handdator

Visa fullständig version : Kan jag ladda mitt Lipo med annat än bilbatteri ?



Strömquist
2007-11-14, 00:10
Hej jag har köpt mig en RTF med medföljande Lipo laddare som man ska enligt manualen koppla till ett bilbatteri.

Det finns en omkopplare som man kan ändra mellan 0.5 och 1A.

Nu till min fråga, måste jag koppla den till ett bilbatteri, eller kan jag ta en AC-Adapter på 12V och 1A eller mer och använda istället ?
Det står uttryckligen i manualen att det skall vara Likspänning, men jag kan noll om ellära så jag vet inte skillnaden på lik och växelström.

Jag har inget bilbatteri liggande i närheten.

McRegor
2007-11-14, 07:55
Hej,
Visst kan du ladda med en adapter bara den ger tillräckligt "ren" likström och helst har lite marginaler - alltså i ditt fall 1,5--2A. Det finns massor av adaptrar att köpa som uppfyller kraven.
Hälsningar
Roger

Strömquist
2007-11-14, 08:12
Tack för svaret, jag har en hemma som levererar 1800.

freddan_6
2007-11-14, 13:34
Varning!
har du en AC/AC adapter kan laddaren gå sönder eller LiPo-batteriet explodera. Du måste ha likspänning ut. Jag använder ett "billigt" 10A AC/DC aggregat från Kjell&Co (http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44407&path=123300000,124300000) som konverterar 230V växelspänning till 13.8V likspänning.

Likspänning betyder att spänningen inte varierar, det är hela tiden t.ex. 12V. Växelspänning betyder att spänningen pulserar t.ex. mellan -230V - +230V i vägguttaget. Därför blinkar t.ex. lysrör, för när spänningen går igenom 0V 100 gånger i sekunden så slocknar lysröret en väldigt kort stund.

m.v.h. //Fredrik

gimbo
2007-11-14, 14:50
Den här tänkte jag köpa och klippa kablarna på:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92727

McRegor
2007-11-14, 16:00
Hej,
Snabbkurs i ellära - http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/ellara/
Givetvis är det en batterieliminator som producerar likspänning som man skall ha - har nog aldrig sett nån batterieliminator som producerar växelspänning - batterier som dom skall ersätta har liksom likspänning..:)
Men däremot finns det sådana som har bättre eller sämre glättning av den producerade likspänningen. Och rena växelspänningstransformatorer finns ju men det är som freddan påpekar inte rätt grejer här.
Den batterieliminator du hänvisar till ser väldigt lika ut den som Jula sålde i somras och den har flera här på Forumet testat framgångsrikt om jag minns rätt. Fungerar med stor säkerhet bra.
Hälsningar
Roger

Sigun
2007-11-14, 16:37
Gimbo varför klippa kablarna !!. bättre du köper till en ciggadapter och koppla på laddarens kablage. Då kan du även änvända den till kylskåpet på sommaren med :) när du vill ha dig en kall dryck av valfritt slag. Samt att du kan koppla laddaren direkt i bilen när du är ute och flyger på fältet !!

gimbo
2007-11-14, 17:31
Gimbo varför klippa kablarna !!. bättre du köper till en ciggadapter och koppla på laddarens kablage. Då kan du även änvända den till kylskåpet på sommaren med :) när du vill ha dig en kall dryck av valfritt slag. Samt att du kan koppla laddaren direkt i bilen när du är ute och flyger på fältet !!

Där sitter redan två fina krokodilkontakter på laddaren. Och bilbatteriet sitter så fint och bra placerat i främre bagageluckan på bilen, så det är smidigt att ladda därifrån. Så det ska klippas kablar, inget snack om saken :P

Strömquist
2007-11-15, 00:42
Tack för alla bra svar.

Jag vet nu vad jag ska titta efter på jula eller liknande affär.


Gimbo varför klippa kablarna !!. ....-----..... Samt att du kan koppla laddaren direkt i bilen när du är ute och flyger på fältet !!
Det står uttryckligen i manualen att man aldrig ska ladda inne i en bil eller i närheten av brännbara material.

Hmm alla dessa varningar gör mig nervös, jag visste inte att det var så farligt att flyga el. :)