handdator

Visa fullständig version : STANDOFF SCALE !??



kenneth67
2007-10-27, 19:09
vad menas med detta uttryck som rubriken säger???
har köpt mig en påbörjad skratch byggsats av en p40 från topflite ... 60" spännvid ... på kartongen står att det är en standoff scale ! å undrar nu vad menas med detta tacksam för svar ..

QatHome
2007-10-27, 19:25
Hittade följande beskrivning

‘Stand Off Scale’ is not, as the name suggests, only for the shy competitor! Stand Off Scale was introduced as a scale model competition class using a simplified and quicker standard of static judging. The judges ‘stand off’ from the model at a distance of 3 metres and do not consider features that cannot generally be seen in flight e.g. cockpit detail. The weight limit for Stand Off Scale models is 7 Kg or 7.5 Kg for electric powered models including batteries. Stand Off Scale is considered the entry level for scale competition and we strongly encourage new members to enter.

kenneth67
2007-10-27, 19:29
aha ok en skala modell som inte är riktigt skala ! .. ehh va de nu ska vara bra för ... va jag förstår är det mer utseende mässigt skala å inte ner i detalj skala !??

jaka
2007-10-27, 22:59
Hej!
Stämmer bra!

McRegor
2007-10-27, 23:07
Hej,
Finns/fanns väl nåt som heter Populärskala - troligen snarlika intentioner med den klassen. Alltså som du sa lite enklare och inte lika skalariktiga/detaljerade som "riktiga" skalamodeller.
Ha det
Roger

kenneth67
2007-10-27, 23:33
vid närmare studie i kartongen så låg där en liten "bok" om just detta med standoff scale! antagligen inköpt samtidigt som modellen i fråga ! daterad 1977!! så där fick jag reda på en hel del av vad som gällde då ... uppenbarligen så handlar det om "skala likt" men inte i detalj! kul läsning vart det ! ..