handdator

Visa fullständig version : Kabeltjocklek i stora plan ?



Sigun
2007-11-22, 16:18
Hej tänkte höra lite om någon vet vad för kabeltjocklek ni som köra lite större plan använder er av.

De som bygger bilstereo anläggningar brukar ju använda denna lilla tabell som lathund

6 mm2 - 25A
10 mm2 - 40A
16 mm2 - 60A
21 mm2 - 100A
33 mm2 - 150A
42 mm2 - 200A

Vore intressant att höra om de är så att ni kör med grövre kablar eller om ni inte gör det..

/Martin

DontHitMe
2007-11-22, 16:39
Det beror väl lite på långheten på kablen oxå. Lång kabel + många ampere = stor area??

pgrts
2007-11-22, 19:08
Du kan nog inte jämföra med HiFi ;-)
Jag gissar att det skulle bli orimligt tungt att köra med de Areorna du nämner.
1 Vi har ju faktist avsevärt kortare kabeldragning i ett flygplan än i en fastighet och
2 förläggningen är oftast jämförbart luftig i ett plan jämfört med inbyggt i väggar.
3 Du har en genomsnittlig effekt som ofta inte ligger nära maxeffekten
4 du drar inte effekten under längre sammanhängande tid.

Kolla arean från fartreglaget - större har jag nog inte sett många använda - däremot vet jag att man ofta löder mindre area på väldigt lätta plan - men det var ju precis omvänt du frågade om.

Du får förstås också tänka på att foliearean på fartreglagets kretskort ofta inte har så brutalt stor area samt lindningtrådens area i motorn.
Nu är de senast nämda inte helt jämförbara med en tråd som bara transporterar strömmen........

Jag har 2,5 mm2 till en motor som drar ungefär 40 A max men jag utnyttjar bara max kanske 20 sekunder i stöten.
Jag har nog 1,5 mm2 till motorer på upp till 25 A

/Patrik

Sigun
2007-11-22, 19:55
Gäller detta även större plan , typ 4-5kg med fartreglage på kanske 100-150Amp ?? kablarna är ju oftast ganska korta men tänkte mest på att kablaget kanske begränsar möjligheten att få ut max effekt ur sin setup.

/Martin

DrHanke
2007-11-22, 21:15
kolla på batterierna, det är ju ingen ide att ha tjockare än vad ackarna har? klart om man paralellkopplar så ... ?

wesse
2007-11-22, 22:40
pesonligen föredrar jag att vara på den säkra sidan så jag kör men aluminium-kablar..nedan ser ni änden på minus-sidan av batteriet innan jag lött på kontakten..

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1454

rothman
2007-11-22, 23:26
tunn kabel = mer spänningsfall i kabeln = mindre effekt till motorn


Är inte lika viktigt i en HV / hög volt setup, då märks inte ett spänningsfall på 0,5 - 1 volt lika mycket som när man kör på lägre spänning.

Nu är det väl inga större sträckor vi pratar om heller.

Men tunna servosladdar som är förlängda, där kan man ju tappa en del dragkraft i servona. Det är ju rätt så vanligt att man sätter höjd-/sidroder servo längst bak på 3D kärror.

Joacim
2007-11-27, 16:31
Tror att kablarna på mitt SPIN 200 reglage är 2x 10mm2, körd upp till 230Amp utan problem.