handdator

Visa fullständig version : Futaba - Besviken



pgrts
2007-10-26, 17:34
Klubbens skolradio har betett sig konstigt i sommar så vi beslutade att köpa en ny och valet blev Futaba.
Det verkar vara ett dåligt beslut så här efteråt.
Vecka efter vecka efter vecka har gått och det verkar helt omöjligt att få fram en lärar-elevkabel. Grossisen lovade vår handlare att det skulle komma förra veckan - sedan i början av denna veckan - inget har kommit. Är det grossisten eller vår handlare som driver med oss?

Nexus
2007-10-26, 17:52
Jaså vad har hänt ???
fel på kabel eller ??

MVH Steve

:? :? :?

Michael
2007-10-26, 18:01
Det verkar märkligt att en sådan kabel inte skulle finnas på lager!
Ring grossisten Minicars (018-606571) direkt och hör om kabeln finns på lager. Alternativt ringer du Rynos Hobbyshop (018-135700) som ligger vägg i vägg med Minicars. Om den finns hemma bör de kunna skicka med posten.

/Michael

Mr J
2007-10-26, 18:24
Synd att ni inte köpte JR, då hade ni kunnat köpa kabeln på Kjell & Company, eller vilken elektronikaffär som helst.

Att göra som Futaba och byta kontaktformat till en helt egen standard och därmed ställa till besvär för sina trogna användare bara för att tjäna några kronor extra tycker jag är att idiotförklara de egna kunderna.

Formatbytet innebär inga som helst tekniska fördelar, men ställer till mycket krångel för användarna, en kabel för dubbelkommando behövs mellan två nyare Futabaradio, en annan om man vill använda en äldre och en nyare apparat.
Dessutom är det många som måste köpa nya kablar för att kunna köra simulator.

Och allt detta bara för att Futaba ska tjäna några extra kronor under den korta tiden det tar andra tillverkare att plagiera Futabas kontakt.

Dålig stil enligt min åsikt.

AM
2007-10-26, 19:02
Jag har Futaba; 4-kant till 4-kant och 4-kant till rund lärar/elevkabel...

Mvh
Ove
Air Media

Nexus
2007-10-26, 20:20
hej igen låt oss får veta vad har du för radiosändare som du hade köpte Futaba men vilken av dom då ??

FF9 super eller vad ???

MVH Steve

:D :D :D

pgrts
2007-10-26, 21:14
Tack för snabba svar.
Handlaren säger att Minicars inte har och jag kollade med ett par andra i trakten som inte heller hade hemma.
Jag tänkte inte på Ove förr än i dag när jag blev aningen surare efter att blivit lovad de två senaste veckorna.
Tyvärr hinner vi väl knappast få någon kabel till denna helgen men jag hör av mig om jag kan ta en runda mot Lund i mitten - slutet av nästa vecka.

Den där nya 4-kantskontakten är som nämnts snarast "bondfångeri".

Tyvärr så är det enkla 6EX apparater men de duger säkert till skolflygning även om de större modellerna hade varit trevliga :-)

Nu gäller det att hitta något optimalt skolplan som inte är blygt för björk eller tall. Den gångna konsumtionen av propellrar pekar mot något i stil med en modifierad Easy Star med hjul och skevroder. Undrar om man kan få den levererad med stolpskor?

gimbo
2007-10-26, 21:47
Tack för snabba svar.
Handlaren säger att Minicars inte har och jag kollade med ett par andra i trakten som inte heller hade hemma.
Jag tänkte inte på Ove förr än i dag när jag blev aningen surare efter att blivit lovad de två senaste veckorna.
Tyvärr hinner vi väl knappast få någon kabel till denna helgen men jag hör av mig om jag kan ta en runda mot Lund i mitten - slutet av nästa vecka.

Den där nya 4-kantskontakten är som nämnts snarast "bondfångeri".

Tyvärr så är det enkla 6EX apparater men de duger säkert till skolflygning även om de större modellerna hade varit trevliga :-)

Nu gäller det att hitta något optimalt skolplan som inte är blygt för björk eller tall. Den gångna konsumtionen av propellrar pekar mot något i stil med en modifierad Easy Star med hjul och skevroder. Undrar om man kan få den levererad med stolpskor?

Började min karriär med en Thunder Tiger Easy Trainer 40H (semisymetrisk). Var upp direkt. Bara lite start och landningshjälp första gången. Den flyger oerhört fint och man lär sig fort då den har riktigt fina flygegenskaper. Och för den eleven som vill lite mer så erbjuder den semisymetriska vingen på lite skoj också. Flyger nästan inverterat med den som om det vore normal planflykt.

Ibland saknar jag den. Men har ingen motor i den för tillfället.

Guld Värd!

pgrts
2007-10-26, 22:02
Började min karriär med en Thunder Tiger Easy Trainer 40H (semisymetrisk). Guld Värd!
Den typen av plan har vi redan i klubben.
Den gillar varken björk eller tall - kan jag intyga.
Titta in på klubbens hemsida www.mfksnobben.se
Under bilddagboken finns många exempel på trädklättringar ;-)
Men ska man bli duktig så får lite skog inte avskräcka ....

Nexus
2007-10-26, 23:03
Tack för snabba svar.
Handlaren säger att Minicars inte har och jag kollade med ett par andra i trakten som inte heller hade hemma.
Jag tänkte inte på Ove förr än i dag när jag blev aningen surare efter att blivit lovad de två senaste veckorna.
Tyvärr hinner vi väl knappast få någon kabel till denna helgen men jag hör av mig om jag kan ta en runda mot Lund i mitten - slutet av nästa vecka.

Den där nya 4-kantskontakten är som nämnts snarast "bondfångeri".

Tyvärr så är det enkla 6EX apparater men de duger säkert till skolflygning även om de större modellerna hade varit trevliga :-)

Nu gäller det att hitta något optimalt skolplan som inte är blygt för björk eller tall. Den gångna konsumtionen av propellrar pekar mot något i stil med en modifierad Easy Star med hjul och skevroder. Undrar om man kan få den levererad med stolpskor?

aha den jaså utan 2,4 ghz eller med ??
Det finns olika sort men det är samma avsedd för kabel
jag ska kolla upp med

MVH Steve

:D :D

Sigun
2007-10-26, 23:50
Pylon Cessnor vore något för er i snobben :D :D de lyfter på 3m och landar på 5m, ungefär som en helikopter, lite större propeller på så kan man nog släppa dem direkt ifrån handen.

/Martin

gimbo
2007-10-27, 01:27
Började min karriär med en Thunder Tiger Easy Trainer 40H (semisymetrisk). Guld Värd!
Den typen av plan har vi redan i klubben.
Den gillar varken björk eller tall - kan jag intyga.
Titta in på klubbens hemsida www.mfksnobben.se
Under bilddagboken finns många exempel på trädklättringar ;-)
Men ska man bli duktig så får lite skog inte avskräcka ....

Ni får göra en trainer i plåtkonstruktion. Eller börja avverka skog :D

Sigun
2007-10-27, 09:10
Här är de !.. det här måste ju bara vara de perfekta planet för er ??

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1312

Läs mer om det här i denna tråden

http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=4686

pgrts
2007-10-27, 12:15
aha den jaså utan 2,4 ghz eller med ??
Det finns olika sort men det är samma avsedd för kabel
jag ska kolla upp med

MVH Steve
:D :D
Hej Steve.
Vi tyckte att det var mera framtidssäkert med 2,4 och då kan man förhoppningsvis inte skylla på störningar.
Vi tänker inte ha allt för många skolflygplan så mottagarna som följer med de båda utrustningarna får räcka ett tag framöver.

Kabeln får lösa sig.
Om inte Minicars kan leverera så får vi väl köpa en av Ove.
Det måste lösa sig under kommande vecka i vilket fall som.
Vi har redan betalat handlaren för hela utrustningen med laddare och kabel så vi får väl hoppas på att han får en leverans till slut.

Martin får komma och bevisa att Cessnorna klarar trädlandningar.
Det är inget problem med något plan om man inte flyger för närma träden men våra lärare tycker inte att det är tillräckligt att flyga över det uppklippta fältet ;-)

Med Gimbos plåtflygplan skulle man nog behöva skyddutrustning på elever, lärare, åskådare och eventuellt befolkningen i byn intill - och det har vi inte råd med.....

Vi väntar med spänning på att Martin kommer med :
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1312
och röjer inflygningen till oss. Kan du ta och trimma lite runt bland skogen utan att markägaren tar illa upp så blir vi riktigt glada.

Snickarjävel´n
2007-10-27, 12:55
Undrar egentligen om AskAviation flyger så pass bra så man kan toppa träd med den :lol:

pgrts
2007-10-27, 14:07
Undrar egentligen om AskAviation flyger så pass bra så man kan toppa träd med den :lol:

Med lite fart och tyngd så brukar man kunna fälla i alla fall den första ;-)

Har man inte så stora kärror så får man sikta på knäna bakifrån - det brukar i alla fall bli en fin nigning.........

gimbo
2007-10-27, 14:19
Undrar egentligen om AskAviation flyger så pass bra så man kan toppa träd med den :lol:

Med lite fart och tyngd så brukar man kunna fälla i alla fall den första ;-)

Har man inte så stora kärror så får man sikta på knäna bakifrån - det brukar i alla fall bli en fin nigning.........

Hahahahaha!
Jag börjar oroa mig för vad ni lär era elever egentligen?:P :D

Nexus
2007-10-27, 14:33
här är kabel som du ska ha den ta titta på här:

http://www.futaba-rc.com/radios/trainer-cord.html

det fanns med en kabel se hit bilder:

http://www2.gpmd.com/image/f/futm4415.jpg

den passar till din nya Futaba 6 Exp 2,4 ghz ska fungera mellan två !!

MVH Steve

:D :D :D

McRegor
2007-10-27, 16:33
Hej Nexus,
Dom visste vilken kabel dom skulle ha - problemet var att deras leverantör inte hittills kunnat leverera den.
Hälsningar
Roger

Nexus
2007-10-27, 18:29
Hej Nexus,
Dom visste vilken kabel dom skulle ha - problemet var att deras leverantör inte hittills kunnat leverera den.
Hälsningar
Roger

Ja jag förstår ok Jag hoppas att ordnar dom till Patrik snart !!

MVH Steve

:D :D :D

DC-3
2007-11-13, 10:30
hej

Vill bara klargöra några saker som en del av er fått om bakfoten.
den nya kabeln klarar mekaniska påfrestningar betydligt bättre än den gamla din kontakten, den bröt ofta sönder sitt fäste bak pga att den stack rakt ut och många la radion på ett bord och då bröts den av . En till anledning är också egna kablar som folk gör till olika simulatorer och kopplar fel, detta problem har minskat med den nya kontakten, vill man ändå göra en egen kabel är det bara att slakta en lärar elev kabel.

dc3

pgrts
2007-11-13, 10:59
Hej alla.
Det var länge sedan tråden startade och jag får väl berätta att vi till slut hittade en kabel hos Hobbygården i Klippan.
Det var en resa på ca 45 mil runt skånes slott och gamla kloster.
Huvudavsikten med resan var att studera bilbanor - ett par bilder finns på klubbens hemsida - där man lite längre ner på sidan kan se vår våra nya radio med kabel och flygplan.
http://www.mfksnobben.se/images/galleri/0711/snobb0711.htm

Vår gamla Hitec med DIN-kontakt har hållit 10 år med allt vad det innebär av att lägga radion på kontakten, ta kontakterna in och ut samt snubbla och trampa på sladden. Visst finns det standard DIN-kontakt med 90-graders vinkel till sladden om man letar men här har Futaba valt en kontakt som är svårare att hitta snabbt på hyllan.
Vänligen Patrik

Nexus
2007-11-13, 12:36
Bra att det löser problem sig nu ,Patrik !!

du fick rätt kabel klart nu så lycka till med detta

MVH Steve

:D :D :D

DC-3
2007-11-13, 12:38
hej Patrik

vad bra att eran radio fungerar i klubben, det finns dock slarvigare användare än ni.

det finns inte såna kontakter som du tror och jag kan garantera dig att Futaba inte använder sin kontakt för att du skulle få se slotten i skåne.

Att använda en nyare och i vissa avsenden bättre kontakt kallas produkt utveckling.

hälsn kaj