handdator

Visa fullständig version : I dag kom en stoor kartong med Yak!*Äntligen premiärad*



Sidor : 1 [2] 3

T.S
2008-01-13, 14:28
Du kanske ska provflyga i snön i alla fall,man vet ju aldrig med en DA :D :D :D
YouTube - Weston Park Somenzini Yak Crash

Mvh Torgny

Snickarjävel´n
2008-01-13, 14:40
Hihihi Tobbe ...... jag har en DL som inte tjuvstannar du kan få köpa ;) :finga:

Nyroth
2008-01-13, 14:49
Du kanske ska provflyga i snön i alla fall,man vet ju aldrig med en DA :D :D :D
http://www.youtube.com/watch?v=mYkhIBXlh_o

Mvh Torgny

Ingen fara Torgny,
Tobbe tjänar lite extra slantar genom att skotta sina grannars uppfarter.
Så han har råd att hålla sin DA med bensin :lol:

Underbara bilder Tobbe, jag förstår att det kan vara tungt om det inte försvinner till April, men denna ständiga blåst och regn vi har på ön ör inget vidare det heller.

Oavsett väder, här på forumet är det ju solskens känsla :D

// Nyroth

kenneth67
2008-01-13, 15:35
personligen skulle jag mer än gjärna byta med tobbe eller åtminstånde bo där det är snö under vinter halvåret!
detta förbaskade regn regn regn å blåst hatar jag ...
är uppvuxen i snötäckta landskap med kyla å saknar detta enormt!!!!15- å 1-1,5 meter snö då e man i paradiset

Tobbe O
2008-01-13, 16:56
Du kanske ska provflyga i snön i alla fall,man vet ju aldrig med en DA :D :D :D
http://www.youtube.com/watch?v=mYkhIBXlh_o

Mvh Torgny

Fick precis veta att piloten på filmen är av smålänsk härkomst, det förklarar ju varför han inte hade tankat fullt :lol: :lol: :lol:

Tobbe O
2008-01-13, 16:58
Hihihi Tobbe ...... jag har en DL som inte tjuvstannar du kan få köpa ;) :finga:

Även den bästa Kinakopian stannar också utan soppa :badgrin: :badgrin: :badgrin:

Tobbe O
2008-01-13, 17:02
Du kanske ska provflyga i snön i alla fall,man vet ju aldrig med en DA :D :D :D
http://www.youtube.com/watch?v=mYkhIBXlh_o

Mvh Torgny

Ingen fara Torgny,
Tobbe tjänar lite extra slantar genom att skotta sina grannars uppfarter.
Så han har råd att hålla sin DA med bensin :lol:

Underbara bilder Tobbe, jag förstår att det kan vara tungt om det inte försvinner till April, men denna ständiga blåst och regn vi har på ön ör inget vidare det heller.

Oavsett väder, här på forumet är det ju solskens känsla :D

// Nyroth

Idag har jag skottat ihop så mycket pengar att det t.om räcker till att skämma bort DA:n med Aspen, ett snöfall till och jag köper en 2,4ghz radio :lol:

Föresten, Niklas brukar du köra med akrylat eller vanlig mack soppa :?:

wesse
2008-01-13, 17:22
Du kanske ska provflyga i snön i alla fall,man vet ju aldrig med en DA :D :D :D
http://www.youtube.com/watch?v=mYkhIBXlh_o

Mvh Torgny

:wave:

Tobbe O
2008-01-13, 17:39
Jo du Wesse, nu när du vet att jag postat propellern till dig så går det bra att va kaxig igen :D Har du hört talas om bränder i postens lådor :badgrin: :badgrin: :badgrin:


Jag säger som Niklas "tur att det är solskenskänsla på forumet" iaf

Nyroth
2008-01-13, 17:47
Föresten, Niklas brukar du köra med akrylat eller vanlig mack soppa :?:

Jag kör 95 okt mack bränsle med 2% av en kvalitets olja som Castrol TTS, Belray, Amsoil eller liknande. Andra kör akrylat bensin, även om jag inte tror det är något problem så vet jag att 95 mack soppa funkar ypperligt.

De första 5 literna skall du dock köra din DA med en 2% mineral olja så ringarna finner sin plats.


// NN

Tobbe O
2008-01-13, 17:57
Det var mest för att slippa bensinlukten i bilen och i huset som jag funderade på akrylat.

Men kanske om man tömmer tanken och startar motorn och kör torrt i systemet så luktar det inte om den.

wesse
2008-01-13, 18:00
Det var mest för att slippa bensinlukten i bilen och i huset som jag funderade på akrylat.

Men kanske om man tömmer tanken och startar motorn och kör torrt i systemet så luktar det inte om den.

det kommer o lukta hemskt om! Jag vet för jag har känt av yaklukt en gång i mitt liv o fy vedervärdigt va det stank :lol:

klipper film med byggråd till dig nu...

Tobbe O
2008-01-13, 18:05
Det var nog brakluft du kände eller så har du näsan för nära mun :)

T.S
2008-01-13, 18:38
Hej Tobbe har alltid kört på aspen men 4 takts varianten o blandat i olja själv oftast castrol TTs..Att ja inte kör den färdig blandade beror på att dom få olje stänk som blir är besvärligare att få bort "min egen uppfattning"..Vanlig mack bensin var väldigt länge sedan ja provade men det luktade så härligt i bilen till o från fältet och att det luktade som en moppe verkstad i hobby rummet..Bättre eller sämmre ingen aning,men ja kör mina motorsågar på aspen o dom plågar ja betydligt mer än va ja gör med mina gamla 3w...
Men du får säkert lika många åsikter som personer du frågar...

Mvh Torgny

monch
2008-01-13, 18:46
Tjena Tobbe!
Köpa bensin??? Det är bara att ta lite ur det som puttrar i garderoben, i med 3 ampuller omega3. då får både du å motorn det gott!! Skämt å sido. det är något som jag oxå funderar över, Bensin vill ju lukta en hel del! Inte kan man lukta skoter hela året!! Något bätter måste finnas. Bilen blir ju fördärvad eller då får man låta bli att kopla lös skotersläpen!
Den blir läcker den där yaken!
PS, fick min YS170DZ.... Vadå 110SSSS! :badgrin:

T.S
2008-01-13, 18:48
Du kanske ska provflyga i snön i alla fall,man vet ju aldrig med en DA :D :D :D
http://www.youtube.com/watch?v=mYkhIBXlh_o

Mvh Torgny

Fick precis veta att piloten på filmen är av smålänsk härkomst, det förklarar ju varför han inte hade tankat fullt :lol: :lol: :lol:
Mycket tveksam man får gasa så mycket när man hovrar o då drar det bensin...så småland....tror inte det....
Stannade motorn o ja som trodde att den inte orkade :lol: :lol: :lol:

Tobbe O
2008-01-13, 19:02
Tjena Tobbe!
Köpa bensin??? Det är bara att ta lite ur det som puttrar i garderoben, i med 3 ampuller omega3. då får både du å motorn det gott!! Skämt å sido. det är något som jag oxå funderar över, Bensin vill ju lukta en hel del! Inte kan man lukta skoter hela året!! Något bätter måste finnas. Bilen blir ju fördärvad eller då får man låta bli att kopla lös skotersläpen!
Den blir läcker den där yaken!
PS, fick min YS170DZ.... Vadå 110SSSS! :badgrin:

Puttrar i garderoben PDT_Armataz_02_40

Jo ja tackar YS 170DZ tog du den från gubben Hiroshi?

Ska man köra YS 170 så kan det nog behöva puttra en och annan panna i garderoben :)

Tobbe O
2008-01-13, 19:04
Hej Tobbe har alltid kört på aspen men 4 takts varianten o blandat i olja själv oftast castrol TTs..Att ja inte kör den färdig blandade beror på att dom få olje stänk som blir är besvärligare att få bort "min egen uppfattning"..Vanlig mack bensin var väldigt länge sedan ja provade men det luktade så härligt i bilen till o från fältet och att det luktade som en moppe verkstad i hobby rummet..Bättre eller sämmre ingen aning,men ja kör mina motorsågar på aspen o dom plågar ja betydligt mer än va ja gör med mina gamla 3w...
Men du får säkert lika många åsikter som personer du frågar...

Mvh Torgny

Min tanke är att köra Aspen 4-t och blanda olja själv för om det börjar lukta moppe i huset så blir nog både jag och Yaken vräkta.

monch
2008-01-13, 19:17
Japp! Hiroshi, var väldigt snäll å lät mig köpa den! den ska få en mysig plats i min nya Oxalys från TScompsit. (F3A) bara de här yakarna blir fördiga så man kan börja bygga eller montera ihop!

wesse
2008-01-23, 17:22
Viddler.com - Grattis Tobbe - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/31e970eb/@@AMEPARAM@@31e970eb/

Tobbe O
2008-01-23, 18:27
Tackar tackar jag blir tårögd, underbart att få ha så fina vänner :thank:

Nyroth
2008-01-23, 19:17
Grattis Tobbe!

Hoppas att du haft en bra dag.

// Niklas

Snickarjävel´n
2008-01-23, 19:30
Grattis :wave: :drinkers:

srlund
2008-01-23, 19:57
GRATTIS Tobbe!

Hoppas du fått slippa snöskottningen samt äta en massa tårta!

_Nik_
2008-01-23, 20:20
och öva mycket i födelsedagspresenten så du kan flyga som nyroth till sommaren....

/Nik - som nu är yngre än gubben tobbe....

Christer J
2008-01-23, 20:25
Grattis Tobbe! :)

kenneth67
2008-01-23, 20:25
man bugar sig å säger grattis grattis ,,, må ditt liv bli långt å flyg rikt ! hurra hurra hurra yak ehh hurra

Tobbe O
2008-01-23, 21:13
Tack ska ni ha allihopa!


Jag passade på att ge mig själv en liten present :D i form av en med "kortantenn" http://www.himodel.com/en/album/albumview.php?id=1538&aid=963 :lol:
http://www.modelflight.com.au/pics/DSX9a.jpg

wesse
2008-01-23, 21:37
Tack ska ni ha allihopa!


Jag passade på att ge mig själv en liten present :D i form av en med "kortantenn" http://www.himodel.com/en/album/albumview.php?id=1538&aid=963 :lol:
http://www.modelflight.com.au/pics/DSX9a.jpg

det är inte full räckvidd på den radion som syns på bilden..men det kanske du visste redan :? fast en sån där yak springer inte så långt :lol:

Tobbe O
2008-01-23, 21:39
Bara 2 kilometer eller.... :(

monch
2008-01-23, 22:32
man får gratulera!! 8)

Kenna
2008-01-25, 18:13
Grattis Tobbe :)

Angående JR's DSX9 så verkar den väl skall vara fullrange av det man läser, eller?

Denna verkar intressant också men kommer väl kosta därefter:
http://www.macgregor.co.uk/radio/12X.htm

Tobbe O
2008-01-25, 19:27
Jodå, den "räcker" åtminstonde lika långt som dom EU godkända DX7orna.

Jag flyger sällan längre bort än 1000meter och eftersom DSX9:an är en enkom version för EU, Australien och Asien så alla ska vara godkända :D

Tobbe O
2008-01-26, 13:10
Så där ja nu är fromeco grejorna beställda, då var strömmen också kirrad :)

Det slank med en 4" Air Wild spinner i beställningen också.
http://www.airwildpilotshop.com/uploadimages/nova-extra-profile.jpg

Så just nu väntar jag mest bara på grejor som är beställda och kan inte göra så mycket, men inom ett par veckor så kommer en DA-50 med Canistersystem, en 22x8 mejzlik, en 23x8 Mejzlik, en JR DSX9 2,4Ghz radio och Batterier, Regulatorer och brytare från Fromeco + lite annat smått och gott :D

srlund
2008-01-26, 16:02
Hej Tobbe!

Vad blev det för regulatorer? Min (Emcotec DPSI) är tillbaka skickad, det är något fel på den. Den startar inte som den ska om man kopplar in 2st batterier, men den funkar som den ska om man tar 1st batteri med 2st kontakter och kopplar in dessa...

Var handlar du?

Tobbe O
2008-01-26, 16:19
Hallå!

Jag beställde:
2st Fromeco 2600 li-Ion med deans ut
2st Fromeco Reg med deans in och 2xJR ut
2st Fromeco badger alu switchar
1st Fromeco 8 Ball Load Checker
1st 4" Airwild Extra style spinner

+Lite andra smågrejor från AeroProtect i USA.

Stefan, tråkigt när det krånglar. Hoppas att det löser sig snabbt med en ny regulator :)

srlund
2008-01-26, 20:59
Hej

Ska kolla på dom! Tyvärr verkar det inte lösa sig med en ny regulator, dom gör 100% testning och denna fungerade när den lämnade fabriken och eftersom den inte fungerar nu så är det mitt fel.

Vad jag gjort vet jag inte, dom hävdar kortslutning. Men den kan repareras för 150 eller 300 spänn beroende på vad jag väljer... Känns lite bittert eftersom jag inte vet vad jag har gjort.

Men man får ta det som en man och tugga lite jalapenjo som våra kära Wesse envisas med :D

En sak som jag däremot är imponerad av är deras snabbhet och raka besked. Jag fick ett mail kl 18.40 idag av deras tekniker! Det imponerar!!!!

Tobbe O
2008-01-26, 21:29
Det var knepigt, har du någon kännsla av att du skulle ha kortslutit?

Kanske har du kopplat lite tokigt med ditt special kablande direkt till servona :D

Lycka till :up:

srlund
2008-01-26, 23:31
Så långt som till inkoppling av servon kom jag inte...

Redan vid första inkoppling av batterierna verkade den skum, men jag skyllde på handhavande och sedan letade jag rätt på den engelska manualen på nätet och konstaterade att den inte fungerade som den skulle.

Möjligtvis (hur fattar jag dock inte) har jag lyckats att kortsluta den när jag kopplade in batterierna. Fakta är iallafall att en ledning i den brunnit och det förstår även jag :D att det beror på kortslutning.

wesse
2008-01-27, 00:00
inte långt kvar till 20000 :cry: :cry: :cry: ska denna yak aldrig bli klar någon gång... :D

Tobbe O
2008-01-27, 06:36
Så långt som till inkoppling av servon kom jag inte...

Redan vid första inkoppling av batterierna verkade den skum, men jag skyllde på handhavande och sedan letade jag rätt på den engelska manualen på nätet och konstaterade att den inte fungerade som den skulle.

Möjligtvis (hur fattar jag dock inte) har jag lyckats att kortsluta den när jag kopplade in batterierna. Fakta är iallafall att en ledning i den brunnit och det förstår även jag :D att det beror på kortslutning.


Så jädra 100% testing går det inte att göra så att dom slipper garanti, vet du inte med dig att du kortslutit så köp en regulator av annat fabrikat och be dem stoppa upp den där dit solen aldrig lyser.

Tobbe O
2008-01-27, 06:39
inte långt kvar till 20000 :cry: :cry: :cry: ska denna yak aldrig bli klar någon gång... :D

Bara 20000, Yaken blir klar bara alla grejor kommer.
Hörru kompis ta det lungt, ta en tugga Jappaleno :lol:

srlund
2008-01-27, 13:06
Så jädra 100% testing går det inte att göra så att dom slipper garanti, vet du inte med dig att du kortslutit så köp en regulator av annat fabrikat och be dem stoppa upp den där dit solen aldrig lyser.

Hahaha, du är så drastisk :D Men jag måste medge att du har rätt! Dom har nu erbjudit sig att kostnadsfritt laga den, vilket jag har accepterat. Det skulle kosta mig 15 eller 30 Euro beroende på vilket reparationsalternativ jag valde. Det är inte garanti, det är "service" som dom skriver...

Återigen måste jag ge dom beröm för bemötandet och proffsigheten, det skiljer sig en aning mot många svenska handlare...

wesse
2008-01-29, 16:49
Ska det gå få ihop den där yaken snart?? Torgny har i dag fått hem sin första arf de du...vet inte vad han tycker om denna ännu...

Tobbe O
2008-01-29, 16:49
Idag kom det en liten låda med ett kort svart spröt :D :D :D

Det står JR på den och jag återkommer om ett par veckor när jag läst den 190 sidiga manualen.

wesse
2008-01-29, 17:06
Idag kom det en liten låda med ett kort svart spröt :D :D :D

Det står JR på den och jag återkommer om ett par veckor när jag läst den 190 sidiga manualen.

nu är jag ej din vän längre... :cry: :cry: :cry: :cry:

hatar min långa djäkel :evil:

Tobbe O
2008-01-30, 21:04
Idag var det en alldeles särskilt sällsam dag för DA-50'n och en massa andra grejor kom PDT_Armataz_02_44

Motorn är så blank att man kan spegla sig i den :D underbar finnish :shock:

http://i66.photobucket.com/albums/h269/5596488/Min%20Yak/DSCN0823.jpg
http://i66.photobucket.com/albums/h269/5596488/Min%20Yak/DSCN0824.jpg

DaEk
2008-01-30, 21:10
Ja jäklar vilken vacker motor, man får gratulera.

Och 300-inläggsjubileum också för den delen! :D

Tobbe O
2008-01-30, 21:13
Och snart har jag inget att skylla på, nu är det bara att göra ett ryck, iofs så kan jag ju fortfarande skylla på att vi har 60-70cm snö :D

wesse
2008-01-30, 21:16
grattis Tobbe den va superfin..trots snö kan du ju köra den i provbänk för oss alla här i forum... :D :D

Tobbe O
2008-01-30, 21:21
Nej nej, oskulden skall den mista i Yaken :lol: :lol: :lol:

monch
2008-01-30, 22:09
Läckra grejer Tobbe!
följde det med mygg filter till motor å keps? prov flygning till helgen då?
eller ska du köra me bäckolja! kanske det nya, japaleno? Stort i USA! :lol:
Det blir fin fint det där i yaken.

Nyroth
2008-01-30, 23:11
De skall Norrlänningar till att köpa riktiga grejer!
Härligt med en RC-konnässör bland oss här på forumet.
Bra grejer är till för att köpas :lol:

mvh,
Nyroth

Tobbe O
2008-01-31, 05:39
Hej Niklas!

Konnässör kanske vara att ta i men jag tackar.

Jag tror det är en jobbrelaterad skada jag har, "man vet inte vad grejorna kostar förrän man har förbrukat dem" :D

Sen om man handlar klokt, kollar priser och inte har så bråttom, så behöver man inte lägga till så mycket pengar för att få orginalet isf en Kines motor.

Ha en sällsam dag, som Wesse skulle....

Mvh

Tobbe O
2008-01-31, 05:44
Läckra grejer Tobbe!
följde det med mygg filter till motor å keps? prov flygning till helgen då?
eller ska du köra me bäckolja! kanske det nya, japaleno? Stort i USA! :lol:
Det blir fin fint det där i yaken.

Tackar monch

Till min förvåning så följde det med både keps och T-skirt och några klubbor till barnen som gåva utan att jag beställd det PDT_Armataz_02_28

monch
2008-01-31, 11:08
Det var service det! Du har så rätt om att man kan spara rätt så mycket på att kolla runt hos olika handlare innan man köper. oftas blir det billigare att handla utomlands än här hemma. även med frakt å tull. mycket tråkigt för svenska handlare.

lassebetong
2008-01-31, 11:08
Till min förvåning så följde det med både keps och T-skirt och några klubbor till barnen som gåva utan att jag beställd det PDT_Armataz_02_28

Ja antingen så är de måna om sina kunder eller så gör de hyggliga vinster på sina affärer så de har råd att skicka med sådant. :D

/Lasse

monch
2008-02-11, 17:59
Tjena Tobbe!
Har du tagit semester eller är det Yamaha´n som tagit all din tid? skulle vilja se lite mera framsteg, myggen håller på att kläckas här vid kusten! så snart om ett par månader är det dax för flyg. håller som best på att klä min cap232. vingar i alla fall! kroppen ska lackas. är typ sugen på ute flyg nu. Min Yak är klar.( nästan). det som fattas är propeller å batteri.

wesse
2008-02-11, 18:28
Tjena Tobbe!
Har du tagit semester eller är det Yamaha´n som tagit all din tid? skulle vilja se lite mera framsteg, myggen håller på att kläckas här vid kusten! så snart om ett par månader är det dax för flyg. håller som best på att klä min cap232. vingar i alla fall! kroppen ska lackas. är typ sugen på ute flyg nu. Min Yak är klar.( nästan). det som fattas är propeller å batteri.

sssss du måste va tyst tobbe sover o denna tråd behöver inte mer påfyllning 17500 visningar det räcker nu jag blir snart tokig yakla yak låt nu tobbe sova vidare snälla :D

Tobbe O
2008-02-11, 19:08
Det går som i Amerika med Yaken, det kom ett paket med lite smågodis idag så nu går det att montera lite igen.

Det enda jag saknar nu är Spinnern och Fromeco grejorna som kommer från staterna, sen är det bara att vänta på myggkläckningen så att det går att flyga

monch
2008-02-11, 19:12
Tjena Tobbe!
Har du tagit semester eller är det Yamaha´n som tagit all din tid? skulle vilja se lite mera framsteg, myggen håller på att kläckas här vid kusten! så snart om ett par månader är det dax för flyg. håller som best på att klä min cap232. vingar i alla fall! kroppen ska lackas. är typ sugen på ute flyg nu. Min Yak är klar.( nästan). det som fattas är propeller å batteri.

sssss du måste va tyst tobbe sover o denna tråd behöver inte mer påfyllning 17500 visningar det räcker nu jag blir snart tokig yakla yak låt nu tobbe sova vidare snälla :D
Du har ju lyckats göra suxse på andra sidan pölen, öwer there! yaee!
tobbe måste ju få lite han oxå.

monch
2008-02-11, 19:14
Det går som i Amerika med Yaken, det kom ett paket med lite smågodis idag så nu går det att montera lite igen.

Det enda jag saknar nu är Spinnern och Fromeco grejorna som kommer från staterna, sen är det bara att vänta på myggkläckningen så att det går att flyga
Låter ju fin fint det! jag jobbar på för att kunna börja på Oxalysen ja....
har fått nästa allt till den oxå.

wesse
2008-02-17, 21:23
japp så här kommer det se ut när tobbe flyger japp japp

http://www.flyinggiants.com/gallery/data/583/nall07-QQSomenzini.wmv

Sigun
2008-02-17, 21:42
grr..

We're sorry, The link you have followed is hotlinked. Please visit FlyingGiants.com to view this content

Tobbe O
2008-02-17, 21:45
Klistra in: nall07-QQSomenzini i sökrutan på Giants, så kan du se filmen :)

wesse
2008-02-17, 21:50
grr..

We're sorry, The link you have followed is hotlinked. Please visit FlyingGiants.com to view this content

men sigun du som är reggad i det andra forumet oxå borde ju kunna se filmen..dumt att inte alla kan se utan att regga men o andra sidan är det ju ganska lätt o regga in sig..varför ja det kan man ju undra för min egen del är det ju mest för att jag är så nyfiken :D

wesse
2008-02-17, 21:52
om jag inte hade lärt känna den där tobbe-pågen då hade jag haft 300 kr över nu yakla propellers det ska va nu för tiden :D

Sigun
2008-02-17, 21:58
jo jag är reggad och inloggad men de verkar inte funka ändå ..

Men när jag följde tobbes tips så gick de bättre :)

Tobbe O
2008-02-17, 22:07
Tobbe rules :supz:

wesse
2008-02-19, 11:02
YouTube - New day again

Daniel L
2008-02-19, 15:28
hehe wesse nu är det bara 4st filmer kvar inan du bryter 200 sträcket på youtube ;)

Tobbe O
2008-02-25, 17:31
Jaha, då kan man bara skylla på snön... Sista paketet med Yak delar kom från USA idag PDT_Armataz_02_44

http://i66.photobucket.com/albums/h269/5596488/Min%20Yak/DSCN0904.jpg

Jag är mycket fundersam på vad det lilla kretskortet som är kopplad på acken är, please hjälp mig :prayer:

http://i66.photobucket.com/albums/h269/5596488/Min%20Yak/DSCN0905.jpg

harmon
2008-02-25, 17:46
Så Tobbe...


Spinner´n känner jag igen ..

men va e resten..?

Tobbe O
2008-02-25, 17:49
Li-Ion ackar, regulatorer, strömbrytare och en Loadchecker (acktestare)

Nyroth
2008-02-25, 18:42
Jag är mycket fundersam på vad det lilla kretskortet som är kopplad på acken är, please hjälp mig :prayer:


Hej Tobbe, kul med lite julafton i Februari :)

Det lilla kretskortet är ett säkerhets kort speciellt avsett för frakt ändamål.
Du kan kasta det då det bara används inom USA, och speciellt när man skeppar lithium teknik med UPS.

Mvh,
Nyroth

harmon
2008-02-25, 18:55
Dom där ackarna e dom lättare lr. bättre än *vanligt 4.8 alt. 6.0v ack*

Tobbe O
2008-02-25, 19:20
Jag är mycket fundersam på vad det lilla kretskortet som är kopplad på acken är, please hjälp mig :prayer:


Hej Tobbe, kul med lite julafton i Februari :)

Det lilla kretskortet är ett säkerhets kort speciellt avsett för frakt ändamål.
Du kan kasta det då det bara används inom USA, och speciellt när man skeppar lithium teknik med UPS.

Mvh,
Nyroth

Tjenare Nick!

Jo jag såg att det bara var en "transportsäkring" :)

Julafton är det hela tiden när man bygger en Yak PDT_Armataz_02_43 i synnerhet när jag stänger på strömen och det blinkar och lyser i den som värsta julgransbelysningen. Det blinkar och lyser i mottagarna, i tändningsbrytaren, i Fromeco regulatorer och strömbrytare så jag undrar om strömmen ska räcka till annat än lysdioder :D :lol: :lol:

Tobbe O
2008-02-25, 19:25
Dom där ackarna e dom lättare lr. bättre än *vanligt 4.8 alt. 6.0v ack*

Dom är lättare och på 7,4 volt, om dom är bättre är jag inte rätt person att svara på men det kanske Nyroth kan hjälpa till med.

harmon
2008-02-25, 19:43
Ja jäklar Tobbe den där yakén blir nog fin... Man vill ju inte missa uppskjutet...

Men du.... lite nervös bör du ju iaf vara lr. hur..? tänkter på första flygturen..

Men min Yak. blir mera som en Kina kopia rakt igenom.. :)

Tobbe O
2008-02-25, 21:11
Jo du Harmon, nog tror jag att det kommer att pirra lite i magen första turen :)

Men först så blir det provstart av motorn till helgen som kommer, så får vi se sen om jag kan hålla mig till barmarken eller om det blir premiär på vårisen PDT_Armataz_02_11

Det blir nog bra med din Yak också skulle jag tro PDT_Armataz_02_02

wesse
2008-02-25, 21:41
jaha då var yaktråden igång igen :cry:

Nyroth
2008-02-25, 22:04
Dom där ackarna e dom lättare lr. bättre än *vanligt 4.8 alt. 6.0v ack*

Dom är lättare och på 7,4 volt, om dom är bättre är jag inte rätt person att svara på men det kanske Nyroth kan hjälpa till med.

Hej Harmon,

Fromeco Relion som är en Lithium-Ion cell är betydligt lättare än en normal Ni-mh eller Ni-Cd acke. om man jämför med ett jämförbart Ni-Mh 6 volts system med samma kapacitet så är detta batteri system i regel 35% lättare trots att man behöver räkna med ett par regulatorer.
Dom är säkrare att handha än Lithium-Polymer cellerna, samt betydligt mer vibrations tåliga.
Enda egentliga nackdelen är att dom kostar lite mer än Ni-Mh celler.

Fördelen med regulerad strömförsörjning är att du har samma prestanda på ditt system i början på en flyg dag som du har efter 5 flygningar. Acken börjar på 8.4 volt och du slutar flyga när den närmar sig 6.8 volt. Med en 6 volts regulator har du då konstant nivå till servona och behöver inte känna att snapp rollar och dylika manövrar är annorlunda framåt eftermiddagen.

Mvh,
Nyroth

Tobbe O
2008-02-26, 05:50
Precis som jag skrev så kunde Nyroth förklara det bättre än jag :wave:

harmon
2008-02-26, 06:36
Men .. ja det lät ju inte dummt.. del lite lättare men framför allt att dom har samma spänning genom flygdagen...

wesse
2008-02-26, 07:03
Men .. ja det lät ju inte dummt.. del lite lättare men framför allt att dom har samma spänning genom flygdagen...
hmm bara dom inte är som den otroliga lipocellen jag inhandlade till min radio när spänningen var nere i 9,8 då bröt radion o blev svart..o jag som var van vid att radion började larma vid 8,6 volt men bara man vet om att strömmen bryter så är det väl bra..kanske fungerar inte Tobbes system likadant men fick mig ändå en tanke...

Vismund
2008-02-26, 07:40
Dom där ackarna e dom lättare lr. bättre än *vanligt 4.8 alt. 6.0v ack*

Dom är lättare och på 7,4 volt, om dom är bättre är jag inte rätt person att svara på men det kanske Nyroth kan hjälpa till med.

Hej Harmon,

Fromeco Relion som är en Lithium-Ion cell är betydligt lättare än en normal Ni-mh eller Ni-Cd acke. om man jämför med ett jämförbart Ni-Mh 6 volts system med samma kapacitet så är detta batteri system i regel 35% lättare trots att man behöver räkna med ett par regulatorer.
Dom är säkrare att handha än Lithium-Polymer cellerna, samt betydligt mer vibrations tåliga.
Enda egentliga nackdelen är att dom kostar lite mer än Ni-Mh celler.

Fördelen med regulerad strömförsörjning är att du har samma prestanda på ditt system i början på en flyg dag som du har efter 5 flygningar. Acken börjar på 8.4 volt och du slutar flyga när den närmar sig 6.8 volt. Med en 6 volts regulator har du då konstant nivå till servona och behöver inte känna att snapp rollar och dylika manövrar är annorlunda framåt eftermiddagen.

Mvh,
Nyroth


Jag har flugit ett par år med Li-Ion, både till tändning och rx. Precis som Nyroth skriver så är de största fördelarna vikten, och att de är tåligare än Lipo. En annan fördel är att de inte har nån självurladdning. Ladda på hösten och flyg på våren! Dock finns det en nackdel, och det är deras oförmåga att lämna ifrån sig en högre ström. För mig så sviktar spänningen med två 2s Li-Io á 2600mah med 9 digitalservon betänkligt vid krävande manövrar, t o m så mycket att jag funder på att gå över till Lipo, som powerboxen också kan reglera i likhet med Li-Io.

Precis som Nyroth också skriver så slutar man flyga under 7V, detta gäller under en belastning på 1A, en vanlig ackvarnare duger alltså inte.

Nyroth
2008-02-26, 08:34
Jag har flugit ett par år med Li-Ion, både till tändning och rx. Precis som Nyroth skriver så är de största fördelarna vikten, och att de är tåligare än Lipo. En annan fördel är att de inte har nån självurladdning. Ladda på hösten och flyg på våren! Dock finns det en nackdel, och det är deras oförmåga att lämna ifrån sig en högre ström. För mig så sviktar spänningen med två 2s Li-Io á 2600mah med 9 digitalservon betänkligt vid krävande manövrar, t o m så mycket att jag funder på att gå över till Lipo, som powerboxen också kan reglera i likhet med Li-Io.

Precis som Nyroth också skriver så slutar man flyga under 7V, detta gäller under en belastning på 1A, en vanlig ackvarnare duger alltså inte.

Hej Vismund & alla andra

2600 mah Li-Ion på 9 stycken hög prestanda servon kan jag mycket väl tänka mig blir i minsta laget. Jag fick på min maskin med 9 stycken JR 8711 använda 4400mah Ni-Mh ackar i sommras allt annat saggade vid häftiga manövrer.

De flesta jag känner kör med 5200mah om det är LI-Ion paket till 9+ servo installationer.

Mycket riktigt så behöver man en ackvarnare med inbyggd belastning, men i ärlighet så borde alla ackar oavsett typ kollas under belastning.
Detta är något som jag inte förstår varför man slarvar så mycket med, man köper en 50 kronors lysdiods samling och kollar nivån vid uppstart av maskinen, nej ur med den onödiga extra vikten och möjligheten till problem i form av en ombord varnare och använd istället en extern volt mätare med en 1A belastning före varje flygning, säkert och lätt.

Mvh,
Nyroth

Wåfflan
2008-02-26, 10:15
Nyroth!
Kan du rekomendera någon mulitmeter med belastningsfunktion, har kollat runt lite men hajar inte riktigt vad jag ska leta efter..

harmon
2008-02-26, 11:43
Jepp...

Länka även vart man hittar bra i billiga ackar....

UncleCurtis
2008-02-26, 15:23
Nyroth!
Kan du rekomendera någon mulitmeter med belastningsfunktion, har kollat runt lite men hajar inte riktigt vad jag ska leta efter..



Fromeco har en som heter "eight ball load checker" den belastar både med 1 och 1½A, väldigt smidig.

Kolla på www.fromeco.org så hittar du den.

MVH

Fot
2008-02-26, 16:04
Nyroth!
Kan du rekomendera någon mulitmeter med belastningsfunktion, har kollat runt lite men hajar inte riktigt vad jag ska leta efter..

Är man lite händig kan man lätt bygga en "loadchecker" med hjälp av ett motstånd och en vanlig billig multimeter från närmasta "budgetkedja" (ClasO, biltema, jula, rusta, ni förstår ;-)

Om nån är intresserad kan jag skapa en enkel beskrivning¨på hur man gör och vad man behöver och skänka beskrivningen till RCFF?

/M

Wåfflan
2008-02-26, 16:05
Det vore jätteschysst om du vill dela med dig av den!

Nyroth
2008-02-26, 16:06
Nyroth!
Kan du rekomendera någon mulitmeter med belastningsfunktion, har kollat runt lite men hajar inte riktigt vad jag ska leta efter..

Hej Anders,
Futaba har en som ser ut så här.
http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=3877

Hangar 9 har en annan typ ser ut så här
http://www.procar.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=1342&category_id=186&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

Duralite har den som jag själv använder
http://www.fullkontroll.se/43051-duralite-load-tester-digital-load-p-3109.html?osCsid=d149f3009dd80683c0929b541e30c477


Om du vill använda en vanlig Universal voltmätare kan du koppla 2 stycken 10 Ohm/10 Watt resistorer mellan polerna på din mätare, det enklaste är att bygga en kabel som har dessa resistorer inbyggda med en vanlig servo kontakt. Med dessa resistorer så har du ca 1.2 amp belastning vid 6 volt, för mindre batterier (under 1500mah) kan du använda 1 styck resistor och får då ca 0.6 amp belastning.
Belasta endast acken med dessa resistorer under kortare perioder typ 10-15sek då de snabbt blir varma i avsaknad av kylflänsar.


Mvh,
Nyroth

Fot
2008-02-26, 16:11
Nyroth's beskrivning är i princip det man behöver. Kan renskriva den med lite förklarande bilder när jag kommit hem och har en vettigare dator att arbeta med.

/M

Nyroth
2008-02-26, 16:13
Jepp...

Länka även vart man hittar bra i billiga ackar....

Fromeco hittar du på Fullkontroll i Örebro.

Ett prisvärt alternativ kan du köpa genom Air-El i Hjo som skräddar syr ack paket till dig. 2 stycken 2700mah 6 volts ackar är vad jag rekommenderar till en 50cc maskin. Dess kostar ca 350 kronor hos Air-El
http://www.airel.nu/

mvh,
Nyroth

Nyroth
2008-02-26, 16:24
Nyroth's beskrivning är i princip det man behöver. Kan renskriva den med lite förklarande bilder när jag kommit hem och har en vettigare dator att arbeta med.

/M

Ledsen Fot, postade medans du skrev eller tvärtom :)

Du kan gärna lägga upp ett par alternativa resistorer samt en skiss.
Förslagsvis för ca 500 mah - 1000 mah samt 1500 mah belastning runt 6 volt.

Mvh,
Nyroth

wesse
2008-02-26, 19:02
snart 20000 :cry:

Sigun
2008-02-26, 21:06
Och då har han inte ens flugit med den än Wesse ! de du, tänk sen när han börja flyga då lär de bli 100 000 träffar i denna tråden :D :D :D

Tobbe O
2008-02-29, 20:32
:wave: :wave: :wave:
http://i66.photobucket.com/albums/h269/5596488/Min%20Yak/DSCN0914.jpg

:badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: En bild säger mer än tusen ord :D

harmon
2008-02-29, 20:37
Yak porr.......

Tobbe O
2008-02-29, 21:04
Yak porr med provstart av DA om en kvart :supz:
http://i66.photobucket.com/albums/h269/5596488/Min%20Yak/DSCN0916.jpg

http://i66.photobucket.com/albums/h269/5596488/Min%20Yak/DSCN0917.jpg

harmon
2008-02-29, 21:07
Jag hoppas verkligen att allt klaffar den dagen du skall upp i det blå .. för du har ju som sagt plöjt ner en del i Kina Yaken.. :)

Wåfflan
2008-02-29, 21:20
Måste få höra hur det gick med provkörningen av DA:n jag minns när jag slog i gång min första gången, jag var helt stum (min första bensinare) vilken gång, vilken respons och drag.....och tomgång..

Lycka till!

Tobbe O
2008-02-29, 21:41
Nu är det riggat för provstart i Garaget :D Jag ska bara svalka mig med en "kall" och sedan tvärstarta den i garaget för att imorrn köra den ordentligt ute.

http://i66.photobucket.com/albums/h269/5596488/Min%20Yak/DSCN0918.jpg

http://i66.photobucket.com/albums/h269/5596488/Min%20Yak/DSCN0919.jpg

harmon
2008-02-29, 21:49
Oj oj oj ... e nu man inser att dom e feta som den .. en anning större än det man e van....


ja hur skall det gå... men den ja´g har på posten e allt...

ja hoppas det funkar fin fint för dig .. Tobbe..

Tobbe O
2008-02-29, 22:29
Måste få höra hur det gick med provkörningen av DA:n jag minns när jag slog i gång min första gången, jag var helt stum (min första bensinare) vilken gång, vilken respons och drag.....och tomgång..

Lycka till!

efter att ha kört den ett par minuter så känns det bara :up: snacka om lättstartad, man får ju smyga på den :D

Imorrn blir det att provgasa lite ute på gården.

Tobbe O
2008-02-29, 22:31
Måste få höra hur det gick med provkörningen av DA:n jag minns när jag slog i gång min första gången, jag var helt stum (min första bensinare) vilken gång, vilken respons och drag.....och tomgång..

Lycka till!

efter att ha kört den ett par minuter så känns det bara :up: snacka om lättstartad, man får ju smyga på den :D

Imorrn blir det att provgasa lite ute på gården.

Nexus
2008-02-29, 22:31
snyggen vad den blev fint så trevlig att se din nya

MVh Steve

:D :D

Wåfflan
2008-02-29, 22:33
Måste få höra hur det gick med provkörningen av DA:n jag minns när jag slog i gång min första gången, jag var helt stum (min första bensinare) vilken gång, vilken respons och drag.....och tomgång..

Lycka till!

efter att ha kört den ett par minuter så känns det bara :up: snacka om lättstartad, man får ju smyga på den :D

Imorrn blir det att provgasa lite ute på gården.

Grattis! Ta en kall till, eller 2, det tänker jag göra!

Tobbe O
2008-02-29, 22:36
Kom hit får du en wirre också :D

Wåfflan
2008-02-29, 22:42
Kom hit får du en wirre också :D

Lite långt bara!
Sollentuna - Lycksele 707 km – cirka 9 timmar 2 min i bil.

Tobbe O
2008-02-29, 22:45
Jo det är synd att Stockholm ligger så avsides :D

Wåfflan
2008-02-29, 22:48
Jo det är synd att Stockholm ligger så avsides :D

Ja jag måste flytta härifrån någon gång!

Tobbe O
2008-02-29, 22:50
Jag måste säga att ni gör det bra som bor där nere, men det är väl som man är van.

Wåfflan
2008-02-29, 22:53
Jag är från "landet" - längtar tillbaks....öppna ytor, tyst på nätterna.....

Nyroth
2008-02-29, 22:54
Grattis till din första DA kombustion Tobbe!
:D :D

// Nyroth

wesse
2008-02-29, 23:34
Grattis till din första DA kombustion Tobbe!
:D :D

// Nyroth
det heter förbränningsmotor det vet ju till o med jag....

wesse
2008-02-29, 23:34
Kom hit får du en wirre också :D

wirre? jag då?

Tobbe O
2008-02-29, 23:47
Anders, kom till Åsele och flyg i midnattsolen i juni.

Tackar Nyroth, vilka motorer dom där DA, i morrn när Nik kommer ska vi "snyta" ur den lite och känna om den drar nåt.

Wesse, du får ingen Wirre men jappaleno det får du när du kommer till Åsele.

harmon
2008-03-01, 12:58
Tobbe... vi väntar ju på filmen... e ju stora DA startar dagen idag..

Tobbe O
2008-03-01, 13:34
Hejdlöst vad den går :D :D :D :D :D men film får du nog vänta till våren på :( :( :(

Sigun
2008-03-01, 14:27
Vaddå våren, har har ju varit vår i två veckor enligt SMHI.. fram med film nu och sluta trilskas :D :D

Tobbe O
2008-03-01, 14:29
Vår? Här är ju snön meterdjup :)

Sigun
2008-03-01, 14:33
är de inte vår då ?.. sommar är de väl när de blir under halvmetern med snö i norrland ?

Snickarjävel´n
2008-03-01, 15:45
Den va väl så jävlig att starta så minnet på kamran räckte kanske inte 8) :lol: :D

Tobbe O
2008-03-01, 15:55
Verkar jobbigt att inte vara ägare till en riktig DA PDT_Armataz_02_22 PDT_Armataz_02_43

_Nik_
2008-03-01, 16:31
fanken, jag fick stå bakom och prova hålla fast den när han drog på, trodde knappt stabben skulle sitta fast, sedan fick jag försöka nicka med huvudet och göra grimaser för att få honom att dra av för det gick varken prata eller andas bakom av vinddraget... Det var nästan lika manlig känsla som när jag varvar upp ys .91:an i helikoptern...

/Nik - propellern uppåt

Tobbe O
2008-03-01, 18:05
Helipiloter tål inget drag :D

harmon
2008-03-01, 18:18
Du...... Eftersom du kör med avstämd pipa.. å 2 taktare lever ju just på det så bör ju din DA vara otroligt mkt. mera att åka med än min DL:are som ej har avstämdpipa...

Skulle vara intressant att veta varvet o snurran så man kan jämnföra... å kanske även testa Med o utab pipa.. !

har sökt å hittar då ingen riktig test om just det ...

va tror ni käre Forums folk om det ..

Eraiser
2008-03-01, 19:19
jag vet inte riktigt...men att köra helt utan dämpare/motstånd är kanske inte så bra på en motor.
nu vet jag inte så säkert på de här "små"( ;) )rackarna,men på vanliga tvåtaktare,kör du dem utan pipa/motstånd så är risken stor att blåsa kolvringarna...och det är ju som bekant inte bra för motorn...i värsta fall så kan du få byta foder,kolv,ringar mm om det händer.

som sagt,har inte sån stor erfarenhet av modelmotorerna.

Mvh/Daniel

harmon
2008-03-01, 20:37
nu vet ja ju inte vem som kör utan avgasrör.. men jag har/kommer inte ha en Pipa som Tobbe har utan en vanlig ljudämpare som varken gör till eller ifrån...


Vi kanske misförstog varanndra...

Nyroth
2008-03-01, 23:56
Hejsan,

Om Tobbe kör med det som sagts här i tråden så har Tobbe en hög volyms ljuddämpare.
Den har en anpassad längd men det är ingen avstämd effekt höjande pipa.

En avstämd full längds pipa ger i regel ca 400-600 varv mer på en normal 50cc bensinare med en 22x10 eller liknande propp.

En hög volyms dämpare a'la Tobbes brukar ge 200-300 RPM mer än en vanlig Pitts dämpare eller sidhängd dämpare som brukar komma med en DL, även kallad Bullerburk :lol:

En sådan buller burk brukar i sin tur ta ca 100-200 varv jämfört med raka rör eller ingen dämpare alls.

Mvh,
Nyroth

harmon
2008-03-02, 06:58
Ahhhaa... ja där fick lite på benen grabbar..:)

tack tack...

Tobbe O
2008-03-02, 08:03
Det är inte för 100-300 varvs ökning jag kör med canisterburk, utan för att kunna flyga på vårat fält-fotbollsplan utan att bli vräkt pga buller.

Sen är det ju skönt att själv slippa stå och lyssna på en motor som låter som en moppe med enbart kröken kvar av avgassystemet :)

harmon
2008-03-02, 09:10
...låter dom så illa med org. *ljudämparen* ja man kanske skall se över detta med ljudämpare då...

Eraiser
2008-03-02, 13:48
Skulle vara intressant att veta varvet o snurran så man kan jämnföra... å kanske även testa Med o utab pipa.. !

har sökt å hittar då ingen riktig test om just det ...

va tror ni käre Forums folk om det ..

det va pga av det jag trodde du skulle köra utan pipa.
missförstånd helt enkelt... ;)

Mvh/Daniel

Tobbe O
2008-03-02, 15:53
Faen, det går ju hyffsat att filma med digitalarn så sätt er i soffan och slå på filmen :)

Viddler.com - DSCN0924 - Uploaded by Tobbe_O@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/f4210a41/@@AMEPARAM@@f4210a41/

harmon
2008-03-02, 16:04
Såg fan verkligen lovande ut detta..

jag e ju ingen Bensinmotor expert.. men tyckte faktist att Da´n gick stabilt o fint.... inga större vibrationer heller kan tyckas...

Den fete spinnern där funkar nog bra som vibrations dämpare/svänghjul.. oxå skulle tro att det blir skillnad om man kör uatn den ... vad väger Spinnern Tobbe..?

Skönt ljud var ded med dämparen där...

hoppas den flyger så bra som den ser ut Tobbe..

Ludde
2008-03-02, 16:10
Här köpte jag min pitts till mn DL50, helt ok fast inte riktigt tätt vid utblåset.. måste modda lite..

http://www.jtecrc.com/wraparoundpittsstylemufflers.htm

Tobbe O
2008-03-02, 16:22
Såg fan verkligen lovande ut detta..

jag e ju ingen Bensinmotor expert.. men tyckte faktist att Da´n gick stabilt o fint.... inga större vibrationer heller kan tyckas...

Den fete spinnern där funkar nog bra som vibrations dämpare/svänghjul.. oxå skulle tro att det blir skillnad om man kör uatn den ... vad väger Spinnern Tobbe..?

Skönt ljud var ded med dämparen där...

hoppas den flyger så bra som den ser ut Tobbe..

Spinnern är lätt för sin storlek(4"), tror jag läste någonstans att Air Wild spinnrarna är de lättaste Aluspinner som finns att köpa, mins jag rätt så tror jag att den vägde ca 115g när jag vägde den med bult.

Nä det här var ju kul, kanske man skulle gå ut o filma lite mera :lol:

Per P
2008-03-02, 18:23
Det ser ju RIKTIGT bra ut det där Tobbe! Motorn gick jättefint! PDT_Armataz_02_44

Tobbe O
2008-03-02, 18:30
Man får tacka för alla fina kommentarer :)

Tobbe O
2008-03-02, 18:47
Man är ju ingen "hard man" på att snacka på film men jag vill iaf visa er lite från insidan av Yaken.

Tycker ni det är riktigt dåligt eller tråkigt så ar det ju bara att stänga av filmen PDT_Armataz_02_05

Här är den: Viddler.com - QQYak under skalet - Uploaded by Tobbe_O@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/71ad9add/@@AMEPARAM@@71ad9add/

DaEk
2008-03-02, 20:11
Oj, den var välfylld. :shock:

Nyroth
2008-03-02, 20:49
Faen, det går ju hyffsat att filma med digitalarn så sätt er i soffan och slå på filmen :)

http://www.viddler.com/Tobbe_O/videos/1/

Yack Tobbe,
Jag tror detta var första gången jag hörde en 2 takts bensin motor på ett svenskt forum som inte 4 takta :D

Den gick precis som en 2 taktare skall göra. Gud vad gott att höra !!

Hoppas snart att få se mer av denna magnifika och utan tvekan välmonterade fullblods maskin.

// Nyroth

Sigun
2008-03-02, 21:12
Ja jäklar, den ser riktigt snygg ut Tobbe !, och filmen är ju helt godkänd kvalité för att visas på nätet, så alla som bara har vanliga digitalkameror ut och filma de duger alldeles utmärkt.

Nu är jag nyfiken på att höra om du vågat göra någon samanställning på totalkostnaden på denna skapelse ?? gissar att de blir några tusenlappar :)

/Martin

Wåfflan
2008-03-02, 21:14
Snyggt som f-n!

Avis!

Tobbe O
2008-03-02, 21:46
Det är bara att lyfta på hatten, kul att ni tycker att det ser bra ut :D

Jag har ite räknat ut någon totalkostnad för bygget och jag vet inte om jag tänker göra det heller, men tackvare rätt inköpställen och "planering" så har jag ändå kunnat hålla nere kostnaden hyfsat.

Tobbe O
2008-03-02, 21:55
Tänk att få sådana vitsord av ett proffs :thank:

Varför motorn tvåtaktar är nog för att jag vet hur en riktig fyrtaktare låter :lol: :lol: :lol:

damaen
2008-03-04, 11:10
Häftigt plan!
Om du visste vad Nik pratar om det...

Tobbe O
2008-03-04, 11:42
Jag vet....

Eraiser
2008-03-04, 14:03
dyker du upp på träffen i Åsele i sommar? el,antar att du kommer att göra det ;)
ska iaf bli kul att se yaken "in action" :)

mvh/Daniel

genland
2008-03-04, 14:55
dyker du upp på träffen i Åsele i sommar? el,antar att du kommer att göra det ;)
ska iaf bli kul att se yaken "in action" :)

mvh/Daniel

Daniel, kolla i Meetingforumet! ;) :roll: :lol:

Mvh Kent

Eraiser
2008-03-04, 15:02
dyker du upp på träffen i Åsele i sommar? el,antar att du kommer att göra det ;)
ska iaf bli kul att se yaken "in action" :)

mvh/Daniel

Daniel, kolla i Meetingforumet! ;) :roll: :lol:

Mvh Kent

asch då....my wrong... :oops:
måste försöka hålla mig bättre uppdaterad :roll: :lol:

då syns vi i Lappland/Åsele :D

Mvh/Daniel

Tobbe O
2008-03-04, 16:07
dyker du upp på träffen i Åsele i sommar? el,antar att du kommer att göra det ;)
ska iaf bli kul att se yaken "in action" :)

mvh/Daniel

Jodå, jag kommer nog att dyka upp i Åsele flera gånger i sommar :)

harmon
2008-03-04, 17:46
Host host ... luktar en del Bling bling skryt

Fast ser bara bra ut Tobbe...

Tobbe O
2008-03-04, 17:58
Åke, vad var det det luktade om?

Luktar det skryt så ska man kanske sluta att visa upp sina grejor på forumet :(

Men jag själv tycker att det är kul att det blivit lite snurr på bensinmodellerna och bensinkategorin :)

Kanske är det dags att avrunda denna tråd :?:

monch
2008-03-04, 18:11
Tjena tobbe!
Det som det luktar mest av på alla forum och och allmänt skvaller är ren å skär AVUNDSJUKA! de är bara avis på att du har möjlighet att köpa det du vill ha Å det andra önskar sig! Är helt på din linje att det ska då inte bero på grejena! köp riktigkt från början, mindre strul större säkerhet!

harmon
2008-03-04, 18:28
Men men Torbjörn..

var ju inte så tvärelakt menat direkt :? ...måste väl inte smälla in Gladagubbar efter alla rader..

Visst det e bra att det e fart i detta Bensinforum o helst denna Yak tråd eftersom jag har ett liknande projekt på G....

Å du jag kommer mer än gärna å ser då det e dags o så kan man ju säga hej till varanndra med...

Men du skall väl inte behöva stänga tråden för jag sa att det var Bling bling skryt.. :shock:


så lev väl.... mitt pkt. e iaf förövrigt nu i sthlm..

Tobbe O
2008-03-04, 18:43
Tjena tobbe!
Det som det luktar mest av på alla forum och och allmänt skvaller är ren å skär AVUNDSJUKA! de är bara avis på att du har möjlighet att köpa det du vill ha Å det andra önskar sig! Är helt på din linje att det ska då inte bero på grejena! köp riktigkt från början, mindre strul större säkerhet!

Ibland kan det nog vara så, men oftast så har nog bara folk en egen åsikt :)

wesse
2008-03-04, 19:22
Tjena tobbe!
Det som det luktar mest av på alla forum och och allmänt skvaller är ren å skär AVUNDSJUKA! de är bara avis på att du har möjlighet att köpa det du vill ha Å det andra önskar sig! Är helt på din linje att det ska då inte bero på grejena! köp riktigkt från början, mindre strul större säkerhet!

Ibland kan det nog vara så, men oftast så har nog bara folk en egen åsikt :)

jag är mest ren o skärt avunsjuk på Bokis o din gumma den där yaken tycker jag mest luktar illa :lol: :lol: :lol:

Nyroth
2008-03-04, 19:49
Host host ... luktar en del Bling bling skryt

Det får hellre lukta bling, än kina skit.... :lol: :lol:

Köp, bygg, flyg vad ni vill pojkar, billigt eller dyrt.
De flesta av oss har allihop liknande plånböcker, det är bara en prioritets fråga vad man vill lägga slantarna på :D

Hoppas få se en hel del nya projekt denna sommar på fälten, vare sig de kostade 50 kr eller 50 tusen.

// Nyroth

kenneth67
2008-03-04, 19:59
jepp priset på leksakern är inte av betydelse frågan är hur kul man har med dom :)

QatHome
2008-03-04, 20:16
Tycker planet såg riktigt läckert ut, snygg och prydlig "no nonsens" installation.
Alltid roligt att se hur folk har löst saker och ting och vad man valt för innehåll.

Har själv en 2m Katana på gång, har varit på gång sen sommaren 2005 men snart så ;) , som jag ska stoppa en 45cc bensinare i.
Ingen DA men det ska väl gå ändå hoppas jag.

harmon
2008-03-04, 20:23
Host host.... På tal om kinaskit... ;)

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2102

Men nog om det .. tycker Tobbes e välda fin.. hoppas att den flyger därefter som jag oxå tror att den gör...

Men nu då den e klar Tobbe .. vart hamnade vikten på den ..?

Tobbe O
2008-03-04, 22:00
Ca: 16,4

Tejp
2008-03-05, 07:57
Ca: 16,4

16,4 lbs antar jag ;)

Tobbe O
2008-03-05, 11:26
Trött igår!

1 pound = 453.59237 grams x16,4 = 7430 gram :D

wesse
2008-03-05, 11:52
Trött igår!

1 pound = 453.59237 grams x16,4 = 7430 gram :D

det blev en lätt rackare Grattis till tillskottet nu måste du känna en enorm sällsamhet i hela själen yehhhh....

I åslele ska jag flyga cirklar runt din lilla yak eller åtminstånde prata :lol: :lol:
skönt att vara bra på något :D

Tobbe O
2008-03-05, 12:02
Tackar tackar, jo nu känns det skönt :)

I Åsele så kommer du väl bara att vara i husvagnen med Pizza bruden :D :lol:

wesse
2008-03-05, 12:22
Tackar tackar, jo nu känns det skönt :)

I Åsele så kommer du väl bara att vara i husvagnen med Pizza bruden :D :lol:

hur känner du till henne :oops:

harmon
2008-03-05, 12:30
Herre... 7430 gram e ju väldigt lätt med tanka på allt Bling bling o lull lull som sitter i kärran...

det var bra.. trodde faktist närmare 8 strecket..

Ja bugar Torbjörn... :D :D :D

Gråben
2008-03-05, 15:56
Herre... 7430 gram e ju väldigt lätt med tanka på allt Bling bling o lull lull som sitter i kärran...

det var bra.. trodde faktist närmare 8 strecket..

Ja bugar Torbjörn... :D :D :D

Vad är det för bling bling och lull lull i kärran ???
Tobbe har inte skruvat i en onödig eller överdriven pryl!
Han har handplockat bra prylar som funkar,vad är det för konstigt med det? Ska man flyga en kärra i den kalibern så är det rent av farligt att snåla på kvalitet och funktion!
/R

harmon
2008-03-05, 16:18
hahaha... ja just det

ja jäklar ja lär mig alldrig...... :D :D :D

Tobbe O
2008-03-05, 16:18
Tackar tackar, jo nu känns det skönt :)

I Åsele så kommer du väl bara att vara i husvagnen med Pizza bruden :D :lol:

hur känner du till henne :oops:

Hur jag känner henne? Du skulle bara veta PDT_Armataz_02_15

harmon
2008-03-05, 16:26
Herre... 7430 gram e ju väldigt lätt med tanka på allt Bling bling o lull lull som sitter i kärran...

det var bra.. trodde faktist närmare 8 strecket..

Ja bugar Torbjörn... :D :D :D

Vad är det för bling bling och lull lull i kärran ???
Tobbe har inte skruvat i en onödig eller överdriven pryl!
Han har handplockat bra prylar som funkar,vad är det för konstigt med det? Ska man flyga en kärra i den kalibern så är det rent av farligt att snåla på kvalitet och funktion!
/R


Tjenare...

så du menar att detta e en Farlig installation då .. 88":are Edge 223cm

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2115

Bara för att modellen överstiger 2 meter skall man väl inte behöva så mkt. mera saker i .... *om man nu inte vill det så klart*

Har men en 160cm modell med 5 servon å ett Ack. tex bör ju en 2 meters modell med 5 servon oxå klara sig på samma ack. Men det e bra att vara säker o stoppa i mera saker som tex Tobbe nu gör.. å snyggt e det med.. Men nu om jag skall bygga en 2 meters så blir det samma setup som i en mindre kärra.. å jag vill då inte bli kallad farlig för det ....

Nyroth
2008-03-05, 20:15
Bara för att modellen överstiger 2 meter skall man väl inte behöva så mkt. mera saker i .... *om man nu inte vill det så klart*

Har men en 160cm modell med 5 servon å ett Ack. tex bör ju en 2 meters modell med 5 servon oxå klara sig på samma ack. Men det e bra att vara säker o stoppa i mera saker som tex Tobbe nu gör.. å snyggt e det med.. Men nu om jag skall bygga en 2 meters så blir det samma setup som i en mindre kärra.. å jag vill då inte bli kallad farlig för det ....


Hej,
Det är viktigt att man förstår att en kärra kan utrustas väldigt olika och beroende på pilotens flygstil varierar begreppet nödvändig utrustning.

För att ta två ytterligheter,
Min första storskala var en Auster a’la Cub med 2.4 meters spännvidd samt en Tartan 22cc motor och 5 stycken standard Sanwa 631 servon, den flög, jag bombade kola som attan med den, och den vägde runt 10 kg.

Tobbe har en QQ Yak som är kapabel till det mesta som är känt inom Freestyle manövrar idag, han vill inte att utslagen skall vara limiterande för modellens förmåga att vrida sig runt alla axlar, oavsett hastighet. Ger han 48 grader dyk på spaken, så vill han ha 48 grader dykutslag på modellen. Han har valt JR 8711 ett servo som fixar det jobbet. Nu har han satt ribban, dessa servon behöver ström för att leverera kraft till rodren, nu duger inte de vanliga 1500mah ackarna som kommer med radion, väljer du en gamal Ni-Cd acke så kan det funka men räkna inte med mer än 3 flygningar innan det är ladd dags.
Och så här fortsätter det med motor, avgas system, kablar, servo ok, brytare, mm.

För att flyga denna Yak så som Tobbe vill, med fullgas Blenders, popp-up’s och vatten fall som är riktigt tajta, samt kunna flyga hyfsat fort utan att riskera roder fladder. Vill man även kunna flyga sin kärra med precision för en IMAC runda utan att ge avkall på 3D utslagen, då finns det inte så mycket man kan utelämna i Tobbes set’up.
Skulle möjligen vara den dubbla acken, men det är i mitt tycke en bra säkerhets detalj med dubbla ackar.

Inte är du farlig för att du flyger en 2 meters kärra med samma set-up som en mindre kärra. Men flyger du den till sin fulla kapacitet med icke för ändamålet konstruerade del system (så som servon, ackar, kablar, linkage) så är du indirekt farlig.

// Nyroth

Sigun
2008-03-05, 20:20
Men om man nöjer sig med att "flyga" planet och inte hålla på med massa 3D manövrar duger harmons setup då ?

/Martin

Nyroth
2008-03-05, 21:35
Men om man nöjer sig med att "flyga" planet och inte hålla på med massa 3D manövrar duger harmons setup då ?

/Martin

Hej Martin,

Om man installerar servon så att de ger lämpliga utslag för manöver flygning (10-25grader) så kan man klara sig bra med enklare grejer.

Installerar man underdimensionerade grejer och justerar för 3D utslag (40-50grader) föreligger stor risk för bland annat roder fladder.

Sen kan man fråga sig varför man skaffar en fullblods aerobatic maskin för att sedan bestycka den med sport flyg pryttlar..... :?

Men det är klart det finns Mercedes med 1.6 liters fyror med :lol: :lol:

// Nyroth

wesse
2008-03-05, 22:20
Men om man nöjer sig med att "flyga" planet och inte hålla på med massa 3D manövrar duger harmons setup då ?

/Martin

Hej Martin,

Om man installerar servon så att de ger lämpliga utslag för manöver flygning (10-25grader) så kan man klara sig bra med enklare grejer.

Installerar man underdimensionerade grejer och justerar för 3D utslag (40-50grader) föreligger stor risk för bland annat roder fladder.

Sen kan man fråga sig varför man skaffar en fullblods aerobatic maskin för att sedan bestycka den med sport flyg pryttlar..... :?

Men det är klart det finns Mercedes med 1.6 liters fyror med :lol: :lol:

// Nyroth

min kära mor har en 1,6 liters mercedes :cry: men hon kör ju mest rakt fram :lol: :lol:

Nyroth
2008-03-05, 22:35
Men om man nöjer sig med att "flyga" planet och inte hålla på med massa 3D manövrar duger harmons setup då ?

/Martin

Hej Martin,

Om man installerar servon så att de ger lämpliga utslag för manöver flygning (10-25grader) så kan man klara sig bra med enklare grejer.

Installerar man underdimensionerade grejer och justerar för 3D utslag (40-50grader) föreligger stor risk för bland annat roder fladder.

Sen kan man fråga sig varför man skaffar en fullblods aerobatic maskin för att sedan bestycka den med sport flyg pryttlar..... :?

Men det är klart det finns Mercedes med 1.6 liters fyror med :lol: :lol:

// Nyroth

min kära mor har en 1,6 liters mercedes :cry: men hon kör ju mest rakt fram :lol: :lol:

Så du säger att en Yak med Sport set-up är för gamla tanter :shock:

:lol: :lol: :lol:

Kan inte vänta på att träffa din mor med sin nya Yak.

Nyroth

harmon
2008-03-05, 23:41
Hallå grabbar ja ligger på en rastplats i gävle å tänkt sova lite. Men va ju bara tvungen o kolla "tråden" först med mobilen.. Å ja detta måste ju vara den mest besökta forumstråden i sverige men inte undra på vi e ju ett glatt munkäftande gäng... Värsta RC såpan :) ja jag hoppas min kines yak ligger i lådan då ja kommer hem på fredag ha d gott. natti.

Sigun
2008-03-06, 06:26
min kära mor har en 1,6 liters mercedes :cry: men hon kör ju mest rakt fram :lol: :lol:

HAHAHA det var det vi ville komma fram till. Härligt med alla gamla gubbar i hatt som kör mercedes i 80km/h på motorväg.

Frågan är vad Tobbe är då när han superutrustat sin YAK.. värsta Ronnie Peterson som kör skiten ur sin YAK. Wesse tror du får se upp med den mannen :D :D :D

/Martin

DaEk
2008-03-06, 15:08
Måste fråga, vad är sateliten till för?

Hitta planet efter flygning? ;)

Tobbe O
2008-03-06, 17:57
min kära mor har en 1,6 liters mercedes :cry: men hon kör ju mest rakt fram :lol: :lol:

HAHAHA det var det vi ville komma fram till. Härligt med alla gamla gubbar i hatt som kör mercedes i 80km/h på motorväg.

Frågan är vad Tobbe är då när han superutrustat sin YAK.. värsta Ronnie Peterson som kör skiten ur sin YAK. Wesse tror du får se upp med den mannen :D :D :D

/Martin

Jag är nog en ganska vanlig Lapplänning som tar det ganska lugnt, men som tycker att det är kul att veta att det bara är piloten som sätter begrännsningen :D

Tobbe O
2008-03-06, 18:00
Måste fråga, vad är sateliten till för?

Hitta planet efter flygning? ;)

Nej, den är för att Wesse ska se att jag är och flyger och inte bara "äter" Pizza när jag är i Åsele :oops:

harmon
2008-03-08, 16:57
dags att starta tråden igen..

Du Tobbe va tätade du Roder skarven på skeva med ... skall man använda vanlig tejp eller vad..???

wesse
2008-03-08, 19:21
dags att starta tråden igen..

Du Tobbe va tätade du Roder skarven på skeva med ... skall man använda vanlig tejp eller vad..???

står ju i början av tråden hur han gjorde :D bara blädra igenom alla sidor igen yehhh

harmon
2008-03-08, 19:28
Så många... Lycksele pojken har ju skapat sveriges längsta tråd.. :lol:

genland
2008-03-08, 19:44
Så många... Lycksele pojken har ju skapat sveriges längsta tråd.. :lol:


Nja lite grann kvar innan detta, 64180 visningar, 455 svar:

KMP SPIT.. Part II
Författare: Daemon
[ Gå till sida: 1 ... 14, 15, 16 ] Ompa
2007-12-27 - 19:28:20 455 64180

Mvh Kent

erland
2008-03-08, 21:11
J*vligt fin kärra!
Har en Yak själv men inte riktigt lika fin men den är härlig att flyga.

/Erland.

wesse
2008-03-09, 21:17
huj vad fin DA är på insidan Tobbe... ska bli kul o plocka ut kolven o se om den är lika fin :D
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2163


som en pizza från Åsele både fin o smakar bra :D

Tobbe O
2008-03-09, 21:25
Fint!!!

Jag har 10492 som motornummer så min är bra mycket nyare än din :badgrin:

harmon
2008-03-09, 21:28
Wesse har en gammal en ... ytsss


Jo tar ni isär den för att kolla om dom e rena från spåner eller..?

wesse
2008-03-09, 21:29
Fint!!!

Jag har 10492 som motornummer så min är bra mycket nyare än din :badgrin:

jo dom där nyare har dom inte fått ordning på ännu men jag önskar dig all lycka då du fick bli deras försökskanin :D

Tobbe O
2008-03-09, 21:32
Jo tar ni isär den för att kolla om dom e rena från spåner eller..?

Nä vi tar bara isär dem för att kolla så att inte Tullen varit o rotat i dem :)

wesse
2008-03-09, 21:33
Wesse har en gammal en ... ytsss


Jo tar ni isär den för att kolla om dom e rena från spåner eller..?

Nä vi tar bara isär dem för att kolla att inte Tullen varit o grävt i dem :) :wave: :wave:

Nyroth
2008-03-09, 21:36
10496 stycken innan dom fick fram en som var sällsam nog för Wesse.
:D :D

// Nyroth

harmon
2008-03-09, 21:39
helt otroligt...

Inget e bra nog för dig Wesse..

Nyroth
2008-03-09, 21:41
Själv hade jag betydligt lindrigare krav.........

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2166

Tobbe O
2008-03-09, 21:41
Glöm bara inte bort att denna tråd är bara för QQ Yak(ar) och tillhörande skryt-bling :evil: :lol:

Snickarjävel´n
2008-03-10, 04:59
Jo tar ni isär den för att kolla om dom e rena från spåner eller..?


Dom skiljer på dom för att fila gjut skägg innan start :lol: 8) :rolleyes:

Sånt slipper vi som kör DL :D

harmon
2008-03-10, 07:25
där såg ja en sak som nog e faktist bättre med DA... längre *gas stag* så att säga blir nog bättre slag med den ... på DLáren e det bara en liten usel plutte serrú...

Fast allt e ju större i staterna.. :lol:

Nä vet det Tobbe.. tar alltis solbriller på då ja skall kolla in denna tråd.. :D

wesse
2008-03-10, 21:39
Viddler.com - Bling bling - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/1905adbb/@@AMEPARAM@@1905adbb/

Robert_s
2008-03-10, 21:50
haha discoplan PDT_Armataz_02_11

harmon
2008-03-11, 06:10
Så där såg det väl ut i 142:an då man var 18.. PDT_Armataz_02_03

wesse
2008-03-11, 06:55
Så där såg det väl ut i 142:an då man var 18.. PDT_Armataz_02_03

Tobbes yak är nog lite raggarstuk på då menar du? :lol:

harmon
2008-03-11, 08:55
Mer som en *Hallick släde* kanske.. PDT_Armataz_02_05

harmon
2008-03-11, 09:40
Du Tobbe..

kan du ta å filma din Yak"Bling"54´s tank installation... å förklara lite..

vill se den mera inpå..!


;)

Marcus72
2008-03-11, 09:57
http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/74/

:supz:

Christer J
2008-03-13, 19:46
Maskinen ser verkligen bra och seriös ut Tobbe O. Blir kul att få se den i verkligheten till sommaren :)

T5
2008-03-26, 23:13
Wow mycket snyggt och proffsigt bygge. Kul att se filmen på insallationen "Yak utan skal" eller vad den nu hette? :)

Verkligen kvalitet set-up från vingspets till vingspets! Kul att se folk som kan, och har råd satsa lite på favvohobbyn och bygga fina maskiner... Den där kommer gå som ett skållat o**on, helt klart.


Skitkul att se. Mer film och bilder då den luftas...Pliiis!

wesse
2008-03-27, 05:41
Wow mycket snyggt och proffsigt bygge. Kul att se filmen på insallationen "Yak utan skal" eller vad den nu hette? :)

Verkligen kvalitet set-up från vingspets till vingspets! Kul att se folk som kan, och har råd satsa lite på favvohobbyn och bygga fina maskiner... Den där kommer gå som ett skållat o**on, helt klart.


Skitkul att se. Mer film och bilder då den luftas...Pliiis!


det va ju onödigt att berömma tobbe så där nu går det inte prata med honom mer denna sommar....yakla yak-yavel :lol:

monch
2008-04-07, 21:03
Skriver alla andra utom Tobbe O på denna tråd nu mer? funderar var han tagit vägen? om han har snöat in eller kört villse på yymahan! kanske han sitter framför sim, å tok tränar. vem vet......

wesse
2008-04-07, 21:12
Skriver alla andra utom Tobbe O på denna tråd nu mer? funderar var han tagit vägen? om han har snöat in eller kört villse på yymahan! kanske han sitter framför sim, å tok tränar. vem vet......

han har fått yakfrossa :lol: :lol:

Tobbe O
2008-04-08, 11:41
Jag är närvarande, men jag har bara så mycket annat just nu :(

Sen så snöar det nästan hela tiden det har nog snöat 30-40 cm här sen förra Onsdagen och även om det töar lite på dagarna så är det full vinter här, suck! det ser ut att bli en sen Yak premiär :(

wesse
2008-04-08, 11:53
Jag är närvarande, men jag har bara så mycket annat just nu :(

Sen så snöar det nästan hela tiden det har nog snöat 30-40 cm här sen förra Onsdagen och även om det töar lite på dagarna så är det full vinter här, suck! det ser ut att bli en sen Yak premiär :(

he he YAKFROSSA YAKFROSSA YAKFROSSA yehhhh

monch
2008-04-08, 14:39
Jag är närvarande, men jag har bara så mycket annat just nu :(

Sen så snöar det nästan hela tiden det har nog snöat 30-40 cm här sen förra Onsdagen och även om det töar lite på dagarna så är det full vinter här, suck! det ser ut att bli en sen Yak premiär :(

Det var trevligt att höra! det snöar vid kusten oxå! kan tala om att min peak model 70" Yak 54 .är klar för sommaren! nu jobbas det för fullt med Oxalys.

Tobbe O
2008-04-08, 16:58
Jag är närvarande, men jag har bara så mycket annat just nu :(

Sen så snöar det nästan hela tiden det har nog snöat 30-40 cm här sen förra Onsdagen och även om det töar lite på dagarna så är det full vinter här, suck! det ser ut att bli en sen Yak premiär :(

he he YAKFROSSA YAKFROSSA YAKFROSSA yehhhh

Yamaha frossa :)

Sigun
2008-04-08, 20:46
Vinter ?? fattar ni inte att de är vår och sommar nu ? idag var jag ute och klippte gräset för andra gången nu i vår

Viddler.com - Jobba o Grilla - Uploaded by Sigun@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/260fe6bf/@@AMEPARAM@@260fe6bf/

Nexus
2008-04-08, 22:27
Ja det finns snö här nu tråkigggg
jag hoppas att dom försvinner nästa dag och varm igen

MVh Steve

:D :D

_Nik_
2008-04-10, 00:23
Det verkar som vi får vänta på se premiären för Yaken.. och själv tänkte jag premiära en elsegalre i helgen men vädret vill tydligen annat.. Så här såg det ut när jag for på jobbet idag och sedan tills jag slutade kom väl nästan en decimeter till :-( Tur man inte bor i hus som Tobbe och får skotta en massa....

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2311

/Nik - från heli till elseglare... vart är världen på väg

Tobbe O
2008-04-10, 18:52
Jo det blir en mycket försenad Yak premiär, den här bilden tog jag för en kvart sedan utanför mitt hus :(
http://i66.photobucket.com/albums/h269/5596488/Hemma/DSCN1011.jpg

harmon
2008-04-10, 19:57
Ja du Tobbe det e hemst våra yakar kommer nog inte upp fören tidigast mitten av maj ... nog senare..

Suck fasen det har ju snöat massor dom senaste dagarna.... :(

men dom e ju fina att se på oxå.... PDT_Armataz_02_29

genland
2008-04-10, 22:52
MFK Genlanda överväger att anlägga konstgräs
just för att möjliggöra Tobbes provflygning
innan det blir höst igen...

Mvh Kent

frasrobert
2008-04-11, 11:45
Hejsan på er grabbar i norr!
Passar på att skicka en liten bild från Blekinge på en annan YAK (dock ej premiär). Här nere skiner solen mot en klarblå himmel och vi har ca 10 grader varmt...hehe!!

mvh
Fräs Robert



http://modellflyg.se/coppermine/albums/userpics/normal_DSC00027.JPG

wesse
2008-04-11, 12:49
Hejsan på er grabbar i norr!
Passar på att skicka en liten bild från Blekinge på en annan YAK (dock ej premiär). Här nere skiner solen mot en klarblå himmel och vi har ca 10 grader varmt...hehe!!

mvh
Fräs Robert



http://modellflyg.se/coppermine/albums/userpics/normal_DSC00027.JPG

oj vilken fin vårdag du fick tillsammans med Yaken...vi lider nog alla med stackars lilla Tobbegubben...håll ut Tobbe våren kommer nog te Juni hos dig :badgrin: :badgrin: :badgrin:

frasrobert
2008-04-11, 13:40
Tackar Wesse!
Är ju inte jag med YAK'en utan en polare. Min är den späckhuggar-mönstrade Extra 300:an i bakgrunden.
Lider verkligen med grabbarna i norr. Att flyga är att leva!!! Här nere har vi dock haft ett j-vla regnande under lång stund som stoppat oss från att flyga men nu verkar det som om vädrets makter börjar ge vika.

mvh
Fräs Robert

www.robban.net

http://robban.net/fusion/images/articles/extra300l_018.jpg

Tobbe O
2008-04-12, 08:02
MFK Genlanda överväger att anlägga konstgräs
just för att möjliggöra Tobbes provflygning
innan det blir höst igen...

Mvh Kent

Låter bra det, men idag har vi plus grader(0,5)hehe

Tobbe O
2008-04-12, 08:05
Hejsan på er grabbar i norr!
Passar på att skicka en liten bild från Blekinge på en annan YAK (dock ej premiär). Här nere skiner solen mot en klarblå himmel och vi har ca 10 grader varmt...hehe!!

mvh
Fräs Robert



http://modellflyg.se/coppermine/albums/userpics/normal_DSC00027.JPG

oj vilken fin vårdag du fick tillsammans med Yaken...vi lider nog alla med stackars lilla Tobbegubben...håll ut Tobbe våren kommer nog te Juni hos dig :badgrin: :badgrin: :badgrin:

Wesse du är så snäll :evil: Men i sommar när det regnar och blåser konstant nere på flatlandet hos dig så ska jag bara flyga och njuta, sitpådej :badgrin: :badgrin: :badgrin:

Tobben_
2008-04-12, 08:13
Tobbe. Jag hörde din låt igår :D The Coasters med Yakety Yak. Tänkte på dig direkt hehe

Tobbe O
2008-04-12, 08:15
Men tack vare snön så får jag ju fara ut å gasa med den här idag :D :D :D

http://i66.photobucket.com/albums/h269/5596488/Hemma/DSCN0948.jpg

Tobbe O
2008-04-12, 08:17
Tobbe. Jag hörde din låt igår :D The Coasters med Yakety Yak. Tänkte på dig direkt hehe

Tack för att du tänker på mig :D

wesse
2008-04-12, 08:38
Men tack vare snön så får jag ju fara ut å gasa med den här idag :D :D :D

http://i66.photobucket.com/albums/h269/5596488/Hemma/DSCN0948.jpg

har minne av att du lovade en flygfilm från skotern... vore ju himla kul om du flög brevid skoter med någon gammal trainer...dra nu ihop dina vänner o gör en skön flygfilm som visar att Norrlänningar kan dom...

jocke1963
2008-04-12, 08:52
Men tack vare snön så får jag ju fara ut å gasa med den här idag :D :D :D


Har du turbo i den ännu... ? ;)
http://www.mc-xpress.com/product.asp?ID=132

Tobbe O
2008-04-12, 09:29
Turbo Nej, men om du klickar på länkarna under så får du se att Turbo RX'ar inte är något obekant för mig :)
http://www.mcx.se/records/to.htm
Världsrekord (för en snöskotermotor)i bänken 404hk / 1,75bars laddtryck hösten 2004, nu laddar vi 2 bar och brukar trycka i ca 45hk gas också när det behövs = ca 475 hk ur 998cc :D
http://www.mcx.se/images/RX1%20Temab.jpg

Film från NM 2008 där det blev guld http://www.youtube.com/watch?v=IhlHxrt8yGA

Motorbromsning 2004 YouTube - Yamaha Rx1 moottorikelkka 404 hp

//Torbjörn Olofsson

jocke1963
2008-04-12, 14:18
Bra där !! *tummen upp*

harmon
2008-04-12, 23:07
Yamaha´n funkar nog fin fint rakt fram å e fin att åka på .. men ser tung ut .. skulle vilja testa en sådan efter en lite krokigare led med nått hopp här o var...

Hur e dom Tobbe... lite Bongstyrig eller..?

wesse
2008-04-12, 23:48
Yamaha´n funkar nog fin fint rakt fram å e fin att åka på .. men ser tung ut .. skulle vilja testa en sådan efter en lite krokigare led med nått hopp här o var...

Hur e dom Tobbe... lite Bongstyrig eller..?

jo nog tyckte jag han va lite bongstyrig den där Tobbe :D

Tobbe O
2008-04-13, 06:03
Yamaha´n funkar nog fin fint rakt fram å e fin att åka på .. men ser tung ut .. skulle vilja testa en sådan efter en lite krokigare led med nått hopp här o var...

Hur e dom Tobbe... lite Bongstyrig eller..?

Hej Åke,
du skulle bli förvånad över hur smidig och lättkörd den är och den känns 50 kilo lättare än gamla RX1 modellen.

Sen så sitter det Öhlinare (från styret elektoniskt justerbar i boggin) runt om så guppen tar den fint oavsett storlek, jag är då hel nöjd med den.

Bättre gassvar och pulver i motor får man leta efter :)

harmon
2008-04-13, 09:12
Gmorgon..... a okej .... å dessa Öhlin dämpare dom e ju så satans bra finns ingen dämpare som slår dessa...

Jag har oxå Öhlinare i min Quad... helnöjd.

fin skoter förövrigt.


Men va hjälper det det snöar i bjurholm idag e ju förbaskat skall denna vinter alldrig ta slut..???

Nyroth
2008-04-13, 14:13
Det snöade på Gotland i morse igen, man vill ju bara ha mer av den vår som naturen retades med förra veckan....... :?

Snart är det midsommar, då jäklar måste ju snn i allafall vara borta :lol:

Hepp sorkar,

/ Nyroth

QatHome
2008-04-13, 22:08
Snöar ordentligt i Piteå också precis som man börjat få lite vårkänslor :?

monch
2008-04-14, 12:15
Nu är ja gode trött på snö,,,,,! har skottat i 2 timmar, me snöslunga! sur snö som väger ton. fick 2 dessi i natt. vill ha sommar å de nu! tro ja ska flytt till sahara, behöv int va rädd he ska snjö!!!

QatHome
2008-04-14, 23:22
Låter som du har lite att skotta, fick själv skotta för hand men har som tur är inte mer än en 4-bils uppfart.

Tobbe O
2008-04-19, 07:31
Sista veckan har det töat i solen här, men det finns massor av snö kvar att köra skoter på.

Idag blir det en liten tur till en sjö där vi ska gassa oss i solen och försöka pimpla upp några abborrar :)

harmon
2008-04-19, 13:32
Vart en 10 mil idag iaf..... råkade göra en vurpa just innan foto därför e min spegel lite på sniskan... å kompisens lyse e ju an anning Custom..:)

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2360

jaka
2008-04-19, 17:45
Hej!
Var ute och klippte gräset på fältet för första gången i år. Blåsigt,mulet och bara 10 grader varmt. Men i morgon har de lovat sol och lite varmare.

DaEk
2008-04-19, 18:53
Hej!

Så ni hade det mulet i stockholm? Här nere i västergötland hade vi strålande sol, knappt ett moln. runt 12 grader gissar jag. Lite lätta vindbyar men annars var det underbart.

2 premiärer, 8 flygningar. Blir inte mycket bättre. :D

harmon
2008-04-19, 20:14
ja man kan ju undra varför man flyger kanske man skulle sälja yaken... å bara flyga depron på kalla vinterdagar inomhus....