handdator

Visa fullständig version : Vilken Helikopter



rubik
2007-10-13, 20:46
Har en E-sky Lama V3:a och en E-sky Lama V4:a i nuläget. Dock fungerar ingen av dem, de står på backen och rotorbladen roterar men helikoptern lyfter inte den snurrar bara motsols, har bytt både motorer och ack men det blir ingen skillnad så jag antar att det är 4-in-1 mottagaren som är kass på båda två.

Så nu hade jag tänkt köpa mig en ny helikopter, som är något större. Vill kunna flyga utomhus och även kunna köra lite 3D (kanske inte med en gång men i framtiden). Har kollat lite på E-sky Honeybee King II som verkar bra men jag är ganska tveksam till E-sky just nu. Jag hade tänkt mig en helikopter för cirka 2000 inklusive 6-kanals radio.

Så vad rekommenderar ni?

Tacksam för hjälp!

Ompa
2007-10-14, 11:15
Kolla på bla www.rcheli.se och se vad du kan hitta på köpes & säljes.
Personligen skulle jag kolla efter en T-Rex 450 eller en Mini Titan 325. Dock tveksam att 2000kr räcker till radio oxå. Kolla då vad Hobbex har att erbjuda. Känner en som köpte en komplett heli med radio därifrån, tror den heter Hoony Bee eller så. Flyger finfint.
Vet att dom har en som heter Belt CP och den funkar att köra 3D med. 2495kr ink radio och ack. Förvisso E-Sky men viss skillnad mot Lama helisarna.

Daniel L
2007-10-14, 11:20
varför inte lägga till 700kr så får du en färdig e-sky belt cp som både är lite större OCH har borstlösmotor som det är en massa kraft i.
har en ny inhandlad belt själv har bara flygit lite innan jag karschade
(orsak till krasch jag var för ivrig att flyga och flög utan tränings ställ ingen bra ide)

om jag inte minns fel så är det ÖMH som har den för 2750kr RFT

litet plus är i alla fall att det finns ganska många fina metall delar man kan sätta på den.

jag vet inte riktigt hur det är med honeybee men belten har i alla fall seperat motagare, gyro och fartreglage

rubik
2007-10-14, 11:33
Såg nu att dom har sänkt Belt CP på hobbex, den ligger på 2500kr inkl radio. Dock har de även sänkt Honeybee King 2 till 1800kr. Jag hade väl tänkt att om jag köper King2 så kan man köra med den som den är i början och sedan uppgradera med en BL motor (finns som reservdel 400kr) senare och fortfarande hamna under Belt CP:n

Funderade lite på simulator också. Kan man köpa Honeybee King 2 och sedan koppla en sladd ifrån den sändaren man får med och köra simultor i datorn? Hur bra är de simulatorerna som finns? Kan man lära sig att köra ordentligt genom datorn?

Daniel L
2007-10-14, 11:39
hade du tänkt på den simulatorn för typ 300 så är det FMS och du kan lära dig grunderna men inte mer ska du satsa på en simulator remomenderar jag de dyra typ real flight eller något sådant för då blir det lite verklighetstroget också och man kan lära sig och göra mycket avancerade saker i luften men ändå har planet eller helikoptern att bete sig som i verkligheten.

mitt råd köp dyr simulator för annars blir det 300kr i sjön men om din ekonomi inte tillåter detta så funkar den.

McRegor
2007-10-14, 11:59
Hej,
Även om jag inte är heli-flygare så ställer jag mig tveksam till att "Kingen" har en såpass liten acke som 3S1000. Dessutom är det ett borstat drivsystem så risken finns att acken får slita mycket hårt och att flygtiden blir synnerligen begränsad.
Utan kännedom om dessa två maskiner så verkar trots allt Belten mera anpassad till dagens krav - bl a genom en avsevärt större ack och borstlöst drivsystem. En stor fördel med borstlöst är att det är effektivare så vid samma typ av flygning så får du ut avsevärt längre flygtid med ett borstlöst system.
Sen har du ju ett annat alternativ i Shark 400 (Zoom 400 V.3) från denna butik - http://www.ezfly.se/index2.htm . För 2395 kr så får du en "komplett" kärra - dock lär du få komplettera med en hyfsad laddare och minst ett ack-paket till.
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-10-14, 12:03
Jag har fått en gamal begagnad zoom 400 och min egentliga tanke utan att ens ha flugit den är att remdrift till stjärtrotorn är guld värd. Kankse kan vara något att tänka på när du väljer modell !?!

Ompa
2007-10-14, 18:17
Jag har fått en gamal begagnad zoom 400 och min egentliga tanke utan att ens ha flugit den är att remdrift till stjärtrotorn är guld värd. Kankse kan vara något att tänka på när du väljer modell !?!

Remdrift är att föredra på dessa helisar för att få den att agera någorlunda som de större modellerna. Separat motor på tailen är inte direkt lyckat då det inte stämmer exakt med utväxlingen. Rem eller kardan som är kopplat via en växel så medför det att varvet alltid följer huvudrotorn. När jag tipsade om dessa E-Sky tänkte jag mest på den angivna budgeten, 2000kr. Själv satsade jag direkt på en T-Rex 450 S när jag återföll till heli flygandet. Nu har armadan växt :D

Glawe
2007-10-14, 19:02
Mmm, fast just det med rem. Kardanen på min har fått rejält med stryk när rotorn stött i marken. Det hade man kunnat unvika med rem.

Ompa
2007-10-14, 20:00
Bägge varianter har sina fördelar resp nackdelar. Vet inte hur kardanen ser ut på din heli Glawe, men på T-Rex 600N Pro så är det en riktig höjdare. Även gjord i kolfiber för att hålla.
Men på dessa små el-helis är nog rem att föredra.

Glawe
2007-10-14, 20:09
Min ser ut såhär just nu, ingen vacker syn :)

http://www.glawe.se/heli/5.jpg

Ompa
2007-10-14, 20:34
Håller med, ingen vacker syn :cry:
Stjärtrotorn har nog stått still kan man tänka, kanske mot högt gräs???
Måste du byta hela kardanen eller räcker det med bara drevet?

Glawe
2007-10-14, 20:35
Jag har ingen aning faktiskt. Har precis fått hem helin i detta skicket, och jag har inte lyckats hitta ngn reservdel till den ännu.

Ompa
2007-10-14, 20:39
Råkade ut för något liknande på min Trex 450 när gräset var för högt, rensade drevet som remmen går runt och som i sin tur är kopplat till huvuddrevet/Autodrevet. Kostnad, 145kr plus lite pill :lol: