handdator

Visa fullständig version : Rengöring av motorer



Sigun
2007-11-11, 15:32
Hej hopp..
Har en motor som inte gått på länge och tänkte jag skulle passa på och plocka ner den i småbitar för att rengöra alla delar.

Någon som har bra tips på vad man ska använda? lika löser lika brukar ju kemister säga så man kanske helt enkelt ska ta ren metanol och putsa på med ?

Tips mottages taksamt.

/Martin

wesse
2007-11-11, 15:39
jag brukar smälta ner motorn i en kittel sen ber jag Torny göra nya pluggar o så gjuter jag en ny...läste i en tidning att ugnsrengörningspray funkar men detta har jag ej testat så gör du det o hör av dig till mig hur det gick...på gammal ricinolja som bekat fast blir det nog värmepistol o frugans tandborste men en får nog ej värma för mycket (matrielförändningar)...

lycka till elmannen som snart konventerat......

p.s glöm ej olja motorn efter rengöringen annars rost ho no över natta

Zekee
2007-11-11, 15:55
Ett bad i fin t-dojja har alltid funkat för mig iaf! :D

Glawe
2007-11-11, 16:10
t-röd, och sen smörja med ett par droppar symaskinsolja :)

Sigun
2007-11-11, 19:00
T-Röd .. är de bra för lager och sånt, torkar väl ut allt , men de är klart att de rengör, hur är de med ett bad i ren bensin ? eller som jag läste på SMF, koka delarna i glykol :)

Dåligt med svar i tråden tycker jag .. inga som renoverar sina motorer ? köper ni nytt när de blivit skitiga eller ? isåfall mottages skitiga motorer gärna hihi..

jaka
2007-11-11, 19:34
Hej!
Tyvärr löser varken aceton, lacknafta eller ännu mindre vanlig T-röd upp gammal ricinolja.

Det som funkar är 2komp förtunning från t.ex Sikkens...luktar förj...och är toxiskt.

hakank
2007-11-11, 20:30
Senaste jag hörde (läste) i ämnet var att sjuda motorn i glykol ett par timmar. Fanns rikligt att läsa om detta rcuniverse dessutom.
/Håkan

Palleman
2007-11-18, 01:58
Jag hittade ett bra preparat som tar väck gammal fastbränd recinolja...

Rengjorde motorn i min concept 30 med detta. Den blev som ny... Spraya p.. låt verka 30-60 minuter.. borsta lite lätt med en gammal tandborste.. skölj den med riktigt varmt vatten...

Och resultatet blir en motor som ser ut att nyss ha plockats ur kartong... :D

Glöm för huds skull inte att skvätta i lite olja av något slag och köra motorn en stund alldeles efter så vattner inte sabbar det hela...

CRC Gasket Remover.. vanlig crc packningsborttagare... Kanske går att tvätta ren den med T-sprit.. men jag spola med varmt vatten :)

Sigun
2007-11-18, 09:43
Hej Palleman
Något speciellt företag som säljer CRC Gasket Remover ? gissar att de finns på typ mekonomen eller biltema ?

Plange13
2007-11-18, 10:17
CRC Gasket Remover funkar finns säkert på mekonomen eller liknande butik, själv tänkte jag prova fälj rengöring lite starkt bara för lungor o händer men skadar framför allt inte aluminium vet ej om stål tål det :?
Är ju lite frätande

colsson
2007-11-18, 17:28
jag brukar smälta ner motorn i en kittel sen ber jag Torny göra nya pluggar o så gjuter jag en ny...läste i en tidning att ugnsrengörningspray funkar men detta har jag ej testat så gör du det o hör av dig till mig hur det gick...på gammal ricinolja som bekat fast blir det nog värmepistol o frugans tandborste men en får nog ej värma för mycket (matrielförändningar)...

lycka till elmannen som snart konventerat......

p.s glöm ej olja motorn efter rengöringen annars rost ho no över natta

:lol: :lol: :lol: :lol:

Palleman
2007-11-18, 20:04
Biltema säljer tyvärr bara sina egna grejer, men dom kan ha någon motsvarighet...

CRC finns dock hos de flesta bensinmackar samt bildelshandlare för övrigt.

Kingfisher
2008-01-02, 22:05
Målarsoda funkar jättebra på aluminium, men det fräter och äter upp metallen vid långvarig kontakt. Är man försiktig blir metallen som ny.
Hade en flaska färdigblandad som var ganska koncentrerad,den tog bort alla typer av beläggningar. Tipset med ungsrent är inte bra, metallen blir svart.

perlbond
2008-01-14, 16:18
Jag använder SONAX fälgrengöring. Den funkar fantastiskt bra utan att missfärga aluminium

paffe
2008-01-14, 18:02
Det absolut enklaste sättet att rengöra en motor på utsidan är att i livsmedelsaffären köpa "Yes Power" spreja på låt verka 20 min. skölj under varmvattenkranen och borsta med en tandborste.
Du kommer att bli förvånad, motorn blir som ny!
Ralf