handdator

Visa fullständig version : Bensin/inställning förgasare



Christer J
2007-10-15, 20:31
Hur ställer ni in hög och lågfartsnålarna på era bensinare? Skulle det inte vara bra med ett renodlat bensinforum här på RCFF?

Sigun
2007-10-15, 23:16
Bensinen är väl ändå snart slut i världen så de är väl knappt lönt att ha ett eget forum för det hihi.. :D :D :D

/Martin

Christer J
2007-10-16, 15:09
Bensinen är väl ändå snart slut i världen så de är väl knappt lönt att ha ett eget forum för det hihi.. :D :D :D

/Martin

Lite förtydligande, menar inte ett helt nytt forum utan att t.ex. att Flygplan Förbränning delas upp i Flygplan Metanol och Flygplan Bensin. Finns ju redan uppdelningar i segel,helikopter och el. Bara en :idea:

Snickarjävel´n
2007-10-16, 16:11
Det hade passat bra med 2 olika "forum" för förbrännings motor.

Bensin drift verkar ju komma mer och mer även för yngre folk antagligen mest pga enkelheten så en egen topic för det hade suttit som ett yxhugg.

När jag nålar in mina bensinare så ställer jag H nålen så den går aningen för rikt på fullt varv och sen ställer jag L nålen så där blir bra respons på hela registret.

Ganska enkelt men kan va klurigt på vissa motorer att få till. Räkna med lite 4takt på mellan registret fast du har den rätt in nålad.

Christer J
2007-10-16, 16:52
Det hade passat bra med 2 olika "forum" för förbrännings motor.

Bensin drift verkar ju komma mer och mer även för yngre folk antagligen mest pga enkelheten så en egen topic för det hade suttit som ett yxhugg.

När jag nålar in mina bensinare så ställer jag H nålen så den går aningen för rikt på fullt varv och sen ställer jag L nålen så där blir bra respons på hela registret.

Ganska enkelt men kan va klurigt på vissa motorer att få till. Räkna med lite 4takt på mellan registret fast du har den rätt in nålad.

JonnyE, då är vi i alla fall två som tycker det skulle vara bra med bensinforum, vi får väl se nu om det finns fler :) När du står på marken och varva på full gas och ska nåla in din bensinare, har du motorkåpan på eller av då? Tänkte bara om det blir dålig kylning eller så om man har den på, eller spelar det ingen roll?

Snickarjävel´n
2007-10-16, 17:12
Nä ingen kåpa på. Blir lite bökigt då , jag vill inte göra hål heller i kåpan för att kunna ställa nålarna med den på.

Man får helt enkelt ställa lite på H och lite på L nålen i omgångar eftersom på dom flesta förgasare påverka L nålen H nålen oxå. När jag tror jag är nöjd så varvar jag sakta upp motorn till fullt och sen sakta tillbaks. Sen ger fullt roder från tomgång och låter den gå 15-20sek fullt varv och bryter där efter tändningen och kollar stiftet hur det ser ut.

Ser stiftet bra ut så brukar jag i regel dra in H nålen lite grann , lite mindre än ett 1/8 varv ca.

Så brukar jag göra på mina bensinare och det har funkat hittils ganska bra.

Christer J
2007-10-16, 18:06
Nä ingen kåpa på. Blir lite bökigt då , jag vill inte göra hål heller i kåpan för att kunna ställa nålarna med den på.

Man får helt enkelt ställa lite på H och lite på L nålen i omgångar eftersom på dom flesta förgasare påverka L nålen H nålen oxå. När jag tror jag är nöjd så varvar jag sakta upp motorn till fullt och sen sakta tillbaks. Sen ger fullt roder från tomgång och låter den gå 15-20sek fullt varv och bryter där efter tändningen och kollar stiftet hur det ser ut.

Ser stiftet bra ut så brukar jag i regel dra in H nålen lite grann , lite mindre än ett 1/8 varv ca.

Så brukar jag göra på mina bensinare och det har funkat hittils ganska bra.


Okey JonnyE, det låter som en bra metod. Nu har jag redan hål på kåpan för nålarna så man skulle kunna varva upp och ställa in nålarna med kåpan på i mitt fall. Är det risk att det blir för varmt då tror du?

gimbo
2007-10-16, 18:13
Jag vet inte hur det är med bensin. Men när jag ställer in min metanolare så kan det bli lite varmt med kåpan på om man håller på ett litet tag (så det ryker lite). Jag skulle föreslå att göra inställningar utan kåpa.
Men en bensinare kanske inte blir lika varm lika fort.

Snickarjävel´n
2007-10-16, 18:25
Jag har inga extra kylhål upptagna i min kåpa där DL50in huserar och den blir inte för varm. Varm blir den men det blir ju bensin motorer.

Christer J
2007-10-16, 19:16
Jag har inga extra kylhål upptagna i min kåpa där DL50in huserar och den blir inte för varm. Varm blir den men det blir ju bensin motorer.

Då blir det ett försök med kåpan på. Vore smidigt att slippa ta lös proppen för att få loss kåpan.

Tobben_
2007-10-16, 19:23
Bensinforum tycker jag e en jättebra ide! Tycker bara att de e lite konstigt att det inte har blivit något sånt än :? Finns ju till och med ett forum för bilar?! Mvh Tobbe

Christer J
2007-10-16, 19:34
Bensinforum tycker jag e en jättebra ide! Tycker bara att de e lite konstigt att det inte har blivit något sånt än :? Finns ju till och med ett forum för bilar?! Mvh Tobbe

Hejsan Tobben_ Då är vi åtminstånde tre här som vill ha bensinforum, det tar sej :)

gimbo
2007-10-16, 19:43
Bensinforum tycker jag e en jättebra ide! Tycker bara att de e lite konstigt att det inte har blivit något sånt än :? Finns ju till och med ett forum för bilar?! Mvh Tobbe

Hejsan Tobben_ Då är vi åtminstånde tre här som vill ha bensinforum, det tar sej :)

Fyra... För jag är nyfiken på bensinare ;)

Marcus72
2007-10-16, 19:43
Bensin drift verkar ju komma mer och mer även för yngre folk antagligen mest pga enkelheten så en egen topic för det hade suttit som ett yxhugg.

Jag tycker att det är okej med ett "bensin" forum men...jag förstår inte riktigt vad som är enklare med en bensinare?
Som jag ser det är det fler komponenter som kan krångla, tändningen, walbro förgasaren samt att det stinker i bilen och brand risken.
Jag har ingen bensin kärra själv utan bara en reflektion av vad jag läser här. Tycker att glödarna, både 2 & 4T är riktigt enkla att hålla gång på.

Kom gärna med kommentarer och argument, helst då från Er som testat båda bränsle slagen.

Håller på att rita på några olika 4 takts konstruktioner till rc-flyg mest för att det är kul, skulle det vara intressant med 4 takt, ca 20-50cc 10-20% tyngre med samma/högre topp effekt och betydligt bättre vridmoment gämfört med befintliga kina 2-takts motorer?
Vad skulle ni vara beredda att betala? Undrar mest av nyfikenhet om man kanske skulle bygga en liten provserie.

Tobbe O
2007-10-16, 21:12
Fem..... Jag röstar också för ett bensinforum :)

Stuff
2007-10-16, 21:36
Då va vi sex som vill ha ett bensinforum

genland
2007-10-16, 21:53
Hänger gärna på för ett bensinforum!
Mvh Kent

Christer J
2007-10-16, 22:35
Tack o tack alla ni som har skrivit i denna tråd så här långt, verkar ju finnas ett intresse i frågan. Hoppas att många fler hakar på här. :D :D :D

Jakob H
2007-10-16, 22:46
Jag är med !
Då var vi åtta!

Jakob

Christer J
2007-10-16, 23:13
Bensin drift verkar ju komma mer och mer även för yngre folk antagligen mest pga enkelheten så en egen topic för det hade suttit som ett yxhugg.

Jag tycker att det är okej med ett "bensin" forum men...jag förstår inte riktigt vad som är enklare med en bensinare?
Som jag ser det är det fler komponenter som kan krångla, tändningen, walbro förgasaren samt att det stinker i bilen och brand risken.
Jag har ingen bensin kärra själv utan bara en reflektion av vad jag läser här. Tycker att glödarna, både 2 & 4T är riktigt enkla att hålla gång på.

Kom gärna med kommentarer och argument, helst då från Er som testat båda bränsle slagen.

Håller på att rita på några olika 4 takts konstruktioner till rc-flyg mest för att det är kul, skulle det vara intressant med 4 takt, ca 20-50cc 10-20% tyngre med samma/högre topp effekt och betydligt bättre vridmoment gämfört med befintliga kina 2-takts motorer?
Vad skulle ni vara beredda att betala? Undrar mest av nyfikenhet om man kanske skulle bygga en liten provserie.

Hej Marcus72
För det första måste jag säja att jag tycker att det är kul både med el och metanolflyg också men just nu så är jag mest nyfiken på bensin. Har bara flugit upp 15-lit bensin ännu så man är nybörjare. Det första som jag tycker är en fördel när man bor där man bor är att det är mycket enklare att få tak på bensin än metanol, bara att gå på macken och köpa en dunk miljöbränsle och är det slut så tankar man bara från den vanliga pumpen. Sedan att det är flerfaldiga gånger billigare med bensin gör ju inte direkt ont :) Sedan tycker jag inte att det luktar så farligt i bilen när man kör på Aspen eller liknande bränsle, kan nog tänka mej att det är otrevligare om man kör på vanlig bensin. Det går faktiskt riktigt bra att flippa igång den för hand med en handske. Sedan ser jag fram emot vinterflygningarna med skidor, inbillar mej att det måste vara kanon för kallstarter vintertid med elektronisk tändning och bensin i tanken. Borde ju vara lika enkelt som en vanlig motorsåg. Vet inte säkert men kan tänka mej att delar till förgasaren går att köpa hos en lokal motorsågsfirma.

Christer J
2007-10-16, 23:38
Bensin drift verkar ju komma mer och mer även för yngre folk antagligen mest pga enkelheten så en egen topic för det hade suttit som ett yxhugg.

Jag tycker att det är okej med ett "bensin" forum men...jag förstår inte riktigt vad som är enklare med en bensinare?
Som jag ser det är det fler komponenter som kan krångla, tändningen, walbro förgasaren samt att det stinker i bilen och brand risken.
Jag har ingen bensin kärra själv utan bara en reflektion av vad jag läser här. Tycker att glödarna, både 2 & 4T är riktigt enkla att hålla gång på.

Kom gärna med kommentarer och argument, helst då från Er som testat båda bränsle slagen.

Håller på att rita på några olika 4 takts konstruktioner till rc-flyg mest för att det är kul, skulle det vara intressant med 4 takt, ca 20-50cc 10-20% tyngre med samma/högre topp effekt och betydligt bättre vridmoment gämfört med befintliga kina 2-takts motorer?
Vad skulle ni vara beredda att betala? Undrar mest av nyfikenhet om man kanske skulle bygga en liten provserie.

Jo Marcus 72 det låter intressant detta med dina motorkonstruktioner men det kanske funkar bäst och du får fler svar om du startar en ny tråd :)

Per P
2007-10-17, 15:13
jag förstår inte riktigt vad som är enklare med en bensinare?

Enklare att slå igång är en sak som är säker, min 3W 50cc startar på några få slag.



Som jag ser det är det fler komponenter som kan krångla, tändningen, walbro förgasaren samt att det stinker i bilen och brand risken.

Tändningen kan krångla på en bil också, och den fungerar ungefär på samma sätt som de modernare bensinmotorerna vi sätter i våra flygplan. Jag skulle dock vilja påstå att en Walbro förgasare sällan strular, och gör den det så är det i regel bara att byta membranet... Kommer det skit i förgasaren så spelar det ju ingen roll om det är Walbro eller metanolförgasare, man rengör ju då... ;)



Kom gärna med kommentarer och argument, helst då från Er som testat båda bränsle slagen.


Soppakostnaden är ju ett riktigt stort argument om man ska gå in på lite större motorer... En metanolare över 20cc drar i min mening alldeles för mycket soppa för att det ska vara värt det, då är det bättre med bensinare. Driftsäkerheten är underbar hos en bensinare, och man slipper hålla på med en massa nitro (som ni nog alla vet inte är sådär väldigt bra för hälsan)



Håller på att rita på några olika 4 takts konstruktioner till rc-flyg mest för att det är kul, skulle det vara intressant med 4 takt, ca 20-50cc 10-20% tyngre med samma/högre topp effekt och betydligt bättre vridmoment gämfört med befintliga kina 2-takts motorer?

Kul med jämförelse eftersom du bara jämför med kines-motoerer. Har du gjort jämförelse mot exempelvis 3W eller Moki eller ZDZ?? dvs lite finare bensinmotorer? Att det skiljer på olika märken är det inget snack om, man får ju vad man betalar för ;)

Glömde nästan en sak, nämligen något som många ELflygare ger som argument för att el är bättre än metanol; KLADDET... Har flugit min Ultimate några gånger nu, och den är VIT på undersidan, och ändå ser den ut att inte vara flugen (utblusen går ut ur kåpan fram, och sticker inte ut långt)

MVH//Per Pålsson
3W forever!

Christer J
2007-10-17, 17:49
Har skrivit några rader under "Frågor till styrelsen" angående separata forum för bensin och metanol. Borde inte vara något större problem att ordna tycker man, så vi får väl vänta och se vad dom svara. :)

http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=4640&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Christer J
2007-10-17, 21:52
Nu har vi ett Flygplan Bensinforum :D