handdator

Visa fullständig version : Vad limmar man plast med? ARC Cessna 177



plutoorjan
2007-10-28, 12:12
Halloj!

Jag är ruskigt sugen på en ARC Cessna cardinal tillsammans med pontoner för sjöflyg. Detta är ju en "plastkärra" och jag är lite osäker på vad jag ska montera ihop den med.

Enligt rekomendationer så ska man använda epoxy och CA-men epoxy känns väldigt fel på en fet plast. Har läst om något som heter "plastic weld" eller liknande, kan det vara något?

Mvh Ö.

Tom10
2007-10-28, 14:44
Hejsan,
Jag har en sån cessna med pontoner och byggde den enligt byggbeskrivning med ca och epoxi och de var inga som hellst
problem... Den flyger kanon på sjön...

Mvh Markku

plutoorjan
2007-10-28, 15:09
Låter bra!

Vad har du för motor i din kärra?
Har du flugit mycket sjöflyg med den?

Vart köpte du den?

Lägg gärna in en bild på den...

Mvh Ö.

hillebille
2007-10-28, 17:26
jag har arc readyn och jupitern och carosel och jag har limmat med epoxy ,ca,plastic weld men ca och epoxy funkar bäst
tänk på att slipa alla delar som skall limmas

Tom10
2007-10-28, 20:17
Jag har en saito 80 i den.. ganska lagom för sjöflyg...
Köpte min från Ömh...
Har tyvärr inte flygit en enda gång med den iår men förra året blev det
4-5 gånger på sjön 6-7 gg på land intrimning motor med mera samt väntan på monteringsatsen för flottörerna.

Har bilder men för krångligt tidskrävande och lägga upp här, tycker jag.

T5
2007-10-28, 20:34
Jag byggde en Beaver från ARC. Limmade med CA och epoxy, det funkar bra.
Körde en OS.70 fyrtakt med trebladig 12x6 prop i min, perfekt motoralternativ och trebladigt är snyggt. :)

plutoorjan
2007-10-29, 08:44
Jag har en saito 80 i den.. ganska lagom för sjöflyg...
Köpte min från Ömh...
Har tyvärr inte flygit en enda gång med den iår men förra året blev det
4-5 gånger på sjön 6-7 gg på land intrimning motor med mera samt väntan på monteringsatsen för flottörerna.

Har bilder men för krångligt tidskrävande och lägga upp här, tycker jag.

Tack för infon.
Om du orkar får du gäran "zippa" ihop alla bilderna och maila dom till mig istället på orjan.wess@swedeal.se

Jag kommer troligtvis att sätta i en 61:a tvåtakt i den, vilket jag hoppas ska räcka även för sjöflyg.

Mvh Örjan.