handdator

Visa fullständig version : Sprängde kondensator, behöver en ny.



Flygaren
2007-11-21, 22:01
Hej! Gjorde en dum grej och kopplade på ett alldeles för kraftfullt batteri till mitt lilla flygplan så en kondensator bokstavligen exploderade.
Nu hoppas jag att det bara är den som tagit skada, och ska försöka löda på en ny. Problemet är att jag har svårt att hitta en likadan på internet.

Beteckningen är: 220uF 10V +105 C1

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Glawe
2007-11-21, 22:03
www.elfa.se eller www.bejoken.se

Flygaren
2007-11-21, 22:35
Tackar så mycket :D . Skickade iväg en beställning just.

Flygaren
2007-11-23, 20:26
En till fråga. Klippte av resterna från den trasiga kondenstatorn och särade på tåtarna som sitter fastlödda i kretskortet. Motorn verkar fungera, fast hur bra det vet jag inte. Det var det jag tänkte få svar på av er som är mer kunniga inom ämnet än jag :)
Har en kondensator som jag vid behov kan löda fast om det inte fungerar bra utan.

rothman
2007-11-23, 22:11
Kondensatorn ska du nog löda fast. Jag läste Castle Creations FAQ och såg detta, tänkte på ditt inlägg då:


3. When I plug in my high voltage battery pack (4s-12s lipo, 12-20 NiMH) into my Phoenix HV or Phoenix-125, etc. controller there is a large spark. Why?

The spark is your friend. If ever you plug your pack into your controller and you don’t see the spark, contact tech support at support@castlecreations.com or (913) 390-6939 and send the controller in for repair. Your capacitors will need to be changed. NEVER fly if you do not see the spark, especially with high voltage applications! The higher the voltage, the bigger the spark should be. Remember, the spark is your friend!!!