handdator

Visa fullständig version : Extra, Edge, Yak, Cap, Katana, Ultimate...



Ålänning
2007-11-10, 01:11
Det finns ju ett brett urval av busflyg med bensinare... Men vad är
egentligen skillnaderna mellan dem? Är det bara smaken? :D

Tex: Extra, Edge, Yak, Cap, Katana, Ultimate...

Egenskaper dem emellan? Glider nån bättre? Är nån mer aerobatisk?
Är någon bra på något / dålig på något? Osv?

Nu är jag inte ute efter tillverkar-skillnader, utan mellan just modellerna.

wesse
2007-11-10, 07:30
detta vill jag oxå veta eftersom jag funderar på min första bensinkärra till sommaren..

colsson
2007-11-10, 14:51
Troligen jag med..

jaka
2007-11-10, 14:57
Hej!
Lika skulle jag tro.

Mr X
2007-11-10, 16:33
Synd att det här inlägget inte var tidigare för min Extra 330L ligger på posten.
Tittar man lite på vingprofilen är ju alla lika så vad ska man gå efter.
Bärförmågan alltså Wing Area borde ju säga lite om flyget är vilt eller snällt.
Erfarenhet är nog det viktigaste för att säga vilken som är bättre av dessa flyg och tyvärr så saknar jag det ännu.

Jag gick efter färgen och vad andra tyckte om flyget och resten får jag väl lära mig. :D

gimbo
2007-11-10, 17:28
Har bara erfarenhet av en Edge 540. Och det första som slog mig med den var den låga stallhastigheten vid landning. Men jag kan inte jämföra med de andra modellerna.

Däremot så lägger jag upp lite bilder så ni kan se att planen endå skiljer en del i konstruktion. Och därför borde de ha en del märkbara skillnader i flygegenskaper. Ja Ultimate förstår vi nog redan att den skiljer en del från de andra. Men, i alla fall. Har ett par timmar till övers innan det blir partaj ikväll. Så här är bilderna :)


Cap 232
http://images.tti.nu/image/3567.jpeg http://images.tti.nu/image/3568.jpeg

Edge 540
http://images.tti.nu/image/3569.jpeg http://images.tti.nu/image/3570.jpeg http://images.tti.nu/image/3572.jpeg

Extra 330
http://images.tti.nu/image/3573.jpeg http://images.tti.nu/image/3574.jpeg http://images.tti.nu/image/3575.jpeg

Ultimate 10-300SK
http://images.tti.nu/image/3576.jpeg http://images.tti.nu/image/3577.jpeg http://images.tti.nu/image/3578.jpeg

Yak 54
http://images.tti.nu/image/3579.jpeg http://images.tti.nu/image/3580.jpeg http://images.tti.nu/image/3581.jpeg

Ålänning
2007-11-10, 18:52
OJoj Gimbo! Det där var bra jobbat. Man har ju sett en massa bilder
och filmer men inte jämförbart. Visserligen har man känt igen flygen,
men så där ser man ju skillnaderna =) Och lustigt nog vart suget
större... hmmm...

Hur som... någon som vet om lite flygegenskaper om pärlorna?
Jag vet bra skillnad på de flyg jag flugit, men nu gäller det 2m+
bensinkärror. :D

Tobbe O
2007-11-10, 20:33
Det sägs på forum runt om i världen att Yakarna flyger bäst, speciellt Somenzinis, så därför köpte jag en sån. :D

js_
2007-11-10, 21:59
Denna beställde jag just :D http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=197

Tobbe O
2007-11-10, 22:09
Nice, mera Yakar PDT_Armataz_02_11

Vad blir det för rova i den?

js_
2007-11-10, 23:01
Nice, mera Yakar PDT_Armataz_02_11

Vad blir det för rova i den?
Roto 35

sundqvistjohan
2007-11-10, 23:32
Själv har jag två "ryssar" som jag gillar väldigt mycket.

En Black Horse Sukohi SU 31 (spännvidd 1,78m med 23cc tvåtaktare)
http://i118.photobucket.com/albums/o118/Perreback/Sukhoi.jpg

och en litet mindre 90-size Yak 54 (Seagull) med OS FS 120 Surpass III fyrtaktare.
http://johansundqvist4.googlepages.com/Yak54004.jpg/Yak54004-full.jpg

Båda planen har vertikalprestanda och gör enligt mitt tycke "rena manövrar", men jag har ju läst att semiskalamodeller inte flyger lika bra som renodlade F3A-modeller. Det enda jag har att jämföra med är min lilla ""busflygare" Twist 3D 40, och den flyger inte så värst rent...

Yaken och Sukhoien kan man flyga i knife edge med enbart sidroder, utan att kompensera med vare sig höjd eller skev (det går inte med Twisten) och rollarna blir spikraka om man använder sid- och höjdroder rätt. Men så har jag ju aldrig flugit ett renodlat F3A-plan.

Jag är mycket nöjd med de plan jag har och övar IMAC-program så mycket jag hinner, men om jag avancerar så mycket att jag skulle börja tänka på tävling så blir det väl ingen semiskalakärra som följande plan. Ett 2x2m F3A-plan står högt på önskelistan, och jag vågar inte ens tänka mig hur mycket bättre ett sånt plan kan flygas om man har tillräcklig spakvana.

Nyroth
2007-11-11, 16:12
Hej,
Här är de erfarenheter jag har utav respektive flygplanstyp.
Jag flyger mest IMAC och har mest erfarenhet av lite större maskiner.
Mycket av en maskins egenheter kan man träna eller trimma bort, det viktigaste är att man gillar maskinens utseende så att man är motiverad att flyga mycket. För vem flyger en maskin man tycker ser ful, klumpig eller kantig ut??

Extra 260
Har en utav de bästa förutsättningarna då den med sin midvinge är mycket neutral
- Mycket bra design för konstflyg typ IMAC då den med sin mid vinge är neutral
- Ren design som spårar underbart, håller linjer bra.
- Snapprollar bra
- Rollar väldigt bra men inte som en YAK...

300L/S Lägre ving placering och ibland med 2 sits utförande
- Kräver mer mix med skev och sid roder
- Mer broms / luftmotstånd då den har en bredare kropp
- Ren design som spårar bra
- Snapprollar bra
- Rollar utmärkt

Edge 540
- Edgen är nog den maskin som skiner när det gäller 3D flygning, extremt goda harrier egenskaper, fast det skiljer sig mellan olika tillverkare.
- Edgen har dock en dålig egenskap i roll led, den har ett läge där den vill skruva sig och det är mycket svårt att kompensera bort. Den är därför mindre populär som IMAC maskin.
- Om byggd med skala mått så blir moment armen väldigt kort vilket försämrar längd stabiliteten väsentligt.

YAK
- YAK har med sin stora runda nos det högsta luftmotståndet och ger med detta en maskin som bromsar bra och med sin midplacerade vinge är den väldigt neutral.
- Behöver mycket power/fart för att spåra bra, vilket gör den snäppet mer 3D än IMAC maskin.
- Rollar underbart både i program flygning och 3D, oslagbar!
- Bra svar på höjdroder

Cap
- Cap har ju en lågt placerad vinge och högt placerad stabbe, det gör att det behövs mycket skev och sid mix för att få den att flyga väl. I övrigt en välflygande maskin som ser lite annorlunda ut.
- Spinner utomordentligt
- Säkra stallturns
- Snapprollar bra

Katana
- Katana modeller har ofta lite högre vinga area för sin vikt vilket ger en mycket 3D kapabel maskin men också lite klurigare att få till Snapprollar med.
-

Ultimate
- En Ultimate som är rätt intrimmad är bland det bästa som finns att rolla med, följdaktligen också enkel att göra rollande cirklar med.
- På grund av det höga vind motståndet så behöver den mycket motor för att orka vertikala manövrer.
- Bra broms i nedförs backar

Giles 202
- Rollar mycket bra, efter YAK och Ultimate den maskin som rollar bäst.
- Svår att få till rena snapprollar med
MX2
- Bra kompromiss då det är en Giles med en Extra 300 vinge snaprollar bra.
- Ganska liten maskin i original så tänk på att den har mindre vingarea än de flesta andra i samma skala.

Mvh,
Niklas

H_enke
2007-11-11, 23:33
Tack för ett utmärkt inlägg Nyroth!

Ålänning
2007-11-12, 19:10
Härligt Nyroth! Tror första flyg av denna typ blir något jag gillar se på
eftersom jag knappast i början har så bra koll på om jag flyger bra. ;-)
Men intressant läsning. Snapproll vet jag dock inte vad är?!

Nyroth
2007-11-12, 19:48
. Snapproll vet jag dock inte vad är?!

Tjena!

Du gör helt rätt i att välja efter smaken, det var därför mina första Aresti tävlingar flögs med en gammal tung Pitts special :lol:

När man tävlar i IMAC-Aresti-Konstflyg (samma ide olika manöver sekvenser) så flygs det olika manövrer komponerade av,

- raka linjer
- vertikala linjer
- 45 graders stigande och sjunkande linjer
- Rollar & Moment rollar
- Hel och halv lopingar
- Snapprollar (Kvickroll = utstallad roll)
- Spin
- Stallturn (wingover

Alla dessa moment kombineras i oändlighet beroende på klass/ svårighetsgrad.

Har man en modell som gör alla de ovanstående delmomenten bra så har man en perfekt tävlings maskin. Detta är dock lite som tulipana-ros det existerar ingen maskin som är perfekt till alla manövrar utan allt handlar om att hitta den bästa kompromissen.

F3A maskiner är det närmaste en perfekt flygande maskin man kan komma (Såvida man inte heter Jaka för då heter den Quickie 500 :yawinkle:

Snapprollar är som ovan en utstallad roll, du gör den enklast genom att ge full höjd sid och skev åt samma håll för en positiv sådan.
För att göra en negativ så ger du full dyk sedan skev och sida fast åt motsatt håll (höger sid, vänster skev).

Kolla in mer tips och trix på www.mini-iac.se
När du känner dig redo att testa en IMAC tävling så är du mer än välkommen, vi kör en på Gotland i Juli 2008, kom och känn på en annan Ö och Imac på samma gång :supz:

// Niklas

bokis
2007-11-12, 20:31
Vill bara instämma i hyllningskören..Mycket trevliga o tänkvärda skrivelser Farbror Nyroth! Nu har man lärt sig något denna dagen med..Tack! :thank:

Tobbe O
2007-11-12, 21:22
Bara att hålla med föregående talare, tror vi har mycket att lära av Farbror Nyroth som varit tio år där allting händer :D

Ålänning
2007-11-12, 23:22
Det gäller att bli av med min FG först innan man kan skaffa ett
rejält flyg (har ett gäng "övningsflyg" som dräller runt mig här
med valpögon).

Ingen som vill byta bort flyg/heli-grejer mot en FG? :) Eller köpa?
http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2508

wesse
2007-11-13, 00:06
förstår inte ett smack av farbror nyroths inlägg..ja ja jag kallar alla manövrar innerman så jag har full koll ändå :D

mds
2007-11-13, 01:26
hej Nyroth
i vilken manöver har man nytta av mixa skev sida?
flyger man mixningen hela tiden eller lägger man den på en brytare?

Nyroth
2007-11-13, 07:24
förstår inte ett smack av farbror nyroths inlägg..ja ja jag kallar alla manövrar innerman så jag har full koll ändå :D

Wesse,
De manövrar jag sett dig göra härstammar inte ifrån Flygar esset Max Immelman, utan ifrån hans chef General Svammelman.

Olla på bara det ser bra ut de me,

// Niklas

Nyroth
2007-11-13, 07:34
hej Nyroth
i vilken manöver har man nytta av mixa skev sida?
flyger man mixningen hela tiden eller lägger man den på en brytare?
Hej mds,

Ledsen men jag utryckte mig slarvigt,
Jag menade inte att man mixar skev/sida, utan jag menar att man använder skev och sida i en mix med sidroder för att kompensera dragningar åt alla håll då man flyger blandannat knivegg.

Då man lägger en kärra i knivegg så drar den oftast lite åt buken till, sedan brukar de flesta maskiner rolla åt samma håll som man ger sidroder. För att motverka detta mixar man in lite höjdroder (oftast 2-10%, om det inte är en cap då kan man behöva lite mer), samt motskev (2-5% höger skev när vänster roder gives, o vice versa).

Inom IMAC tex så finns det ingen egentlig manöver som heter knivegg utan det gör man endast inom freestyle flygning. Men denna mix hjälper vid alla rollande manövrer, inklusive rollande cirkel (Ollande Cirkel för dig Wesse). Mils långa slow rolls blir mångfallt enklare med en maskin som har dessa mixrar korrekt injusterade.

Denna mixning kan man lägga på en brytare om man vill, men personligen har jag den på alltid inkopplad.

Mvh,
Niklas

wesse
2007-11-13, 08:47
kära Fajboj Nytotrh nu vill jag veta hur en får modellen att flatspinna runt sin axel upponer o så vill ja veta vad en Harrier är eller hur dom nu säger......

mvh General Swammelman som kan olla o göra innerman :lol:

Nyroth
2007-11-13, 11:10
kära Fajboj Nytotrh nu vill jag veta hur en får modellen att flatspinna runt sin axel upponer o så vill ja veta vad en Harrier är eller hur dom nu säger......

mvh General Swammelman som kan olla o göra innerman :lol:

Det här med Farbrors titel känns som falsk varumärkning då jag inte ännu uppnått den högaktnings värda närhet till 40 strecket som di föregående talare har. Man är ju bara en liten sork ifrån Gotland :lol:

Wesse, enkelt utryckt så lägger du maskinen inverterat och sedan så matar du in dyk och sida samt mot skev tills den roterar med önskad hastighet. Man får justera sjunk hastighet och rotations kraft med motor pådrag.

Det lät väl ganska enkelt…….det mer krångliga är att justera och trimma modellen.
Relativt stora roder ytor är en bra hjälp, en tyngdpunkt som ligger aningen längre bak än optimalt är likaså hjälpsamt, Höjd roder utslag som inte understiger 40 grader brukar vara ett måste, sen så är det bra om sidrodret har upp till 45-55 grader för att få en riktigt tajt snurr.

En Harrier är när flygmaskinen färdas framåt med hög nos, kan utföras upprätt eller inverterat. Kan även utföras under friskt Ollande…

// Niklas

wesse
2007-11-13, 14:08
Tackar då ska det prövas i verkligheten eller har du lust o komma hit o visa mig i sommar..då kan jag lära dig hur man gör fågelpinnar .m.m

Brauer
2007-11-13, 16:13
Ang sida/skev/höjd-mix, om den alltid är inkopplad så betyder det ju att du får kompensera mot mixningen i t.ex. en hammerhead (där vill man inte ha höjd/dyk och skev utom på begäran). :x I en sidvindslandning skulle jag inte heller vilja få höjd/dyk och skev. Är det inte bättre att slänga på den höjd/dyk som krävs i knivegg genom känsla istället? För mig känns det ologisk att behöva kompensera mot mixningen på andra ställen, men det är kanske bara jag? Förklara gärna mer om mixningen :)

Nyroth
2007-11-13, 17:07
Tackar då ska det prövas i verkligheten eller har du lust o komma hit o visa mig i sommar..då kan jag lära dig hur man gör fågelpinnar .m.m

Givetvis ses vi i sommar om inte förr, Du kommer väl till Gotland i Juli?Om inte så kommer jag till Oskarshamns träffen, det var 11 år sedan sist.
Slöjd gillar jag så all lärdom inom det gillas stort.

// Niklas

Nyroth
2007-11-13, 17:55
Hej Brauer,

Det finns tillfällen då den mix jag beskrev kan vara mer till stjälp än hjälp.
Det är därför en del väljer att ha den på en switch.
Men i realitet så är de scenarion du beskriver de enda som det kan upplevas som ett problem. Och jag skriver uppleva då denna mix med de procentuella valörer jag beskrev är rekomenderade för normalt hastighets delta vid sekvens flygning.
Vid tex en stallturn så har inte höjd eller skev mycket om ens någon verkan, och på väg upp i stallturnen så hjälper mixen likaväl som den hjälper i alla andra manövrer.

Detta är också lite beroende på vad man flyger för maskin. När jag flög Cap 232 så hade jag mixen på en switch, då den kräver lite mer

Vid landning samma sak man flyger relativt sakta och med de små utslag det handlar om så är det inget som stör mig. Och skulle det göra så så är det som sagt bara att stänga av mixen.

Att manuellt motverka de krafter som maskinen har inbyggda genom att helt enkelt styra sig ur dem är fullt möjligt, men det kommer att synas och sådana korrigeringar kostar poäng då man tävlar.
Då dessa mixar är relativt enkla att få bra med dagens radio apparater så ser jag inget skäl att inte använda dem. Nästan alla IMAC tävlings piloter använder mixrar och jag tänkte beskriva mer om dem vid tillfälle.

Mvh,
Niklas

Brauer
2007-11-13, 18:52
Ja så länge det är mer vinst än förlust finns det ju god idé att använda dem. Jag flög en TWM Cap 232 i Karlskrona och i Helsingborg den här säsongen. Med en vikt på 2300g så krävs det en del korrigering ändå, så jag antar att jag är van. :lol:
Tanken är att skaffa en stor (2m), eller storstor (2,6m) till nästa säsong. Lutar lite åt att försöka trilla över en begagnad kompositkärra men jag vet inte riktigt var man bör leta isf.

Nyroth
2007-11-13, 20:42
Jag flög en TWM Cap 232 i Karlskrona och i Helsingborg den här säsongen. Med en vikt på 2300g så krävs det en del korrigering ändå, så jag antar att jag är van. :lol:

Lutar lite åt att försöka trilla över en begagnad kompositkärra men jag vet inte riktigt var man bör leta isf.

Flög du Basic i Karlskrona? Vill minnas att jag såg en TWM cap som flögs mycket bra. Lite snabb men bra precision.

Det är synd att begagnat marknaden är så limiterad här i Sverige.
Jag älskar mina komposit maskiner, och kan bara rekommendera dig att skaffa en. Men QQ Yaken i alla storlekar är ett mycket starkt alternativ med.

// Niklas

Brauer
2007-11-13, 20:53
Ja, det stämmer. Det var jag som gjorde mig skyldig till allt den visade upp där. :)
Problemet är ju att den väger så lite och även att motorn inte räcker till. All fart man bygger upp måste man försöka behålla eller använda till att vinna höjd.
Finfin kärra för sportflyg men blir bångstyrig i för mycket vind som sagt. Andra dagen i Helsingborg höll jag nog 30-40graders attityd mot sidvinden i loopingen i basicprogramet. :lol:
Har även testat lite lätt "3d", kontinuerlig roll med hög alfa (rollande harrier?) och hovring. Återigen är motorn det som det faller på även om modellen är hur snäll som helst annars. Jag tror att en 53a hade suttit fint i den.

Jag har kikat på qq yakarna och de verkar mycket trevliga. Vad är din åsikt gällande fiberkärror kontra balsabyggen? yaken från qq verkar ju utomordentlig till freestyle men finns det några baksidor med dem som inte finns hos en fiberkärra?

(Ursäkta att jag kapar tråden lite här ;) )

Nyroth
2007-11-13, 22:06
Hej igen,
Mina åsikter nedan.
Komposite kärror,
+ Underbar finish
+ Stark, styv & lätt konstruktion
+ (O)väder okänsliga, tål fukt, damm, och sol.
+ Enkelt att installera ljudämpare i kroppen.
+ Identiska reservdelar tillhandahålles
+ Composite-ARF maskinerna är välflygande och levereras mycket kompletta
- Kräver lite mer material och kunskap vid reparationer
- Svårt att laga små områden utan att det syns
- Fåtal tillverkare, inte så många modell val


Träbyggen
+ Lättare vingar (i regel), vilket ger väldigt bra precision i snapp och moment rollar
+ Enkelt att installera radio då det redan finns naturliga balkar/plan ytor.
+ Många bra tillverkare med oändliga modell val.
- Mer underhåll med klädsel och balsa lister som lossnar
- Risk för skevheter om man inte är försiktig med hur man lägger vingar och stabb halvor

QQ yaken verkar vara ett bra alternativ till komposite då den är mycket väl förbered för ljudämpare installation. Kommer med bra tillbehör. Kostar lite mer än de billigaste men helt klart top nivå på det du får. Som en Comp ARF fast i trä.


// Niklas

mds
2007-11-14, 00:37
Vi får ha en fråge spalt här på forumer "Fråga Nyroth"
mvh mathias

mds
2007-11-14, 00:38
Hej Brauer jag har en saito 82:a i min TWM Cap 232
mvh mathias

Brauer
2007-11-14, 02:29
Hur tycker du att den känns? Blir den inte tung med den motorn?
Min Cap kan sammanfattas som LÄTT. Fruktansvärt snäll i vanliga harriers, utgång ur spinn, landning mm. Väldigt distinkt maskin dessutom, men saknar den där extra knuffen.

mds
2007-11-14, 03:41
jag har inte monterat min färdigt än..
men kolla dena länk..
http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=3279
vad har du för motor i din och servon mm?
en saito 82:a väger 460g

mvh mathias

js_
2007-11-14, 08:41
Är det nån som har erfarenhet av den här då http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=4058
Hur flyger den?
Passar en roto 35 i den?
Håller den o busa med?

Tänkte att man kunde ha den här medans man väntar på yakén kommer i lager :)

Sigun
2007-11-14, 16:43
De beror på om du ska flyga in i stolpen på fältet eller inte :)

Krille
2007-11-14, 17:08
Jag har en sådan och den flyger fantastiskt. Har bar hunnit flyga den ett fåtal gånger men flyger som en dröm de jag testat.

Roto 35 skulle jag gissa på blir för stor, men jag har en os 140rx med pipa. Och med den motorn får jag gott om vertikalprestanda men en motor som väger 2-300 gram mer är nog inga större problem då jag har acken längst fram samt 100g bly längst fram.

Möjligtvis att en roto 25 skulle passa bättre. Kärran är lätt så behövs ingen enorm motor, min väger ca 4700g om jag inte minns fel flygklar.

Skall du ha en bensinare måste du förstärka nos/motorfäste annars kommer det aldrig att hålla. Men det är ganska lätt gjort.

js_
2007-11-14, 17:34
Jag har en sådan och den flyger fantastiskt. Har bar hunnit flyga den ett fåtal gånger men flyger som en dröm de jag testat.

Roto 35 skulle jag gissa på blir för stor, men jag har en os 140rx med pipa. Och med den motorn får jag gott om vertikalprestanda men en motor som väger 2-300 gram mer är nog inga större problem då jag har acken längst fram samt 100g bly längst fram.

Möjligtvis att en roto 25 skulle passa bättre. Kärran är lätt så behövs ingen enorm motor, min väger ca 4700g om jag inte minns fel flygklar.

Skall du ha en bensinare måste du förstärka nos/motorfäste annars kommer det aldrig att hålla. Men det är ganska lätt gjort.
Det är bara det att jag redan har motorn o söker ett flyg till den :) skulle ju ha haft en yak men det skulle ta flera månader innan den skulle komma i lager.

js_
2007-11-14, 17:36
De beror på om du ska flyga in i stolpen på fältet eller inte :)

Det där med o flyga in stolpar överlåter jag åt mickem :D

Brauer
2007-11-14, 17:50
jag har inte monterat min färdigt än..
men kolla dena länk..
http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=3279
vad har du för motor i din och servon mm?
en saito 82:a väger 460g

mvh mathias

Jag kör med en TT Pro46, 11x6 master airscrew och Futaba 3152 på skev/höjd/sida, en vanlig 1600mA 6V ger ström åt allt.

Ålänning
2007-11-14, 18:07
De beror på om du ska flyga in i stolpen på fältet eller inte :)
Hörrudu! Stolpen är min, det är bordet som ligger i JS intresse (efter
Bernt då). :D

loop
2007-11-14, 18:22
[/quote]
Det är bara det att jag redan har motorn o söker ett flyg till den :) skulle ju ha haft en yak men det skulle ta flera månader innan den skulle komma i lager.[/quote]

Detta kanske är något för den motorn
http://www.peakmodel.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_16&products_id=366

mailman
2007-11-14, 18:26
E de bara hos mig peakmodels hemsida inte fungerar?

loop
2007-11-14, 18:38
Hos mig fungerar den.

js_
2007-11-14, 18:46
Den fungerade för mig med.

js_
2007-11-14, 19:21
nu hittade jag helt plöstligt en till :)
SU-31 3D ARF 1950mm spv
http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=5330
men jag vet ju inget om den här heller.

kan den jämföras med en yak

eller den här OMP, Giles 202 3D, spv 1900mm
http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=543

monch
2007-11-14, 19:52
Min lilla 1/4 CAP232. 43cc Avio Mac Bensin. (Robertsson/Olsson)
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1412 kolla datorn gjorde som jag ville! man ä ju en flat abbar skall! tur man inte jobbar som data prog! :roll:

Mr J
2007-11-14, 22:57
Hej Monch!

Om du vill ha bilder i inläggen måste du öppna upp bilden i ett nytt fönster i albumet och ta adressen där ifrån, det funkar inte att ta den från de små "thumbnail" bilderna som du har gjort.

Lycka till!

Ålänning
2007-11-14, 23:21
Så några andra frågor angående dessa flyg...

1. Vilken är lämpligast som "första storflyg" av dessa nämnda ovan?

2. Innan man tar steget in i storflyg... vilket flyg / vilken flygtyp är
bäst flyga före? Jag började med simulator, sen högvingad trainer 60,
nu semisymetrisk högvingad trainer 40, snart elkärra med dubbla
bortslösa ducted fan, sen mustang i 46-size, sen sukhoi 1,4m och sen
ultimate .50. Kan jag flyga dem, ska man väl kunna flyga en 2,5m+?
Kanske blir en bensinare först.

loop
2007-11-15, 09:37
Nej stor kärra är inte svårare att flyga än en liten, den går bara ner i backen mycket håradar om det blit något fel.
Man måste vara nogrannare vad man väljer att sätta i den och planera landingarna lite nogrannare då det kan ehövas lite längre landningsstränka.
Själv flyger jag för tillfället en GP Tak-54 och den är hur snäll som helst. Håller nu på med en Edge från pek som skall flygas till sommaren.

monch
2007-11-15, 18:28
En bild på motor installation,Pipan ligger inuti kroppen. tycker att det ska bli för varmt men det bättre vetande har sakt att det ska vara så!upplever att större plan flyger snällare,mindre känslig mot vind!
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1414

jaka
2007-11-15, 19:05
Hej!
Några års flygvana med lågvingade .40 modell är att föredra.Gärna i form av Q-500 pylonmodeller så man är van att hantera en ganska snabb och manövrerbar kärra.
Ännu hellre att du tävlat i pylon, de är först då du blir en BRA flygare :) .

Nyroth
2007-11-15, 19:28
Hej!
Några års flygvana med lågvingade .40 modell är att föredra.Gärna i form av Q-500 pylonmodeller så man är van att hantera en ganska snabb och manövrerbar kärra.
Ännu hellre att du tävlat i pylon, de är först då du blir en BRA flygare :) .

Med risk att låta stöddig....Gäsp!!

Jaka, känner dig egentligen inte, men första gången jag hörde din stämma var på SM i Norrköping 1995(tror det var -95) du satt och skrävlade över halva lunch salen om hur Pylon är den enda RC sporten som föder flyg skicklighet !!??

De sista 10 åren har jag följt dina fåniga kommentarer om hur man måste tävla i Pylon för at bli en ''riktig'' pilot. Kanske är det så att jag inte ser ironin i dina inlägg, i så fall ber jag om ursäkt för det.

Men att hålla på och glappa som du gör om hur pylon är det enda riktiga det blir så ledsamt i längden.

ALLA tävlings klasser har något att lära ALLA piloter.
Segel, Heli, Konstflyg, Pylon, Aircombat & Skala alla har något att lära även den som tror sig veta allt.

Janne, satsa du på att vara med i en eller ett par IMAC tävlingar nästa år, så skall jag ställa upp i ett par Q-500 race. Vem vet vi kanske båda två senare slår följe till någon Helikopter tävling??

Med varmaste hälsningar och endast i all välvilja, samt inget ont menat mot alla sveriges duktiga Pylon piloter.

Niklas

loop
2007-11-15, 19:38
Klokt talat Nyroth

wesse
2007-11-15, 19:49
jaha då får jag inte äran att bli en bra flygare för pylon intresserar mig inte ett dugg ej hellre tävlingar av något slag då det alltid finns en förlorare o mitt måtto är alla människor är lika mycket värda..hm svårt att tro i bland ...håller på torgnys kloka ord...var o en ska ha roligt efter sin förmåga..
nä jag ollar vidare med mina inermans o skrattar gott.. När jag sparat ihop till en flygbiljet ska jag åka te Nyroth o olla runt med min calmato så hela texas häpnar :lol: :lol:

jaka
2007-11-16, 17:05
Hej!
Wow vilket svar!
Har en Yak -50 på gång till nästa år så det kanske blir lite sävligt konstflygande nästa år ... Nyroth är du välkommen att pröva pylon ...om du vågar (kan).

Tobbe O
2007-11-16, 20:58
Kaxig rackare den där Jakan :)

loop
2007-11-17, 09:42
Och han flyga Pylon också

MasterMag
2007-11-17, 14:28
En bild på motor installation,Pipan ligger inuti kroppen. tycker att det ska bli för varmt men det bättre vetande har sakt att det ska vara så!upplever att större plan flyger snällare,mindre känslig mot vind!
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1414

Avgasbandage på pipan inne i kroppen borde ju hjälpa en hel del.

DaEk
2007-11-17, 16:53
Så nu när jag skall inverstera i en första acro, är då yaken bäst? Vill ha hyffsat stabila flygegenskaper och kunna göra exact ALLT. Hovra, knivegga, rolla, spinna, snapprolla.

Förstår att en F3A är det bästa kanske men av semiskalamodellerna.

Tobbe O
2007-11-17, 17:11
Så nu när jag skall inverstera i en första acro, är då yaken bäst? Vill ha hyffsat stabila flygegenskaper och kunna göra exact ALLT. Hovra, knivegga, rolla, spinna, snapprolla.

Förstår att en F3A är det bästa kanske men av semiskalamodellerna.

Jag vet inte om det går att säga om någon är bäst, men om du läser vad Nyroth skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd så har du något att utgå ifrån när du ska välja modell.

Nyroth
2007-11-17, 22:16
Så nu när jag skall inverstera i en första acro, är då yaken bäst? Vill ha hyffsat stabila flygegenskaper och kunna göra exact ALLT. Hovra, knivegga, rolla, spinna, snapprolla.

Förstår att en F3A är det bästa kanske men av semiskalamodellerna.

Gillar du Yaken så låter det som en perfekt modell för dig.
När du bestämt dig för storlek så shoppa runt efter den som är lättast för sin storlek (läs ving area). Om det är en större modell yak du letar efter så har QQ sina yakar ifrån 180 cm och upp till 3 meter. om det är en mindre så rekommenderar jag att du tittar på Hyperion YAK 54 och Sebarts Sukhoi 29. De är rekommenderade för el men går bra att konvertera till glöd om du föredrar det.

// Niklas

DaEk
2007-11-19, 19:03
Förstår att jag halkar in snett i ett bensinforum när storleken skall vara så en saito 82-91 trivs.

Har inte hittat några sådanna i den storleken, några tips kanske.
Hoppas jag inte stör tråden. :) men handlar ju lite om det ändå:)

Tobbe O
2007-11-19, 19:18
Jag såg en norrman som flög en sådan här med Saito 100 i Luleå i sommras.
http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/533A8E94DFCE1FF5C125739400373744?OpenDocument&CartID=10813-