handdator

Visa fullständig version : DL-50 Tråden



Magoozi
2007-10-21, 18:15
Hej Allihopa!

Precis som namnet antyder har jag härmed skapat en tråd för den eminenta motorn från kina som heter DL-50!

Provstartade mitt ex i går, hade lite problem att få motorn att suga soppa, men efter ett antal slag på proppen så gick det. Kall motor, 4 "flipp" med chocken, sedan 2 "flipp" så gick den i gång. Underbart! Kör med en meinz 22/8. Jag rörde ingenting på förgasaren, har bara skruvat ytterst lite, något tiondels varv på lågfarten.

Motorn kommer förresten att hamna i en Great Planes Yak54, byggtråd kommer!


Så allihopa som har erfarenheter kring denna motor, fyll på!

Mvh

Magnus Göransson
Ordförande EMFK, Ängelholm

Magoozi
2007-10-21, 18:16
Ja förresten! Jag kör min DL på Aspen 2 takt, samt Castrol TTS, 6% nu den första litern. Jag kommer sedan gå ner till 3-4% olja. Vad tror ni om det?

Snickarjävel´n
2007-10-21, 18:53
Har oxå denna ytterst trevliga motor fast i en Extra 330L. Kallstart 3 flipp på proppen med chock , 1 flipp utan chock sen e rovan igång. Maken till lättstartad maskin är nog svårt att frambringa. Har kört en del Roto motorer sen innan och dom är väl inte svårstartade direkt men långt från så enkla som DL50´in.

Kör min DL med Mentz 22x8 alternativt 22x10 och tänkte prova 23x8 när den väl kommer hem. Draget i motorn ska man bara inte prata om , lyfter en ca 7kilo tung/lätt 330L på ca 3-4meter och sen vertikalt upp tills man inte längre ser den.

Kan man vara missnöjd??

NEEEEJJ!!! Jag vill ha fler motorer av denna sort 8)

Flipper
2007-10-26, 19:33
Tjena ville bara säga att ni som missade chansen att få köpa denna maskin tycker jag lite synd om faktiskt det är en oehört välbygg motor och den går so gott !! :-)

Ps.det kommer nog fler tillfällen :-)
Ni Hao !
Mvh.Flipper i Kina !

http://www.tooconsult.se/Import/Bilder/DL50ML.jpg

Tobbe O
2007-10-26, 21:04
Vadå missade chansen att köpa, vill man ha en så är det väl bara att beställa från Peakmodel då dom har 13st på lager för 2400:- inkl frakt.

DrHanke
2007-10-26, 23:13
ja vadå sista? Airmedia har dem hemma på lager också! Varför kommer man inte kunna löpa dem då??

Snickarjävel´n
2007-10-27, 08:11
Sista chansen är nog detta han menar:

http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=4593&highlight=china+100cc

DrHanke
2007-10-27, 10:56
aha du jobbar så :) en trevlig människa som gruppköper... Verkligen skysst service!!

Flipper
2007-10-28, 07:22
Tjena Tobbe !

Hoppas all e bra i Svedala ?
Beställ du en DL ifrånPeakmodel så ska du nog få se att frakt tillkommer och tullavgifter :-)
Ps.Du kan slippa tullavgifterna om du be dom på Peakmodel att inte skriva motor på lådan utan prototyp ;-) ,de kan funka ibland.

Hade gott iallafall !

Mvh.Flipper

Tobbe O
2007-10-28, 07:56
Hej

Vilken tur att man inte vill ha en DL då.

T5
2008-04-28, 22:57
Har äntligen fått tumme ur och beställt en DL50'a.
HAr inget plan åt den ännu, men jag har gått och fluktat på den här motorn tillräckligt länge nu så jag beställde den från Hobbycity.

Fråga: Kör ni in den speciellt med mineralolja och sen syntet eller?
(Jag menar, motorsågen eller gräsklipparen är det inte många som 'kör in' :) )

Ska ordna en Menz 22-8 och sen testköra lite.

uffe olsson
2008-05-02, 20:27
Fick hem min Yak och DL50 motor för ett par veckor sedan, så jag har bara teskört motorn i bänk än så länge, och den verkar gå bra men som alltid så kan jag inte hålla mig från att riva isär motorer och titta så allt ser bra ut.
och det gjorde det inte, förbrännings rummet såg lika hemskt ut som vissa kort jag sett tidigare, jag har nu lagt ner lite jobb på att fixa till förbrännings rum justerat portar, justerat squish mått, popoff tryck i förgasaren, det är inte säkert att det ger mer effekt men det känns då bättre när man vet att alla portar har lika form och lika port tider.
Jag kommer börja köra motorn med en 22X8 propp och jag beställer nog en canister dämpare för jag tyckte den lät väldigt högt.
återkommer med hur den gich bara jag byggt klart planet, saknar servon och mottagare, men den låg i tullen idag så nästa vecka kanske den kommer.
Uffe.

uffe olsson
2008-06-22, 16:39
Ja nu har jag flugit upp ca 10liter soppa ,och jag måste säga kanonmotor! så lättstartad 2flipp med chocke sen 1 eller 2 utan så är den redo, otroligt bra gång på motorn, stadig tomgång varm som kall. svarar jäkligt bra på gasen, och stark på fullgas, ska nu byta från en 22X8 till en 23X8 och testa. Jag är supernöjd md denna motor, håller den sen utan problem så kan man inte klaga alls.
Är ni andra lika nöjda som mig??
Uffe.

Snickarjävel´n
2008-06-22, 21:01
Hur kan man vara nöjd med en sån jävla grusgjutningsmaskin!!!!








Skoja bara......tur inte kineserna gjorde den bättre för då hade väl DA/3W mfl fått pisk med råge..

Lika nöjd med min , startar lätt , stabil tomgång mm mm. Kör med Mejzlik 23x8 och den drar som en oxe.

Kamikaze
2008-06-23, 18:10
Jag hade en lite anorlunda erfarenhet av DL-50 Verision 2!

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_sl_1.jpg

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_drll_2.jpg

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_macro_3.jpg

Efter 5 tanken va all komp helt försvunnen!

Ingen aning om det var ett fabrikationsfel på motorn eller om det berodde på oljan!

3% olja av denna sort!

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_olja_1.jpg

22X8 propp!

Gick alldrig över 3000 varv/min första tanken!

Andra gasades det upp till halv och tillbaka.

3 tanken gasade jag fullt i 10 sec sen ner på tomgång 20 sec lite om vartannat!

4 tanken nålades den in och gick hur vackert som helst!

Efter 5 tanken såg jag oljan+metallspånen som krypit ut vid proppaxeln.

Sen va den helt komplös...!

En ny motor skickades omgående till mig :)

Per P
2008-06-23, 21:37
Hmm.... Jag har ju också en DL-50 V2 som jag ska sätta i min Yak.... får nog köra igenom ett par liter i bänk innan jag sätter den i modellen så man ser om den trycker ut olja sådär den också.....

DrHanke
2008-06-23, 22:42
Jag hade en lite anorlunda erfarenhet av DL-50 Verision 2!

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_sl_1.jpg (http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_sl_1.jpg)

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_drll_2.jpg (http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_drll_2.jpg)

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_macro_3.jpg (http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_macro_3.jpg)

Efter 5 tanken va all komp helt försvunnen!

Ingen aning om det var ett fabrikationsfel på motorn eller om det berodde på oljan!

3% olja av denna sort!

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_olja_1.jpg (http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_olja_1.jpg)

22X8 propp!

Gick alldrig över 3000 varv/min första tanken!

Andra gasades det upp till halv och tillbaka.

3 tanken gasade jag fullt i 10 sec sen ner på tomgång 20 sec lite om vartannat!

4 tanken nålades den in och gick hur vackert som helst!

Efter 5 tanken såg jag oljan+metallspånen som krypit ut vid proppaxeln.

Sen va den helt komplös...!

En ny motor skickades omgående till mig :)

Zalman jag tror inte du har en DL-50... Utan en kopia på DL-50:n, och då av sämre kvalitet.... Om man kollar runt lite på forum så verkar det finnas en kopia på DL-50 gjord av SV. Står det dl-50 på cylinderfoten? Kolla bilderna på http://www.dlusa.net/ och jämnför med din, kolla vikten på motorn, vad står det på tändboxen? osv... kan du inte ge oss lite mer detalj bilder på motorn?

Denna tråd berör ämnet med kopiorna... Kallas DL-50, DL-100 men är kopior... Således billigare å man tror man köpt en DL eller har man köpt en DL?
http://www.rcuniverse.com/forum/m_6493058/anchors_7447187/mpage_68/key_/anchor/tm.htm#7447187

Kamikaze
2008-06-23, 23:21
Zalman jag tror inte du har en DL-50... Utan en kopia på DL-50:n, och då av sämre kvalitet.... Om man kollar runt lite på forum så verkar det finnas en kopia på DL-50 gjord av SV. Står det dl-50 på cylinderfoten? Kolla bilderna på http://www.dlusa.net/ och jämnför med din, kolla vikten på motorn, vad står det på tändboxen? osv... kan du inte ge oss lite mer detalj bilder på motorn?

Denna tråd berör ämnet med kopiorna... Kallas DL-50, DL-100 men är kopior... Således billigare å man tror man köpt en DL eller har man köpt en DL?
http://www.rcuniverse.com/forum/m_6493058/anchors_7447187/mpage_68/key_/anchor/tm.htm#7447187

Jag har själv misstänkt samma sak..! Men inte riktigt vågat tro på tanken! Det står ej DL-50 på cylinderfoten! Och det är 6 bultar till proppen inte 4 som på riktiga DL! Och det står SV på tändboxen. Min farbror har en splittny DL-50 gamla verisionen och den har helt annat vevhus och förgasare som shoken inte hakar fast sig på gasen. Men jag får hoppas att den gamla snurran hade nåt fabriksfel. Ska i alla fall öka oljeinblandningen och köra på högkvalitativ olja denna gång.

Kamikaze
2008-06-24, 00:16
kan du inte ge oss lite mer detalj bilder på motorn?

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_sv_1_1.jpg

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_sv_2_1.jpg

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_sv_3_1.jpg

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_sv_4_1.jpg

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_sv_5_1.jpg

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_sv_6_1.jpg

Den liknar mer på DA än vad DL gör...!

http://rcnet.no/b2b/images/da50r92e.jpg

Kamikaze
2008-06-24, 14:11
Hmm.... Jag har ju också en DL-50 V2 som jag ska sätta i min Yak.... får nog köra igenom ett par liter i bänk innan jag sätter den i modellen så man ser om den trycker ut olja sådär den också.....

Tjena Per P!

Har du kört din motor ännu..? Nyfiken på hur det går för dig och din V2.

uffe olsson
2008-06-24, 14:13
Ja så där ser då inte min DL50 ut, utan det där verkar va en motor som är gjord av SV, alltså en kopia, var har du köpt den? och vad står det på säljarens sida att det är för motor står det DL50?
Uffe.

Per P
2008-06-24, 14:16
Tjena Per P!

Har du kört din motor ännu..? Nyfiken på hur det går för dig och din V2.

Nä, jag ska lämna tillbaka den... Det var den "riktiga" DL50n jag ville ha, och det här verkar inte vara den.... så det blir ingen motorkörning än på någon vecka.

uffe olsson
2008-06-24, 14:28
Var har ni köpt kopiorna? så man vet var man ej ska beställa.
Uffe.

DrHanke
2008-06-24, 14:31
uffe, det är enklast att se på bilderna, kolla dessa hur dl-50 ska se ut
http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=634

uffe olsson
2008-06-24, 14:36
Jo jag vet hur den ska se ut, jag har en DL50 själv, men man vet aldrig man kanske behöver en till, och om då handlaren skriver DL50 och kanske till och med har kort på en sån men sen får man en kopia så är det inte så kul.
verkar som ni köpt av http://www.aircpro.com/ ? och dom skriver DL50 och visar vad jag kan se en DL50?? men det är ju inte sån på bilden som har rasat?
Uffe.

Kamikaze
2008-06-24, 15:05
Det skall nämnas att motorn som rasade gick otroligt vackert....! Kör gärna med denna motor! Vi ska se vad bättre olja kan göra för denna motor! Målar inte fan på väggen ännu...!

uffe olsson
2008-06-24, 15:19
Kanske inte är nå fel på den motorn, det finns alltid måndags ex av allting, men jag vill inte chansa, utan köper hellre en som jag vet till 99% funkar.
Uffe.

Kamikaze
2008-06-26, 17:35
Aircpro Mejlade mig i dag och va olyckliga över vad som hänt! jag fick ju ny motor när den förra rasade utan problem! Nu vill dom att jag skickar tillbaka den så jag får den riktiga DL-50 och inte kopian ;)

Jag kan bara säga en sak! Jag har fullt förtroende för Aircpro i fortsättningen! Vilken Service ;)

uffe olsson
2008-06-26, 20:36
Ja bra service, men frågan kvarstår varför fick du en kopia?
enligt kinesen som gör DL så har den motorn du fick ingenting med DL att göra?
och har du köpt den som en DL så har ju någon lurat dig.
Uffe.

Kamikaze
2008-06-26, 20:58
Har du tänkt på att även en handlare kan bli lurad inte bara en konsument......! Förstår hur du menar! Men Kanske han inte var så insatt i Vem som egentligen tillverkar DL och överhuvudtaget att det Cirkulerat kopior på DL!

Klart jag kände mig lite lurad....tills firman självmant tar kontakt med mig och berättar att dom själva blivit lurade och att dom ska skicka mig den äkta varan och ändrat på sin hemsida namnet och priset på denna vara.

Skulle varit skillnad om säljaren nekat ny motor och sagt att det inte är en kopia! Då skulle vem som helst ilskna till!

Så nej jag blev snabbt övertygad om att han inte försökt lura sprucken kines på mig utan att det hela är ett stort misstag! Har mejlat mycket med honom i dag... men dom mejlen kan jag ju inte lägga ut här i offentligheten ;)

uffe olsson
2008-06-26, 21:13
Bra med handlare som behandlar kundena på det viset, fler svenska handlare borde lära sig av det.
tyckte bara att det va dåligt att sälja kopia men viste inte dom heller så är det inte så lätt, bra att det löste sig då för dig och att du får en motor som går bra oavsett namn på den, som sagt tidigare så kan alla göra ett måndags ex, SV50 motorn går säkert jäkligt bra den med.
Uffe.

Kamikaze
2008-06-26, 22:39
Som du ser så har jag haft SV 26:an och den va jag supernöjd med!

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_bensin2_1.jpg

Högerklicka spara som:

http://www.motorportalen.net/filmer/2007/cessna_30sep2007_motor.wmv

http://www.motorportalen.net/filmer/2008/kamikazes_cessna182.wmv

Sålde den til min far och nu flyger han 1/4 cub med den

Min far flyger Cub med sv 26 motorn ej finjusterad ännu!

http://www.motorportalen.net/filmer/2008/djaken_20080506_cub.wmv

Har även haft SV 50cc

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_9_1.jpg

körde aldrig med den! Sålde den!

Och så har jag haft SV:s DL-kopia....! Den gick kalasfint så länge det varade....! Bara det att den rasade efter 5 tanken.

Och nu ska det altså sluta med en riktig DL-50 i cubben.

Per P
2008-06-26, 22:52
och nu ska det altså sluta med en riktig dl-50 i cubben.

film film film film film film =)

Kamikaze
2008-06-26, 23:05
Lovar att det kommer film när Doris ska upp i det blå ;) Mitten av juli siktar jag på...!

kenneth67
2008-06-26, 23:18
aircpro brukar vara jäkligt bra att ha å göra med ... undrar bara hur många som köpt kopiorna !!? kan bli en kostsam historia !

Tejp
2008-06-26, 23:56
Ni som redan kör med DL-50 motorn, vilket stift har ni köpt till den??
Jag har för mig att jag har läst att det stift som följer med inte är av resistor-typ och ska egentligen bara användas till inkörningen.

Snickarjävel´n
2008-06-27, 05:50
Ngk cm6

Per P
2008-06-27, 10:46
Jag fick igår hem min DL-50 från Hab, men är nyfiken på vad den extra llla fjädern är till, ser ut som en sådan som sitter i tändstiftshatten, men där sitter ju redan en?!

Snickarjävel´n
2008-06-27, 12:10
en i reserv

pirre
2008-06-28, 19:21
Finns det någon som testat AMT:s Wrap Around Pitts dämparen från HAB???? Jag tycker att org. är lite högljud + att jag skulle slippa att göra för stort hål i motorkåpan. Har en Yak 54.från GP.

Per P
2008-06-28, 20:16
Finns det någon som testat AMT:s Wrap Around Pitts dämparen från HAB???? Jag tycker att org. är lite högljud + att jag skulle slippa att göra för stort hål i motorkåpan. Har en Yak 54.från GP.

Jag har beställt 2st från HAB (en till mig o en till en klubbkompis).... de skulle komma hem i veckan som kommer... Jag kommer troligtvis få ihop min Yak ganska kort därefter, o då kommer det nog film, så får du höra =)

Per P
2008-06-29, 13:12
Idag har jag haft igång min DL-50 för första gången!
Fy tusan så fint den gick!!! Inga problem o starta den, typ choke på tills soppan kom fram o den poppade, sen gick den på 4e slaget!
Men attans vad den låter mycket med orginalljuddämparen.... ljuddämpare är väl synd o kalla den för.... bättre o säga avgasriktare =)

Nu ska den få gå nån timme i bänk, o sen i med den i modellen o flyga =)

pirre
2008-06-29, 14:01
Idag har jag haft igång min DL-50 för första gången!
Fy tusan så fint den gick!!! Inga problem o starta den, typ choke på tills soppan kom fram o den poppade, sen gick den på 4e slaget!
Men attans vad den låter mycket med orginalljuddämparen.... ljuddämpare är väl synd o kalla den för.... bättre o säga avgasriktare =)

Nu ska den få gå nån timme i bänk, o sen i med den i modellen o flyga =)

Jag sa ju att den var högljud av sig. Får väl se om AMT:s är lite tystare iallafal. Kunde inte vänta längre så jag beställde en idag. Men skriv gärna när du testat pitts dämparen.

uffe olsson
2008-06-29, 16:49
Ja den lät då för mycket för mina öron, så jag monterade en MTW canister och är helnöjd tyst o massor av effekt!
Uffe.

Denke
2008-07-01, 09:19
Köpte ett vanligt standardservo (3kg drygt) för trotteln till DL50´in och rådet blev att plocka bort fjädern på förgasaren för att servot är för klent med det konstanta motståndet.

Hur viktig är fjädern? Det känns som att enda gången det skulle fylla någon funktion är om något ryker av och det lär ju inte hända. Och om mottagningen bryts och fastnar i hög gas lr något liknande orkar ju fjädern ändå inte dra tillbaka servot.

Om den nu är viktig att ha kvar hur starkt servo behöver jag då? Jag kör med 6v.

/Dennis

Kamikaze
2008-07-01, 09:29
Köpte ett vanligt standardservo (3kg drygt) för trotteln till DL50´in och rådet blev att plocka bort fjädern på förgasaren för att servot är för klent med det konstanta motståndet.

Hur viktig är fjädern? Det känns som att enda gången det skulle fylla någon funktion är om något ryker av och det lär ju inte hända. Och om mottagningen bryts och fastnar i hög gas lr något liknande orkar ju fjädern ändå inte dra tillbaka servot.

Om den nu är viktig att ha kvar hur starkt servo behöver jag då? Jag kör med 6v.

/Dennis

Du kan nog lungt ha kvar din fjäder! Både Hitec standard och futaba standard orkar utan problem....!

DrHanke
2008-07-01, 09:33
Köpte ett vanligt standardservo (3kg drygt) för trotteln till DL50´in och rådet blev att plocka bort fjädern på förgasaren för att servot är för klent med det konstanta motståndet.

Hur viktig är fjädern? Det känns som att enda gången det skulle fylla någon funktion är om något ryker av och det lär ju inte hända. Och om mottagningen bryts och fastnar i hög gas lr något liknande orkar ju fjädern ändå inte dra tillbaka servot.

Om den nu är viktig att ha kvar hur starkt servo behöver jag då? Jag kör med 6v.

/Dennis

Kör med vajer istället, mer exakt för du det inte...

Denke
2008-07-01, 10:43
Ok låter bra. Tusen tack.

Vajer... menar du ist för stötstänger då?
Vad tror ni om 3mm gängad stång hos clas ohlsons? Behöver lite längre till förgasaren och c.o. ligger bara runt knuten.

/Dennis

uffe olsson
2008-07-01, 11:50
Ta inte bort fjädern, om nödvändigt haka endast av den, fjädern gör även så att inte spjället vibrerar sönder i sidled.
har kört bensinbåtar med Walbro förgasare och har aldrig tagit bort fjädern, o std servona har då aldrig pajat, däremot miniservon har gett upp.
Uffe.

DrHanke
2008-07-01, 11:55
Kör med fiskelina eller tafswire, ta minsta oket å montera så nära centrum som möjligt så får du hela servorörelsen att bli hela utslaget på trotteln. Nackdelen med att använda stötstång är att mycket lite utslag på servot ger mycker utslag på trotteln å du får ett spännande äventyr att ställa in det på spaken så hela spaken ger hela kurvan på förgasaren, det blir gärna 20% som saknas i botten å på toppen av spaken. Fördelen med vajer är att du kan montera servot lite mer där det passar, mer exakt trottel å skulle skiten paja så går förgasaren med hjälp av fjädern alltid till tomgång :)

Denke
2008-07-01, 16:13
Med risk för att vara trögfattad, men hur kan en vajer påverka utslaget? Det blir ju samma sträcka vad än för material jag använder!?
Och vad händer om fjädern går av, då blir det bara fullgas.

Jag tror jag kör med 3mm stång och behåller fjädern. Tanken är monterad högt upp så det ska nog gå fritt.

/Dennis

Kamikaze
2008-07-03, 12:57
Nu när jag ska köra in min nya ( Riktiga ) DL-50...!

Så undrar jag om jag kan köra in den på 23X8 som jag tänkte köra med på 1/3 Cub...!

Har läst att den skall köras in på 22X8.

Har oxå läst att det är bäst att köra in motorn på med den proppen man tänkt köra med....Hmmmm.

Har oxå en 20x10 & 22X10 liggandes.

Hur göra......! Vilket är blir bäst?

Vore taksam att höra era åsikter i saken!

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_proppi_1.jpg

Snickarjävel´n
2008-07-03, 14:04
22x10

Kamikaze
2008-07-05, 15:39
Första starten av min DL-50cc ( den riktiga DL ) rakt ur lådan....! Startade och gick som en dröm....! Viddler.com -DL-50cc First start! - Uploaded by Zalman@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/2ddbc734/@@AMEPARAM@@2ddbc734/ :)

Kör med 22X8 propp.

Bensin 95 oktan blyfri.

4% helsyntet.

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_dl1_3.jpg

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_dl2_1.jpg

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_dl3_1.jpg

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_dl4_1.jpg

Per P
2008-07-05, 23:54
Tråden handlar förvisso om DL-50, men är det någon som provat på DL-100? Såg på www.dlusa.net att den kommit nu också... Bra pris var det ju på den, går den lika fint som DL-50n så blir även den en storsäljare tror jag!

Kamikaze
2008-07-06, 10:17
Tråden handlar förvisso om DL-50, men är det någon som provat på DL-100? Såg på www.dlusa.net att den kommit nu också... Bra pris var det ju på den, går den lika fint som DL-50n så blir även den en storsäljare tror jag!

Finns film här på ovanstående nämnda motor YouTube - Lanier Yak 54 94" with DL-100 maiden flight ;)

Finns lite kräm i den.....!

Per P
2008-07-06, 12:38
Jo, har sett flera filmer på Youtube, men var mest nyfiken på om någon HÄR på forumet hade testat en =)
Som du säger Zalman, verkar vara mycket pulver i den!!

Denke
2008-07-07, 09:53
Hej igen!

Jag fick tips om att ha allt som har med tändning att göra så långt ifrån radiodelar som möjligt men har sett flera modeller som inte har det så. Hur noga är det egentligen?
Skulle nämligen vilja ha trottelservot närmre motorn...

Ps. använder 2,4ghz ds.

/Dennis

Per P
2008-07-07, 19:55
Måhända dum fråga från min sida kanske, men varför vill du ha trottelservot närmare förgasaren?! Kör du med plaststötstång blir det inte sämre precision för att du har servot längre bort?! Det går säkert att ha servot precis bakom förgasaren, det beror ju på hur stor risk du är beredd att ta... själv har jag aldrig något servo närmare motorn än 30cm.
Du frågade om fjädern, jag har kvar fjädern på min DL-50, och så satte jag dit det lilla roderhornet (som följde med motorn) på förgasararmen, sen ett vanligt Futaba 3001 som gasservo, och det går hur lätt som helst utan att servot låter belastat i något läge alls!

Det finns alla möjligt sätt att göra det där på, fråga 100 modellflygare o du har 100 svar, här är ett =)

klarre
2008-07-07, 22:00
hejsan jag instämmer med hur bra dl50 är men tyvärr så går även dom sönder allla 4 motorfästen så nu undrar ja om någon som vet om det går att få tag i delar mvh klarre

Snickarjävel´n
2008-07-07, 22:05
Hur har du gått tillväga när du riktat motorn i flygplanet?
Många gör felet att tex lägga brickor och dyligt mellan motorben/motorspant vilket ofta leder till såndana skador på motorn som du har.

klarre
2008-07-07, 22:26
motorn var inte felriktad där imot min ladning

mds
2008-07-07, 22:34
Hur har du gått tillväga när du riktat motorn i flygplanet?
Många gör felet att tex lägga brickor och dyligt mellan motorben/motorspant vilket ofta leder till såndana skador på motorn som du har.

hej Jonnye hur ska man göra då om man inte ska lägga brickor bakom motorben/motorspant

Snickarjävel´n
2008-07-08, 06:05
Jag gjorde en kil som jag la bakom motorn istället. Då har man alla benen lika långa utan att få spänningar i godset.

Sigun
2008-07-08, 07:23
han är klurig den där Jonny !.. vilket tips :)

Denke
2008-07-08, 09:05
Måhända dum fråga från min sida kanske, men varför vill du ha trottelservot närmare förgasaren?! Kör du med plaststötstång blir det inte sämre precision för att du har servot längre bort?! Det går säkert att ha servot precis bakom förgasaren, det beror ju på hur stor risk du är beredd att ta... själv har jag aldrig något servo närmare motorn än 30cm.
Du frågade om fjädern, jag har kvar fjädern på min DL-50, och så satte jag dit det lilla roderhornet (som följde med motorn) på förgasararmen, sen ett vanligt Futaba 3001 som gasservo, och det går hur lätt som helst utan att servot låter belastat i något läge alls!

Det finns alla möjligt sätt att göra det där på, fråga 100 modellflygare o du har 100 svar, här är ett =)

Ingen dum fråga alls, det är nog jag som krånglar till det. Hade en tanke att sätta kortare 3mm metallstänger ist och vill då ha dem så korta som möjligt. Såg det på en Yak och det verkar så stabilt och inga stag på vägen som stötstänger kräver.
Just nu lutar det åt vajer ändå och låta fjädern sköta sträckningen av den till tomgång.
/Dennis

uffe olsson
2008-07-08, 10:08
Hej i Sverige vet jag ej var man hittar delar till DL men här finns det nya vevhus till dig som kört sönder.
http://www.dlenginesaustralia.com/dlshop/index.php?_a=viewProd&productId=10

http://www.thunderboltrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=71&products_id=251&zenid=j0h7nu5os23k9lj6qd2rng0nh0

Uffe.

klarre
2008-07-08, 13:25
tackar för sidorna
mvh KLARRE

Denke
2008-07-15, 21:41
Försökte starta DL50´in ikväll, modellen börjar bli klar men inte ett liv:-(
Trodde först den inte sög in bensin för att det mest var luft i den korta slangen runt förgasaren men stiftet var blött så den borde tänt till. Jag kollade gnistan och där fanns ingen.
Fattar inte vad felet kan vara!?
Nyladdat 4,8v ack till brytare sedan kopplat till den röda kontakten den svarta sedan till givaren. Går ju inte göra fel men något fel är det tydligen.

Någon som har en aning?

Snickarjävel´n
2008-07-15, 21:54
Alternativ 1: Koppla bort brytaren
Alternativ 2: Har du org stift så byt mot NGK CM6
Alternativ 3: Säker på att det inte är en DA50?? :scared:

Tobbe O
2008-07-15, 22:13
Alternativ 1: Koppla bort brytaren
Alternativ 2: Har du org stift så byt mot NGK CM6
Alternativ 3: Säker på att det inte är en DA50?? :scared:


Jag kan ha fel Jonny, men jag får ofta en känsla att du nästan måste ha
lite ångest över att du inte har en DA.

Men det är iof inget fel med det

Snickarjävel´n
2008-07-16, 07:09
Hahaha nä du Tobbe här vilar ingen ångest över denna kroppen så nog har du fel alltid.


Ångest hade man ju fått om man köpt en DA med alla dom pengarna den kostar :cool:

Denke
2008-07-16, 12:00
A du hade rätt det var en DA50. Inte konstigt den inte starta;)
Nä, jag hade vänt minus fel på ingående ström till tändningsdelen från brytaren. gick visst vända den, brukar ju bara passa på ett håll. Hihi, lite pinsamt men nu går den nog.
/Dennis

Tobbe O
2008-07-16, 12:54
Hahaha nä du Tobbe här vilar ingen ångest över denna kroppen så nog har du fel alltid.


Ångest hade man ju fått om man köpt en DA med alla dom pengarna den kostar :cool:


Jo det är klart, jag överbetalade väl när jag gav 3500:- för DA'n :D

Sigun
2008-07-16, 15:27
Tror nog Jonny med köpt en DA-50 om han hittat den för det priset. Men gissar att det är priser liknande denna som gjorde att han köpte sig en DL-50 istället

http://www.aresti.se/rc_flyg/da_50_r.htm

6195kr ! och då ingår inte ens tändsystem och ljuddämpare !! SÅ mycket bättre är knappast en DA men om DA sänker sina priser till 3500kr ut till kund så försvinner nog kina kopiorna eller så halvera priserna kanske på dem igen :)

/Martin

Tobbe O
2008-07-16, 17:56
Jo du Sigun till det facila priset av 6195 så får man faktiskt med ett tändsystem:)

I USA kostar inte en DA 50 mer än 3500:-

Sigun
2008-07-16, 19:59
hmm .. läser som en kråka :) de står ju vikt: utan ljudämpare och tändsystem :). Jahopp då får man väl ta en tur till staterna och fylla en väska med DA50 då :) Nästa Joe Nall kanske

Tobbe O
2008-07-16, 22:21
Vi får hoppas på att $ kursen håller sig tills dess då:)

Denke
2008-07-18, 17:09
Tar ni bort tomgångsskruven på era DA/DL?
/Dennis

JB
2008-07-18, 20:33
En liten rättelse:

En DA-50 R kostar idag 5490 kr och då ingår tändsystem, dock inte dämpare.
2 års garanti.

JB

Per P
2008-07-21, 09:12
Tar ni bort tomgångsskruven på era DA/DL?
/Dennis

Ja, det är ju en liten förutsättning för att kunna köra exempelvis trottel-cut, och så står servot aldrig och drar mot den där tomgångsskruven... kort och gott JA, den plockas bort =)

Denke
2008-07-21, 09:49
Nu har jag startat och kört den ett tag.
Fantastiskt fint ljud med Canisterdämparen från Aresti.
Dock inte utan problem.

1. Tändhatten lossnar efter ett tag, vilket jag misstänkt från början för den sitter väldigt dåligt. Jag har fortfarande org. stift men NGK cm6 kommer nog imorgon.
Hur har ni gjort för att den ska sitta kvar?

2. Väldigt osäker på det här, min första bensinare men blir det så här mycket vibrationer?
Jag har kikat mycket på film och där verkar modellerna väldigt stabil men det kanske inte syns på så kodat material.
Min stabbe vibrerat så mycket så den lossnat, satt skruvad underifrån. Stabben är ca 12mm tjock och vibrerar ca 30mm vid spetsarna med motorn på tomgång.
Som sagt var jag inte beredd på så mycket vibrationer, det känns som att det mesta kan vibrera loss efter ett tag:(

Kan det vara något fel hos mig? Lr är det bara att gilla läget.
Motorn är sidmonterad, prop: 22X12
/Dennis

Snickarjävel´n
2008-07-21, 09:59
Har du vingarna monterade när du provkör motorn? Bensin ger en del vibrationer men endast på tomgång , höjer du gasen aningen över tomgång är den i princip vibrations fri.
Tändhatten sitter som fan rent om du bara trycker dit den ordentligt. Det känns som om den kommer på plats men sen ska den ha ett extra tryck liksom.

Denke
2008-07-21, 10:38
Har du vingarna monterade när du provkör motorn? Bensin ger en del vibrationer men endast på tomgång , höjer du gasen aningen över tomgång är den i princip vibrations fri.
Tändhatten sitter som fan rent om du bara trycker dit den ordentligt. Det känns som om den kommer på plats men sen ska den ha ett extra tryck liksom.

Nä inga vingar på. Hjälper det så mycket tror du?

Tusen tack med tändhatten. Trodde aldrig det skulle gå att föra över den mer men med lite våld så:)
/Dennis

Ludde
2008-07-21, 10:53
Finns olika teorier om fjäder kvar eller inte på gasspjället, man kan rulla av ett varv på fjädern så den inte blir så stark..dock har man ett normal servo så brummar det inte eftersom det lätt håller den lilla fjädern..

jag bytte till ett cm-6 stift och då gick den inte alls, kollade gnistan och den var usel.. förmodligen fel avstånd på elektråden men jag satte tebax det gamla och då gick den fint igen..

wesse
2008-07-21, 21:22
har märkt att det luktar annorlunda om dl motorerna.....är det fler som laggt märke till detta???

DrHanke
2008-07-21, 21:24
ja när shaggy drar igång sin brukar den baktända innan å sen sprids en skum lukt... är det så du menar wesse? :willy_nilly::rofl::blush:

wesse
2008-07-21, 22:16
jo det va en man på Ripa med en gul compositkärra som det luktade konstigt om o det satt en dl i den...

Per P
2008-07-21, 22:40
Nä inga vingar på. Hjälper det så mycket tror du?

Tusen tack med tändhatten. Trodde aldrig det skulle gå att föra över den mer men med lite våld så:)
/Dennis

Har man inga vingar på modellen när man kör motorn så skakar hela modellen som tusan. Min DL-50 vibrerade rätt mycket första timmen då jag körde den i bänk o den gick fett... nu är det dock bra. och JA, när jag provkörde motorn i modellen satte jag inte på vingarna (skulle bara se så allt var rätt kopplat) o då vibrerade den mycket med än med vingarna på!
Har du förresten balanserat propellern? Det gör stor skillnad när det rör sig om såhär stora snurror!

MVH//Per

Denke
2008-07-26, 08:25
Den starta lätt och går fint på tomgång men dör vid gaspådrag. Så enligt dlusa.com skall då lågfartsskruven ökas (vilket hjälpte) och sedan högvarvsskruven minskas om motorn går ojämnt. Gick perfekt:). 6 timmar senare ut på fältet för premiärflyg så dör motorn på gaspådrag igen och får skruva ut 2,5 varv för att den inte ska dö men går då ganska ojämnt och inget verkar hjälpa.

Jag skruvade in lågfartsskruven tills den bottnade ett par gånger och ändrade den med motorn igång, vilket jag sedan läste (på dlusa.com) att man absolute inte ska göra! Kan det ha skadat motorn?

Jättetacksam för förslag!

Per P
2008-07-26, 09:06
Va? Ska man INTE justera motorn medans den går? Måhända bäst ur säkerhetssynpunkt, men det är väl det enklaste sättet?! Tror knappast det har skadat din motor.
Däremot skulle du kunna ha skit i förgasaren. Mitt tips till dig är plocka bort den o plocka isär den. Spola genom den med bensin utan att ha bränslenålarna i och sätt sedan ihop och tillbaka den o försök igen. Har fått göra så ett par gånger på min Zenoah 38cc ett par gånger (när det inte satt filter i tanken)... Vad är det för klunk du har i tanken? De tankarna som fullkontroll säljer är kanonbra. Klunkarna i de tankarna har som en filtduk runt sig, och den är ett suveränt filter!

Denke
2008-07-26, 09:41
Jag har klunk med filt runt och filter vid tankning. Kör med aspen 2t färdigblandad.
Har faktiskt kvar org.stiftet. Ska prova å byta till cm6 men jag tvivlar att det skulle lösa det.

En sak jag funderat på: Hur känsligt är det för skit via luftintaget, sätter det igen bränsledelar också eller klarar det sig bättre där?

Per P
2008-07-26, 16:08
Börja med att spola ur den o se vad som händer. Sedan börja med bränslenålarna i fabriksinställning dvs ca 1,4 varv öppna, och börja sedan justera på nytt.

Lycka till//Per

pilotkalle
2008-07-27, 18:47
Vad har ni för soppa till era DL-50:or?

wesse
2008-07-27, 19:28
Vad har ni för soppa till era DL-50:or?
Bensin:thumbup:

pilotkalle
2008-07-27, 19:53
Dööööhhhh.....:willy_nilly:

Snickarjävel´n
2008-07-27, 20:05
95okt mack soppa alternativt Aspen 4 takt för luktens skull

Denke
2008-07-27, 20:26
Varför 4takt, jag kör på aspen 2takt?
/Dennis

Snickarjävel´n
2008-07-27, 20:29
Därför använder du 4takt soppan så slipper du "miljö" oljan och kan ta vilket skit du vill samt blanda i så mycket olja du vill ha.

Per P
2008-07-27, 22:18
Jag kör Statoils 4-takts alkylatbensin och 2-3% helsyntetisk olja från 3W.

Denke
2008-07-28, 09:15
såklart att 4t soppa är utan olja. Vad dum jag är, borde jag ju fattat :)

Efter justering hamnade mina nålar på ca 1 3/4 varv. Låter det rimligt? Går lite orent ibland och lite slö vid gaspådrag. Jag antar att den går lite rikt nu då och att nålarna kan justeras in lite.

Denke
2008-08-01, 09:55
Går fortfarande inte bra:(
Plötsligt efter första flygning (5min) blir den svårstartad och när jag väl fått igång den så lyder den inte på full trottel, den dör.
Hade ändå den ganska rikt ställd 1,75 varv på båda och var ganska seg upp till ful gas så jag skulle slippa risken att den stannar.

Man skall väl sällan behöva skruva på en bensinare när den väl är inställd eller ändrar ni era nålar något.

Kan motortempen påverka detta, alltså om den blir för het pga för dålig kylning?

Per P
2008-08-01, 11:35
Har du öppet 1,75 varv??? Det låter väldigt mycket, eftersom de flesta motorer går fett med fabriksinställningen (1,4 varv har jag för mig)

Plocka loss stiftet o kolla på hur det ser ut så bör du få en bild av hur motorn mår o om den får för mycket eller för lite. Är det oljigt o kladdigt ska du klart minska målarna.
Hur har du fått till det med kylning? En tumregel är ju att det ska vara 3 gånger mer luft som kommer ut än in i kåpan. Har du bild?

Denke
2008-08-01, 17:24
Här är en länk till lite bilder.
http://delabmusic.se/rc/

Stiftet är kruttorrt!
Jag har försökt att få den att gå vid ca 1,5 varv men icke.
Tråkigt, man vill ju ut å flyga nu när den äntligen är klar;)

pirre
2008-08-02, 09:34
Hej Denke! Får den soppa som den ska? Hoppas att du får rätt på den så du kan få upp kärran igen.

Per P
2008-08-02, 10:17
Har du testat o köra motorn utan kåpan på? Har du plockat bort förgasaren o spolat ur den än?

Bland det första jag tänker på när jag ser din modell är att det kommer in väldigt lite luft i kåpan... Kan ju vara för dålig kylning.

Denke
2008-08-02, 11:36
Japp spolat förgasaren.
Och från tanken finns inga problem med flödet iaf.

Ska testa ett par flygningar utan m. kåpa och kolla skillnaden.

Någon sa att bränslet kan bli för varmt (koka) i tanken och då funka dåligt, stämmer detta?
Det största värmeproblemet jag tror jag har så är det den inbyggda canisterdämparen. Tror inte jag får in tillräckligt med luft i kroppen. T.o.m vanligt epoxylim har mjuknat ca 5cm från dämparen. Ska försöka tvinga in luften i kroppen från hålet längst ner på kåpan med balsakanal så det inte går ut någon annanstans.

Ps. tusen tack för intresse ds.

Tobbe O
2008-08-02, 12:15
Tänk på att det är tre gånger viktigare att få ut luften ur kroppen, så se till att ta upp ett hål i kroppen efter Canistern.

Denke
2008-08-02, 12:31
Jadå, 2X 8cm hål bakom c.dämparen. Tror dock att jag behöver bättre inlopp.?

Denke
2008-08-07, 01:28
Nu har jag kört motorn utan kåpa så den fick mer kylning men den är precis likadan:(
Inte en chans att den går med org.inställningar på nålarna.
Känns inte riktigt som den varva ut heller.

Det som händer förutom att den inte reagerar rent upp till full trottel är:

Tomgången ändrar sig. Kan vara ganska hög (då efter längre tids fullgas) efter ca 10sek minskar den och så småningom ca 1-2min kan den dö.

Efter den varit igång en längre tid på höga varv kan den vara stendöd några minuter. Ingenting hjälper. Efter en stund starta den men lyder då inte på gaspådrag utan dör.

Något jag märkt skillnad på sedan första starterna är att det låter ett slags klickljud från förgasaren om man drar proppen fram och tillbaka mellan kompläget. När den får bränsle så blir det ett svagt tutande ljud ist.
Den ringer också en del från den antar att det är delar mellan axel och kolv. Kanske normalt?

Ja som trodde bensin skulle vara enkelt...

Tacksam för fler idéer!

Sukhoi
2008-08-07, 06:57
Hej kolla höjden på nålventilen. MVH Rolf

Denke
2008-08-07, 09:20
Inte en aning om vad den sitter:)?

DrHanke
2008-08-07, 09:56
Vad har du för ack till tändningen? Vi har märkt att tändacken kan vara lite kinkig om den inte är av god kvalitet och kan hålla spänningen. Sub-c verkar vara det som funkar bäst. Motorn borde under de omständigheterna du skriver om fungera mindre bra eller dåligt iaf inte dö och bete sig som du skiver.

Är soppa slangar etc helt 100% OK samt nålarna någorlunda rätt så låter det väldans likt tändacken, då brukar de vägra varva, gå dåligt och inte svara 100 på nålarna.

Denke
2008-08-07, 12:33
Har har ett enkelt standardack 4,8X1800. Ska prova annat:)

Sukhoi
2008-08-07, 13:14
Hej du kan titta på denna sida tech.flygsw.org/walbro_tuneup.htm MVH Rolf

Nyroth
2008-08-07, 13:20
Hej Dennis,

Jag läste lite snabbt igenom dina vedermödor med din DL maskin.
Detta är mina reflektioner.

22 x 12 är en för stor snurra på en ny DL, 22x10 är lagom och vid en så pass avancerad installation som du har så skulle jag rent av gå ner till 20x10 för att var på den säkra sidan.

Med avancerad installation menar jag att du har en eftermarknads dämpare ( en mycket bra sådan), du har en bakmonterad förgasare, du har en otroligt slimmad installation med ett minimum av luft flöde, minsta lilla fördämmning i flödet kan orsaka värme problem.

Dämparen du har är förmodligen avsedd i original till en DA-50, en DL trivs i regel med lite högre varv än en DA, på grund av dess portning. En DA med 22x10 varvar runt 7300 med 23cm längd på kröken. Varvar din motor mer så behövs det en kortare krök, ungefär 2 cm per 300 rpm. Men detta gäller med en propp som din DL trivs med, inte en 22x12.

Din installation är väldigt slimmad (också mycket välgjord o snygg) med så små marginaler så behöver du säkerställa att ALL luft går över cylindern. Detta ordnas enklast med bafflar gjorda av balsa eller annat lätt material. Bafflarnas uppgift blir att rikta luftflödet över cylindern.

Precis som Tobbe har pekat ut behöver du MINST 3ggr utlopp som inlopp. Du kan inte på något sätt i världen ’’tvinga’’ luft runt motorn med större intag eller scoop former odylikt. Luft är som vatten det tar enklaste vägen, se till att du har ’’dränering och avlopp’ 

Jag tror att din motor har gått varm under dina tester, då blir de i regel trilska på nålarna, svår startade och allmänt tjuriga när de väl går i gång. Och med en 22x12 så behävs det inte mycket för att få dom varma, med en cannister installation som är icke optimerad med längd samt en tät inbyggnad så är det tyvär dömt att misslyckas.

Så mitt råd till dig är att skaffa en mindre propeller, ta bort kåpan och kör motorn lite rikt i minst 2 timmar. Sedan så ställer du in nålarna för en mjuk, responsiv gång. Med den mindre proppen så kommer du förmodligen mycket nära grundvärdena.
Först efter du fått motorn att gå klokt utan kåpa är det dags att montera kåpan igen.

När du monterar kåpan så skall den gå lika bra som utan kåpa, UTAN att behöva justera nålarna, gör den inte det måste du modifiera luft flödet runt motorn som beskrivits ovan.

Hoppas att du får ordning på din DL.

Mvh,
Nyroth

PS, Bensin ÄR enkelt, men inbyggda dämpare och slimmade installationer är lite krånligt.

Sukhoi
2008-08-07, 13:55
Hej igen kollade lite på dina bilder, den får alldeles för lite bränsle om man tittar på bilden av tändstiftet. Har du kontrollerat membranen i förgasaren kan vara ett litet hål någonstans. Luftningen till tanken kanske. Hoppas att du hittar felet. MVH Rolf

Denke
2008-08-07, 15:08
Tusen tack! Nu har jag lite och gå på.
Ska börja med att byta tändack, propp och kolla tanken en extra gång.

Denke
2008-08-13, 16:50
Hej igen!
Lite nyheter om min DL:

All körning på marken och utan kåpa än så länge. (Inga värmeproblem inuti kroppen alls:) )

Nu äntligen börjar det närma sig. Bytt ack och gick ner till 22X8, ville behålla längden på proppen för att det är en stor spinner.
Max varv blev 7800 innan den snålade av. Måste påpeka att det går att vrida nålen ganska mycket fram och tillbaka innan den händer något, kvarts var kanske. Nålen står nu på 1&1/4.
Och lågfartsnålen drygt 1,5.

Problemen som kvarstår är:

1. Opålitlig tomgång kan skifta mellan 1200-1500rpm och faktiskt dog den en gång runt 1250rmp.

2. Runt 5000 varv går den illa och upp&ner i varv. Hörs 2min i filmen.
Låter som om det är jag som gasar men jag gör bestämda tydliga förändringar så det inte skulle förväxlas.

Det känns som jag är på rätt väg nu iaf. Hoppas den går med kåpa också!

filmtajm: http://delabmusic.se/rc/dl50

Magoozi
2008-08-14, 01:20
Oj! Inte kunde jag tänka mig att den här tråden skulle bli så populär!

Måste säga att jag är enormt nöjd med min DL. Körde in den på backen, två tankar med 4% olja. Gick sedan över till Aspen tvåtaktsbensin, färdigblandad, och har inte haft några som helst problem. Har hört att man ska köra på vanlig 95 och blanda i tvåtakts olja, men jag har mest förbekvämlighet kört på aspen.

Till en början gick motorn fett, fyrtaktade ganska så rejält, men jag lät bli att skruva på nålarna då jag ansåg att det inte är fel att motorn går lite fett till en början. Har nu kört igenom 12 liter för att vara exakt, och har inte rört nålarna ett dugg. Jag kan med andra ord rekommendera att köra på fabrikinställningen, då motorn bara går bättre och bättre.

Har än så länge inte haft ett enda motorbortfall, peppar peppar. kör på en menz 22/8, men ska testa att gå upp till en 22/10 topflite prop. Ska bli ntressant och se hur motorn reagerar på det.

Ljuddämparen som följer med skrotades dock snabbt, låter lite väl mycket. Har en bisson pitts dämpare, och den både förhöjer utseendet på kärran samt att den får ner volymen rejält.

Skickar med en blid från premiären av min kärra som gjordes i början av våren. Great planes yaken flyger som en dröm!

Fyll gärna på med fler erfarenheter av DL motorn!

Magnus Göransson EMFK

Snickarjävel´n
2008-08-14, 06:10
Tja mina erfarenheter är de samma , har möjligen kommit lite längre med inkörningen. Ca 20liter genom motorn och justerat in nålarna tillsammans med Mejzlik 23x8 propp. 4 taktar knappt nånting alls och drar som en brunstig oxe genom hela registret. Kör även med canisterdämpare avsedd för DA50 till min vilket får ner ljudet till en helt acceptabel nivå.

wesse
2008-08-14, 07:57
Tja mina erfarenheter är de samma , har möjligen kommit lite längre med inkörningen. Ca 20liter genom motorn och justerat in nålarna tillsammans med Mejzlik 23x8 propp. 4 taktar knappt nånting alls och drar som en brunstig oxe genom hela registret. Kör även med pipa avsedd för DA50 till min vilket får ner ljudet till en helt acceptabel nivå.

en mycket bra dämpare synd att du inte köpte resten oxå medans du ändå tänkte klokt...

Tobbe O
2008-08-14, 12:47
Varvar på bra dom där DL:arna, 7800rpm med 22x8:thumbup:

Jonny, vad kör du för pipa?

Snickarjävel´n
2008-08-14, 19:12
Varvar på bra dom där DL:arna, 7800rpm med 22x8:thumbup:

Jonny, vad kör du för pipa?


MTW pipa. Jag har ca 6950varv med Mejzlik 23x8

Tobbe O
2008-08-14, 19:25
Ok, pipa sägs ge 500 varv mer än Canister eller vanlig dämpare.

Skulle vara kul att prova en pipa men dom är ju ca 68cm lång så det måste ju modifieras för att montera den i Yaken, min canisterdämpare är bara 35 cm och tunneln ungefär lika lång.

Vad är beteckningen på din pipa? är det en RE2?
K&S 1060 verkar poppis iaf till DA-50:)

Snickarjävel´n
2008-08-14, 19:37
Tror den heter MTWTD70 eller 75 eller nått.

Tobbe O
2008-08-14, 20:21
Tror den heter MTWTD70 eller 75 eller nått.


Då är det inte en pipa du har, utan en canisterljuddämpare.

Effektpipa:
http://www.mtw-daempfer.de/images/MTW/schalldaempfer/resonanzrohr (http://www.mtw-daempfer.de/images/MTW/schalldaempfer/resonanzrohr)

Snickarjävel´n
2008-08-14, 20:30
Tack Tobbe .......för redogörelsen.


Canisterdämpare!...

Tobbe O
2008-08-14, 20:32
Tack Tobbe .......för redogörelsen.


Canisterdämpare!...


Det var så lite...

Snickarjävel´n
2008-08-14, 20:34
Ja vet.

wesse
2008-08-15, 07:48
Har suttit oppe o funderat hela natten...En tum är ju inte mycket o man jämför med en mil det är ju egentligen pyttelitet med en tum och så till nästa bit Tusen varv runt en löpbana det är mycket på både löpbanan o cykeln så nu då till det viktiga..en dl som kör 22 tum eller om den kör 23 tum skiljer det alltså nästan tusen var för en ynka tum enligt denna tråd o då måste jag ju komma fram till att en dl det är inga starka saker det:thumpdown:

Tusen varv mindre för en sketen tum .....pytts

DA:1headbang:

Snickarjävel´n
2008-08-15, 09:57
Wesse ..... de e därför du har fler juck per minut ........ ett antal tum mindre helt enkelt... :thumbup::aetsch: