handdator

Visa fullständig version : Watt, Ampere, KV...



gretzky
2007-10-27, 14:18
Har en Toro 900 från HAB som jag tänkt byta ut motorn på till en vassare;

Borstlösmotor Max-BL2212/6 KV2200 280W
Ny kanon motor för snaba kärror flygvikt på 300-700
Storlek: D27x30mm
Axel diameter: 3mm
Vikt:47g
Max verkningsgrad:79%
KV:2200
Prop :5-7 tum
Ström:14A-22A
Max ström : 28A/60s
Spänning:7.2-11,1V
Diameter av monteringskruvar: M3
Diameter på medbringaren: 6mm
Lämpliga proppar på för fart 7x4 APC på 3S lipol. 25A reglage, 1500mAh celler.
Uppmätta data på kommer
lämpliga proppar fårn 5 tumm upp till 7 tum för 3s Li-pol.

Includes:
1 x brushless motor
1 x cross type motor mount
1 x aluminum prop adapter
4 x countersunk screws


Nu var givetvis den tänkta motorn slut så jag ska köpa en likvärdig från UH.

Problemet är att inte vet (förstår inte) vilken jag ska välja!??

Skulle vilja lära mig mer om hur ellbiten inom rc-flyget fungerar.
Tycker det är en djungel att hålla reda på watt, ampere, KV i kombination av flygvikt mm.

Finns några enkla tumregler att följa egentligen?

pgrts
2007-10-27, 15:33
Finns några enkla tumregler att följa egentligen?
Tänk om det hade varit så enkelt ;-)

I - Ampere är strömmen genom lindningarna - det är strömmen som begränsar beroende på motorlindningens motstånd.

U - Volt är spänningen beror på hur många celler man har i batteriet.

P=U*I Effekten i Watt som ofta är ett mått på hur stark motorn är.
Alltså kan en motor ha olika Wattstyrka beroende på hur många celler man kör med.

Inte nog med det - motorerna har magneter som kan mättas om man matar in för hög effekt - alltså finns det en övre spänning angiven.
Här har vi en annan faktor - verkningsgraden som till viss del beror på hur man mättar magneterna. Tittar man på motorkurvor brukar högsta verkningsgraden ligga långt under högsta strömmen.

Sedan kommer man till KV som är varvtalet vid en viss spänning.
Om man utgår från att man vill köra med ett visst batteri så får man välja KV efter vilken storlek man vill ha på propellern.
En speed, eller fläktkärra ska oftast ha ett högt KV för att få upp ett ruskigt högt varvtal.
En 3D, dubbeldäckare eller oldtimer vill man kanske ha en stor propeller med låg stigning och lågt varvtal på och väljer då ett lägre KV.

Sedan så blir det ju automatiskt så att ju fler celler och flera volt man har desto lägre KV ska motorn ha för samma varvtal.

Om man bortser från alla dessa löjliga parametrar så är det lätt att sätta tumregler.
100W per / lb (pound) ger ca 200W/kg
Hälften för enkla slowflyer och oldtimer.
Dubbelt för 3D och speed.

Med andra ord - kolla på en likadan modell och se vad som fungerar för andra piloter. I undantagsfall kan man fråga en säljare - men de kan man sällan lite på ;-)
/hälsar Ärlige Harrys begagnade bilar UPA

gimbo
2007-10-27, 16:12
Tack så mycket!
Det här var läsning som jag behövde då jag sitter och pillar lite med min första elkärra och är mer eller mindre nollställd. ;)

Men kommer endå behöva experthjälp när jag väl ska beställa motor, fartreglage, batteri. Men nu har man lite mer insyn.

McRegor
2007-10-27, 16:31
Hej,
Vill bara komplettera med att man som "el-nybörjare" ofta fastnar på den maxeffekt-angivelse som tillverkaren uppger - i detta fall 280 W.
För det första talar vi om inmatad effekt - alltså hur mycket man "suger ur" batteriet. Sen måste man ta hänsyn till verkningsgraden innan man vet vad man har på propelleraxeln och den är alltid maximal på låga effektuttag - när man närmar sig gränsen kan den sjunka dramatiskt på t ex billiga Kines-motorer. Dyrare/mera påkostade motorer tappar också verkningsgrad när man närmar sig max effekt men ofta inte i samma utsträckning. Den effekt man bränner bort känner man delvis i värmen på motorn - det är alltså till värme den borttappade verkningsgraden omvandlas.
Hursomhelst - tro inte att ni har t ex 280 W "effekt" i en motor bara för att tillverkaren anger detta som max effekt. Det beror helt på propeller och ackumulator. En liten acke klarar heller inte att leverera lika mycket ström som en större - t ex om man jämför 3S500 med 3S2000 så får man betydligt mera inmatad effekt med den större acken.
Utan att mäta har man noll koll på läget skulle jag vilja säga. Skaffa i vart fall en tångamperemeter som klarar likström - Biltema har en fullt acceptabel för drygt 400 kr. Då kan ni enkelt mäta strömmen och genom att mäta med mätsladdarna på acken så kan ni också se spänningen vid full, statisk belastning. Sen är det bara att tillämpa Ohms lag enl Patriks redogörelse - alltså P = U * I (P=effekt i Watt, U=spänning i Volt, I=Strömstyrka i Ampere).
Lycka till in i elflygets underbara värld hälsar
Roger

gretzky
2007-10-27, 16:50
McRegor -

Får ta och börja med att skaffa en tångamperemeter då:)

Någon som föresten vet om det finns någon likvärdig motor på UH som den jag angav i mitt första inlägg??

gimbo
2007-10-27, 18:48
McRegor -

Får ta och börja med att skaffa en tångamperemeter då:)

Någon som föresten vet om det finns någon likvärdig motor på UH som den jag angav i mitt första inlägg??

Jag har en plattång. Men det duger nog inte. Så jag åker nog med på att skaffa en tångampearmeter :)


Ett oerhört tack för akk matnyttig info ni tillför!

Snickarjävel´n
2007-10-27, 18:55
Ett tips på mätare kan vara CheckMaster från MFT. Har själv en sån och är väldigt nöjd med att ha allt i ett.

McRegor
2007-10-27, 19:27
Ett tips på mätare kan vara CheckMaster från MFT. Har själv en sån och är väldigt nöjd med att ha allt i ett.
Hej igen,
En sån mätare kan man skaffa som 2:a mätare. Den är utmärkt - liksom ett antal snarlika - eftersom den ger information om olika saker samtidigt. Dock kräver den att man kopplar in den i serie - mellan batteri och fartreglage - vilket ute på fältet är lite struligare än en tångamperemeter som man bara "kniper" om en av kablarna från batteriet. Man måste givetvis också göra adapterkablar till de olika kontaktsystem man har. Sen är jag alltid lite småskeptisk mot den typen av mätare eftersom dom trots allt mäter över en shunt (normalt) - alltså ett motstånd som motorströmmen också måste gå igenom. Man introducerar alltså ytterligare ett motstånd i motorkretsen - även om det är lågt. Men nu skall vi inte snacka ellära mera och strula till det ännu mera..:)
Hälsningar
Roger

gimbo
2007-10-27, 19:31
hehe det blir en hel vetenskap. jag gör nog mitt depronplan till ett kastplan utan motor snart :D

pgrts
2007-10-27, 19:48
Är det någon som har provat en såda här :
http://www.mamut.net/hab_ab/10027120.gif
Watt-meter MX 8120
Mätare för att mäta ström , spänning , kapacitet och effekt.
rekomenderas till alla seriösa elflygare.

Spänning : 3,3 - 50,0 V likström
Ström : 70,0 A konstant , max. 100 A i 10 s
Storlek: 101x57x24 mm
Vikt: ca 100 g

eller Feigao FG-PA100 Power Analyzer

jag har en känsla av att ett specialinstrument inte är mycket dyrare än en strömtång för likström.

Jag har sett något riktigt billigt med Deanskontakter för in och ut men kan inte komma ihåg var det var. Det är i alla fall en fördel att samtidigt kunna se både spänning och ström för att se hur batteriet orkar med när man drar på.

Snickarjävel´n
2007-10-27, 20:00
Jag är , kanske inte lat men ganska bekväm av mig samt aningen ekonomisk utan för den delan vara snål så jag anser att .... ska man köpa på sig tångampermeter (ca 400kr) , ev varvtals mätare (ca 300kr) samt att behöva räkna själv på effekt , watt , mAh så köper jag nog hellre tex MFT´s CheckMaster och får allt i en maskin som mycket väl mäter så pass noggrant som man kan begära.
Har använt min Checkmaster sen början av flygkarriären med mycket goda resultat. Kör man sen med samma kontakter till alla plan så är det trots allt ganska enkelt att koppla in Checkmastern och mäta lite. 2 uppsättningar adapterkablar , 1 till utomhus plan med deans kontakter och 1 med JST kontakter till inomhus planen tex.

Sen glömmer man ju inte heller varvtalsmätaren hemma när man har den inbyggd i mätare :D

pgrts
2007-10-27, 21:53
MFT´s CheckMaster och får allt i en maskin som mycket väl mäter så pass noggrant som man kan begära.

Letade utan att hitta - kan du fixa en länk?

Snickarjävel´n
2007-10-27, 22:13
http://www.mft.nu/es/product/product.asp?productid=215449&returnurl=../docs/offers.asp

McRegor
2007-10-27, 22:54
Hej Pgrts,
Den du visar påminner rätt mycket (=väldigt mycket) om min Whatt Meter (från Astro Flight).Har haft den flera år men skam till sägandes så använder jag tångamperemetern mycket mera. En tångis + en liten varvräknare för ca: 200 kr är en bra grunduppsättning av elflygverktyg enligt mitt förmenande.
Men smaken är som bekant som en kroppsdel och det har jag full förståelse för. Jag har bara redogjort för min smak..:)
Hälsningar
Roger

Rune E
2007-10-27, 23:33
Är det någon som har provat en såda här :
http://www.mamut.net/hab_ab/10027120.gif

Jag har en liknande mätare från Medusa Research. Mycket praktisk, men man får vara medveten om att den utgör en förlängning av batterikablarna vilket kan vara skadligt för reglaget. En dyrköpt erfarenhet för mig när jag provade en motorsetup med 10s LiPo/Schulze 3255K/Plettenberg Xtra-25. Reglaget havererade efter några sekunder.
Jag skickade reglaget till Schulze som konstaterade att reglaget skadats av spänningstransienter orsakade av långa batterikablar. Kondensatorer som var pålödda över ingången på reglaget gav tydligen inte tillräckligt skydd när Medusan var inkopplad
(notan slutade för övrigt på 800:-, vilket är en tredjedel av vad ett nytt reglage kostar)

pgrts
2007-10-28, 07:32
http://www.mft.nu/es/product/product.asp?productid=215449&returnurl=../docs/offers.asp

Tackar - den verkar svår att hitta.
Sökning check master tar den men inte checkmaster ....
Försökte hitta via menyraden men - fortfarande ????????????

I vilket fall som helst verkar det vara en väldigt praktisk burk att ha med sig. Synd bara om de kan ställa till problem med övrig utrustning.

Själv så har jag multimeter och strömtång i väskan men saknar varvräknare och att enkelt kunna få ström och spänning samtidigt.
Helt perfekt hade det varit med en logger som kunde följa med planet så att man kunde se belastningen under verklig flygning och inte enbart när planet står stilla.

Snickarjävel´n
2007-10-28, 07:40
Check master och heli master ligger under meny "tillbehör ---> verktyg".

Jag har ca 1dm kabel på vardera sida av checkmastern och har aldrig haft problem med uppbrända reglage på denna. I övrigt funkar den riktigt bra , man får alla mätvärde man behöver samt även tillgång till servo testare och varvtalsmätare.
Kompakt , enkel , liten allt i ett apparat helt enkelt.
5 flygplan av 5 möjliga

gretzky
2007-10-29, 07:58
Hmmm...

Vad betyder det att en motor har för högt KV för en viss modell?

Och vad står KV för egentligen, rent praktiskt??

Glawe
2007-10-29, 08:30
KV = Varv per volt

AM
2007-10-29, 08:56
Om man är beredd att satsa pengar på tångamperemätare och annan fast mätutrustning - varför inte satsa på ett luftburet system som kan logga hela flighter:

Ström
Spänning
Servoström
Höjd
Fart
GPS-information
Servolägen under flygning

Allt i realtid! Flygningarna kan också återskapas i efterhand i datorn.
Du kan mäta hur mycket du får ur dina Lipos genom att se hur mycket du har förbrukat vid flygningen.

Eagle Tree System har en liten fin E-Logger som i grundutförande mäter ström och spänning, men som kan kompletteras med GPS, Höjd, Fart, G-krafter etc.

Man får ett mätsystem som varar modellflyglivet ut.

http://www.eagletreesystems.com/MicroPower/micro.htm

Mvh
Ove

McRegor
2007-10-29, 09:10
Hej Ove och alla andra,
Det ena utesluter inte det andra !
Men det absolut enklaste som fungerar oavsett kontaktsystem m m är en tångamperemeter - och då kan man hjälpa kompisen också även om han har ett annat kontaktsystem...:)
Ofta vill man se skillnaden i strömförbrukning (statiskt) när man byter propp och det är synnerligen enkelt med en tång - bara man har tillgång till en av kablarna från acken. Men visst skulle jag också vilja ha en logger - inte tu tal om det. Får väl hamna på önskelistan till Tomten..:)
Hälsningar
Roger

gretzky
2007-10-29, 19:44
Finns några enkla tumregler att följa egentligen?
Tänk om det hade varit så enkelt ;-)

I - Ampere är strömmen genom lindningarna - det är strömmen som begränsar beroende på motorlindningens motstånd.

U - Volt är spänningen beror på hur många celler man har i batteriet.

P=U*I Effekten i Watt som ofta är ett mått på hur stark motorn är.
Alltså kan en motor ha olika Wattstyrka beroende på hur många celler man kör med.

Inte nog med det - motorerna har magneter som kan mättas om man matar in för hög effekt - alltså finns det en övre spänning angiven.
Här har vi en annan faktor - verkningsgraden som till viss del beror på hur man mättar magneterna. Tittar man på motorkurvor brukar högsta verkningsgraden ligga långt under högsta strömmen.

Sedan kommer man till KV som är varvtalet vid en viss spänning.
Om man utgår från att man vill köra med ett visst batteri så får man välja KV efter vilken storlek man vill ha på propellern.
En speed, eller fläktkärra ska oftast ha ett högt KV för att få upp ett ruskigt högt varvtal.
En 3D, dubbeldäckare eller oldtimer vill man kanske ha en stor propeller med låg stigning och lågt varvtal på och väljer då ett lägre KV.

Sedan så blir det ju automatiskt så att ju fler celler och flera volt man har desto lägre KV ska motorn ha för samma varvtal.

Om man bortser från alla dessa löjliga parametrar så är det lätt att sätta tumregler.
100W per / lb (pound) ger ca 200W/kg
Hälften för enkla slowflyer och oldtimer.
Dubbelt för 3D och speed.

Med andra ord - kolla på en likadan modell och se vad som fungerar för andra piloter. I undantagsfall kan man fråga en säljare - men de kan man sällan lite på ;-)
/hälsar Ärlige Harrys begagnade bilar UPA

pgrts - såg först nu att du hade förklarat KV:)

gretzky
2007-10-30, 14:28
Nu är en tångamperemeter inköpt från Clas Ohlson

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19440838

Då var bara frågan hur man går till väga vid mätningen då och om det är något särskilt man behöver tänka på?

Jo, jag ska läsa bruksanvisningen men jag tänkte att det är lättare att få hjälp av er som kan än av en torftig manual:)

Mr J
2007-10-30, 14:54
Jag hoppas att du kan lämna tillbaka den och köpa en som kan mäta likström (DCA) istället.
Det verkar på sidan du länkade till som att den du har köpt bara kan mäta växelström (ACA) vilket gör den värdelös för elflyg.

Jag har Biltemas variant som mäter DCA och sätter tången runt plusledningen mellan batteriet och fartreglaget, här är riktningen viktig, på min tång sitter det en liten pil som ska vara i strömriktningen.
Jag ställer in mätområdet, vanligtvis 0-40A.
Sen nollställer man instrumentet och därefter är det bara att gasa på och avläsa displayen.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91949

gretzky
2007-10-30, 15:45
Jäklar, vilken miss!

Blir bara att lämna tillbaka och försöka få ta i en på biltema då:(

gretzky
2007-10-30, 15:48
Den här från Jula borde väl också funka (är väl för likström med)

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=405011

Mr J
2007-10-30, 16:38
Det tror jag inte, jag kan inte se att det står DCA någonstans.
Likspänning (DCV) klarar den ju, precis som den du köpte från Clas Ohlson, men det är ju främst Ampere man är intresserad av som elflygare.

gretzky
2007-10-30, 17:02
OK!

Trodde den var okej eftersom Sigun hade rekommmenderat den i min tråd "Lite Hjälp!"

Men då är det väl bara att sätta sig i bilen då och åka 30 mil t/r eftersom Biltema inte skickar sina varor:(

Mr J
2007-10-30, 17:19
Va dumt, det gjorde dom ju förr...

Jag vet inte varför det ska vara så svårt att hitta en som klarar DCA?
Clas Ohlsson har en men den är ju dubbelt så dyr...

gretzky
2007-11-05, 09:45
Yes!

Har nu äntligen fått tag i en tångamperemeter från biltema.

Tänkte mäta effekten på motorn på min Gee Bee

http://aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/CCF1B3E1CA2B4C19C125734A0073538D?OpenDocument&CartID=1629-

Jag fick ca 18 amp när jag hade tången runt pluskabeln på accen vid fullt gaspådrag. Har förresten bytt ut originalaccen till en sån här;

https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5466

Men hur gör man sen för att få fram hur många watt motorn ger?

Mr J
2007-11-05, 10:42
Om du bläddrar uppåt en bit i den här tråden så finns där bra redogörelse för hur man räknar, men enkelt uttryckt V*A=W.
I ditt exempel 11,1V * 18A = 199,8W.

pgrts
2007-11-05, 11:08
Om du bläddrar uppåt en bit i den här tråden så finns där bra redogörelse för hur man räknar, men enkelt uttryckt V*A=W.
I ditt exempel 11,1V * 18A = 199,8W.

Kan bara inte låta bli att kommentera den väldigt exakta effektangivelsen ;-)

Och så räkna med att batteriet är just fullt med 12,6 Volt (och en massa C) skulle i så fall ge 226,80W

Eller batteriet på väg att ta slut så att det bara ger 9 V - då sjunker förstås strömmen också.. alltså lite svårare att räkna på - men det går förstås med Ohms lag : I = 12,8A P = 115W vilket känns ordentligt mycket svagare när man flyger.
/Mezzerschmitter

gretzky
2007-11-05, 11:44
Nu klarnade det en hel del;)

Hur mäter man "draget" i en motor då?

Om modellen exempelvis väger 250 gram och man vill se hur stor dragkraft man har??

Glawe
2007-11-05, 11:59
Lägg en vikt på en våg, knyt ett snöre under motorn och sen fast idin vikt. Dra på fullgas. Sen är det lågstadiematte att räkna ut resten hehe

McRegor
2007-11-05, 12:08
Hej,
Drar motorn ca: 18 A ur en 1700-acke så ligger vi runt 10C i belastning.
Om du inte samtidigt mäter spänningen på acken så är det svårt att exakt ange den inmatade effekten.
Men är acken nyladdad och frisk så kan du som närmevärde räkna med ca: 10,5 V för en 3S-acke med denna belastning vilket i ditt exempel skulle ge ca: 190 W inmatad effekt.
"Draget" är svårare eftersom det enda man enkelt - nåja - kan mäta är s k statiskt dragkraft. Den är hyggligt relevant för långsamgående kärror men föga relevant för en snabb kärra. Enklaste sättet att få ett närmevärde är att t ex koppla till en fiskevåg till kärran och ge järnet på motorn..:) Har man landställ/hjul så är det ju en rätt enkel metod eftersom kärran då kan stå på golvet när man mäter.
Hälsningar
Roger

knas
2007-11-05, 12:08
Lägg en vikt på en våg, knyt ett snöre under motorn och sen fast idin vikt. Dra på fullgas. Sen är det lågstadiematte att räkna ut resten hehe

Låter lite farligt, gör såhär istället. =)

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=412808

edit:glömde länken förrut

gretzky
2007-11-05, 12:42
Lägg en vikt på en våg, knyt ett snöre under motorn och sen fast idin vikt. Dra på fullgas. Sen är det lågstadiematte att räkna ut resten hehe

Låter lite farligt, gör såhär istället. =)

Gör hur istället?? :dontknow:

gimbo
2007-11-05, 13:00
Fiskvåg fungerar helt okey. Jag tycker att man då får en fingervisning om statisktdrag. Tyvärr skulle jag haft en med bättre "upplösning" så den var lite noggrannare att läsa av.

Farligt blir det bara om du håller huvudet mot propellern :D Annars kan man vara bakom planet :D

knas
2007-11-05, 13:09
Lägg en vikt på en våg, knyt ett snöre under motorn och sen fast idin vikt. Dra på fullgas. Sen är det lågstadiematte att räkna ut resten hehe

Låter lite farligt, gör såhär istället. =)

Gör hur istället?? :dontknow:

OOOPS..jag var så snabb att svara så jag glömde länken :lol:

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?s=c2ff672cda2fa2062cbf7d0f4c024d48&attachmentid=412808

gretzky
2007-11-05, 23:29
Nu har man minsann varit och mätt en hel del med den nyinköpta amperemetern på sina plan :)

Och då har man ju svart på vitt hur många watt motorn presterar för respektive modell.

Men något som jag tyckte var konstigt var att motorn med en 9x5 prop på min Blade (på 280 gram från HAB) "endast" levererade 80 watts effekt.

Detta är specen för motorn;

HiModel 832KV borstlös Motor
Ny billig borstllös med bra prestanda för cells:2-4 Li-Poly
RPM/V: 832 RMP/V
Max. efficiency:82%
Max. efficiency current: 7 A (>75%)
No load current / 10 V: 0,9 A
Current capacity:16 A/60 s
Internal Resistance: 150 mohm
Dimensions: 22x10 mm
Shaft diameter:3 mm
Weight: 39 g
Recomended model weight: 200 - 800 g
Recomended prop without gearbox:APC 8X3.8, APC 9X4.5 ,APC 10X5
på 3 celler med 10x5 prop vid 6700varv/min och 7,5A ger den 635 g drag
vi har testat : på 3s Lipol med GWS 9x5HD prop ger den ca 450g drag vid ca 6,5A 11V. Blade på 250g får riktygt bra 3D-flygegenskaper.

Och accen jag använder är den här;

http://unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5514





Har jag mätt galet, eller är det något annat fel som är trasigt månne??

På mina övriga modeller (Toro 900, Typhoon 430, Gee Bee mfl.) är både motoreffekten och draget betydligt högre.

Bladen är ju ändå en 3D-kärra och draget borde ju då räcka till mer än väl...

Nu blev det mycket på en gång.

Men efter att ha testat en del med tångamperemetern så slog mig tanken vad det innebär rent konkret att en motor exempelvis drar mera ampere med en prop gentemot en annan?

Är det så enkelt att ju högre ampere ju snabbare dras accen ur?
Högre ampere = mera värme?

pgrts
2007-11-06, 06:34
Din Blade ger dig ca 8 A och högsta verkningsgrad ligger på 7A - ganska bra tycker jag. Att du inte kommer upp i flera ampere beror nog på att batteriet inte orkar ge mera.

Har du ett större batteri kan du testa om du inte får flera amp - men som du säger så flyger den bra med det du har.

McRegor
2007-11-06, 07:32
Hej,
Med såpass lågt KV som 832 får du nog ha klart större propp än 9*5" om du vill ha ut mera effekt - men det tycks du ju knappast behöva å andra sidan.
Och visst är det så att högre strömförbrukning (A) ger kortare flygtid.
Beträffande Blade så har jag flugit mycket med min gamla trotjänare. Men min uppfattning är att du skall ner avsevärt i vikt för att den skall göra sig själv rättvisa. "På slutet" vägde min runt 230 g men det var egentligen för mycket för min smak - i vart fall för inomhusflyget. Jag flög oftast med 3S460 och hade under större delen en lätt Reutenberg-rova i min. På slutet en lite tyngre men mera lågvarvig - KV=1200 - och det gick också bra men jag hade gärna haft den lite lättare. Kärran är i o f s fortfarande hel och fin - frånsett landningsstället - men vikten har diskvalificerat den från inomhusflyget tyvärr.
För lätta inomhuskärror - säg 140--180 g - så brukar jag endera välja att köra på 2S och då brukar ett KV på 1500--1800 vara lämpligt alternativt på 3S med KV runt 1100--1300. Sen kan man ju finjustera med hjälp av propellerstorleken. GWS-SF 8*4,3" resp 9*4,7" är mina standardsnurror för inomhusflyget.
Hälsningar
Roger

Taylorcraft
2007-11-11, 16:39
Om du bläddrar uppåt en bit i den här tråden så finns där bra redogörelse för hur man räknar, men enkelt uttryckt V*A=W.
I ditt exempel 11,1V * 18A = 199,8W.

Kan bara inte låta bli att kommentera den väldigt exakta effektangivelsen ;-)

Och så räkna med att batteriet är just fullt med 12,6 Volt (och en massa C) skulle i så fall ge 226,80W

Eller batteriet på väg att ta slut så att det bara ger 9 V - då sjunker förstås strömmen också.. alltså lite svårare att räkna på - men det går förstås med Ohms lag : I = 12,8A P = 115W vilket känns ordentligt mycket svagare när man flyger.
/Mezzerschmitter

Yep,

Sen får man också räkna med motorns verkningsgrad, i många tillfällen ligger den på mellan 80 och 90%. I tillägg har du också lite förluster i form av värme i ESC:n, försvinner några Watt där också.

Så om du har en 3S acke som ger 10,7V under full belastning (medelvärde), blir ekvationen: (10,7x18)x0.85=163,71W, minus förluster i ESC:n.

Hoppas detta ytterligare besvarar din fråga.

Mvh

T5
2007-11-13, 22:23
Ni som kan, kommentera please om det här ser bra ut och inget går sönder.
Har räknat själv med nån onlinekalkulator, men är helt noob på el...
Setupen sitter i min nya elseglare som ska premiäras imorrn.

AXI 2820/10
Hacker Master 70 esc
Hextronic 3s 2200mah 20c-30c
10x8 aeronaut folding
Seglaren ligger kring 1600gr, 2600mm spännvidd.
--------------
40 amp
295 Watt




------------------
ps. Jag har en 12x8 propp på nu som tydligen drar för mycket effekt enligt "Drivecalculator.exe".
Tänkte ändå premiärflyga planet med 12x8 proppen (på halv gas) tills jag tar mig till hobbybutiken och kan köpa 10x8... Det är väl ingen fara??
-----------------

pgrts
2007-11-14, 07:38
Tjena T5.
Som jag ser det så ligger 40A på gränsen för annat än kortvarigt uttag när batteriet är fulladdat. Jag har bara bra erfarenhet av batterierna men det är alltid en risk att ta ut för mycket ström ur en LiPo under lång tid.

Undrar också hur du fått fram 295 W från 40A och 11V men det blir nog rätt med verkningsgradskompensering.

Mitt tips är alltså större batteri om du vill ha vettig livslängd.
/Patrik

McRegor
2007-11-14, 07:53
Hej,
Håller med Patrik.
Men om du mäter ca: 300 W vid kortvarig belastning så är det OK - så kör jag själv dessa ackar. Men den belastningen nyttjar jag bara några få sekunder åt gången - genomsnittligt tar jag nog inte ut mera än runt 8 A. Och det är på en motorkärra. Men kör du säg 10-15 sekunder max så bedömer jag att det fungerar med 300 W inmatad effekt. Men för säkerhets skull tycker jag att du skall följa Patriks råd.
Hälsningar
Roger

T5
2007-11-14, 09:23
Jag testade att räkna med "Drivecalculator" Finns gratis på nätet, det var i det programmet jag fick mina resultat.

Kanske bättre om jag inte kör 10x8 då?
Om jag går ned på 10x7 för att vara på den säkra sidan...


ps. Om man kollar på nätet på AXI 2820/10 motorn så rekommenderar tillverkaren 11x8 på 3s LiPo. Hur kan de göra det?

McRegor
2007-11-14, 10:07
Hej,
Lite vägledning kan du ju ha av Fredrik Wergelands mätningar - http://www.microflight.se/elmotortest/axi_2820-10.htm
Han har dock inte kört med LiPo men du kan - med "rätt" LiPo - räkna på att du har runt 10,5 V (kanske t o m lite mera) vid 10-15C belastning och försöka hitta mätningar med ungefär den batterispänningen
Sen skiljer ju propp-märkena också åt en del men gissningsvis skulle du med en Aeronaut Folding 10*8" få en statisk strömförbrukning runt 37--40A vilket jag tycker är för mycket för dina ackar. Det skulle då motsvara en inmatad effekt på ca: 400 W.
Vill du ner på max 300 W inmatad kan du ju istället välja en Aeronaut 10*6" om man skall döma efter Fredriks mätningar. Du får då en statisk dragkraft runt 1300 g vilket borde räcka till seglaren - om än inte till "unlimited vertical" men det är väl knappast målet heller.
Hälsningar
Roger

T5
2007-11-14, 10:25
Var precis ute och testflög, halvgas med 12x8 aeronaut gick rätt upp.
Gjorde 4 stigningar till hög höjd och har 65% kvar i LiPo'n.

McRegor
2007-11-14, 11:42
Hej,
Kul - men mät gärna strömförbrukningen med det gaspådrag du använder.
Det vore ju lite synd om acken inte gillar effektuttaget....
Att du har 65 % kvar säger ju tyvärr inget om hur hårt du belastat acken.
Hälsningar
Roger

T5
2007-11-14, 12:25
Jag var bara sugen på en testflygning så det fick bli med 12x8'an, ska ordna mindre propp så jag kan köra full spak utan att det drar för mycket ampere.
10x6, 10x7,11x6 någon av dem blir det beroende på vad hobbyshoppen har hemma. De bör ligga inom gränsen vad acken pallar.

65% kvar säger förstås inget om hur mycket amp's jag drar, men det känns bra att det nog finns kraft för kanske 8 stigningar på en ack, kan flyga en hel dag på det....nästan :)

T5
2007-11-15, 20:01
Köpte Graupner CAM 10x6 blad och monterade, de är 8mm/3mm så de passade perfekt på Aeronauthubben.
Ska testa så fort det blir väder, kanske redan imorrn.

Nu är det väl bara att ge plattan i mattan utan att det börjar brinna nånstans? :)
( Nu är det bara att hoppas att inte vispen övervarvar och börjar kasta blad!! )

T5
2007-11-16, 12:04
Jepp, 10X6 prop blev kanon..
Hyffsad prestanda och acken räcker länge... 6 fullgasstigningar till max höjd, 65% kvar i 3s2200mah LiPo acken. Så jag kan göra drygt 10 stigningar innan det är dags att byta ack.