handdator

Visa fullständig version : Hangkärra



Glawe
2007-11-16, 22:28
Tjenare,

Jag är skitsugen på en hangkärra. Har dregglat på en ocelot men den kostar bra myckt mer än vad jag kommer ha råd med.

Softik verkar ju najs med. Vad har ni för rekomendationer av en hangkärra (gärna en som man kan snurr-kasta iväg) för runt 700-1000kr ?

Mr J
2007-11-16, 23:28
Köp en Softik vet jag, du har ju en kärra som kräver rätt så rejält med vind, jag tror att Softiken kompletterar den bra.
Om jag inte är helt fel ute så passar väl Softiken bäst för lite lättare vindar?
Ju större vindstyrkeområde man har kärror för, desto lättare att få till bra hangflygning...

Glawe
2007-11-17, 07:09
Jepp. Softiken verkar må bäst mellan 3-6 m/s efter det så blir det tydligen lite mycket för den verkar det som. Men bäst hade väl varit om den orkar lite mer vind. Är ju ganska sällan man e och hangar vid 3 m/s.

kenneth67
2007-11-17, 10:56
http://www.aircpro.com/ för en vettig peng kolla diskusen -1 är själv sugen på den .. även omei! motor seglaren ... flögs på hanget av gliderking! riktigt snäll samt även rackarns snabb om man vill ... å visst man behöver ju inte sätta i motor !

Mr J
2007-11-17, 12:18
Jag var själv inne på att bygga en Omei, jag till och med hade den hemma och kände och klämde på den.
Men när jag letade byggtips på RCGroups och stötte på tusentals inlägg där de flesta handlade om hur man skulle förstärka vingen för att den inte skulle knäckas i luften så tappade jag lusten...

Det var inte kul att läsa om alla stackare som hade råkat ut för det, en del trots försök att förstärka med glasfiber och liknande.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=267930

kenneth67
2007-11-17, 13:54
hmmm ja det är ju inte kul... vad jag kunde läsa ut så finns det tydligen 2 versioner en med delad vinge samt en med hel vinge ... sen så verkar det ju vara en snabb kärra å det är klart lastar man på med bly å pressar så då håller den kanske inte ... har inga egna erfarengeter . av den men tycker den verkar prisvärd iaf ! åtminstonde som första kärra!

Mr J
2007-11-17, 14:02
Jag tappade lusten iaf, den såg jättetrevlig ut, och så vitt jag kunde se var den fint byggd. Om det inte vore för alla kraschraporterna och bilderna i tråden ovan så hade jag garanterat byggt den..

Det kändes ganska taskigt att behöva sätta kninven i en ny fin ARF och kladda med glasfiber det första man gör, och sen försöka snygga till det i efterhand. När man sen läste om flera stycken som hade vecklat ihop vingarna i luften trots förstärkning då gav jag upp och lämnade tillbaka modellen.

Glawe
2007-11-17, 14:13
Men finns det inga andra som liknar softiken ? dvs med discuss kast ?

Mr J
2007-11-17, 14:19
De DLG jag har sett på hang har varit lättvindare, jag kanske har fel, men jag tror att den typen av plan lämpar sig bäst för för den lägre delen av vindregistret där hang är möjligt.

frerut
2007-11-17, 15:51
Jag flög min DLG i styvt 6-8 m/s i Sälen i år, och det är inga problem med att den bara står och stångar mot vinden. Eftersom den är relativt lätt tappar den fart ganska fort, men det är en otroligt rolig kärra att busa med på hanget! Lite trixigt att få till ett ordentligt diskuskast i hård vind, men det går alltid att greppa kroppen och kasta normalt.

Törs inte säga hur en Softik beter sig då jag inte flugit den. Ett alternativ till Softik är en Longshot, som har baggade cellplastvingar istället för balsa i Softiken. Hanget sliter rätt rejält på kärror, och i mitt tycke är en cellplastvinge lättare att laga än en balsa-dito, cellplasten kan dessutom ta mer stryk innan det behöver lagas.

/Fredrik

drjoshua
2007-11-17, 17:15
När ni skriver Softik så vet jag inte vilken modell ni menar. Jag har köpt en Softik Mini och det är en riktigt lätt DLG som verkar fungera bäst på hanget om det blåser ganska lite.
Oceloten är ju ett helt annat plan som tål mer vind och är en racer. Jag har faktiskt skaffat båda! De verkar riktigt fina i sina olika vindspektrum.

Thomas
2007-11-17, 22:44
Det räcker oftast inte med EN kärra tyvärr, man får ha lite olika "set-ups".
En lätt kärra för lättvindar, en "medeltung" för "normala" hangvindar upp till 7-8 m/s och nån riktig tungviktare för vindar över sådär 10 sekundmeter...
Sen beror det ju på VAR man flyger, eller rättare sagt: VAR man landar! En sprygelbyggd vinge tar lätt stryk av hårda landningar, och det blir det ofta...
En friggovinge eller en "gummianka" typ Zagi klarar hårdare törnar. Det är oftast inte flygningen som ställer till problem, det är när man ska ner! Landningarna kan bli håriga i turbulent luft bakom hanget.
Vi har nå´ra hang i närheten av Malmö, och jag skulle aldrig plocka ut en sprygelvinge vid Luftkastellet/Lernacken, då det finns massor av elaka taggbuskar där (havtorn, kallas det visst), men en gummianka är ju aldrig fel på ett sådant ställe...

Kolla landningarna:
YouTube - Slope soaring

Mr J
2007-11-17, 23:12
För att inte tala om en jäkla massa vass kalkstenskross... :shock:

Glawe
2007-11-17, 23:14
Jamen, ge mig ett förslag på en kärra jag kan önska mig till jul då!! :)

Thomas
2007-11-17, 23:42
Dom här ser rätt så stöt-tåliga ut...
http://www.epp-modellflieger.de/
Och hyfsat billiga oxå...

Thomas
2007-11-17, 23:50
Eller dom här är jag skitsugen på att prova...
http://www.epp-modelle.de/
Den rutiga vingen ser giftig ut!
Ska vi beställa ett par stycken?

Glawe
2007-11-18, 00:13
Det skulle vi kunna göra. Men jag får nog hålla i mina pengar en månad. Köpte ju just en ny sändare och det gjorde ett djupt hål i min bhobby bank :)

Thomas
2007-11-19, 06:12
En mycket lämplig, men något underskattad kärra, är Graupners "EasyGlider". Tillverkad av Elopor, ett mycket segt och stöttåligt material.
På håll är kärran riktigt snygg med sina små winglets på vingspetsarna!
Den är väl i första hand avsedd som nybörjar-segelkärra, men barlasta den vid lite vind och du kan lätt busa runt med den.
Kan varmt rekommenderas!

Glawe
2007-11-19, 09:42
Någon av dessa kärrorna blir man ju mer än måttligt sugen på! :)

http://www.northcountyflyingmachines.com/index.htm

http://www.futureslopedesigns.com/home.html

Thomas
2007-11-19, 19:57
Voine, voine... hur giftiga som helst! Inga slow-flyers precis.
Men inget är omöjligt för en bra dag på Hammar!
Väcker "vill ha"-begäret när man ser videosarna...
Bara att beställa, ju!

Glawe
2007-11-19, 21:21
Kan vad som händer om en månads tid. Inte omöjligt att jag lägger en beställning. Isåfall kan vi ju beställa tillsammans!

Glawe
2007-11-19, 21:36
48" Halfpipe verkar ju riktigt najs! :)

drjoshua
2007-11-20, 08:46
Gör det som jag nästan gjorde, beställ en Destiny. Dden ser riktigt cool ut.

Glawe
2007-11-20, 10:40
Vilken är det ?

Mr J
2007-11-20, 12:11
Den avhandlas i den här tråden: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=4794&highlight=

kenneth67
2007-11-20, 18:14
hmmm såg att aircpro får hem en 4 meters diskus efter nyår ! kan de va nått? kostar inte mycket heller !

Glawe
2007-11-20, 18:16
Minsann 2 styck kärror som är skitsnygga :)

Hur hade en sådn gjort sig på hanget ? (den lilla. 4m är en aning stort)

kenneth67
2007-11-20, 18:22
det utlåtandet överlåter jag till dom som kan å vet då jag är väldigt nybörjare på hang å vad som passar sig där ! är själv på g å handla "riktig" hang kärra så följer din tråd ;)

Glawe
2007-11-20, 18:38
mm jag har aldrig flugit hang jag heller :)

Thomas
2007-11-20, 21:17
Det mesta i segelflyg går bra på hanget, skillnaden ligger mest i manövrerbarhet och hastighet.
En lätt termikseglare (helst med skevroder) eller HLG/DLG passar bra när det är svaga vindar, en utpräglad hangräser med hög vingbelastning kräver ganska bra med vind för att flyga väl.
Sen är det väl mest upp till piloten (och hans plånbok!) att bestämma inriktning...
Själv är jag väl uppe i nånstans mellan 10-15 kärror som, mer eller mindre bra, passar som hangkärror... favoriter finns givetvis!
Är just "på G" och ska beställa en Pluto" från http://www.epp-modelle.de/ .
Häftig gummianka i "okrossbar" (??) EPP !
Eller ska jag ta en "Speedwing"??

Vaddå smittad av hangbacillen?

Mr J
2007-11-20, 21:43
Vaddå smittad av hangbacillen?

Obotligt ;)

GliderKing
2007-11-20, 22:45
Tjabba!

Står Ni i valet mellan en Ocelottare eller ngt annat "vasst" så kan jag med varm hand rekommendera en BANAN.......finns inget som slår denna kärra på hanget i den storleks klassen(1500mm sp.v). Dessutom så är den ju minst 600 spänn billigare än en Ocelottare......varför välja den näst bästa när det finns Bananen...! Jag vet då jag innehaft båda typerna. Bananen flyger med lätthet ifrån en Oce.....Jag blev bl.a 3:a på hang SM 2005 med en Banan och slog dom få Oceár som var med.

Vill du ha en ngt större kärra, ca 2 m sp.v. så kan jag rekommendera PACE DS, vilken kärra.....flyger ifrån både Bananne o. allt annat i den storleksklassen.....för att inte tala om hur lätt den fångar termiken....

Vill du ha det absolut "vassaste" för hanget så är det utan tvekan en FREESTYLER 3 man skall ha........får min om ca 2 veckor....den vinner allt!! om man tittar på europa touren i F3F.....räkna med låååång lev.tid, ca 6-12 månader....

Omei seglaren har jag flugit nu i ca 7 månader o. bättre el-seglare går inte att hitta för dom pengar den betingar. Jag har bytt ut motorn mot en BL med vertikal stig o. jag lovar att jag har flugit "skiten" ur den (vilken Kenneth69 mfl har sett) o. jag har inte haft några som helst problem med vare sig vingbrott eller annat. Den flyger stabilt både på hanget samt är en ovanligt bra termikare oxå.....så denna kärra kan jag varmt rekommendera. Det enda jag gjort med min modell är att jag förstärkt kroppen med kolfiber matta invändigt....blir hur starkt som helst....Håkan på aircpro har den i lager för ynka 995 spänn......Rekommenderas....KÖP innan priset går upp.

Betr. Kina 4 meters seglaren så har jag riktigt goda (o. dåliga..!) erfarenheter från denna modell då jag även haft en sådan......vill du ha en långlivad kärra så strippa av klädseln o. limma om samtliga skarvar, gäller även inne i kroppen....tyvärr så har kineserna en förkärlek att limma med "vatten o. mjöl"....!! detta är den svaga länken på denna modell. Förstärk kroppen invändigt med kolfibermatta ända ifrån ving infästningen o. framåt nosen...Detta är ett MÅSTE.....limma även om vingrören o. kolla så att rören i vingarna är rätt inlimmade dvs i vinkel.....kan vara si o. så.