålitligt.
Jag har en grästrimmer, bensinare, (också inköpt under protest, mest för att rädda äktenskapet).
Men den går förvånansvärt bra på alla varvtal. Inte ska väl en RC-motor vara sämre?
Konstigt nog startar den också.

Mer insiderinfo behövs.!

Lite tillägg:
När man köper en bensinare, behövs det mer komponenter för att få det att funka. T.ex. något som ger tändgnistor?

bokis
2007-10-14, 19:13
Problemet är att en liten tvåtaktsbensinare i just det vi använder dem till KAN vara liite besvärliga..
Jag tror att det beror på att det är svårt att belasta dem tillräckligt på "mellangas" o de börjar ofelbart o fyrtakta.. Ta en motorsåg o kör den obelastad på 1/4 gas så har man problemet i ett nötskal..
Om man står ut med detta så är de helt OK men ibland så blir jag lite
trött på ljudet.. :oops:
Vad som förvånar mig är det stora tjafset att de inte går o köra på miljöbensin när varenda pryttel jag har hemma går o göra det med,lövblås ,motorsågar m.m..
De ligger kanske ett år men går igång direkt oftast...
Jag är stor beundrare av de flercylindriga dock,gången i dessa är otroligt fin vare sig det är rad eller boxer..
En riktigt trevlig bekantskap var också moki 50 fyrtakt,den gick fantastiskt men prislappen matchade det..
Favoritmotor dock ,för sin enkelhet o gång är fyrtaktare i div . skepnader mellan 52-120, SY/ASP 120 ,OS 52,70,91..Med måtta av olja o lite nitro så kladdar de inte så fasligt tycker jag o blir lätta att ha o göra med..
Stoppar man sen dit ett ombordglöd så blir de "odödliga" utan att man behöver vara professor på och skruva förgasare...
Ska alltid sitta en slang mellan vevaxel o insug,det gör en jädrans skillnad..
Gillade Roger:s kärra,det finns en liknande jag har haft som flyger riktigt bra o till en mycket billig penning o det är Black Horse Cobra..
Mycket därför att jag gillar rena linjer o att det ser ut som ett flygplan..

OlleP
2007-10-14, 19:30
:oops:
Vad som förvånar mig är det stora tjafset att de inte går o köra på miljöbensin när varenda pryttel jag har hemma går o göra det med,lövblås ,motorsågar m.m..
Gillade Roger:s kärra,det finns en liknande jag har haft som flyger riktigt bra o till en mycket billig penning o det är Black Horse Cobra..
Mycket därför att jag gillar rena linjer o att det ser ut som ett flygplan..

Miljöbensin!
Typ Aspen.
Egentligen är den inte mycket "miljöigare" än vanlig bensin, däremot är den inte lika giftig vid inandning.

Gäller att hålla isär det där.
Undrar hur det är med metanol och olja och nitro?
Ricin borde inte vara något problem.
Men efter förbränningen?

Ursäkta detta blev helt OT. :dontknow:

Tillbaks till topic.
Ungarnas moppar går ju också?

Rune E
2007-10-14, 19:56
Ska alltid sitta en slang mellan vevaxel o insug,det gör en jädrans skillnad..

Det där låter intressant. Kan du utveckla det lite?

bokis
2007-10-14, 20:10
Hmm,en del säger vevhusventilation men..Kladdet från kamdrivning-vevaxel går via nippel o en slangstump tillbaka till insuget,gör en jädrans skillnad..

Mr X
2007-10-14, 21:11
Hmm,en del säger vevhusventilation men..Kladdet från kamdrivning-vevaxel går via nippel o en slangstump tillbaka till insuget,gör en jädrans skillnad..
Jag har min slangstump från rcv maskinen rakt ut i luften men hur får du den kopplad till insuget?

Glöm ej bort att metanol har en viss tjusning

Rune E
2007-10-14, 21:38
Det låter ju inte så dumt. Miljöriktigt blir det ju också :-)
Undrar hur nära insuget man kan montera slangen utan att motorn börjar konstra?

En nackdel med fyrtaktare i allmänhet tycker jag är svårigheten att komma åt förgasaren när motorn är inbyggd. Lasermotorerna tar väl priset med insuget riktat bakåt. Jag förstår att designen är optimerad för bra prestanda och förgasarna går ju att vrida för att passa till modellen. Hur man än gör blir dock endera huvudnålen eller tomgångsnålen svår att komma åt

Jag monterade 2mm kopparrör från en kylskåpstermostat från utsidan på motorkåpan till insugen på min Lasermotor för att kunna snapsa före start. Eftersom motorn är inte tryckmatad, kan jag inte tillämpa tricket med att hålla för avgasöppningen och dra runt propellern. Det är lätt att starta motorn med det här arrangemanget men det blir lite söligt

Snickarjävel´n
2007-10-14, 21:41
Om man kan leva med en bensinare som fyrtaktar dom gånger den går på "mellangas" så finns ju nästan inget som är lättare/roligare/trevligare anser jag. På med tändningen , in med choken , en flipp på proppen , chock ut , start. Sen flyger man ju evigheter på bara en liten fjuttig tank soppa.

bokis
2007-10-14, 21:46
Hmm,en del säger vevhusventilation men..Kladdet från kamdrivning-vevaxel går via nippel o en slangstump tillbaka till insuget,gör en jädrans skillnad..
Jag har min slangstump från rcv maskinen rakt ut i luften men hur får du den kopplad till insuget?

Glöm ej bort att metanol har en viss tjusning

Det sitter monterat på många moderna motorer,det är en vanlig avgasippel iskruvad i insugsröret..
Jonny,jag håller med dig i stort men det finns några nackdelar med bensin med.. Men det finns det med allt!

Lelle
2007-10-15, 08:20
Ska alltid sitta en slang mellan vevaxel o insug,det gör en jädrans skillnad..


Hej.
Jag har löst problemet med att montera en liten tank inne i kroppen som tar hand om överskottsoljan och som jag tömmer efter dagens flygning. Fungerar klockrent. Kärran är helt torr under, garanterat inget kladd.

Cringer
2007-10-17, 14:17
Det här med självförtroendeskapande kärra tycker jag låter väldigt bra! Och vad jag har förstått så är Calmaton fantastisk att flyga…:)
Då slog det mig… vad är viktigast att göra i mitt läge? Alltså, om man i slutänden strävar efter, en kärra likt Burning Spear men blir rekommenderad en Calmato Sport :) Rekommenderas den för att det är ett klockrent som ger en möjligheten att bli en skickligare pilot eller för att det är en bra kombination Calmato Sport+.52 fyrtakt för få förbränningserfarenheten i en flygplan?
Är det någon skillnad i ”flygteknik” mellan förbränning och el? Något vridmoment eller vad det nu kan vara…:)

Skulle en el-driven Calmato fungera lika bra, eller är det just i kombinationen med en metanolmotor den gör sig bäst? Det där med att allt skulle bli kladdigt verkar ju inte vara ett jätteargument längre ;)

Hoppas att jag inte har uttryckt mig otrevligt, för det är verkligen inte meningen. Efter att ha läst och begrundat tråden så har det dykt upp vissa mycket tänkvärda saker som ska bearbetas vidare :)

Vänliga hälsningar
Johan.

bokis
2007-10-17, 14:58
Lite av grejen med Calmato o förbränningsmotor är att det är bara att tanka o flyga..Initialkostnaderna för en större elsetup med extra accpaket o lite annat blir dyrare+vänta på att det ska laddas..
Vill du ha ett calmatopaket med radio så hjälper jag dig gärna o plocka ihop något vettigt via ÖMH,jag kan rekomendera skrället för trevligare finns inte..Och det skall vara sportsen,den är något som går o göra det mesta med..
Jag tycker o tror att i ditt fall så är det att ta ett par kliv tillbaka att köpa en högvingad trainer men där går säkert åsikterna isär..

js_
2007-10-17, 16:42
Jag kan bara hålla med bokis om calmato sports,Den är bara för härlig o flyga :)
Jag kom aldrig överens med mina 2 högvingade trainers som jag la i backen ganska tätt efter varandra sen började jag flyga calmato sports o då började min flygning gå riktigt bra.
Så 11 poäng av 10 möjliga till Calmato sports :D

Cringer
2007-10-31, 12:27
Nu när jag har funderar på saken och läst igenom tråden ett antal gånger får jag väl hålla med att en Calmato Sports med någon trevlig OS-motor kan väl vara bra, dåh, jag får väl köpa en sån dåh! ;)

Jag har i alla fall fått ut det jag ville ur tråden. Tackar ödmjukast :D

/Johan.

gimbo
2007-10-31, 12:46
Har kollat på Wesses Calmato i hans videobloggar (svårt att undgå). Han verkar ha ett bra krut i sin maskin. Hör efter vad det är för morot han ha. Garanterat en YS, men storlek. Vet inte om den är för stor egentligen? Men den verkar sitta klockrent i det planet vad man kan se på flygningarna.

Jörgen Johansson
2007-10-31, 15:51
Jag som är ny på flyg helt å hållet kan även rekomendera Hangar 9 P-51 Mustang pts

Flyger riktigt fint. Du får lite av fördelen att flyga en kärra med sporr hjul.
om du framöver ska gå över till större bensinare. typ en extra + att den är riktigt fin med.. Kör med en Os fs 70 surpass 2 i min och har kraft så det räcker och bli över till mer avancerad flygning.

Ett till plus med den är att det är riktiga klaffar så landningarna är som att bre ut smör på morgon mackan.. Helt odramatiska å riktigt fina.

Så bara att välja en kärra nu.. Men som sagt.. jag rekomenderar starkt Mustangen.. Underbar att flyga

Snickarjävel´n
2007-10-31, 17:08
Men va f*n................en mustang p51 till en nybörjare :shock:



de går aldrig ;) 8)

Michael
2007-10-31, 18:38
På med tändningen , in med choken , en flipp på proppen , chock ut , start. Sen flyger man ju evigheter på bara en liten fjuttig tank soppa.
Så funkar mina Saito 4-taktare och OS tvåtaktare också :-).
Choka 3-4 varv, på med glöden, en snärtig bakåtflipp på propellern och motorn går igång direkt. Bränsleförbrukningen är inget stort problem, dock slipper jag bensinlukt i bilen och hemma.
Med 12% Aerosynth i bränslet är oljekladdet försumbart.

/Michael

kenneth67
2007-10-31, 19:48
hmmm slang mella vevhus å insug !?? nu blir jag nyfiken hur gör man med detta !?? då min os 90fs kladdar nått eländigt från vevhuset !