handdator

Visa fullständig version : Trångt på Hammars backar...



Thomas
2007-10-19, 18:14
Förra söndagen, 14 oktober, var vi nå´ra pers som drog ner till Hammars Backar för att hanga, bara för att mötas av en enorm flock hängglidare, säkert 20 stycken!
Vad göra? Jo, vi åkte bort till Ale stenar, så långt österut man kunde komma på det 3 km långa hanget.
Inte ens där fick vi vara ifred, då det kom en oförskämd hangflygare och tyckte att "vi skulle försvinna med våra leksaker!"
PDT_Armataz_02_33
Till saken hör att hängglidarna har 3 km kuststräcka att flyga på - vi utnyttjar max 300 meter!
Nu visade det sig att "den oförskämde" tydligen var en gästflygare, dvs han tillhörde inte den lokala hängglidarklubben.
Kolla inläggen på:
http://www.cps.to/klotter.asp (bläddra ner några inlägg)
Hanget är så långt att ALLA borde få plats. Ingen har ensamrätt på stället. Eller är det "störst går först" som gäller?
Någon som har liknande erfarenheter från andra platser?
Vad gör ni i så fall?

Thomas Berggren - inbiten hangflygare
Malmö Radioflygsällskap

pilotkalle
2007-10-19, 18:32
Sätt motor på planet, gärna nått skrikande högvarvit o se om dom flyttar sej :badgrin: .

Sigun
2007-10-19, 18:36
Lite tråkigt när de blir så.. kan väl bara hålla med dem på de andra forumet att de är dålig stil att uppföra sig så, och modellflygarna har väl lika stor rätt som de där skärmnissarna att vara där.

Påét igen som de brukar säga .. ut och flyg passa på nu när de blåser :)

/Martin

Thomas
2007-10-19, 18:42
Sätt motor på planet, gärna nått skrikande högvarvit o se om dom flyttar sej :badgrin: .

Bra idé, Peter!
Ska vi sätta en jetmotor på "EasyGlidern"??
PDT_Armataz_02_11

kenneth67
2007-10-19, 19:12
av inläggen att dömma som du länkade till så är det nåra skärmare som förbannat sig över vissas attityd mot våra leksaker ..... man kanske skulle förklara för dom att det inte är leksaker utan rent dödliga saker som kan nå hastigheter dom knappt vågar köra sina personbilar i !!
för att få tyst på dom kanske du skulle ta en riktig "lågsniff" i deras skärmar ;) skämt å sido lågt av denne /dom som ondgör sig ! avundsjuka är vad det är ---- våran hobby är ju dyrare å dom har helt enkelt inte råd !!! så dom knöt lite snöre i ett lakan å kallar det flyga !.......

gimbo
2007-10-19, 19:25
Eftersom jag har 1:1 cert så kan jag ju flyga förbi och trycka ner de små skärmflygarna så den underbara modellhobbyn får plats. :evil: *hehe*

:D :D

Som sagt. Det är synd att vissa inte kan samsas och vara trevliga mot varann oavsett intresse.

Thomas
2007-10-19, 19:30
Hmmm...
Fick en tanke...
Har oxå cert för UL.
Kanske skulle göra en tryckare över platsen!
Nä, fyyy... vi SKA kunna samsas!

razz
2007-10-20, 10:16
Ja ni tycker det är konstigt uppförande från skärmflygarnas sida..
Men vad jag har förstått så flyger några utav er större saker med och det medför ju då att ni måste ha kol på gällande flygregler..

Vad jag vet säger BCL= Bestämmelser för Civil Luftfart, att farkost med bäst manöverförmåga svänger undan för farkost med sämst manöverförmåga.

Om detta skulle kunna tillämpas så ser inte jag något problem med att flyga ihop med modellflygare. Men vad jag anser är ju inte att det är det som är problemet på hammar utan det är att modellflygare inte kan se skärmflygare som kommer in från sidan. Detta är problemet som modellfygare då alltid påpekar och ropar och tycker skärmflygare ska flytta på sig. Skärmflygare har inga problem med andra flygare så länge säkerheten kan bibehållas utan att flygfriheten försämmras.

Modellflygare kanske borde börja ha sido vakter som har uppsikt på annat än sina plan och kan medela sina kamtater när en skärmflygare eller hängflygare för den delen är på väg in från sidan.

gimbo
2007-10-20, 10:59
Nu vet ju inte jag hur det är på Hammar och med Skärmflyg vs Modellflyg då jag inte har varit i den situationen.

Men som situationen var så löser det sig inte genom att gorma åt varann. På en så stor yta borde man kunna växla ett par ord och komma överrens om ytorna tillsammans. Oftast handlar det om lite vett och ettikett.

BCL-T Säger väl egentligen bara att motordrivet luftfartyg som är tyngre än luften ska väja för andra så som ballonger, segelplan, skärmflyg.
Luftskepp väjar för segelflyg och ballonger
Segelflyg väjar för ballonger.

Modellflyg har jag inte tänkt så mycket på då jag inte hållit på med det mer än nån månad. Utan klubben där jag hålelr till har sina tilldelade regler angående hur vi ska flyga.

razz
2007-10-20, 12:43
Nä jag håller faktiskt meds fullt ut på den punkten att gormande inte löser något.. Men nu är det så att om man som skärmflygare kommer och ska flyga förbi eller ta höjd där modellflygarna brukar flyga (det stället där det lyfter bäst på hela hanget), så börjar flygarna på kanten gorma åt en att man ska flytta sig.

Tycker bättre koll bland och runt modellflygare inte vore fel och att detta kan nog hjälpa en hel del för samspelet ute på hangen runt om i landet. Detta kan bara förebygga olyckor.

gimbo
2007-10-20, 15:01
Eftersom det verkar vara en så pass intressant plats att flyga på för alla som är ute efter bra vindar. Så borde berörda klubbar kunnaha ett samordnat möte tillsammans. Dels för allas trevnad och dels för höjd säkerhet.

Vore kul att åka förbi om man är i närheten och se all verksamhet som försigår där med flygning. Har bara varit i Kåseberga nån gång och ätit sillburgare :) Och givetvis beundrat den enormt vackra vyn från ales stenar.

Trevnad åt folket! :)

Thomas
2007-10-20, 15:46
Vad jag menar är bara att eftersom hanget är närmare 3 km (?) långt, borde det finnas plats för alla.
Modellflygarna utnyttjar max 300 meter, hängglidarna HELA sträckan!
Men "linjedomare" (sidovakter) är ingen dum idé, lite problem bara om alla modellflygare är i luften samtidigt...
Som jag oxå påpekade så åkte vi till absoluta utkanten av hanget, Ales Stenar, men inte ens där fick vi vara ifred för den gormande hängflygaren!

Sigun
2007-10-20, 16:19
men han var kansken en sån där som "gapar efter mycket"

otrevlig människor som tror de äger världen finns de gott om.. men ni får väl försöka hålla utskik efter den skärmflygaren och hålla er undan om han dyker upp igen.

gimbo
2007-10-20, 16:38
Ja finns ju alltid folk som ska vara lite "tuffa/coola" av sig.
Tråkigt nog.

Jag förstår dig. En sträcka på 3Km borde man kunna samsas om :)



Men nu är det discomusik och utgång som väntar inför kvällen :D

razz
2007-10-21, 04:05
Ja jag förstår er att det inte är kul att bli gormad åt men det är det inte heller som skärmflygare bara för att man anntingen ska ta höjd eller flyga förbi.. maximal höjd vinner man på ett par ställen på hanget och måste flyga på speciellt sätt. Detta medför tillexempel vid Ales stenar att man måste använda hela hanget ända ut till där hanget svänger.

Dock så försöker man vara skysst och visa hänsyn men ibland vill man ha den extra höjden eller måste flyga förbi lågt eller normal höjd för att ta sig till andra delar av hanget. Men det har hänt att man har blivit gormad åt från modellflygare och då är jag inte den som lägger fingrarna imellan. För om det inte kan accepteras att vi finns där och kommer även finnas där i fortsättningen så kan vi inte heller acceptera dom som kommer och försöker tränga oss undan.

Respekt mot alla som flyger såväl dom som står på marken. Flyger själv lite hellikopter och tycker det är skoj. Så kan förstå dom som gillar att stå på marken, men kan inte förstå dom som inte kan visa hänsyn mot dom som är i luften.
Dock påstår jag inte heller att alla inte gör det, sist tyckte jag det fungerade bra när jag var där.

kenneth67
2007-10-21, 21:05
om luftrummet redan är upptaget så förstår jag inte vad man skall in där å göra !! att "tränga" sig in bara för att man vill är väl lite fel attityd det är en sak om man måste pga säkerheten i flygningen å givetvis så ska man samsas å visa varandra respekt på alla sätt vårat hang här i falköping är inga 3 kilometer långt utan snarare 200 meter om ens det ... å jag har inget annat hört än att det går bra där ... å blir det trångt så är det bara att vänta på sin tur oavsett skärm eller modell !