handdator

Visa fullständig version : DL 50 vs. DA, ZDZ m.fl...=)



Harry S
2007-10-20, 09:48
...Tjeena Flyers..=))

Som översikten säger, DL 50 mot andra etablerade märken på den svenska marknaden:

- Hållbarhet
- Kvalitets känsla
- Effekt
- Bränsle förbrukning

Nu vet jag att denna rova ä' ganska ny på vår marknad åå att den ä' en 'copy' av en DA 50 ( påstås det i alla fall). Dock så behöver jag en rova i 50 cc storleken till ett nybygge som ska byggas under vintern, maskinen ä' redan beställd... :D

Önskar även förslag på andra motorer som ä' användbara i samma storlek.

Tobbe O
2007-10-20, 10:13
Jag sitter och kollar priser och funderar vilken 50cc motor jag ska ha... eller kollar priser för jag har bestämt mig för en DA-50 med MTW Canister paketet till min QQ Yak 86".

Jag har nog sällan vart med om att man inte får vad man betalar för, sen när man ser billetvevhuset på DA:n så vill man bara ha den.
http://www.aresti.se/rc_flyg/images_engine/da50rear.jpg

vardis
2007-10-20, 10:14
Hej!
Tittade just in på United hobbies,
fann denna: http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5732
Billig! även med frakt.
Finns även en 2cyl. variant

jaka
2007-10-20, 12:16
Hej!
MVVS 45cc ! :)

Tobbe O
2007-10-20, 12:44
Moget Jaka :dontknow:

Magoozi
2007-10-20, 15:07
Jag har faktiskt precis provstartat min dl50. Än så länge har jag inget at klaga på. För drygt 3000 spänn får du en motor som förhoppningsvis kommer att hålla ett tag. Vill du i stället lägga det dubbla( och lite till) så får du en DA.

Harry S
2007-10-21, 21:48
...Jahapp, nu har'e kommit några svar i alla fall ser ja, dock så kan man utesluta en rova på rot pga. dom lagerprobs som den hatt......MVVS. Sorry JaKa, sulle nog aldrig köpe en MVVS iom. allt ja vet om denna rova.

Så då återstår några andra maskiner att kolla närmre på: DL 50, DA 50, Thor (va nu dä' ä' förnåge). Ingen som nämnt någe om 3W motorer....konstigt, dom va jue i ropet ett antal år sen om ja minns rätt... :oops: ...åå inte ZDZ heller...hmmmm :shock:

Jaja, fortsätt att skriva i tråden så möe Ni orkar, intressant läsning för min del...ska jue som sagt inhandla en ny rova till en Pitts S12 Monster på 1750 mm i spv.
Hehehehe, då har ja avslöjat dä' osså till dom som var fnyfnikna.... 8)

Daniel L
2007-10-21, 21:53
jaha nu när du har avslöjat vat motorn ska silla i har jag bara ett ord att säga:

BILDER!!!

Harry S
2007-10-21, 21:56
...hehehe...inte lätt att fota när man knappt har ledsyn.... :lol: ...inte fått maskinen ännu men den kommer förhoppningsvis nästa helg.. :D

McRegor
2007-10-21, 22:13
Hej,
Gissar på nån av dessa:
* http://www.jamara-modelltechnik.de/product_info.php/info/p2664_Pitts-S12-1750mm-design-2.html
* http://www.jamara-modelltechnik.de/product_info.php/info/p3594_Pitts-S12-1750mm-design-1.html
Harry torde inom kort berätta vilken..:)
Hälsningar
Roger

DrHanke
2007-10-21, 22:19
kan bara säga skitsnygg mcgregor!

Snickarjävel´n
2007-10-21, 22:24
DL50 och DA50 väger ungefär lika mycket men DL50 har med sina 5,8hk något mer effekt än Da med ca 5hk.

Jämför man mot tex ZDZ50 så väger den 1590gram mot dom båda andras ca 1350gram. Jag förmodar att alla 3 motor tillverkarna specar sina respektive modeller utan tändsystem och avgas system.

En starkt avgörande grej till DL50´ins fördel är ju så klart priset på ca 3200kr mot ZDZ som kostar runt 5400kr och DA50 på 6200kr.

Huruvida "man får vad man betalar för" spelar in är väl svårt att sia om då DL snurran är så pass ny som den är men den tiden kommer väl.

Vad jag rent spontant kan säga om DL50 är att den är snorlätt att starta. 3 flipp med chock , 1 flipp utan chock så är den igång.
Org stiftet som följer med DL motorn kan man kasta direkt , kvalitén på den är långt under havsbotten. Glappar som fan själv hela vägen in i toppen utom det sista halva varvet.
Det är alltså stiftet som felar och inte gängorna i toppen då ett vanligt CM6 stift passar ypperligt utan glapp.
Jag lyckades på min att knäcka stiftet tvärt av när jag skulle ta av tändhatten :roll: bara det säger en del.
13,6kilo´s dragkraft säger dom att man får utav DL motorn och det är nog inte lögn allt. En 7kilo´s kärra kastar den upp i luften på bara ett par meter startsträcka.

Jag är iaf supernöjd med min DL så här långt , funkar den lika bra hela vägen så har både DA , ZDZ , Roto mfl fått sig en regäl konkurrent att tampas med.

Harry S
2007-10-21, 22:30
..njaaa, dä' ä' nog design: 2 som gäller för min del.... 8)

DrHanke
2007-10-21, 22:37
ja harry den e bra mkt snyggare än den röda... 2:an påminner om 3W som är 3m å den e ruskigt snygg i de färgerna så de valet gör du helt rätt i !!

Tobbe O
2007-10-21, 22:49
DL50 och DA50 väger ungefär lika mycket men DL50 har med sina 5,8hk något mer effekt än Da med ca 5hk.
.

ASP uppger ju samma effekt på sina 4taktare som OS, men iaf jag upplever att det är bättre drag i OS 52an än i ASP 61an.

Så det kan ju vara så att Chineserna skarvar på en del eller hur.....

Hur vida det stämmer i detta fall kan jag inte svara på då jag varken provkört DA el DL, men att DL skulle ha så mycket som 0,8hk (16%) än DA tror jag inte på.

Jag läste någon stans på RCU att DL motorn ska vibrera mer än DA:n

Nyroth
2007-10-22, 00:02
Tjena Harry & Co,

Det finns en del bra alternativ, men ledaren i klassen 50cc encylindriga bensin motorer är utan tvekan DA-50.

Det finns egentligen bara ett enda skäl till att INTE köpa en DA och det är helt enkelt att du inte har råd med en. Att jämföra en DA och en DL via de data fabrikanterna släpper ut är som att jämföra vad som är bäst utav en Huyndai och en Audi genom att jämföra prestanda tabellen i Teknikens värld. Det är 2 helt skilda motorer med enda gemensamma nämnare att dom båda är på 50cc.

- DA har ett vevparti som är utvecklat under 3 år för att minimera vibrationer.
- DA har en förgasare som är väl anpassad för en 50cc bensin motor med för ändamålet calibrerade jettings. Walbro ligger bara ett stenkast ifrån DA i Tuscon, ingen slump att DA förgasaren inte har en vanlig numrering.
- DA levereras med den välbeprövade tändmodulen som DA använt i 8 år. Den vanligaste felkällan på nästan alla konkurenters motorer är just tänd systemet (3W, ZDZ, DL, Evolution, mfl), felande tändhattar, moduler med överslag och moduler som stör ut radion är MYCKET vanligt.
- DA har en oslagbar service nivå både i USA och här i Europa, ALLA reservdelar finns på lager i Tyskland och de mest förekommande finns på lager här i Sverige, det betyder att ingenting är mer än ett par dagar iväg om oturen skulle vara framme.
- DA kommer med en mycket enkel och funktionell manual som hjälper dig att lyckas vare sig detta är din första eller sjuttonde bensin motor.
- DA är portad så att du kan köra den på både standard dämpare och Pipor utan problem.

Och sist men inte minst ( i allafall för mig som vågar erkänna att jag är lite fåfäng) DA ser ut som en motor i världklass och inte som ett misslyckat gjutförsök av en varpa.

Jodå, jag är uppbackad av DA, jag har kört DA i 8 år, jag har provat det mesta på marknaden i bensin motor väg. Men jag skulle utan tvekan köpa DA även om jag inte var sponsrad, mer viktigt då än någonsin att få det bästa då jag hatar att kasta mina egna pengar i sjön.

Vill du ha en motor som alltid startar, går jämt utan sputter på mellan registret, ger de utlovade 5 hästarna på en för konstflyg anpassat varvtals område och inte för ett pylon race, som alltid kommar att leverera reservdelar till dig, inte bara detta år utan även 2012 eller kanske 2022.......köp dig då en DA.

Med detta menar jag inte att hacka på alla er som köpt något annat än en DA, ni köpte säkert vad ni tycket passade er budget, kunnande eller vilja bäst. En Kineskopia ÄR ett alternativ, men helt enkelt bara inte så bra, därav det lägre priset.

Passa på att köp Amerikanskt nu då dollarn svag, du gör en bra affär.

Mvh,
Niklas

loop
2007-10-22, 13:29
En starkt avgörande grej till DL50´ins fördel är ju så klart priset på ca 3200kr mot ZDZ som kostar runt 5400kr och DA50 på 6200kr.

Jag kör med ZDZ 50Ng och den fungerar kanon har nu bara kör den i ca 1 mån men den har gått helt problemfritt och den kostade bara 4.500 och väger weight incl. ignition: 1.590 g så ZDZ vikter är med tändsystem

Kolla då demma länk
http://www.zdz-motor.de/index1.html
Har handlat där snabba och bra leveranser samnt har dom en svenk talande om det skulle vara några problem.

Ps de säljer ZDZ 60Ng för 4420:-DS

Snickarjävel´n
2007-10-22, 18:46
En starkt avgörande grej till DL50´ins fördel är ju så klart priset på ca 3200kr mot ZDZ som kostar runt 5400kr och DA50 på 6200kr.

Jag kör med ZDZ 50Ng och den fungerar kanon har nu bara kör den i ca 1 mån men den har gått helt problemfritt och den kostade bara 4.500 och väger weight incl. ignition: 1.590 g så ZDZ vikter är med tändsystem

Kolla då demma länk
http://www.zdz-motor.de/index1.html
Har handlat där snabba och bra leveranser samnt har dom en svenk talande om det skulle vara några problem.

Ps de säljer ZDZ 60Ng för 4420:-DS

Helt sant men mina pris uppgifter ämnar sig från svenska handlare. Man kan ju säkerligen hitta DL50 utomlands oxå och då till ännu lägre pris än i Sverige så då är skillnaden där ändå. Trevligt att iaf ZDZ anger vikt inkl tändsystem och grejor.

Graffen
2007-10-22, 20:58
Vad jag har hört så är DL 50 inte en "kopia" av DA 50 utan en motor utvecklad helt och hållet "inhouse" av fabriken i Kina. De ska tydligen släppa en variant av DL 50 som är anpassad för pipa med därför avsedd Reed-ventil och portning. Den nuvarande är såvitt jag förstår enbart avsedd för vanlig dämpare. Men att DA 50 skulle vara så mycket bättre tror jag knappast, eftersom den i sin tur bara är en förfinad 3W motor ;) . Att de "kända" tillverkarna skulle kunna leverera reservdelar långt in i framtiden, så kan bara tiden visa vad som sker. Jag tycker det är kul att de som har en normal budget kan flyga stora bensinare :D .

Harry S
2007-10-22, 21:50
...Hej Alla Glada Diskutörer.... :D

Nu har ja fått mer kött på benen, så snart ä' valet gjort.. 8)

Nyroth, kan Du ta åå maila mig på: firebird_350@spray.se

sulle gärna vilja ha ett privat snack mä' Dig om dä' går bra.... ;)

mds
2007-10-23, 02:14
Vad jag har hört så är DL 50 inte en "kopia" av DA 50 utan en motor utvecklad helt och hållet "inhouse" av fabriken i Kina. De ska tydligen släppa en variant av DL 50 som är anpassad för pipa med därför avsedd Reed-ventil och portning. Den nuvarande är såvitt jag förstår enbart avsedd för vanlig dämpare. Men att DA 50 skulle vara så mycket bättre tror jag knappast, eftersom den i sin tur bara är en förfinad 3W motor ;) . Att de "kända" tillverkarna skulle kunna leverera reservdelar långt in i framtiden, så kan bara tiden visa vad som sker. Jag tycker det är kul att de som har en normal budget kan flyga stora bensinare :D .

Hur skulle det funka med en pipa på den DL-50:n som är för vanlig dämpare.
mvh mathias

Graffen
2007-10-25, 19:42
Hur skulle det funka med en pipa på den DL-50:n som är för vanlig dämpare.
mvh mathias

Klart att det funkar med pipa på en vanlig DL 50, men man lär ju inte få en så stor effektökning. Ljuddämpningen däremot blir ju brutalt bättre med pipa. Pipade motorer ska ju vara portade därefter, jämför med crosshojar och gokarts.

Harry S
2007-10-26, 21:38
....I möra bitti kl: 06.00 ska bilen gå för att möta opp en "Bra" leverantör i Jönköping för leverans av 1 st. Pitts S12 Monster 1750 mm i färg modell #2.. :) ...sen så börjar inmätning för att kunna beställa en rova till denna.. 8)

Återstår att se vad dä' blir för någe som hamnar under cowlingen på'n.....DA, DL, ZDZ, 3W, Roto....jaaa, dä' finns massor av motorer att välja på nu när $$$ ä' så låg.... :oops:

.................................................. .................................................. ...........

genland
2007-10-26, 21:54
....I möra bitti kl: 06.00 ska bilen gå för att möta opp en "Bra" leverantör i Jönköping för leverans av 1 st. Pitts S12 Monster 1750 mm i färg modell #2.. :) ...sen så börjar inmätning för att kunna beställa en rova till denna.. 8)

Återstår att se vad dä' blir för någe som hamnar under covlingen på'n.....DA, DL, ZDZ, 3W, Roto....jaaa, dä' finns massor av motorer att välja på nu när $$$ ä' så låg.... :oops:

.................................................. .................................................. ...........



Hoppas dä går bra då med denna jättemodell!
Mvh Kent

Harry S
2007-10-27, 17:29
...... :lol: ...den va stoooor men nu ä' den i stuguvärmen.. :)

Skall snart öppna låddan åå börja botanisera i den, kan jue avslöja att jag sett innehållet redan men inte på djupet om man säger så......men som sagt, detta kommer..... :p

Daniel L
2007-10-27, 20:08
BILDER vi vänta med spänning på att se skapelsen

Harry S
2007-10-27, 21:36
...Mmmmm, va just dedär mä' bilder...har inte lyckats lägga in en enda bild på ett år på detta forum så dä' får'la vara för min del..... :cry:

Kan dock säga att maskinen överträffar mina förväntningar helt åå fullt.. :)

Har mätt upp den åå den verkar kunna ta en DA 50:a mä' 2.5" standouts utan ropplems....

Återkommer längre fram ang. detta mä' bygge.....tills dess, ha'dä'.... 8)

mulder
2007-10-28, 16:09
Föredrar DA, finns en trolig anledning till att den andvänds mycket utomlands, kan inte påstå att övriga dåliga det är lite smak o tycke som också spelar roll.

Harry S
2007-12-11, 17:17
...Go'dagens Piloter.... ;)

Nu har jag skaffat en rova till maskinen, det bidde en ZDZ 50 NG. Detta gav dock ett nytt spörsmål på en gång. Ä're samma hålbild på ljuddämpare fästet på denna som på en DA troo, dvs. passar en DA avsedd dämpare till denna..????

Ni som vet, kasta in ett par ord in i striden....hehehehe 8)

DrHanke
2007-12-11, 18:49
den borde passa, det är iaf samma manifolder till
3W 60, 3W 120 B2, DA 50, DA 100 B2, ZDZ 50, ZDZ 100 B2, 3W 65i, 3W 130i B2, 3W 70i

så dämpen borde passa... bara en gissning ej provat själv men som sagt om man köper kanister burk med krök så är det samma fläns på ovanstående motorer...

Harry S
2007-12-11, 21:17
...Dä' låter jue gött Doktorn..... :) ...en fråga bara, kör inte Du mä' ZDZ osså..??? Vars köper'u dina dämpare troo..?? Sulle vara gött åå veta om inte annat så för att få lite tips.... :oops: Använder Du cannisterdämpare med grenrör eller har Du Pitts-style dämpare i drift..??

loop
2007-12-11, 22:20
Jag kör med en ZDZ 50NG med en Supersonic Pitts-style dämpare denna dämparen funkat kanon

DrHanke
2007-12-11, 23:03
pitts dämparna är snygga å enkla att montera, nackdelen är ljudet och en viss effekt förlust.

här köper jag mina kanister, krök å sånt man behöver. Om du klickar på "Engines" i högra hörnet finns det flesta motorerna.
http://www.krumscheid-metallwaren.de/neu/shop.php?lang=EN

Harry S
2007-12-12, 17:02
...Cannister ja, synd att jag inte får plats mä' någe dylikt... :cry: ..men men, nu ä' i alla fall en dämpare beställd: Bisson Pitts-style wrap around muffler :D

I brist på bröd får man äta limpa som ja brukar säga, fick bli en sån istället för en cannister dämpare.

loop
2007-12-12, 18:17
pitts dämparna är snygga å enkla att montera, nackdelen är ljudet och en viss effekt förlust.
http://www.krumscheid-metallwaren.de/neu/shop.php?lang=EN

Om man är orolig för att det skall låta mycket kör med el :D