handdator

Visa fullständig version : Går i tankarna att börja med R/C Flyg



Pierre91
2007-10-16, 20:32
Hej!

Är en kille som bor ute på Färingsö som fått upp ögonen för R/C flyg. Jag har pysslat lite med R/C förut, har en Metanoldriven bil och en eldriven båt sedan några år tillbaka. Kan inte påstå annat än att det är kul :)
Då jag precis börjat gymnasiet på tekniklinjen med inriktning flygteknik började jag fundera på att börja med r/c flyg. Eftersom jag även har ett fält att flyga ifrån (Skå-Edeby) relativt nära så blev det ännu mer intressant.
Har forskat lite och upfattat vissa saker som vettiga för en nybörjare:

Kontroll : JR MX-12 ( http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=1105 )
Plan: Kyosho Calmato (40 motor, http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?action=show&id=108711&group=18&subgroup=420 ),
Thunder Tiger Trainer 40/60 (40/60 motor)
Men! Jag antar redan nu att så här enkelt kan det inte vara, då jag behövde diverse extra tillbehör när jag köpte min bil. Så vad är det ungefär man behöver? Finns ju paket för Thunder Tiger modellerna med motor, prop, plan, och radio. (Ska man köpa en JR radio som är snäpet dyrare än den som följer med i paketet?) Paket på olika Thunder Tiger modeller: http://www.rchobbysyd.nu/catalog/index.php?cPath=26_108
Vill helst inte heller rasa upp i pengar över 4500-5000 kr om det är möjligt, och om det inte är det måste jag nog tyvärr vänta lite längre med att börja flyga. Räcker en 40 modell, eller ska/borde man köpa en 60 modell som första trainer? Vad jag förstått är det många som lärt sig flyga med bl.a. Excel 2000 på mitt flygfält. Jag har inte varit där ännu, men ska försöka åka dit någon dag när jag vet att det är folk där som flyger så man kan ställa lite jobbiga frågor :P
Måste också fråga. Är det verkligen så att man ofta kraschar planen? Tycker man endast ser filmer på krascher och jobbiga senarion där det bara blir brasved kvar av planen. Då jag är en väldigt försiktig person som gillar när saker är hela och nästan blänker så började jag fundera på om detta verkligen är rätt hobby, har ju inte råd att lägga ner runt 2000 kr på nya plan var 3e månad precis :P

Tacksam för lite hjälp och svar :)
Pierre

DaEk
2007-10-16, 20:55
Ojojoj, såna här ämnen kan få vilda diskusioner :shock: Bara, vilket plan man skall välja som nybörjare :)

Jaja, till ämnet så tycker jag att det paketet du plockat ihop verkar ganska vettigt. Calmato trainern vet jag flyger ruskigt bra då jag själv haft en sådan.

Gx40 motorn som kommer med i det packetet är kraftfull och bra. Räcker till att dra sig ur krångliga situationer.

Sen en simulator är alltid bra. FMS som är gratis att ladda ner är helt okej, behöver bara en joystick för 300. Eller om du vill ha en riktigt bra som reflex eller nått så kommer detta kosta runt 2000.

Sen tillbehör. Det du behöver är olika verktyg som du kan köpa efter hand. Är fältet också vid en klubb? För det kan alltid vara bra. Du bör nog ta hjälp några gånger och snart så kommer du kanske få ett motorproblem och det måste kunna lösas. Vet inte hur haj du är på motorer men om du kan motorerna till rc-bilarna tror jag inte detta är stor skillnad utan att igentligen veta

För motorn behöver du en glödare, nått att tanka med typ en pump eller nått och gärna en starter som man pressar mot propellern. Glödaren sätter du på glödstiftet som tänder. Startar motorn med startern och sen av med glödstiftet.

Sen med crascher. Jag har kraschat en gång på mina 3 månader och det var in i ett träd som stod olämpligt placerat. :lol:

Och framförallt välkommen till denna underbara hobby.

Sigun
2007-10-16, 21:13
Hej Pierre..
Ett alternativ är ju att du frågar på klubben om de har skolflygning då kan du lära dig flyg med klubben skolflygplan och du får all hjälp med att lära dig flyga på ett säkert sätt så att man minskar riskerna för krasher.

Om du kan tänka dig att köra El flygplan så kan du komma undan betydligt billigare dessutom finns de modellplan till El som är gjorda i EPP plast och dessa är mer eller mindre oförstörbara :) , skulle de gå sönder finns de lim som limmar ihop dem igen på 5-10min.

Men som DaEk sa, Simulator träning är grymt bra sätt att komma igång på, FMS är som sagt gratis och även om grafiken inte är den bästa så får man ändå en liten uppfattning om hur man ska dra i spakarna för att hålla planet i luften :D :D .

Jag flyger mycket simulator och innan vi började flyga med våra El Cessnor så hade vi kört en hel del i simulator, men när man sedan står där i verkligheten så är de ändå lite skillnad och att krasha hör väl till den här hobbyn.

Någon sade vi ett tillfälle till mig att man ska flyga sådana plan man har råd att krasha med. Allt hänger givetvis på vad man har för ekonomi :) är man student ska man kanske inte köpa 2,5m:s plan som kostar 20 000.

Mitt tips i debatten är att börja med billiga grejor köp ett RTF paket finns för runt 1000-1500kr , skolflyg på klubben. blir du mer sugen så skaffa häftigare grejor till våren.

Risken är väl att klubben inte kör skolflyg så här sent på året iofs.. du får ner och höra med dem.

Lycka till..

/Martin

Ålänning
2007-10-16, 21:19
Angående undran om man kraschar så mycket som det görs i filmer...

1. Det kan se trist ut med ett flyg som flyyyger.... och flyyyger runt
runt... på hög höjd osv... de som filmar så filmar helt enkelt när flygen
är lågt, landningar, starter, .. humm.. krascher... :D

2. Såg att du reggat dig på motorportalens forum... kanske det är där
du sett filmerna... vi är ett gäng som började från noll.... ingen klubb
eller kunskap bakom nånting här inte! Hårda vägen. Men nu i efterhan
så har vi lärt de nya, och krascherna är väldigt få nujämfört med
förr.... såå... börjar du själv och ensam ... du kommer krascha! =)
Men om du har folk med dig som kan flyga, så kommer du krascha...
mycket mer sällan.

3. Flyga försiktigt... jo... men så länge du inte har rutin så kommer
du säkert dra nån spak åt fel håll när du håller på landar eller nåt.
Man vet ju inte... det kommer med tiden.

4. Wohoo!

sundqvistjohan
2007-10-16, 21:26
Hej!

Angående kraschfilmerna, så har det tidigare varit en debatt om dem här på forumet. Det är nog så att kraschfilmer lockar många tittare. Ju dyrare modell desto fler tittare.

Jag är själv försiktig och började med förbränningsmotorflyg i slutet av februari 2006. Jag hoppade över trainerstadiet eftersom jag hade flugit elflyg några månader innan (och seglare 20 år tidigare :-)

Jag hade ingen lärare och möjlighet till dubbelkommando utan fick lära mig själv i vår nystartade klubb. Jag fick råd och hjälp med montering av min ARF-kärra av min kompis.

I simulator skaffade jag mig spakvana och reflexer (det att man inte svänger åt fel håll då man kommer mot sig själv t.ex.) I början övade jag med FMS (gratis) och innan jag skaffade min första metanolmodell (Twist 3D 40) hade jag köpt Aerofly Professional Deluxe och övat i den många många timmar.

Dubbelkommando i all ära, men det är bra att nöta i simulator. Innan jag överhuvudtaget tog upp min 40-modell behärskade jag start, landning, hovring, knife edge, raka rollar (sid- och höjdroderkompensation) och diverse andra manövrar i simulatorn.

Med en trainer gäller det att lära sig hantera gasspaken också, vilket nybörjare ofta glömmer. Jag rekommenderar att du åtminstone köper en simulatordummy (ca 200–300 kr) och laddar ner FMS om du inte vill satsa på en verkligt realistiskt dyrarare simulator. Den spakvana du får i simulatorn är otroligt nyttig om du hamnar i knepiga situationer.

Jag har tre förbränningsmotormodeller. Twisten, en Sukhoi 31 med 1,78m spännvidd och 23cc tvåtaktare och en Yak 54 med 20cc fyrtaktare. Genom att regelbundet kolla att alla skruvar är åtdragna och att allt fungerar har jag faktiskt lyckas undvika krascher. Sukhoien kom ner litet hårt en gång då motorn hade stannat i luften och jag slog på flaperons för att få ner farten inför landning (det klantigaste man kan göra vid dead stick). Brandväggen och landningsstället kom loss, men det är reparerat.

I övrigt har jag inte haft en enda skada på mina plan, jag har inte heller förstärkt landningsställets fäste på någon av modellerna och det har funkat hur bra som helst. Sammanlagt har jag 343 flygningar (10–25 min) med mina förbränningsmotorplan. Som sagt en krasch där planet gick att reparera.

Jag övar fortfarande flitigt i simulator, numera mest IMAC-programmen. Först när en manöver sitter i simulatorn utför jag den IRL.

Mitt tips är: Öva i simulator, kolla regelbundet ditt plan, och vid möjlighet flyg dubbelkommando i början.

Min bror flög också solo (utan dubbelkommando) med sin Arising Star första gången. Han hade övat några veckor innan i min simulator. Också den trainern är hel ännu.

wesse
2007-10-17, 06:06
lyssna på sigun hans råd va bra o vill du lära dig att bara göra saker som andra inte gör då får du gå i wesseskolan :lol:

Pierre91
2007-10-17, 07:01
Stämmer bra Ålänning att jag reggat mig på Motorportalen också :P
Tack för alla tips! Hade planerat att införskaffa FMS + dummy så jag kan träna spakvana under vintern.
Eftersom jag inte varit på klubben (svårt att veta när någon är där den här tiden på året...) så vet jag inte om någon har tillgång till dubbelkommando eller skolflyg.
Sigun, antar att du började din karriär med el-flyg? :) Hur pass stora ytor behöver dem för att flyga? Bor ganska nära en stor fotbollsplan (grus) som har ett ganska stort gräsfält bredvid. Är detta något man kan utnyttja när man blivit bättre på att flyga? Om man bara vill flyga lite grann, och inte har någon förälder som har tid just då att skjutsa en till klubben?
Kan helt klart tänka mig att börja med El-flyg, + att min pappa tycker jag borde göra det :P Är ju inte lika mycket pill med inställningar på motor osv. Och som du säger, de "tål" kanske lite mindre krasher bättre. Dock är de ju inte lika fina i sin EPP plast som en metanoldtrainer i balsa :P Men man kanske får kompromissa :)
Vet att denna tråden ligger i Förbrännings flyg delen av forumet, men är det okey om jag frågar vart/om det finns färdiga kit för el-flyg med plan, radio, motor osv? Något speciellt ställe som ni rekommenderar?
Har fått en uppfattning av att el-plan är dyrare när man kommer upp i storlek och motorstyra/batterikapacitet. Tydligen ska ju inte Lipo batterierna och laddare vara allt för billiga :(

Glömde nämna att flygfältet/klubben är på en gräsplan.

Återigen, tack för alla svar!
Pierre

Sigun
2007-10-17, 07:19
Snygga.. :)

Vi har kört på Cessnor och jag tycker de är ganska snygga (tills man krashat dem ett antal ggr)

skulle jag köpt idag så skulle jag köpt denna med borstlös motor, då våra motorer gav upp efter ca 40-50 flygturer. Men köper du borstlöst med en gång så borde du klara dig till de inte finns något kvar att laga på Cessnan hihi..

http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/3412407E96E7F4BBC125727E00427B5A?OpenDocument&CartID=8556-

Finns säkert många fler alternativ, men detta är ett billigt och enkelt sätt att komma igång och flyga. När sedan våren kommer och klubben börja med skolflyg så är de bara ut till dem och hänga på.

Att flyga på fotbollsplan är kanske inte så lätt i början de är en ganska liten yta, men om den ligger fritt och de inte finns några träd i omgivningarna så kanske de kan gå. Men jag skulle nog bege mig till klubben så du får ett större fält att flyg på. Man kan aldrig få för stora ytor att flyga på i början :)

/Martin

Pierre91
2007-10-17, 08:42
Snygga.. :)

Vi har kört på Cessnor och jag tycker de är ganska snygga (tills man krashat dem ett antal ggr)

skulle jag köpt idag så skulle jag köpt denna med borstlös motor, då våra motorer gav upp efter ca 40-50 flygturer. Men köper du borstlöst med en gång så borde du klara dig till de inte finns något kvar att laga på Cessnan hihi..

http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/3412407E96E7F4BBC125727E00427B5A?OpenDocument&CartID=8556-

Finns säkert många fler alternativ, men detta är ett billigt och enkelt sätt att komma igång och flyga. När sedan våren kommer och klubben börja med skolflyg så är de bara ut till dem och hänga på.

Att flyga på fotbollsplan är kanske inte så lätt i början de är en ganska liten yta, men om den ligger fritt och de inte finns några träd i omgivningarna så kanske de kan gå. Men jag skulle nog bege mig till klubben så du får ett större fält att flyg på. Man kan aldrig få för stora ytor att flyga på i början :)

/Martin

Tyvärr är just fotbollsplan relativt "instängd" med träd och en skola :P
Får nog bli att man beger sig till klubben :) Dock kommer jag nog få vänta till Jul innan man skaffar sig något att fyga med då ekonomin ev kommer bli bättre då ;)
Blir ju lite svårt att lära sig flyga med hjul när det är snö ute, ska man kanske skaffa skidor om det går på cessnan? Eller så blir det att man flyger sim under vintern och väntar på våren med att börja flyga. Blir bara en så lång väntetid då :( Hur fungerar cessnan att starta ifrån gräs? Har den tillräckligt stora hjul från början?
Flög du cessnan själv från förta början eller går/flög du dem i dubbelkommando?
Måste försöka ta reda på om klubben erbjuder skolflyg och vad det kan komma att kosta när det blir dags :)

Jörgen Johansson
2007-10-17, 10:59
Tjena..

Jag är som du helt ny på r/c flyg..
Jag sket i att lyssna på alla skeptiska gubbar som sa att jag inte skulle köpa en Hangar 9 p-51mustang pts utan att jag skulle börja med en högvingad kärra.

Och det kanske är det bästa jag har gjort..
Har haft 8 flygningar nu på min Mustang och den flyger skit fint. Plus att den är mycket finare än en vanlig tränings kärra. Flög dom två första gångerna med två killar i klubben, sen tyckte dom det såg så bra ut att jag kunde flyga själv.. Lätt som fasiken att landa snyggt.

Kör med en os 70 surpass 2 4t villket funkar super..

SÅ jag rekomenderar dig att köra på en mustang pts.. slipper du köpa nytt plan på ett tag utan kan växa på samma plan som du börjar med ett bra tag framöver..

wesse
2007-10-17, 11:03
Tjena..

Jag är som du helt ny på r/c flyg..
Jag sket i att lyssna på alla skeptiska gubbar som sa att jag inte skulle köpa en Hangar 9 p-51mustang pts utan att jag skulle börja med en högvingad kärra.

Och det kanske är det bästa jag har gjort..
Har haft 8 flygningar nu på min Mustang och den flyger skit fint. Plus att den är mycket finare än en vanlig tränings kärra. Flög dom två första gångerna med två killar i klubben, sen tyckte dom det såg så bra ut att jag kunde flyga själv.. Lätt som fasiken att landa snyggt.

Kör med en os 70 surpass 2 4t villket funkar super..

SÅ jag rekomenderar dig att köra på en mustang pts.. slipper du köpa nytt plan på ett tag utan kan växa på samma plan som du börjar med ett bra tag framöver..

du va mig en hårdig men all snö däroppe får er att härdas...kör ni skoter ännu? nja om jag börjat med en mustang då hade jag nog slutat flyga efter första turen fast o andra sidan är jag ju inte så klipsk :lol:

gimbo
2007-10-17, 11:16
Är också nybörjare inom RC Flyg.
Själv så började jag med en TT Easy Trainer 40H. Den stora fördelen jag ser med det planet är att på H modellen är vingen semisymetrisk. Vilket ger den lite mer acrobatic som trainer. Men sammtidigt så har du ett plan som går lika stabilt som en buss. Jag är helt klart helnöjd med den som nybörjarplan. Men som alltid så växer man ur sin trainer förr eller senare.
Så jag köpte mig en Edge 540 och flyttade över motor och elektronik från Tainern. Och på så sätt fick igång mitt andra plan till en relativt billig penning.

När jag tittade på paketen på RC Hobby Syd, så är de inte helt dumma. Det enda du egentligen behöver lägga till är bränsleslang, Bränsle och denna: http://www.rchobbysyd.nu/catalog/product_info.php?cPath=26_108&products_id=3207

Vid lite eftertanke så kanske jag tycker att sändarna de skickar med i paketen är lite för lite. Visst tror jag att de är toppen. Men min tanke när jag köpte sändare var att jag ville ha en som jag kan växa i och ha under en längre tid. Så jag valde en Sanwa RD8000.

Var inte heller rädd för att det ska vara svårt att ställa in din motor. Jag fick fin hjälp med instruktion på klubben. Och vipps så lärde man sig det också.

En annan stor fördel med klubb är gemenskapen kring samma hobby. Det är kul att gå ut och flyga ett varv kanske. Men att flyga tillsammans med andra klubbmedlemmar är toppen. Socialt är det också :D

Välkommen till RC Flyget :)

Glawe
2007-10-17, 11:23
Jag har flugit segelflyg i nästan 18år men ni vid sommaren som gick så började jag med motorplan för första gången. Jag köpte mig en skyraider trainer och flög ca 10ggr med den för att sen byta upp mig. Men jag håller med dom föregående talarna. Skaffa dig en trainer även om dom kankse inte är så himla snygga. Åk ut till din närmaste klubb och be dom hjälpa dig upp och få lite tid i luften. Den tiden som du inte tillbringar på fältet bör du sittta i simulatorn och få dom grundläggande spakrörelserna så att dom sitter i ryggmärgen. Orkar du inte sitta framför simulatorn så skaffa dig ett kit redan nu och börja bygg, så har du kärra du har byggt helt själv till sommaren när du har tröttnat på din trainer ;)

McRegor
2007-10-17, 12:32
Hej,
Om du skall börja flyga nu inför vintern och är hänvisad till en fotbollsplan så kan jag rekommendera en GWS Tiger Moth. Utrusta den gärna med en liten bortslös motor istället för den lilla växlade som medföljer - vilken i o f s fungerar med med lite mera motoreffekt fungerar det även om det fläktar lite ute.
Sen sätter du på ett par Dubro Skidor (för parkflyers) och stoppar in en liten LiPo - runt 800 mAh - så har du ett alldeles utmärkt och lättfluget plan. Låt vara för att det inte är det bästa om det blåser men då får du väl avstå - planen är ju nära dig..:)
Grejen med Mothen är att den dels är lättflugen, dels går utmärkt att flyga på små ytor p g a att den går att flyga långsamt. Många har flugit den inomhus i t ex gympasalar och även det går även om jag inte rekommenderar detta för en nybörjare.
Du kan köpa kärran hos alla som säljer Minicars sortiment - t ex här - http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=22_41&products_id=727
Finns även komplett med radio m m men jag rekommenderar minst att du byter till LiPo-acke (samt passande laddare). Har du råd så sätt i en liten borstlös men då måste du dessutom köpa nytt fartreglage. Men som sagt - den flyger rätt OK även med originalrovan bara du inte flyger när det blåser så mycket.
Hälsningar
Roger

Jörgen Johansson
2007-10-17, 12:44
du va mig en hårdig men all snö däroppe får er att härdas...kör ni skoter ännu? nja om jag börjat med en mustang då hade jag nog slutat flyga efter första turen fast o andra sidan är jag ju inte så klipsk :lol:[/quote]

Nopp.. ingen snö än så länge.. Lite kallt bara.. =)
P-51 Mustang PTS är ju ett tränings plan å gör sitt jobb som det riktigt bra.. Gubbarna i klubben som har provat den tycker den är riktigt fin att flyga.. Själv tycker jag det är bra tänkt av Hangar 9 och man slipper ju lägga ut massa pengar på ett nytt plan på en gång.. Bara att plocka bort tränings prylarna på den och den smiskar på rätt bra.. Jag är hel nöjd och tror andra nya piloter som provar på den kommer vara lika nöjd som jag är..

Pierre91
2007-10-17, 14:23
Hjälp! Detta forumet är ju fullt med underbart folk som hjälper till, och det snabbt! :D
Dock snurrar allt i mitt huvud nu :P El-plan eller inte el-plan...
Planet kommer inte införskaffas före den 24 december i vilket fall, så innan dess blir det ingen flygning av :P
En P-51 Mustang tror jag inte det blir i vilket fall. OM det blir metanolflyg så tror jag att jag härmar dig lite grann Gimbo ;)
Men OM det blir elflyg så vettitusan hur jag ska göra... Cessnan eller den (enligt mig mindre vackra) Tigher Moth (ev med skidor). Kanske borde tillägga att MMFK (Mälaröarnas modellflygklubb) har tillgång till en stor idrottshall under vinterhalvåret. Så blir jag medlem där får jag flyga i hallen de fredagar som är bokade för MMFK :)
Är det svårt att flyga på vintern? Tänkte att kanske Cessnan blir bra med skidor att flyga under vintern? fast då måste jag till klubben för att få stora ytor att flyga på. Vad landar Tiger Monthen på i ca pris med brushless motor och annat fartreglage?, med fjärr osv också?
Antar att cessnan landar på ca 1700 kr med spinner och ev skidor?
Fick tips på denna i ett PM: http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=1_7&products_id=552
Tackar för det tipset! Såg mycket lockande ut! Räcker den radion som första radio?
Har förstått att Computerradios är det man ska ha om man ska skaffa radio. Fick ju tips om JR MX-12 som ska vara en bra tillverkare och antagligen radio med. Värt att lägga 2500 kr på en 6kanals radio med 4 servon?
Kanske en Futuba 6EXP 35MHz Computer Flyg är bättre som förstaradio, är ju ca 400 kr i skillnad mot JR radion.

Sigun
2007-10-17, 14:29
Tyvärr är just fotbollsplan relativt "instängd" med träd och en skola :P
Får nog bli att man beger sig till klubben :) Dock kommer jag nog få vänta till Jul innan man skaffar sig något att fyga med då ekonomin ev kommer bli bättre då ;)
Blir ju lite svårt att lära sig flyga med hjul när det är snö ute, ska man kanske skaffa skidor om det går på cessnan? Eller så blir det att man flyger sim under vintern och väntar på våren med att börja flyga. Blir bara en så lång väntetid då :( Hur fungerar cessnan att starta ifrån gräs? Har den tillräckligt stora hjul från början?
Flög du cessnan själv från förta början eller går/flög du dem i dubbelkommando?
Måste försöka ta reda på om klubben erbjuder skolflyg och vad det kan komma att kosta när det blir dags :)

Hej
Hjulen var alldeles för små för att starta från backen med så vi var och köpte på oss lite större hjul. Att sätta på skidor till vintern borde inte vara några problem.

Vi flög Cessnan själva utan dubbellkommando, men med simulatorträning först några timmar :)

/Martin

McRegor
2007-10-17, 16:18
Hej igen,
Beträffande radioval så får du nog först bestämma budgeten.
De enkla som medföljer billiga paket är just enkla. I en del fall dessutom rena hybriderna som inte passar ihop med t ex vanliga servon eller mottagare.
Visst KAN du flyga med en enkel "kitradio" - men fortsätter du med denna hobby så kommer du säkert att vilja ha en computer-radio mycket snart.
Och skall du köpa en sån så skall du nog fundera på en 2,4 GHz-radio även om t ex extramottagare är dyrare än för 35 MHz. Futabas 6Ex 2,4 GHz har gått att köpa för runt 1700 kr som lägst här i Sverige (normalt ca: 2000 kr) men till den tror jag inte det medföljer ackar.
Du kan ju alternativt kolla Säljes-annonserna här och på SMF eller annonsera själv efter en beg radio - det finns säkert många att köpa.
Beträffande Mothen så får nog rekommendationerna bli lite olika beroende på i vilket utförande du köper den. Den är alltså fyllt flygbar med den växlade borstmotor som följer med men jag fördrar en mindre bortstlös - mera drag och mindre strömförbrukning vid finflygning..:)
Hälsningar
Roger

PS: Som jag nämnde tidigare så går Mothen bra att flyga inomhus - håll den lätt bara. //Roger

Irokee
2007-10-17, 19:29
Hej Pierre !
Kul att du hittat till RC hobbyn, kolla din inkorg, du har ett meddelande från Mälaröarnas MFK !!

Pierre91
2007-10-17, 19:43
Hej Pierre !
Kul att du hittat till RC hobbyn, kolla din inkorg, du har ett meddelande från Mälaröarnas MFK !!
Tackar för det PM'et :D
Nu fick jag äntligen ändan ur vagnen att kontakta någon i klubben, får se vad han svarar angående kvällar som folk flyger på :)

fredrikr
2007-11-05, 21:24
Nedan följer ett toklångt inlägg från en n00b. Kom inte och säg att jag inte varnade er... Men kontra gärna om ni tycker jag är ute och cyklar!

Jag tycker du ska börja med el, och inte alltför dyrt. El-trainers är lätta, så skadorna blir mindre. Lätta plan kan även flyga långsammare, vilket är en klar fördel när man är ny. Det är också mindre sorgligt att plantera ett plan för 1500kr än ett för det dubbla eller mer.

En modell som jag sett många rekommendera på nätet är Wing-Dragon Sportster, en stryktålig sak med propellern bakom vingen, och den har skevroder. Enligt de som haft den har den *både* bra flygegenskaper för nybörjare *och* är rolig att flyga när man kan. Jag har bara flugit den i FMS, samt sett ett halvdussin videor, men det verkar stämma.

Finns på många ställen, men det här är det billigaste jag sett (1195:- inkl motor, ack, laddare, radio - ALLT!):
http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/0/1a8c3a05ab040240c125734a0071a9e0

Det är förstås inte lika bra komponenter som i ett kitt för 5000:-, men allt lär i alla fall vara helt okej, och det följer standard, så du kan byta en komponent åt gången, t ex bättre sändare eller uppgradera till borstlös motor och LiPo-ack etc. Många billiga kitt följer inga standarder så det här är ett stort plus.

Jag började flyga för ca två år sedan, med en GWS E-starter, en utpräglad trainer med elmotor och LiPo-batterier för ca 2500:-. Så här ser planets flyghistorik ut hittills:

Flygning 1: Start, 2s flygning rakt fram (en halvmeter över marken), lyckad landning.

Flygning 2: Start, för skarp sväng, för skarp sväng åt andra hållet, halv loop, ner i backen. Propellern gick av, motorfästet slogs loss, landningsstället slogs loss, ena vingen bröts av. Hem och limma.

Flygning 3: En kompis tog upp den, konstaterade att den var helt rätt trimmad, landade igen.

Flygning 4: Jag startade, vinglade iväg bort över fältet, fick kommentaren "Nu är det nog dags att vända snart, medan du fortfarande kan se kärran...". Vände, steg, sjönk, svängde åt fel håll, överkompenserade åt andra hållet, gick i backen. Propellern gick av, motorfästet slogs loss (landningsstället blev kvar tack vare att jag förstärkt infästningen rejält), andra vingen bröts av.

Jag åkte hem och lagade igen, men orkade inte flyga mer eftersom jag kände att jag var ljusår ifrån att behärska planet. En timmes lagning per tio sekunders flygning var vad jag hade att se fram emot även de närmaste tio flygningarna, och det kändes lite tröstlöst.

Så, i torsdags, såg jag att Teknikmagasinet har en simulatorradio med USB-plugg som passar till FMS. Köpte den för 199:- i fredags, tog ner allra senaste versionen av FMS från nätet, Googlade efter "FMS models", och hittade en bunt som jag laddade ner (det finns några med från början också), däribland E-starter. Efter uppskattningsvis åtta timmar i FMS kan jag nu säga att jag utan tvekan borde ha börjat i FMS innan jag gick ut och försökte flyga. När planet väl är uppe i luften och far fram i kanske 30km/h så har man inte mycket tid att tänka efter - vilken spak var det nu jag skulle dra i, eller skulle jag skjuta den ifrån mig, etc. Sitter man i FMS och styr med något som liknar en radio, så får man snart de reflexer som behövs. Det jag tror ska sitta innan man går ut i verkligheten är:

* Tillräcklig vana vid kontrollerna för att man inte ska behöva tänka så mycket på vilket håll på vilken spak som gör vad - det ska i princip "sitta i händerna".

* Bra känsla för hur stora utslag som behövs. Det skiljer från modell till modell, men man får en känsla i händerna som gör att man kan ge lite utslag först, kompensera om det blev för mycket, ge lite mer om det blev för lite. När det sitter kan man växla mellan en massa olika modeller i FMS utan att krascha.

* Reflexer för att kompensera när man börjar svänga för hårt, och då kompensera lagom mycket för att det inte ska barka åt skogen åt andra hållet.

* Skaplig känsla även för att flyga mot dig själv, då du måste dra höger på radion för att planet ska svänga åt vänster, från dig sett.

* Förmågana att landa utan att krascha. I min lilla FMS-värld är det bara att hålla sig på god höjd, rikta in sig mot landningsbanan, och stänga av motorn. Har du ett lätt el-plan behöver du sedan bara ge lagom mycket höjdroder för att hålla planet vågrätt så landar du elegant.

Att få in det här kostar 199:- plus kanske mellan en och fyrtio timmars simulering, och det är rolig tid eftersom man hela tiden blir bättre. Eller också kostar det ett antal, troligen korta, verkliga flygningar och många timmar i limångor för att laga planet, som till slut kanske är så fullt av epoxy att det flyger som en skadskjuten kråka eller inte alls, och då får du lägga en femhundring eller mer på att köpa ett nytt plan.

Det kanske verkar övermodigt av en som ännu inte gjort en enda riktigt lyckad flygning att tala om hur man ska göra, men jag tycker mig i alla fall se nu exakt vad jag gjorde för fel från början, och jag tror FMS-träningen besparat mig flera dussin krascher. Jag var helt chanslös när jag började flyga FMS - det var krasch efter krasch efter krasch utan att jag ens försökte mig på något avancerat, men reflexerna kommer efterhand. Självklart lär jag krascha fler gånger med det här planet, men jag har i alla fall mycket gott hopp om att min nästa flygning går bra.

Och köp en kärra som tål stryk och som inte har propellern på nosen, för nosen lär du behöva för att landa på några gånger!

Jag bor förresten också på Mälaröarna. Hoppas vi ses på fältet fram i vår! Träffar du en Fredrik med en luggsliten E-starter så lär det väl vara jag...

Lycka till så länge!

fredrikr
2007-11-06, 17:19
Ett litet tillägg - Köper man just Wing-Dragon Sportster så ingår ju faktiskt en kabel för att koppla sändaren till FMS. Inte dumt.

fredrikr
2007-11-17, 14:57
Jag kan nu konstatera att simulatorträningen verkligen gav utdelning när det gällde att flyga på riktigt också! Idag tog jag tre turer om 10-15 minuter vardera med mitt E-Starter. Det var inga som helst problem. Jag flög fyrkanter, åttor och några loopar (inte snyggast i världen förstås), och kände hela tiden att jag hade full koll. Härlig känsla! Självklart var jag nervös i början av första flygningen, men det släppte fort. Första landningen blev studs, studs och ner i diket, men inga skador. Nästa blev en studs och sedan fin landning. Den tredje blev helt klockren.

En ruggigt skön dag. Min första som modellpilot på riktigt. Och långt ifrån den sista!

Mvh,

Fredrik

kenneth67
2007-11-17, 15:44
Jag kan nu konstatera att simulatorträningen verkligen gav utdelning när det gällde att flyga på riktigt också! Idag tog jag tre turer om 10-15 minuter vardera med mitt E-Starter. Det var inga som helst problem. Jag flög fyrkanter, åttor och några loopar (inte snyggast i världen förstås), och kände hela tiden att jag hade full koll. Härlig känsla! Självklart var jag nervös i början av första flygningen, men det släppte fort. Första landningen blev studs, studs och ner i diket, men inga skador. Nästa blev en studs och sedan fin landning. Den tredje blev helt klockren.

En ruggigt skön dag. Min första som modellpilot på riktigt. Och långt ifrån den sista!

Mvh,

Fredrik å det är just där knixet är full koll har man sällan ... tror man det så är det lätt att det går åt pipan ! tro mig jag har trott på full koll med mmm många bitar blev det !
härligt iaf att du känner att det funkar det är skit kul å flyga !
på min tid var det trial and erro .. simulator fanns inte då---- vilka fina hjälp medel det finns idag !

kenneth67
2007-11-17, 15:44
dubbel post raderat

Palleman
2007-11-18, 00:48
Iom. att du 'är helt ny så är det inte fel att börja med ett billigt "prova på paket" som Fredrikr tipsade om hos t.ex. aircpro.

Delvis så märker du om du gillar modellflyg och så blir det mkt billigare att gå i backen.

Min första helikopter va en E-sky HoneyBee 004.. visst en "leksak" för 1200 spänn men den va billig att reparera och så nära rc helikopter du kan komma för små pengar..

Och jag tycker nog man kan tänka på samma sätt kring flygplan... :D

JanLid43
2007-11-18, 09:24
:D Mitt råd till Dig är: börja med en högvingad trainer, som har en Clark-y vingprofil d.v.s undersidan är plan. Storleken och fabrikat har ingen betydelse säger man! Jo det har den till viss del.
En större maskin ( spv 1600mm eller mer) syns bättre än en mindre. Nybörjare har en tendens att stiga upp till sådana höjder att man inte ser modellen.
Sätt inte för stor motor på modellen. Nybörjarkärror flyger oftast bäst med angiven minsta motorstorlek. Även ett nummer minder brukar fungera ypperligt. En större modell blir dessutom snällare i blåsigt väder.
Låt inte vinden avskräcka dig från att flyga. Ty utan vind håller sig inte planet i luften, det är bara Du som lider!?.
Ta kontakt med en lokal klubb och kör med dubbelkommando så ökar möjligheten att åka hem med ett helt flygplan.
Ett överkommligt startpaket till bra pris kan Du köpa från RC-maffian www.rcmaffian.se
Till vintern och snötäckt modellflygfält använder man skidor på planet. Det går ypperligt att flyga med skidor på snö och is. Har 100-tals flygningar på detta sätt eftersom jag är Kirunabo och där flög man 75% på snö.

McRegor
2007-11-18, 09:48
Hej,
Många olika råd blev det..:)
Jag håller nog med de som tipsar om välfungerande elflygpaket - t ex det som Strömquist här på Forumet så framgångsrikt lyckades flyga igår. Visserligen är inte radion något att bygga vidare på men å andra sidan får man mycket grejor för pengarna och man får en chans att för inte alltför många kronor testa om detta är något man kommer att trivas med.
Sen detta med att en större modell flyger så mycket bättre i blåst...Njaa, min erfarenhet är snarare att det är fart som behövs när det blåser - alltså en snabb modell blir betydligt mindre påverkad av blåst. Visst, en 200 g slowflyer är ingen "hit" när det fläktar men t ex en elkärra med dryga metern i spännvidd, vikt på kanske runt 800 gram och som man inte bara puttrar runt med utan flyger lite snabbare med fungerar nog i stort sett lika bra som en vanlig 1,5 m metanoltrainer. Flyger dom lika snabbt så vill jag hävda att det fungerar ungefär lika bra - eller dåligt beroende på hur man ser det.. Det är alltid roligare - tycker jag i vart fall - att flyga i lugnare väder än i blåst såvida man inte flyger hang..:)
Sen kan jag hålla med om att om man lärt sig behärska en större och tyngre metanolkärra så klarar man utan vidare en mindre elkärra. Motsatsen är inte lika enkel eftersom man måhända lärt sig att smärre felhantering sällan är några problem med en mindre/lättare modell medan en större i motsvarande fall kan återgå till byggsatsstadiet... Och när en metanolrova stannar i luften så MÅSTE man landa - en elrova stannar ju ytterst sällan såvida man inte drar ur det sista ur acken. Så metanolflyget är en bättre "fostrare" medan elflyget ofta ger mera flygtid p g a mindre skador vid kvaddar och allmänt lite enklare att komma igång med.
Hälsningar
Roger

Pierre91
2007-12-23, 15:19
Måste tacka för alla svar och tips! Har lagt Rc flyg lite på hyllan nu (därav nästan glömt bort det här forumet) under höst/vinter men vi får se vad/om något händer i vår :) Kan inte tacka er nog för er hjälp och engagemang i mina frågor :)
Jag önskar er alla på Svenska RC-Flygförbundet En riktigt god jul och gott nytt år!

ingo
2009-01-18, 16:53
har en fråga ang plan
Trainer 40
Perfekt nybörjar modell !!
Os 46 LA 2taktare fullt med servon o mottagare allt för o flyga! Inkl HITEC flash 5 sändare pris: 2200kr!

är det bra pris eller är det dåligt för den ......

eller ska jag köpa den trainer som finns till salu här för 1000 kr med motor och sen köpa en sändare och i såfall vilken ska man kör om man har 1500 kr till en sändare
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=22597

kenneth67
2009-01-18, 17:14
http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/F9530CF27CDF45F1C125748400288F55?OpenDocument&CartID=10218-
komplett paket nytt för knappt 3000 kr lite låst med radion kanske .. men som ett start paket helt ok ..
att köpa en beggad trainer som är lagd i backen nåra gånger med kanske sådär bra lagningar som man inte vet nåt om nja då ska man nog ha lite erfarenhet av både reparationer och begagnade motorer som trilskas ..

Palleman
2009-01-18, 22:49
Åhh nä kenneth :) inget fel på varken calmaton eller motorn. Jag har stått som lärare med denna kärran ett tiotal flygningar och monterade denna motorn som då var lätt begagnad och går som en klocka, kärran är ej krashad under tiden jag använt den som skolkärra och flyger hur fint som helst och motorn har aldrig vart i backen...

ingo
2009-01-20, 16:50
har kollat några paket vilket är mest prisvärd
http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=1_7&products_id=552

http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=1_132&products_id=764

http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=10218- (http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/F9530CF27CDF45F1C125748400288F55?OpenDocument&CartID=10218-)

tänkte på att om man kommer att fortsätta flyga med andra plan

kenneth67
2009-01-20, 18:03
har kollat några paket vilket är mest prisvärd
http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=1_7&products_id=552

http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=1_132&products_id=764

http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=10218- (http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/F9530CF27CDF45F1C125748400288F55?OpenDocument&CartID=10218-)

tänkte på att om man kommer att fortsätta flyga med andra plan

kan bara säga att oavsett vilken av de du handlar av så kommer du har stöd om det skulle krångla

håkan på aircpro är grymt bra att ha o göra med
så är även jessica å packo på rc maffian svårt val att säga den eller den är bäst men .. maffians paket os motor airc pro kina motor .. en smak sak enda nackdelen är väl då radion som är en fyrkanalare hos båda .. så man bli lite låst i framtiden .. men som nybörjar paket helt ok till ett riktigt juste pris hos båda !

jocke1963
2009-01-20, 19:06
....
eller ska jag köpa den trainer som finns till salu här för 1000 kr med motor och sen köpa en sändare och i såfall vilken ska man kör om man har 1500 kr till en sändare
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=22597


Radio:erna i de 3 paket du nyss länkade till är som sas nyss inga höjdare...vare sig mix-, dual-rate-, eller expo-möjligheter. (Tror jag... :secruity:)
Varför inte Pallemans plan, Calmaton ovan, sen en schysst 2.4 Ghz-sändare ? Både Futaba 6EX och Spectrum DX6 går ju att få tag i för 1000-1800:-, beroende på om man köper i Sverige, nytt el beg på t.ex Tradera. (Där köpte jag min Futaba 2.4 Ghz 6EX för 1300:-...)
Att planet är lite repat gör väl inte så mycket, för kraschar, det gör man, stort som smått, förr eller senare... :)

Palleman
2009-01-20, 21:52
Bra att veta :)

Calmaton säljes helt flygklar nu med radiostyrning och Handglödare... köp en dunk soppa på väg hem och flyg när du kommer hem (till fältet)

Fortfarande 1000:-

ingo
2009-01-21, 14:20
Bra att veta :)

Calmaton säljes helt flygklar nu med radiostyrning och Handglödare... köp en dunk soppa på väg hem och flyg när du kommer hem (till fältet)

Fortfarande 1000:-
men hur är det med radiostyrningarna
35 mhz eller 2.4
om man köper en 2.4 funkar det med servona ..
och är det lätt att ta bort vingen för jag har en volvo 850 ;-)

vad är det för radiostyrning


jag är helt nybörjare

jaka
2009-01-21, 15:24
Hej!
35Mhz eller 2,4Ghz spelar ingen roll, bägge funkar bra. Men det är klart. Vill du slippa lång sändarantenn, frekvenskontroll och kristaller så är valet lätt, 2,4Ghz!

kenneth67
2009-01-21, 17:10
men hur är det med radiostyrningarna
35 mhz eller 2.4
om man köper en 2.4 funkar det med servona ..
och är det lätt att ta bort vingen för jag har en volvo 850 ;-)

vad är det för radiostyrning


jag är helt nybörjare
vill du testa och se om detta är nått för dig så kan jag bara säga köp pallemans paket ! . men radion han skickar med är rena junket !! där är du riktigt låst .. i framtiden ..
men 1000 kr för ett komplett paket med allt utom bränsle .. är inget att tveka på i mina ögon .. men skynda dig om du e sugen för den pengen är den borta snart !

ingo
2009-01-21, 17:27
har sagt att jag köper det så det är sålt skulle jag tro till mig ;-)