handdator

Visa fullständig version : Spinn och Motorstopp



gimbo
2007-10-29, 15:20
Hej!
Jag är en sån som älskar att göra långa spinn både normalt, inverterat, sakta, snabbt och plana ut dem lågt. Men så får jag motorstopp ibland pga att motorn inte får bränsle då det far runt så mycket.

Så ibland slutar det att man seglar ner planet på fältet.

Har ni några bra tips för att eliminera motorstoppen i spinn?


mvh
/Daniel.

Glawe
2007-10-29, 15:28
Dubbla tankar ?

Helt gå över till el (med risk för att låta dum)

gimbo
2007-10-29, 15:33
Helt gå över till el (med risk för att låta dum)

Ja nu lät det dumt :P Haha... Nädå.
Satt också och funderade på om man ska ha dubbla tankar.
en huvudtank och en mindre tank som huvudtanken alltid håller fulltankad.

Main och Supply tankar.

Är det något som använde innom modellhobbyn?

Glawe
2007-10-29, 15:37
Här har du en diskussion: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=3974&highlight=dubbla+tankar

:)

gimbo
2007-10-29, 16:26
Tack så mycket!
Ska läses när jag kommer hem! :)

wesse
2007-10-29, 16:47
Här är mitt bästa tips om du har stopp i motorn....

http://www.borlange.se/upload/Soda.jpg

lev väl o njut av varje dag :lol:

AM
2007-10-29, 16:48
Höj tomgången lite grand när du spinner.
Mvh
Ove

KenPro
2007-10-30, 18:30
Tettras bubbles tank, fungerar klockrent. Så länge du har soppa i tanken så går motorn perfekt!!(om den är felfri o rätt justerad)

gimbo
2007-10-30, 18:48
Höjja tomgången lite vet jag inte om det kommer att funka. Jag tror att det är så att jag gör mina spinn så pass långa att till sist så tar bränslet slut i bränsleslangen pga den inte får bränsle från klunken i tanken då allt snurar runt rätt våldsamt under en tid.

Tettras bubbles tank, det vet jag inte riktigt vad det är. Förklara gärna. Det är tacksamt.

KenPro
2007-10-30, 18:55
Hej

En tank med en silicon blåsa i, istället för att luft o bränsle blandar sig i tanken så blir det helt luftfritt då blåsan minskar i storlek vartefter bränslet tar slut. Med andra ord får du en motor som aldrig drar in nån luft hur du än flyger. Köpte en av Jaka som är flitig forum användare. Fungerar klockrent, värt varenda krona.

jaka
2007-10-30, 21:51
Hej!
Visst är en Tettra "Bubblelesstank" bra, men en vanlig tank fungerar i de flesta fall lika bra på vilkor att tanken är rätt monterad och "inredd" och motor rätt sjusterad.
Jag tycker personligen att man alltid ska köra med Uni-flow set-up in en vanlig tank, alltså använda två klunkar och en skvaller slang då det är teoretisk bättre än motsvarande en-klunksystem.

Sedan handlar det om att köra på "rätt" bränsle. Det finns ju många modellflygare som forfarande envisas att köra utan nitro i soppan och då får man ju naturligtvis inte samma säkra gång på motorn som med
5-15% nitro.

Hälsningar!
Jan K
Väsby MF

Tobbe O
2007-10-30, 21:54
Enkelt, köp en YS och spinn dig less :D

harmon
2007-11-21, 20:18
Hahaha.. Tobbe ja det stämmer...