handdator

Visa fullständig version : Välkommen till MFK Snobben



Palleman
2007-11-08, 18:00
Skriver detta inlägget för att jag vill dela med mig av en händelse (incident) som ägde rum på MFK Snobbens flygfält i Nymölla Nord östra skåne den 16 Augusti 2007. ca kl 20:00

Jag och en mkt god vän hade byggt var sin Mini Magic Extra, min med borstlös och hans med OS fyrtaktare..

Min Gode vän var vid denna tidpunkten huvudmedlem i MFK Snobben och jag var där som gästflygare. När vi kom dit var tre barn där med någon av desses mor, men vi kunde konstatera att frekvensklämmorna var inlåsta i klubbstugan så vi följe den proceduren som man då bör, vi frågade dessa vilka frekvenser dom flög på och när vi fått klart för oss att våra va lediga, så gjorde vi klart vilka vi skulle flyga på. Grönt så långt...

Under min tredje flygning kommer en medlem i MFK Snobben till fältet och har med sig en bekants son, grabben packar upp sina saker från bilen och går ut och börjar flyga, utan att varesig han eller klubbmedlemmen varken tittat i skåpet där klämmorna hängde eller ens frågat oss övriga vilka frekvenser vi använde.....

Grabbens Cessna låg på Kanal 70, samma som min Mini Magic... Jag hann bara uppfatta ett par okontrollerade flaxande på mini'n innan den gjorde en störtdykning från ca 25 meters höjd med fullt gaspådrag....

Det enda som va helt var stjärtpartiet och vingspetsarna. Lagren i motorn skrot... lika så mottagare/kristall... planet... även LiPo-accen gäste upp som en ballong under följande dagar... t.o.m servona har fått fnatt. och bara darrar när dom ansluts till en frisk mottagare.

För mig är det solklart att klubbmedlemmen hade ansvaret för det hela... Klubbmedlemmen är således ersättningsskyldig då jag och min gode vän gjort vad vi kunnat, telefonkontakt men klubbmedlemmen och grabbens mor har inte resulterat i någonting.

Vid telefonkontakt med modern blev jag först utskälld för att sedan höra henne slänga på luren..

Klubbmedlemmen saknar helt förståelse för att han skulle ha något som helst ansvar för grabben.

Vid senaste telefonkontakten lastade klubbmedlemmen t.o.m. över ansvaret på den man som flitigt och frivilligt lägger ner stora delar av sin fritid som flyglärare på MFK Snobben. Mr Snobben himself.

Min första fråga till klubbmedlemmen i det läget... "Hur kan du lasta över ansvaret på flygläraren när han inte var där överhuvudtaget när incidenten ägde rum???

Svaret... Håll i er nu... "Grabben skolflög ju med honom tidigare samma eftermiddag..." :?

Har upprepade gånger försökt få kontakt med klubbmedlemmen sedan dess så jag antar att han går i hoppet om att jag ska glömma... skita i det hela... Ledsen om jag gör dig besviken XXXXX.

I nuläget har jag upprättat kontakt med ett juridiskt ombud och diskuterar en ev stämningsansökan gentemot klubbmedlemmen.

Min godevän är inte längre medlem i klubben och jag har inte funnit anledning att återvända till MFK Snobben's fält.

Tänk så enkelt det hade varit om klubbmedlemmen hade orkat bry sig, om han hade orkat ringa försäkringsbolaget, om han hade orkat sköta detta på ett snyggt sätt....

Det är ännu inte försent för XXX att göra rätt för sig...

Men efter en rättskarusell kan räkningen göra ett glädjeskutt upp för klubbmedlemmens del... I dagsläget handlar det om 2 tusenlappar... Varför då denna sandlådeattityd XXXX???

Sigun
2007-11-08, 18:48
Är inte detta lite fel ställe att ta upp sånna här saker ?? snacka om sandlåde nivå !

Håll era diskussioner privat utanför forum så löser de sig kanske. Eller får ni väl ta de via advokat och reda ut de den vägen. Men att lägga ut sånt här på ett forum verkar helt galet enligt min uppfattning, hoppas inlägget hamnar i ajabajalådan fort.

/Martin

wesse
2007-11-08, 18:55
......................

Palleman
2007-11-08, 19:02
Är inte detta lite fel ställe att ta upp sånna här saker ?? snacka om sandlåde nivå !

Håll era diskussioner privat utanför forum så löser de sig kanske. Eller får ni väl ta de via advokat och reda ut de den vägen. Men att lägga ut sånt här på ett forum verkar helt galet enligt min uppfattning, hoppas inlägget hamnar i ajabajalådan fort.

/Martin

Hej Martin

Jag har den uppfattningen att övriga modellflygare har all rätt att läsa om mina erfarenheter, det är trots allt valfritt hurvida man vill eller inte vill läsa ett inlägg, kanske det finns fler som råkat ut för liknande incidenter och haft problem med att få ersättning.

Vi kan alltid dela erfarenheter och åsikter med varandra, det är ju trots allt det som är grundtanken med forumen.

gimbo
2007-11-08, 19:09
Jag tycker det är helt rätt att skriva offentligt om erfarenheter (man kanske själv hamnar i samma situation någon gång), bara man inte snackar skit!

AM
2007-11-08, 19:23
Palleman - jag har i egenskap av moderator har tagit bort namnen i ditt inlägg. Den text jag ersatt med är kursiv. Detta för att man ska inte hänga ut personer med namn som inte kan försvara sig. Jag hoppas det är OK för din del.

Jag tycker visst man ska ta upp sådana här händelser på detta forum. Palleman som skriver har tydligen länge försökt reda ut det hela och när det inte går så får man ju försöka komma vidare. Att dela med sig av sin (dåliga) erfarenhet på detta forum är ett sätt att få inputs. Man ska dock vara försiktig med att namnge personer som inte kan försvara sig.

Jag tror också att Du hade tyckt att det var allt annat än sandlådenivå om det var din modell som blivit nedstörd Sigun.

Tråkigt när man inte vill ta sitt ansvar - oavsett om man är medlem i en klubb eller inte. En "handledare" i en klubb som har med sig en bekants son till fältet är enligt min mening ansvarig för vad "eleven" tar sig för. Fast egentligen är grabben skadeståndsskyldig om han slog igång sin sändare utan att kolla om frekvensen var ledig först. MEN om han inte visste något om modellflyg, att kolla frekvenser, läsa fältregler, etc, då måste det ju vara - i detta fallet - "handledaren" som tog med sig grabben som får ta sitt "handledaransvar". Som vuxen måste man vara en god förebild. Vad ska grabben få för bild av vi vuxna människor om vi vägrar ta vårt ansvar, stå för vårt ord och inte uppmuntrar till rättvisa och heder?

Skulle olyckan vara framme får "den skyldige" alltid ta sitt ansvar och betala självrisken eller helt enkelt ersätta skadan. Det är ingen skillnad om det hade varit en fönsterruta som grabben sparkat en boll igenom eller annan skada han råkat åstadkomma. Sedan kan handledaren och sin bekantas son träta om vem ska som ska betala. Men Du måste ju rimligtvis hållas skadeslös.

Nu har vi bara hört Din version av det inträffade. Jag har ingen anledning att misstro dig. Men som sagt endast Du och de inblandade vet exakt vad som sagts och gjorts.

Jag hoppas det löser sig. Har du kollat med försäkringsbolagen? Vad säger de?

Mvh
Ove

Snickarjävel´n
2007-11-08, 19:35
Har oxå full förståelse för att man vill dela med sig av såndan här saker.
Om vi vänder på det , om nu klubbmedlemmen hade ersatt skadan direkt så att båda parter hade varit nöjda..........inte fan hade ni gnällt om att Palleman hade skrivit om det??! Eller?

Något jag däremot inte gillar är att man namnger personer offentligt just i ett sånt här ärende.

Hade det varit mitt flyg som hade blivit nerskjutet på detta viset hade inte jag varit god att tas med så jag kan förstå det hela.

Hoppas du får ersättning för dina trasiga grejor Palleman.

kenneth67
2007-11-08, 20:24
tycker författaren av tråden handlat helt rätt !!! namn kan man kanske utelämna ... å sandlåde nivå ..... NEJ intedå ! ett klockrent exempel på vad som händer vid frekvenskrock .. dessutom av en klant som inte har kollat läget !! å i synnerhet då hans handledare !!! hoppas du får ersättning på ett eller annat vis ... tur i oturen var väl kanske att det inte var nån svindyr jätte kärra ... då skulle man nog ********

Sigun
2007-11-08, 20:44
De är tur man gått över till 2,4Ghz :)

flightace
2007-11-08, 21:37
Va då inte kunna försvara sig???
klar vederbörande i frågan kan försvara sig eller???

bara och posta ett försvar här,
prexis som alla andra gör ett inlägg,

sen om vederbörande väljer och göra det eller inte e en sak,

jag vet (tro mig) att ett mynt har två sidor,
skulle nog inte gå till kassan med pengen om jag inte synat myntets båda sidor,,,,

Mvh Toni

Brauer
2007-11-08, 23:46
Aldrig kul när det blir bråk kring modellflyget, men jag får nog ändå hålla med trådskaparen här.
Nu står det ju inte bokstavligen att du hade klämman för kanalen, men jag tycker mig förstå mellan raderna att du tagit den. Sen hör det väl till sunt förnuft att kontrollera när man kommer till fältet om alla faktiskt har klämmor. Enkelt sätt att inleda samtal dessutom :p (Ps, såg nu att klämmorna var inlåsta, då är det ju kommunikation som gäller.)
Jag tycker nog att du ska stå på dig, för det handlar även om säkerhet tycker jag. Att ha en okontrollerad (eller dubbelkontrollerad för all del) modell i luften kan ju bara i bästa fall sluta med ett haveri. Drar man det ett par steg längre så kan ju faktiskt personskador inträffa! Även om det var en grabb här som gjort fel så blir det inte mindre allvarligt. Förståelse? Mjo, jag var väl också rätt het på gröten när jag började flyga, men det är ju då vi äldre måste guida våra unga piloter. Alla vet ju att modellflyg är så mycket mer än att bara vifta spakar på rätt sätt.
Jag tror nog att alla är intresserade av vart detta ärendet leder. Sen kan man nog bara beklaga att det blir tråkigt för de inblandade i ärendet. :?

Palleman
2007-11-09, 00:22
Aldrig kul när det blir bråk kring modellflyget, men jag får nog ändå hålla med trådskaparen här.
Nu står det ju inte bokstavligen att du hade klämman för kanalen, men jag tycker mig förstå mellan raderna att du tagit den. Sen hör det väl till sunt förnuft att kontrollera när man kommer till fältet om alla faktiskt har klämmor. Enkelt sätt att inleda samtal dessutom :p (Ps, såg nu att klämmorna var inlåsta, då är det ju kommunikation som gäller.)
Jag tycker nog att du ska stå på dig, för det handlar även om säkerhet tycker jag. Att ha en okontrollerad (eller dubbelkontrollerad för all del) modell i luften kan ju bara i bästa fall sluta med ett haveri. Drar man det ett par steg längre så kan ju faktiskt personskador inträffa! Även om det var en grabb här som gjort fel så blir det inte mindre allvarligt. Förståelse? Mjo, jag var väl också rätt het på gröten när jag började flyga, men det är ju då vi äldre måste guida våra unga piloter. Alla vet ju att modellflyg är så mycket mer än att bara vifta spakar på rätt sätt.
Jag tror nog att alla är intresserade av vart detta ärendet leder. Sen kan man nog bara beklaga att det blir tråkigt för de inblandade i ärendet. :?

Nope hade inte klämma.. det var därför vi gjorde då som man sig bör... kommunikation, där tycker jag inte varken jag eller min godevän, eller för den delen de andra som va på fältet brustit i omdöme då vi hade full kommunikation.

Tycker inte heller det var kvinnans eller hennes knattars skyldighet att informera de som kom efter oss om vilka frekvenser som var aktiva, anser av rent praktiska skäl att det tilfaller de nyanlända att försäkra sig om att deras frekvens är ledig så som vi gjorde.

Men min åsikt är av den art att olyckor kan inträffa och det gör dom hela tiden vare sig vi vill eller inte för vi är en ras med många fel och brister. Men denna incidenten känns så, ursäkta språket, förbannat onödigt då det varit så himla änkelt för mannen i fråga att öppna truten och komma ut och fråga oss vilka frekvenser vi låg på, för trots allt så gick ingen av dom ner för att ta klämma i klubbstugan, dom hade med andra ord ingen aning om hurvida vi hade klämma eller vilka frekvenser vi låg på.

Dom hade inte ens intresse för att ta reda på det... Va i kontakt med SMFF och deras åsikt va att han hade ansvaret och med tanke på hans position i klubben så va det hans skyldighet att låsa upp klubbstugan och dela upp aktiva klämmor... Dom förstod iof inte varför dom var inlåsta över huvudtaget..... och det är ju också en sak att ha i åtanke, vill inte MFK Snobben ha gästflygare på sitt fält???

Brauer
2007-11-09, 00:56
Jag syftade inte på dig när det gällde kommunikation. Håller med dig, nyanlända ska förvissa sig om läget på fältet.
Sen vad gäller olyckor så händer de titt som tätt, men att slå på sin sändare utan klämma är väl lite väl att utmana ödet? 8)
Intressant att höra SMFF's ståndpunkt, det borde ju faktiskt räcka för att lösa er konflikt trots att de nog inte har någon beslutande "dom" i ärendet.

pgrts
2007-11-09, 15:53
Efter att ha blivit ombedd av forumets moderator att svara med klubbens inställning till vad som har hänt så redovisas här klubbens utredning av vad som hände.
Först en skiss på området.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1375
1 RC-stuga med mekbord
2 Pilotruta
3 Lincirkel
4 Linstuga med bord, bänkar och grillplats
5 förlängd start och landningsbana samt utrymme för mindre friflyg.

Förutsättningar :
Kvällen började med skolflygning och vi hade 8 juniorer.
Under kvällen flögs det även RC av andra och 5 av juniorerna tränade HKG samt flög med sina ”X-twin” och ”Harald Nyborg” när de väntade på skolning.
Två av juniorerna har Art Tech Cessna och höll till i område 4 när de laddade och väntade på sin tur att flyga – båda har kanal 70 på grund av att det inte är lätt att välja frekvens när man köper RTF.
Vid 20-tiden lämnade 3 av juniorerna platsen efter klar skolflygning.
En medlem som också tyckte att det började skymma skjutsade en av juniorerna till klubblokalen för att reparera HKG inför kommande tävling medan juniorernas batterier till Cessnorna laddades.

Skolflygningen avslutades när solen gick ner och det var olämpligt att flyga större plan.
Frekvensklämmorna låstes in men klämma för kanal 69 och 70 var tagna för juniorernas Cessnor. Orsaken är att de enklare mottagarna är känsliga för närliggande kanaler så om det är flygare med närliggande kanal så tar flygaren sin egen och intilliggande klämma.

Orsaken att klämmorna är inlåsta är att vi haft vandalisering på fältet och att samtliga aktiva vuxna medlemmar har egen nyckel. Våra juniorer i skolning har inte egna nycklar. Om det skulle komma flera gästflygare utan att det finns representant för klubben så förutsätts att de har egen rutin för klämmor. Säkerhetsregler finns anslagna i fönstren till klubbstugorna väl synliga utifrån.

På väg hem mötte flygläraren en klubbmedlem och hans gäst som skulle prova sina flygplan sent på kvällen.

De senast nämnda började flyga.

Den medlem som skjutsat en av juniorerna till lokalen kom till fältet och släppte av honom.
Det fanns ingen direkt orsak för honom att bry sig mera då en av dem som flög hade egen nyckel och borde kunna reglerna då vi haft dessa uppe på ett klubbmöte på sommaren på grund av en incident när RC-flygare stod på olika platser på fältet när de flög.

Den avsläppte junioren gick och tog sitt plan med nyladdat batteri varefter han enligt reglerna gick till pilotrutan och så högt att de som satt på bänkarna kunde höra det sade att han skulle starta. Han startade och planet störtade liksom gästflygarens på andra sidan fältet.

Styrelsen i klubben är helt enig om att junioren inte gjort fel utan följt de regler han har fått beskrivna för sig.

Gästflygaren har inte tagit del av klubbens regler.
Gästens kompis som är medlem i klubben har brutit mot säkerhetsreglerna på bland annat följande punkter:
Inte tagit frekvensklämma.
Inte flugit från pilotruta för RC.

Dessutom så har han bara pratat med flygläraren som var på väg från fältet och inte tillräckligt kontrollerat vad för kanaler som gällde för de radioapparater som låg framme på bordet eller fanns i lokalen där batterierna laddades (position 4).

Den mamma som var med barnen var inte mamma till juniorer som flög Cessna men hon säger att de nyanlända inte kom och pratade med henne.

Klubben har hjälpt junioren att laga hans plan som kraschade utan att kräva ersättning.
Tyvärr så har upprepade telefonsamtal med krav och hotelser från Palleman fått till resultat att de båda bröderna som var exemplariskt trevliga och gjorde stor PR för klubben på två meetings på andra fält under sommaren nu har slutat flyga i klubbens regi.

Palleman har sagt att han varit i kontakt med SMFF och lovat att komma med skriftligt besked om detta. Varken Palleman eller SMFF har hört av sig i frågan till klubben.

Palleman har fått besked om att vidare kommunikation gällande händelsen ska ske till klubbens säkerhetsansvarig/kassör.

För att övriga modellflygare ska kunna se att vi har det trevligt och att alla är välkomna till MFK Snobben så hänvisar vi till vår hemsida :
www.mfksnobben.se för denna dagens i övrigt trevliga aktiviter för ni klicka på rubriken bilddagbok samt därefter klicka på augusti.

Enligt uppdrag
patrik@mfksnobben.se

McRegor
2007-11-09, 16:16
Hej Patrik,
Kommer man till ett fält med inlåsta frekvensklämmor så kan man INTE förutsätta att den frekvens man flög på tidigare är ledig. Eftersom dom var inlåsta och - om jag förstått det rätt - Palleman samt hans kompis var de enda som flög så kommer man aldrig från ett ansvar att kolla vilka frekvenser som används. Er medlem som var värd för Palleman kan ju t ex ha glömt sina nycklar till Klubbstugan hemma. Är man då ensamma flygare och det börjar mörkna dessutom så kan man knappast förutsätta att det kommer ytterligare en flygare till fältet som utan att kolla med de som flyger slår på sin radio.
För mig är det helt klart så att den senast anlände måste kolla så inte "hans" frekvens är upptagen - endera genom att ta frekvensklämman från en tavla som är synligt uppsatt eller om ingen tavla finns tillgänglig så talar man först med de som flyger. Det ansvaret kan inte ålaggas annan än den som kom senast. Att på något sätt "reservera" sin frekvens och sen åka från fältet - med inlåsta frekvensflaggor - är helt oacceptabelt som jag ser det.
Tråkigt att det skall bli på detta sätt men min åsikt är att den som ansvarade för Juniorflygarens återkomst till fältet och att han omedelbart satte igång att flyga utan koll med befintliga flygare är den som är ansvarig för följderna och därmed får ta konsekvenserna för sitt handlande. Att vältra över ansvaret på er Gästflygare är i mina ögon synnerligen märkligt.
Hälsningar
Roger
...styrelsemedlem i vår lokala Klubb

Brauer
2007-11-09, 19:22
Hej Patrik,
Det var bra att även ni ger er version här på forumet. Saklig diskussion med konkreta slutsatser är väl vad alla vill ha.
Jag håller ändå med gästflygaren, och det med den grundläggande motiveringen att:

"Man slår inte på sin egen sändare förrän man har vet att kanalen är ledig!" Det är inte något som känns orimligt om man har känsla för andras flygplan och även sitt eget.

Finns det inte klämmor så får man fråga. Finns det klämmor lediga men man av minsta anledning ens tror att det kan finnas någon annan som använder kanalen, fråga! I detta fallet tycker jag att en gästflygare som står på fel plats på fältet är en solklar anledning för andra att förvissa sig om hans kanal, samt tillrättavisa honom. Sen kan man ta diskussionen om fältregler efteråt.
Annars kan man ju praktiken störa ner vem som helst som var ensam på fältet och inte använde klämma, bara genom att ta klämman och slå på sändaren!

I mina ögon så är det (när inte klämmor finns eller används) sist på plats som bör fråga och om klämmor används, den som inte har klämman som bör fråga.
Men oftast är det väl inte enkelriktad kommunikation på fälten, utan vi hjälper varandra.

Till sist tycker jag synd om grabben, för han klandrar säkert sig själv och jag tycker att det var bra gjort av klubben att hjälpa honom igång igen. Vore mycket tråkigt om han övergav hobbyn pga detta. Dock är det synd att gästflygaren inte fått ta del av silkesvantarna.

Diesel
2007-11-09, 20:13
Hej hej. Nu kan inte jag hålla mig längre. Det är jag som tog Palleman till nymölla fältet och precis som Roger skriver, så hade jag inga nycklar på mig eftersom vi stack i all hast för att hinna flyga en runda innan det skulle bli för mörkt.
Och Partik !! Jag skulle gärna vilja stå öga mot öga med denna kvinna som påstår att vi inte har frågat eller kommunicerat med dom . FY F.. vad fult att ljuga på sådant sätt.! Hon gick till och med och kollade att dom extra sändarna som dom hade i sin volvo liggandes att dom inte var påslagna .!

Ring mig när hon och dom andra som påstår "hittan och dittan" har mage att ta och mötas över saken istället att bara påstå en massa över telefon och mail.

Och en sak till bara. När vi pratade med dom om vilken kanal dessa hade så fick vi ett tydligt och klart svar att dom hade kanal 69! Det var därför vi bad mamman att stänga av eventuella sändare som skulle tänkas ha varit påslagna efterson kanalerna låg intill varandra och vi ville utesluta eventuella störningar. Grejerna Palleman flög med var inte mer än ett par timmar gamla.! och vi var osäkra på kvaliteten av mottagaren som Palleman hade.!

Ompa
2007-11-09, 20:31
Anser att om man kommer till fältet och frekvensklämmorna är inlåsta eller på annat vis otillgängliga, så SKA man som nytillkommen pilot fråga övriga piloter ang frekvenser etc. Tycker det är lite vanligt sunt bondförnuft.
Visst att man som pilot kan gasta och skrika på dom som kommer för att styra upp det hela för egen del, men det är lätt att glömma när man står där och flyger. Sen är det inte heller roligt att behöva agera polis.

Michael
2007-11-09, 22:45
Tråkig historia det här...

"I nuläget har jag upprättat kontakt med ett juridiskt ombud och
diskuterar en ev stämningsansökan gentemot ..."

Står reaktionen och konsekvenserna verkligen i proportion till värdet
av det kraschade planet (en ARF)?

Personligen skulle jag ha svårt för att röra upp himmel och jord på detta
sätt i en bagatellartad fråga där barn/ungdomar är inblandade.

Jag tycker mest synd om den stackars junioren som genom sin okunnighet
råkat störa ner en annan modellflygares flygplan och dessutom säkert
känner till att han därigenom förorsakat detta bråk.

/Michael

kenneth67
2007-11-09, 23:53
värdet är väl tämligen ointressant .. det är en ren pricipsak...
en del har råd att köpa modeller för 20000 utan att det bekommer dom andra får kanske spara å gneta för att få över till en i dina ögon "billig" skit sak arf eller skracth för 3000 -7000 spelar ingen roll i mina ögon .. man slår ALDRIG på sin sändare utan att kolla med andra på fältet även om det finns klämmor så kan ju just din klämma vara borta... dvs ingen använder frekvensen men klämman är borta ! iaf på vårat fält frågas det ALLTID oavsett klamma eller inte

Brauer
2007-11-10, 00:06
Personligen skulle jag ha svårt för att röra upp himmel och jord på detta
sätt i en bagatellartad fråga där barn/ungdomar är inblandade.

Jag tycker mest synd om den stackars junioren som genom sin okunnighet
råkat störa ner en annan modellflygares flygplan och dessutom säkert
känner till att han därigenom förorsakat detta bråk.

/Michael
Jag förstår din tanke Michael, men jag blir också rädd om du kallar en nedstörd modell "bagatell". Det är inget man säger "oups, shit happens" till. För det första är modellen helt okontrollerad vilket skulle kunna resultera i att du inte kör hem i din bil från fältet för antingen du, eller din bil kan träffas av planet. Sen måste jag nog själv säga att jag skulle bli (ursäkta att jag tar i) vansinnig om en stor dyr modell blir nerstörd av slarv (!) och sen kallas bagatell! Barn är barn, men det betyder inte att barn inte kan ställa till med farliga saker.
Jag vill inte ta ställning till hurvida man ska stämma någon för det här, men jag kommer nog inte att kunna känna mig trygg på fälten om nedstörda modeller räknas som "bagateller"...

Tänkvärt (http://www.boston.com/news/world/europe/articles/2006/05/13/model_airplane_crashes_in_hungary_2_dead/)

gimbo
2007-11-10, 00:10
Håller fullt med föregående talare. Prislappen är utan värde i sammanhanget. Jag blir mest förbannad över att vuxna inte kan ta sitt ansvar och lösa en konflikt tillsammans!!!

Michael
2007-11-10, 01:01
Nedstörningen i sig är ingen bagatell det håller jag till fullo med om.

Det som föranledde mitt inlägg är att jag anser att en sån här sak borde man kunna reda ut utan hot om rättsliga åtgärder.

/Michael

Nyroth
2007-11-10, 08:35
Nedstörningen i sig är ingen bagatell det håller jag till fullo med om.

Det som föranledde mitt inlägg är att jag anser att en sån här sak borde man kunna reda ut utan hot om rättsliga åtgärder.

/Michael

Michael du har ett sunt förnuft, du skrev vad jag har tänk sedan jag läste detta inlägg.

Palleman.
Hur man kan tycka så jäkla synd om sig själv så att man flera månader efteråt ännu ältar utan att kunna komma över detta är för mig helt ofattbart. Detta är en hobby, kom inte och tjafsa om rättsliga åtgärder. Våra rätts tjänare har annat för sig än att reda ut hur en leksaks olycka gått till.
Eller tycker du att vi likt USA skall börja stämma varandra för att någon utförde en olovlig tackling i ishockey så att du ramlade och förstörde byxorna!!!???

Du är inte ens medlem i denna klubb, vad har du för rättigheter att utsätta denna nybörjare för de känslor detta medför.

SKÄRPNING!

Tycker självklart att det är skit att du blev nedstörd, i en perfekt värld hade någon av de inblandade betalat dig för dina grejer. Men tro det eller ej men du lever i verkligheten. SHIT HAPPENS!

// Niklas

edit pga stavfel.

kenneth67
2007-11-10, 09:37
jag håller väl med om att rätsliga åtgärder kanske är i överkant ... det borde kunna lösas ändå! sedan om man är medlem eller ej i en klubb tycker jag inte har ngn betydelse... medlem eller icke så slår man inte på sin sändare utan att kolla först att frekvensen är FRI!!!!!! oavset junior senior nybörjare eller proffs! det är väl en av dom första sakerna man borde få lära sig som nybörjare kolla så din kanal inte används !! det finns inga ursäkter inga undanflykter eller anledningar som på något sätt rättfärdigar ett sådant misstag å misstag ÄR DET INTE utan rent slarv / nonchalans!

Snickarjävel´n
2007-11-10, 09:47
Nedstörningen i sig är ingen bagatell det håller jag till fullo med om.

Det som föranledde mitt inlägg är att jag anser att en sån här sak borde man kunna reda ut utan hot om rättsliga åtgärder.

/Michael

Michael du har ett sunt förnuft, du skrev vad jag har tänk sedan jag läste detta inlägg.

Palleman.
Hur man kan tycka så jäkla synd om sig själv så att man flera månader efteråt ännu ältar utan att kunna komma över detta är för mig helt ofattbart. Detta är en hobby, kom inte och tjafsa om rättsliga åtgärder. Våra rätts tjänare har annat för sig än att reda ut hur en leksaks olycka gått till.
Eller tycker du att vi likt USA skall börja stämma varandra för att någon utförde en olovlig tackling i ishockey så att du ramlade och förstörde byxorna!!!???

Du är inte ens medlem i denna klubb, vad har du för rättigheter att utsätta denna nybörjare för de känslor detta medför.

SKÄRPNING!

Tycker självklart att det är skit att du blev nedstörd, i en perfekt värld hade någon av de inblandade betalat dig för dina grejer. Men tro det eller ej men du lever i verkligheten. SHIT HAPPENS!

// Niklas

edit pga stavfel.

Sicket jävla inlägg , här råder tydligen sunt förnuft ja :roll:
Leksaks olyckor om man nu kan anse dessa grejor som "leksaker" , vad hade du ansett om jag hade kommit till ditt fält , slagit igång min radio och du störtar din värsting what ever? Du vill förstås inte ha en krona av mig för det så jag kan bara skita i att pröjsa dig för dom delar som gått sönder på din kärra. Jag kan ju bara hävda "shit happends" så pröjsa själv eller? Är det inte så det går till?

Mr J
2007-11-10, 11:06
Nu tar vi det lite lungt här.
En saklig diskussion om det här ämnet är välkommet, det är ju tyvärr något som då och då händer och måste hanteras.
Men, det får inte utvecklas til något krig, ok?

När jag har läst inläggen i den här tråden slår mig en sak, att det är ju minst lika viktigt att lära våra nybörjare rätt procedurer och vett och etikett på fältet som det är att lära dem flyga.

I just det här fallet verkar det som det där har missats en del, det känns som att det ger fel signaler till våra nybörjare att inte förvissa sig om att frekvensen är ledig innan man ens funderar på att flyga.

Att sedan inte ta ansvar när man har orsakat en olycka tycker jag också är fel sätt att "uppfostra" nya modellflygare.

Nyroth
2007-11-10, 11:35
Nedstörningen i sig är ingen bagatell det håller jag till fullo med om.

Det som föranledde mitt inlägg är att jag anser att en sån här sak borde man kunna reda ut utan hot om rättsliga åtgärder.

/Michael

Michael du har ett sunt förnuft, du skrev vad jag har tänk sedan jag läste detta inlägg.

Palleman.
Hur man kan tycka så jäkla synd om sig själv så att man flera månader efteråt ännu ältar utan att kunna komma över detta är för mig helt ofattbart. Detta är en hobby, kom inte och tjafsa om rättsliga åtgärder. Våra rätts tjänare har annat för sig än att reda ut hur en leksaks olycka gått till.
Eller tycker du att vi likt USA skall börja stämma varandra för att någon utförde en olovlig tackling i ishockey så att du ramlade och förstörde byxorna!!!???

Du är inte ens medlem i denna klubb, vad har du för rättigheter att utsätta denna nybörjare för de känslor detta medför.

SKÄRPNING!

Tycker självklart att det är skit att du blev nedstörd, i en perfekt värld hade någon av de inblandade betalat dig för dina grejer. Men tro det eller ej men du lever i verkligheten. SHIT HAPPENS!

// Niklas

edit pga stavfel.

Sicket jävla inlägg , här råder tydligen sunt förnuft ja :roll:
Leksaks olyckor om man nu kan anse dessa grejor som "leksaker" , vad hade du ansett om jag hade kommit till ditt fält , slagit igång min radio och du störtar din värsting what ever? Du vill förstås inte ha en krona av mig för det så jag kan bara skita i att pröjsa dig för dom delar som gått sönder på din kärra. Jag kan ju bara hävda "shit happends" så pröjsa själv eller? Är det inte så det går till?

Johnny,
Ledsen att mitt inlägg störde dig.
Leksaks utrycket använde jag för att sätta lite perspektiv på de *prylar* vi leker med. Inget illa menat i sig, men det finns alldeles för många som tror att det materiella vi sysslar med på fältet är livsviktigt, att kunna samsas och förstå en annan människas misstag-slarv är i mitt tycke också mycket viktigt.
Om du kommer till mitt fält och stör ner mig av okunskap, stress, slarv eller vad som helst utom ren elakhet så faller det under det jag kallar shit happens facket. Tro mig det har hänt mig, jag överlevde det, och det var en mycket stor, dyr kär maskin.

Återigen, jag känner inte några av de inblandade, jag kommenterar endast utifrån den information jag sett här samt den erfarenhet jag själv har inom liknande scenarion. Jag hävdar inte på något sätt att det är rätt att störa ner någon annan, jag tycker bara att det är låg nivå att tjata om det månader efter incidenten och att det är synd att Palleman inte har förmågan att gå vidare.

Läste just ett annat inlägg i samma ämne på SMF sidan ab en Linus, jag och han ser nog saken på samma sätt. läs gärna det.

// Niklas

Michael
2007-11-10, 12:15
...vad hade du ansett om jag hade kommit till ditt fält , slagit igång min radio och du störtar din värsting what ever?...

Av Pallemans och klubbens inlägg att döma verkar det inte vara riktigt så
enkelt.

Efter vad jag kan förstå så hade de två ungdomarna som flög med
Cessnorna klämmor för kanal 69 och 70 utplockade. Junioren som tog sin
radio och flygplan och gick till pilotrutan för att där ropa ut att han startar,
precis som han sannolikt fått lära sig, trodde därför nog att han gjorde
helt rätt.

Palleman upplevde säkert också att läget var under kontroll eftersom han
trodde att alla klämmor var inlåsta och han av någons mamma fått veta
att juniorerna flög på kanal 69. Talade han själv om för juniorerna att han
skulle flyga på kanal 70?

Det grundläggande problemet var således att huvuddelen av frekvens-
klämmorna, MEN INTE ALLA, var inlåsta samt att kommunikationen mellan
flygarna var bristfällig. En erfaren flygare hade givetvis kollat vilken kanal
Palleman flög på innan radion slogs på och om inget särskilt skäl förelåg
borde Palleman stått i pilotrutan.

Man kan även fråga sig om det är lämpligt att juniorer under utbildning(?)
lämnas att flyga på egen hand och varför huvuddelen av frekvens-
klämmorna låsts in trots att det fanns flygare kvar på fältet.

Som någon annan skrivit tidigare är det ett belysande exempel på hur
viktigt det är att piloter hela tiden kommunicerar med varandra, att man
står samlade på ett ställe under flygningen och att man inte kan lita på att
system med klämmor eller liknande är felsäkra.

Själva skuldfrågan tar jag inte ställning till eftersom jag inte känner till alla
detaljer men jag anser fortfarande att det borde gå att göra upp i godo.
Jag upplever det som att landets domstolar har bättre saker att fylla tiden
med än att ta upp frågan om vem som är ersättningskyldig för ett
kraschat modellflygplan.

/Michael

Poteta
2007-11-10, 13:06
Bara en tanke, är det inte så att om man vill ta en sak till rätten och den "saken" understiger ett visst värde (halvt basbelopp?) så får båda parter dela på domstolens kostnader oavsett utgång. Det blir garanterat mer än 2000 kr...

jaka
2007-11-10, 13:53
Hej!
En stilla undran bara...Hur mycket kostade ditt flygplan du kraschade??

Palleman
2007-11-10, 18:13
Den grabb som störde ner mitt flygplan saknade klämma för K70 vid tillfället.

Har ingen fordran gentemot grabben eller hans föräldrar, vid kontakten med mitt ombud så har jag fått klargjort för mig att hela ansvaret låg hos den man som anlände med den omyndiga flygaren.

Priset för planet inkl den förstörda Lipo-accen var drygt 2000:- Men jag anser det är helt ointressant.

Ja, vid tvister kring sådana här belopp så finns skyddstak i tinget. Att det kan medföra en kostnad för min del som kan överstiga planets värde är jag helt införstådd med. Det är också en kostnad jag är beredd att ta för att få upprättelse...

Poteta
2007-11-10, 23:49
Ja, vid tvister kring sådana här belopp så finns skyddstak i tinget. Att det kan medföra en kostnad för min del som kan överstiga planets värde är jag helt införstådd med. Det är också en kostnad jag är beredd att ta för att få upprättelse...
Ok, det var bara ett tips i all välmening. Hoppas allt löser sig på bästa sätt.

Palleman
2007-11-12, 03:11
Palleman - jag har i egenskap av moderator har tagit bort namnen i ditt inlägg. Den text jag ersatt med är kursiv. Detta för att man ska inte hänga ut personer med namn som inte kan försvara sig. Jag hoppas det är OK för din del.

Jag tycker visst man ska ta upp sådana här händelser på detta forum. Palleman som skriver har tydligen länge försökt reda ut det hela och när det inte går så får man ju försöka komma vidare. Att dela med sig av sin (dåliga) erfarenhet på detta forum är ett sätt att få inputs. Man ska dock vara försiktig med att namnge personer som inte kan försvara sig.

Jag tror också att Du hade tyckt att det var allt annat än sandlådenivå om det var din modell som blivit nedstörd Sigun.

Tråkigt när man inte vill ta sitt ansvar - oavsett om man är medlem i en klubb eller inte. En "handledare" i en klubb som har med sig en bekants son till fältet är enligt min mening ansvarig för vad "eleven" tar sig för. Fast egentligen är grabben skadeståndsskyldig om han slog igång sin sändare utan att kolla om frekvensen var ledig först. MEN om han inte visste något om modellflyg, att kolla frekvenser, läsa fältregler, etc, då måste det ju vara - i detta fallet - "handledaren" som tog med sig grabben som får ta sitt "handledaransvar". Som vuxen måste man vara en god förebild. Vad ska grabben få för bild av vi vuxna människor om vi vägrar ta vårt ansvar, stå för vårt ord och inte uppmuntrar till rättvisa och heder?

Skulle olyckan vara framme får "den skyldige" alltid ta sitt ansvar och betala självrisken eller helt enkelt ersätta skadan. Det är ingen skillnad om det hade varit en fönsterruta som grabben sparkat en boll igenom eller annan skada han råkat åstadkomma. Sedan kan handledaren och sin bekantas son träta om vem ska som ska betala. Men Du måste ju rimligtvis hållas skadeslös.

Nu har vi bara hört Din version av det inträffade. Jag har ingen anledning att misstro dig. Men som sagt endast Du och de inblandade vet exakt vad som sagts och gjorts.

Jag hoppas det löser sig. Har du kollat med försäkringsbolagen? Vad säger de?

Mvh
Ove

Bättre svara sent än aldrig :)

Har ej varit i kontakt med mitt egna försäkringsbolag då jag i mailkontakt med SMFF styrelsemedlemmar fått reda på att junioren eller dennes handledare som hade ansvaret vid tillfället har möjlighet att ta det via deras försäkring som dom har via medlemskapet SMFF, men tyvärr har det inte funnits intresse eller vilja från deras sida att göra detta. :(

AM
2007-11-12, 03:37
Jag tycker det är viktigt att stå för det man ställer till med och stå för det man gör. Det har jag lärt mina barn sedan de var små och det fick min yngsta dotter bl.a erfara när hon med sitt månadsgamla körkort backade in i en tre dagar gammal VW Golf. Hon skrev en lapp att hon hade backat på den andra bilen och fick ta den sura smällen och betala vad det kostade i självrisk. Jag var ganska stolt som far även om det kostade henne en slant.

Om vi som är vuxna inte visar att vi står för det vi ställer till med är det helt fel signaler vi skickar ut till våra barn och ungdomar. Vi vuxna måste vara noga med att vara ärliga, rakryggade och rättvisa. Våra barn gör ju bara som vi vuxna har lärt dom att göra.

Mvh
Ove

Palleman
2007-11-12, 08:27
Det är helt rätt Ove.

En egen erfarenhet lärde mig dessutom, utöver det att man alltid ska stå för det man ställer till med, att det blir oerhört mycket lättare att reda ut missödet från första början.

Jag backade på en sändaramatörskollegas hyfsat nya bil en kväll när jag skulle åka hem från ett klubbmöte på radioklubben här i Kristianstad, jag kan intyga att man i det läget känner sig väldigt skamsen och smått förtvivlad. Visst det blev inga stora skador men det blev fula märken i fronten..

Men det var inte mer med det än att man fick bita ihop och gå in för att ställa sig inför folksamlingen för att fråga vem som ägde bilen till en början...
Mindre roligt blev det när en man kom fram minst lika förtvivlad som jag och sa att han nyss hade bytt bort bilen till förmån för nyköp.
Tänk er den känslan :(

Hursomhelst så löste vi detta mkt smidigt så vi kunde röja detta problemet ur världen på plats alldeles efter, och bara ett par tre dagar senare ringde han för att upplysa mig om att jag inte behövde tänka mer på detta då bilfirman som köpt in bilen av honom tog den skadan på köpet :roll:

Den lättnaden jag kännde då var helt oslagbar, dessutom har man ännu en god vän idag på klubben som man kan sitta och snacka skit med, och garva med i stället för snea blickar. Sånt känns alltid mkt bättre. ;)

Christian
2007-11-13, 15:32
Oavsett vem som bär vilket ansvar i frågan undrar jag varför i hela fridens namn någon vill låsa skåpet med frekvensklämmor - är dessa en särdeles stöldbegärlig vara? Vore det inte bättre att klämmorna finns tillgängliga närhelst de behövs?!

Och, är det verkligen viktigt att få upprättelse i sak? Uppenbarligen är inte ansvarsfrågan helt enkel att lösa och ingen av de inblandade tycks helt utan skuld. Vore det inte enklare att gå vidare och njuta av en trevlig hobby tillsammans med sina vänner :)

H_enke
2007-11-13, 17:02
Ett tips till er som har problem med att frekvensklämmorna blir stulna, skaffa frekvenstavla istället!

Man har en stor tavla på fältet där det finns en krok för varje kanal. Sedan har varje medlem en egen bricka som man bokar en frekvens med genom att hänga upp den på sin frekvens. När man inte har brickan upphängd så lägger man den på radion så att man inte såker slå igång den utan att ha satt upp brickan.

Till de som inte har egen bricka finns det lånebrickor på tavlan. Varje bricka är cirka 6 x 9 cm stor.

Vi har detta i min klubb (Linköpingseskadern) och det har fungerat bra genom åren.

gimbo
2007-11-13, 17:14
Vi kör också med en tavla. Där sätter vi i vårat medlemskort på motsvarande frekvens vi ska använda. Har man glömt medlemskortet så kan man enkelt stoppa ner en pappersbit eller vad som helst för att markera frekvensen. Tycker det funkar bra.

Mr J
2007-11-13, 17:32
Det systemet används i Malmö också, visst fungerar det, men det är hemskt lätt att glömma kortet där när man åker hem.
Jag har hittat mängder med medlemskort, körkort och patientbrickor där :roll:

Det farliga är om inte förste man som kommer ut till fältet rensar bort alla kvarglömda kort, då har de som kommer senare när fältet är fullt av folk ett jäkla bry med att gå runt och fråga alla om frekvenser innan man vågar plocka bort ett kvarglömt kort, och sen känns det lagom otäckt att flyga...

gimbo
2007-11-13, 17:34
Jo det har du rätt i. kan sitta kvar nått kort då och då :) men tavlan finns i alla fall alltid tillgänglig.

buskflygaren
2007-11-13, 18:43
Det står fortfarande namn i tråden, har du läst igenom tråden så dåligt AM att du missat det men ändå har du en massa åsikter.

Vad vill ni? Vad går det här ut på? Ska ni statuera exempel mot ett par ungdomar som flyger på sitt hemmafält och där en gästflygare palleman är inblandad i en incident och ni börjar svamla om barnuppfostran och påbackade bilar. Ni är bara för mycket!

Och palleman att du orkar, menar du verkligen att du har kontaktat ditt juridiska ombud i en fråga om 2000:- och han/hon har på fullt allvar ska ta itu med frågan och dra det vidare och därmed belasta rättsväsendet, tror du på fullt allvar att det fungerar så? Du skriver att vid kontakten med ditt ombud så har han klargjort att ansvaret ligger helt hos han som anlände med flygaren, vad vet ditt ombud om det, han säger det du säger till honom eftersom det är ditt ombud, är det här något nytt för dej, något du inte har klart för dej!

Den här tråden borde raderas då den fortfarande står namn och moderatorn inte klarar ut att få det raderat.

Om det är sant som klubben skriver att du har skrämt iväg 2 mycket intresserade ungdomar med dina krav och hot så blir jag sur. Och i och med att du startade den här tråden trots att det är 3 månader sedan incidenten så undrar man ju vad du håller på med, du ringer hem till deras mor och spelar in samtalet. Man blir beklämd!

Du borde be klubben om ursäkt och ge grabbbarna varsin komplett flygkärra och ägna en eftermiddag åt att hjälpa dem igång igen för du har helt tappat kontrollen och du bär dej illa åt.

Mvh Daniel

bokis
2007-11-13, 18:59
Ja har blivit nerstörd i somras o kul var det inte det inte MEN jag skulle definitivt anpassa mig efter vem som har gjort det..
Gjorde även så när det hände,tyckte det var skittrist o onödigt,fick dessutom en modell överkörd av en gammal farbror o hans rara fru i påldalen o visst,kanske skulle ha tagit till storsläggan men tycker det ger fel signaler..
Det är en lek o hobby vi håller på med och kontakta juridisk ombud måste väl ändå vara övervåld?
Min linje är o kommer alltid att vara:så länge ingen blir skadad så finns det folk som lever av att tillverka prylarna,varvid materiell skada är för mig är en irritation men det överlever jag..
Finns det en försäkring nånstans så:javisst! Eller erbjuder personen sig att betala så är det en bonus..
Men därifrån till att göra det hela till något så allvarligt så att det fordras en lagvrängare finns inte för mig..
Som sagt,ingen blev ju skadad o det var i mina ögon det viktigaste..

Palleman
2007-11-14, 04:06
Det står fortfarande namn i tråden, har du läst igenom tråden så dåligt AM att du missat det men ändå har du en massa åsikter.

Vad vill ni? Vad går det här ut på? Ska ni statuera exempel mot ett par ungdomar som flyger på sitt hemmafält och där en gästflygare palleman är inblandad i en incident och ni börjar svamla om barnuppfostran och påbackade bilar. Ni är bara för mycket!

Och palleman att du orkar, menar du verkligen att du har kontaktat ditt juridiska ombud i en fråga om 2000:- och han/hon har på fullt allvar ska ta itu med frågan och dra det vidare och därmed belasta rättsväsendet, tror du på fullt allvar att det fungerar så? Du skriver att vid kontakten med ditt ombud så har han klargjort att ansvaret ligger helt hos han som anlände med flygaren, vad vet ditt ombud om det, han säger det du säger till honom eftersom det är ditt ombud, är det här något nytt för dej, något du inte har klart för dej!

Den här tråden borde raderas då den fortfarande står namn och moderatorn inte klarar ut att få det raderat.

Om det är sant som klubben skriver att du har skrämt iväg 2 mycket intresserade ungdomar med dina krav och hot så blir jag sur. Och i och med att du startade den här tråden trots att det är 3 månader sedan incidenten så undrar man ju vad du håller på med, du ringer hem till deras mor och spelar in samtalet. Man blir beklämd!

Du borde be klubben om ursäkt och ge grabbbarna varsin komplett flygkärra och ägna en eftermiddag åt att hjälpa dem igång igen för du har helt tappat kontrollen och du bär dej illa åt.

Mvh Daniel

Du är mig en rolig människa.

Jag kopierar över ett par lättbegripliga inlägg som jag gjort i systertråden på SMF.

------------

Jag har aldrig uttalat några hot, jag har dock begärt ersättning vid telefonkontakt med den man som anses ha haft ansvaret för grabben.

Det sårar det mig att Patrik påstår att jag hotat grabben och hans familj, men det är en ren lögn troligen uppkommen av att Patrik litat blint på en annan inom MFK Snobben, men som jag säger så kan jag styrka min oskuld i den frågan.

Grabben som störde ner mitt flygplan kunde inte uppvisa klämma för K70 efter incidenten, varken för mig eller min gode vän som då var medlem i MFK Snobben...

Min gode vän "Diesel" som bjöd in mig till Snobbens flygfält samt hans fru satt bredvid mig vid köksbordet när jag ungefär en timme efter incidenten ringde upp grabbens mor för att diskutera saken, men tyvärr blev det skit av den saken då grabbens mor svor och gormade en stund för att sedan slänga på luren i örat på mig, utan att jag fick så mycket mer ur mig än vad jag hette och vad saken gällde. "Diesel" och hans fru hörde båda klart och tydligt hur kvinnan skrek och gormade utan att jag behövde aktivera högtalartelefonfunktionen...

När min gode vän och hans fru ett par dagar senare talade med den man vi anser hade ansvaret för grabben så hette det att jag hade hotat henne, detta är såvitt jag har förstått saken den största anledningen till att "Diesel" och hans fru gått ur MFK Snobben.

-----------------------

Hade vi kunnat ta klämma så hade vi naturligtvis gjort det, men det är inte lätt när dom hänger inlåsta i klubbstugan.

Förstår inte MFK Snobbens rädsla för att objudna ska själa klämmorna, dom använder träklädnypor som är märkta med kanal/frekvens. Vad kostar en påse träklädnypor??? Ungefär lika mkt som en timmes parkeringsbiljett i kristianstad....

Jag som gästflygare där hade ingen nyckel och min vän som var medlem i MFK Snobben då glömde sina nycklar hemma eftersom vi skyndade oss ut till fältet för att hinna testa våra helt nya kärror innan mörkret föll på.

Och hade grabben haft klämma för K70 så är jag helt övertygad om att han hade visat den för oss, och i så fall hade jag inte sagt ett ljud då felet helt hade varit mitt, men han kunde inte uppvisa klämma för K70 varken för mig eller min vän som var medlem i snobben...

Kan hända att han hade klämma men en klämma som ligger kvarglömd hemma på köksbordet eller liknande gäller inte, men vad vet jag... det kanske är annorlunda på MFK Snobben..

Jag och min vän frågade dom som redan var på fältet vilka frekvenser dom använde, samt upplyste dom om vilka frekvenser vi hade för avsikt att använda. Styrks av "Diesel" tidigare i tråden...

Dock så gick grabben bara ut och rev igång sin sändare och startade upp utan att knysta ett ljud när han och mannen som hade ansvaret för honom anlände till fältet efter oss.

Med det till grund så anser jag att jag inte har ett dugg att be om ursäkt för, plus att jag har all anledning att begära ersättning för förlusten...

Den version som "pgrts" Patrik i MFK Snobben redovisar är med högsta sannolikhet grundad enbart på den mannens saga som jag och min vän anser, och lagstiftningen också för den delen då grabben var omyndig, bar ansvaret för grabben...

Den versionen innehåller sanning med en hel del modifikation, men tyvärr finns det människor som är beredda att modifiera och ljuga för att hålla ryggen fri, dessa vågar helt enkelt inte stå för de misstag dom gör...

För min del handlar detta om 2000 spänn i förlust... För mannen handlar det om några hundralappar i självrisk om han tar det via sin försäkring.

Inte för att det spelar någon roll i detta fallet men grabben stog inte i pilotrutan så som "pgrts" skissat upp och märkt områdena i forumet på rcflyg.se, jag hade för mig han stog mellan linflygcirkeln och den vertikalt ritade landningbanans nedre hörn med sina jämngamla kompisar. Eftersom jag var lite osäker så ringde jag min vän och frågade honom idag och han bekräftade detta med 100% säkerhet.

Jag och min vän stog strax utanför staketet som är inritad till höger alldeles under 5'an...

----------------------------

Jag hoppas jag slipper fler inlägg om att jag skulle ha hotat någon för det är rent skitsnack...

Det kalla och nonchalanta bemötandet jag fick från början av den man vi anser bar ansvaret för grabben samt grabbens mor är den största anledningen till att jag är beredd att dra detta vidare för att få upprättelse, beloppet är för mig likgiltigt i detta fallet...

Men jag kan lova att ingen blir gladare än jag om mannen i fråga visar mig att han har ryggrad och kontaktar mig för att diskutera saken....

Edit:
Här är en länk till det mailsvar jag fick från SMFF som "pgrts" Patrik efterlyste... Detta är SMFF's syn på saken..

Får dock göra som på tv och varna känsliga tittare (läsare) då namn förekommer...

http://web.telia.com/~u44504999/

Edit2:
Kunde konstatera att Firefox webläsare öppnar dokumentet som råtext, man får då spara filen och öppna den med sitt mailprogram för att se det läsbart ;) hur Internet Exploder gör vet jag inte då jag inte använder skräpet :D

Edit3: Mailet finns nu även som PDF-dokument som bara är att öppna...!

knas
2007-11-14, 06:32
Det är precis en sådan här situation jag är mest rädd att råka ut för. Dock så skulle inte jag våga flyga utan att alla kommer åt frekvensklämmorna, vilket i detta fall inte verkar haft någon betydelse då det ändå händer saker trots att en erfaren!? flygare kommer ut på fältet. Hela iden med frekvensklämmor är ju att man ska kunna se vilka kanaler som är lediga och inte.

Vet inte vad du har för radio men jag skulle börja fundera på 2.4GHz banorna, så slipper man vissa typer, samt att man själv slipper råka skjuta ner någon.

Palleman
2007-11-14, 08:45
Jag har sedan 2.4Ghz kom till RC världen varit mkt kritisk då en hel påse med andra prylar ligger på detta band.. WLAN, trådlösa hörlurar, bluetooth, microvågsugnar etc...

Ok för att en sån radioskvättare som micron är sällsynt ute på fälten men det är mkt annat. Hur många stänger verkligen av sina mobiltelefoner på fältet... jaja iaf..

Men började i vilket fall få upp ögonen lite för detta system framförallt för att det blir mer och mer helikopter för min del.. och då för den lilla nätta antennen som blir på dom höga frekvenserna...

Men har med anledning av denna händelsen även börjat överväga 2.4'an även för flyg..

Vet inte vilka prisskillnader det är på tillbehör såsom mottagare för 2.4g kontra 35m.. men är det samma så kan man ju tänka sig gå över...

Saken är den att jag nyss (i höstas) investerade i en Graupner MX-16 med sändarbord o grejer.. så vill ju helst nöta lite på domdär..

knas
2007-11-14, 10:10
Jag har sedan 2.4Ghz kom till RC världen varit mkt kritisk då en hel påse med andra prylar ligger på detta band.. WLAN, trådlösa hörlurar, bluetooth, microvågsugnar etc...

Ok för att en sån radioskvättare som micron är sällsynt ute på fälten men det är mkt annat. Hur många stänger verkligen av sina mobiltelefoner på fältet... jaja iaf..

Men började i vilket fall få upp ögonen lite för detta system framförallt för att det blir mer och mer helikopter för min del.. och då för den lilla nätta antennen som blir på dom höga frekvenserna...

Men har med anledning av denna händelsen även börjat överväga 2.4'an även för flyg..

Vet inte vilka prisskillnader det är på tillbehör såsom mottagare för 2.4g kontra 35m.. men är det samma så kan man ju tänka sig gå över...

Saken är den att jag nyss (i höstas) investerade i en Graupner MX-16 med sändarbord o grejer.. så vill ju helst nöta lite på domdär..

Alla system har sina för och nackdelar, Finns enstaka grejjer som inte har så smart komunikation via det fria 2.4GHz bandet, tex trådlösa kameror, så visst kan man bli nedskjuten då också. Men risken för det är nog bra mycket mindre än med 35MHz, även om det skulle finnas bluetooth, wlan, mobiler osv i närheten.

buskflygaren
2007-11-14, 16:57
Ja du palleman och annars är det bra?

Det är verkligen inte lätt för dej, någon lägger på luren någon annan vill inte ge dej pengar och någon annan ljuger och mitt i allt sitter du och har så rätt.

Och självklart tycker rcff att det här är ju så viktigt så klart att pallemannen ska få media utrymme att uttrycka sin självömkan, pinsamt!

mvh Daniel

Palleman
2007-11-14, 18:50
Ja du palleman och annars är det bra?

Det är verkligen inte lätt för dej, någon lägger på luren någon annan vill inte ge dej pengar och någon annan ljuger och mitt i allt sitter du och har så rätt.

Och självklart tycker rcff att det här är ju så viktigt så klart att pallemannen ska få media utrymme att uttrycka sin självömkan, pinsamt!

mvh Daniel

"harmon" har skrivit ett inlägg på SMF som passar alldeles ypperligt som svar på ditt, hänvisar dig dit.

Hjälper dig på traven här har du en länk :D
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=148743&page=&CurrentMainTopic=1

Har du något vettigt och sakligt att komma med så orkar jag säkert lägga ner tid på dig..

bokis
2007-11-14, 18:59
Ja du palleman och annars är det bra?

Det är verkligen inte lätt för dej, någon lägger på luren någon annan vill inte ge dej pengar och någon annan ljuger och mitt i allt sitter du och har så rätt.

Och självklart tycker rcff att det här är ju så viktigt så klart att pallemannen ska få media utrymme att uttrycka sin självömkan, pinsamt!

mvh Daniel

"Vi" på RCFF tycker att detta ,såsom ett fritt forum är just det,d.v.s. fritt.
O det min bäste herre betyder att vem som helst får uttrycka sin åsikt
här o vem som helst får bemöta eller reagera på det inom vissa ramar.
Personangrepp o div.påhopp gillas inte men även du fick nu utrycka din åsikt eller? O det är något som jag upskattar..

buskflygaren
2007-11-14, 19:09
Ja du palleman och annars är det bra?

Det är verkligen inte lätt för dej, någon lägger på luren någon annan vill inte ge dej pengar och någon annan ljuger och mitt i allt sitter du och har så rätt.

Och självklart tycker rcff att det här är ju så viktigt så klart att pallemannen ska få media utrymme att uttrycka sin självömkan, pinsamt!

mvh Daniel

"Vi" på RCFF tycker att detta ,såsom ett fritt forum är just det,d.v.s. fritt.
O det min bäste herre betyder att vem som helst får uttrycka sin åsikt
här o vem som helst får bemöta eller reagera på det inom vissa ramar.
Personangrepp o div.påhopp gillas inte men även du fick nu utrycka din åsikt eller? O det är något som jag upskattar..

Självklart! Men nu har ju palleman fått hålla på en stund med trakasserier mot en klubb och en ledare som fortfarande är namngiven på er sida.

Det tycker jag är dåligt!

Mvh Daniel

buskflygaren
2007-11-14, 19:13
Ja du palleman och annars är det bra?

Det är verkligen inte lätt för dej, någon lägger på luren någon annan vill inte ge dej pengar och någon annan ljuger och mitt i allt sitter du och har så rätt.

Och självklart tycker rcff att det här är ju så viktigt så klart att pallemannen ska få media utrymme att uttrycka sin självömkan, pinsamt!

mvh Daniel

"harmon" har skrivit ett inlägg på SMF som passar alldeles ypperligt som svar på ditt, hänvisar dig dit.

Hjälper dig på traven här har du en länk :D
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=148743&page=&CurrentMainTopic=1

Har du något vettigt och sakligt att komma med så orkar jag säkert lägga ner tid på dig..

Snälla lägg inte ner tid på mej, rätta till det du har ställt till med i stället.

mvh Daniel

kenneth67
2007-11-14, 19:19
Ja du palleman och annars är det bra?

Det är verkligen inte lätt för dej, någon lägger på luren någon annan vill inte ge dej pengar och någon annan ljuger och mitt i allt sitter du och har så rätt.

Och självklart tycker rcff att det här är ju så viktigt så klart att pallemannen ska få media utrymme att uttrycka sin självömkan, pinsamt!

mvh Daniel ja sorleken anger väl vad det är som är pinsamt !?? tycker inte det verkar som du läst tråden från sin början ! buskflygaren!!!!
med den inställningen du har hoppas ajg verkligen att du själv råkar ut för samma sak!! kul å se om du har samma slappa attityd då ??

bokis
2007-11-14, 19:26
Jag tror ,liksom alltid,att man själv faktiskt kan bilda sig en åsikt med hjälp av det som skrivs..
Jag har en åsikt om detta o den har jag utryckt..
Uppskattar mycket ett forum med högt till tak o med ett minimum av ingripande av oss moderatorer..
O en del av det som skrivs här ovan tycker jag kunde avhandlas privat men men..
Vägt mot att ha ett forum där alla kan skriva fritt så väger detta argument lättare. Det bör räcka med det som Mats(kloka ord som vanligt ) o Ove har skrivit för att sätta gränserna tycker jag..

AM
2007-11-14, 19:42
Diskussionens vågor går höga. Och det är ju bra - för vi lär oss ju alla något av det. Eller hur?

Vem som är "skyldig" eller inte, eller som ska ersätta skadorna i den inträffade incidenten i MFK Snobben kan endast de inblandade klara ut.

Men viktigt är att vi här på forumet fritt kan ta upp ämnen som inte alla gånger är bekväma. Som sagt - vi kan alla lära oss något. T.ex att en bagatellartad incident kan spåra ur beroende på stolthet, feghet, olika synsätt och åsikter om "utbölingar" etc, etc. Jag tycker man ska klara ut sådana här problem på ett vuxet sätt - i all synnerhet då nya unga modellflygare är inblandade och ska bilda sig en uppfattning av hur man agerar "vuxet".

Jag lägger ingen värdering i vem som är skadeståndskyldig eller något som helst annat i denna incident. Jag hoppas det hela löser sig till det bästa och att de inblandade kan lägga händelsen bakom sig.

Det borde ju inte vara svårt att reda ut det hela. Se till att ni träffas på ett möte där ni lugnt och sakligt pratar igenom det inträffade. Då kommer Ni nog också på en lösning som bägge parter kan acceptera och hur man i framtiden ska undvika att det inträffade upprepas.

Sedan kan jag också tillägga att jag varit bortrest några dagar och inte haft möjlighet att bevaka denna tråd gällande namngivandet av personer. Det borde inte heller behövas tycker jag. På något sätt känns namnen oviktiga.

Mvh
Ove

DaEk
2007-11-14, 20:12
Hej!

Palleman! Det du beskriver om vad som hände på klubben

var skandal. Vuxet föredömme skall väll ändå kunna sköta det här på ett mer moget sätt.

Och att låta grabbarna ta ut sina modeller utan att kolla frekvenser är oansvarigt, och mamman, skäller och slänger på luren.

Om allt det här stämmer står jag helt på pallemans sida, tråkigt är bara att grabben hamnar i klämm tyvärr.

Men om de inte ringer och ber om ursäkt så förstår jag dig.

Min åsikt, hoppas ingen blir sur! Och helt rätta att ta upp det här.

Palleman
2007-11-14, 23:41
Hej!

Palleman! Det du beskriver om vad som hände på klubben

var skandal. Vuxet föredömme skall väll ändå kunna sköta det här på ett mer moget sätt.

Och att låta grabbarna ta ut sina modeller utan att kolla frekvenser är oansvarigt, och mamman, skäller och slänger på luren.

Om allt det här stämmer står jag helt på pallemans sida, tråkigt är bara att grabben hamnar i klämm tyvärr.

Men om de inte ringer och ber om ursäkt så förstår jag dig.

Min åsikt, hoppas ingen blir sur! Och helt rätta att ta upp det här.

Skandal är nog ett vettigt ordval, har fram till för ett par veckor sedan försökt nå mannen som bar ansvaret via telefon utan framgång.

Har försökt ringa honom under olika tider på dagarna för att pricka rätt, men ändå inte lyckats... Misstänker starkt att han helt enkelt inte vill svara i hopp om att slippa städa efter sig.

Så vädjar därför till "pgrts" eller annan hederlig inom MFK Snobben, för det finns många bra människor i den klubben, be mannen i fråga kontakta mig för att reda ut det hela....

Om mannen inte har kvar mitt telefonnummer så ringer han min vän "Diesel" som var med mig vid incidenten... För hans telefonnummer vet jag att mannen har... Och får mitt nummer den vägen...

För det blir mycket enklare för alla parter att reda upp detta utan en rättskarusell, där tror jag mannen och jag är helt överens, och det är alltid en bra början för ett lyckligt slut..