handdator

Visa fullständig version : Nu har jag flygit för första gången i mitt liv.



Strömquist
2007-11-17, 15:42
Vilken känsla....

Dagen började med att inse att solen sken och det var helt vindstilla ute, så tanken på att dra ut och flyga vart bara starkare och starkare.

Så, jag packade bilen med plan och drog iväg till ett fält i närheten, fixade in batteriet och allt funkade, tyvärr lossnade en vingstötta som egentligen inte behövdes visade det sig.

På fältet finns det högt gräs och en liten gångväg som jag använde som startbana. Det tog bara tre försök, sen var hon i luften, och flög nästan av sig själv. Trimmade lite och sen var det bara att njuta.

Provade att landa på den smala gångvägen (70 cm bred), det gick väl sådar, en massa isiga bumpar överallt så det studsade och hade sig, slutade med att hon la sig på rygg. Vände upp henne och startade en gång till, denna gång helt utan problem, det gick så mjukt och fint upp i luften. Efter ett tag så tog förstås batteriet slut och draget försvann, så jag vände och landade i det höga gräset, den glidflyger så himla fint att landa blir så enkelt.

Detta plan rekommederar jag verkligen som första plan, det flyger praktiskt taget av sig själv, lätt att starta och lätt att landa.

Jag har ifos FMS att tacka för att det gick lätt första gången jag var ute, den största skillnaden mellan simulatorn och verkligheten är att det är lättare i verkligheten.

Jag rekommenderar att sitta i timmar med simulatorn så man blir "spakvan", det var ett par gånger som jag behövde rädda planet och utan träning i simulatorn, hade det garanterat slutat i krash.

Jag tackar också min underbart förstående fru, som iofs tycker det är kul att flyga i simulatorn.

Jag älskar denna hobby.

Zekee
2007-11-17, 16:00
Kan bara gratulera och beklaga! Gratulera att du är högst sannolikt fast med detta, och beklaga att din ekonomi kommer att måsta bekosta roliga saker ett tag framöver! :D

kenneth67
2007-11-17, 16:37
bara att gratulera ! visst är det en underbar känsla när det lättar från backen och når "risk" fri höjd ! ppåt igen vinter å snö är hinder enbart för den klene ;)

Poteta
2007-11-17, 17:03
Grattis!
Vad har du för kärra?

Strömquist
2007-11-17, 19:40
http://www.bahnhof.se/wb183387/merit.jpg

Vingbredd: 1130mm
Längd: 780mm
Vingyta: 23,5dm3
Flygvikt : 700g.

Komplett modell från Merit RC med en vingbredd på 113cm och en kropp av plast så den tål lite stryk.
Denna modell har en borstlös motor
1500mah 11,1V LiPo batteri
LiPo laddare som kräver 12V och allt av radioutrustning följer med.

wesse
2007-11-17, 20:43
Grattis till flygningen.....

Ålänning
2007-11-17, 21:33
Detta plan rekommederar jag verkligen som första plan, det flyger praktiskt taget av sig själv, lätt att starta och lätt att landa.
Jasåå deeeet planet :D Jag har också ett sånt. Flyger underbart och
är lätt att landa. ;-)

EDIT: Du hann få in flyget samtidigt jag skrev tråden =)

DontHitMe
2007-11-17, 21:59
Kul att det gick bra! Grattis!!!!
Bara å ladda och upp imorrn igen då! :)

Strömquist
2007-11-17, 23:42
Tack för videon Wesse, den var ju hur underbar som helst.
MEN det är ganska creepy att ha sitt namn och resten på Youtube, så jag skulle uppskatta om den togs bort.

Tack för alla grattisar och så, men nån gång kommer jag nog landa lite för hårt.. :)

gimbo
2007-11-18, 00:46
Det är ett GRATTIS på plats! :)

wesse
2007-11-18, 05:52
Tack för videon Wesse, den var ju hur underbar som helst.
MEN det är ganska creepy att ha sitt namn och resten på Youtube, så jag skulle uppskatta om den togs bort.

Tack för alla grattisar och så, men nån gång kommer jag nog landa lite för hårt.. :)
nu är det borta o ber om ursäkt för eventuella obehag detta medförde. :oops:

Plange13
2007-11-18, 08:57
:D :D

Strömquist
2007-11-18, 09:31
Tack Wesse, jag gillar dig ändå. :)

Sigun
2007-11-18, 09:35
Tjohoo.. grattis till flygturen, ännu en Cessna i luften :)

Per P
2007-11-18, 10:12
Som alla andra redan skrivit, GRATTIS!
Det är (oavsett simulator) inte alltid det går så bra första flygturen som det visst gjorde för dig, för det är ju en del som skiljer i verkligheten ändå.... Så återigen STORT GRATTIS, hoppas du är riktigt biten av denna underbara hobby nu :D

fredrikr
2007-11-18, 20:12
Grattis Strömquist!

Även jag gjorde min första lyckade flygning igår (Tack FMS!). Jag tror det har blivit sammanlagt sju starter för mig den här helgen, med lika många lyckade landningar. Som lyckade räknar jag alla landningar som inte ger några personskador... Och just de här gav inte ens några skador på planet!

/Fredrik

Strömquist
2007-11-18, 22:44
Grattis fredrik.

Kul och se att FMS kan hjälpa så mycket.

Vad har du för kärra fredrik ?

fredrikr
2007-11-19, 06:09
Grattis fredrik.

Kul och se att FMS kan hjälpa så mycket.

Vad har du för kärra fredrik ?

Kan inte nog poängtera att alla borde börja med träning i FMS. Innan man klarar att starta, flyga runt lite och landa igen i FMS, och göra det utan att krascha, så är man inte redo att flyga själv i verkligheten. För mig tog det nog ca åtta timmar i FMS innan jag kände mig riktigt säker på att jag skulle fixa det i verkligheten. Sedan var det bitvis lättare i verkligheten för att min modell i FMS verkade ha ungefär halva motorstyrkan mot min modell i verkligheten, så det visade sig vara lättare att få kraft när man behövde det.

Jag har en GWS E-Starter. Den har både för- och nackdelar som nybörjarkärra, som jag ser det:

+ Låg vingbelastning (ca 23g/dm2)
+ Förlåtande flygegenskaper
+ Lätt att reparera (frigolit)

- Har propellern längst fram - den går lätt av även vid lättare krascher, och motorfästet slås lätt loss från kroppen.
- Inte det billigaste kitet (ca 2500:- inkl *allt*)
- Mycket vindkänslig
- Går lätt sönder
- Infästningar av styrstänger för skevroder, samt landningsställ och stjärthjul, är undermåliga och måste nästan förstärkas redan från början.

Jag kommer nog gå vidare till en ny modell i vår, och hoppas då få igång någon annan familjmedlem med E-Startern.

/Fredrik

POD
2007-11-19, 23:00
Grattis Strömquist!
påt igen bara!!

Strömquist
2007-11-19, 23:38
Tack Ola.

Jag skulle upp nu ihelgen som var, men jag väntar på lönen så jag kan köpa mig en 12 v DC adapter så jag kan ladda accen.

fredrikr
2007-11-20, 06:56
...men hade du varit *riktigt* sugen så hade du väl kopplat in dig på din bils batteri. Eller grannens. Eller något :)

Själv hade jag en 12V 1A batteriladdare liggande sedan gammalt (som inte kunde driva min LiPo-laddare), och så fick jag plötsligt ett smidigt 12V batteri som suttit som backupbatteri i ett larm tror jag. Så nu laddar jag LiPo-acken från blybatteriet, och blybatteriet från vägguttaget. Och vill jag ut och flyga över en helg så kan jag ju ta med mig blybatteriet.

Nu längtar man ju upp i luften igen. Funderar på att sätta lysdioder på planet så man kan flyga kvällstid också.

/Fredrik

Zipz
2007-11-20, 15:33
MODELLFLYG = ÄGER!!!

Strömquist
2007-11-20, 17:17
Joo Fredrik, jag är riktigt sugen på att flyga, MEN jag vågar inte ladda i bilen, med tanke på alla varnigar och sånt.

Så nu flyger man nästa helg istället.

wesse
2007-11-20, 17:56
Joo Fredrik, jag är riktigt sugen på att flyga, MEN jag vågar inte ladda i bilen, med tanke på alla varnigar och sånt.

Så nu flyger man nästa helg istället.

klart du ska ladda på fältet ta med dig en gryta o lägg batteriet i medans du laddar om du känner dig osäker eller så tar du tio meter förlängningskabel o murar opp ett litet skydsrum där du ställer hela modellen när du laddar skulle den börja brinna kan du då ta din korv o njuta av friluftslivet fullt ut o så tänker du att varje dag är en sällsam gåva

detta är mina kloka ord..

mvh wesse oplogad för jämnan :lol:

flygaren_93
2007-11-20, 19:14
Joo Fredrik, jag är riktigt sugen på att flyga, MEN jag vågar inte ladda i bilen, med tanke på alla varnigar och sånt.

Så nu flyger man nästa helg istället.

klart du ska ladda på fältet ta med dig en gryta o lägg batteriet i medans du laddar om du känner dig osäker eller så tar du tio meter förlängningskabel o murar opp ett litet skydsrum där du ställer hela modellen när du laddar skulle den börja brinna kan du då ta din korv o njuta av friluftslivet fullt ut o så tänker du att varje dag är en sällsam gåva

detta är mina kloka ord..

mvh wesse oplogad för jämnan :lol:

Gör det enkelt ta med dig ett bilbatteri eller liknande.


Alex

Strömquist
2007-11-20, 22:39
Alla är försiktiga i början.....

Vi får väl se hur det blir i framtiden, funderar på antingen metanol eller bensin. Skala ska det bli ialla fall, 3D får andra hålla på med.