handdator

Visa fullständig version : Vad kör ni för snurror på era bensinare?



Tobbe O
2007-11-27, 21:12
Det finns ju en djungel av propellerfabrikat till bensinarna, trä, kolfiber, mm

Vad kör ni på era och vilka funkar bäst?

Pekkala
2007-11-27, 23:16
Mejzlik och Menz snurror kör jag med, har även provat andra snurror med varierad framgång!
Jag tror det är en smaksak vad man gillar för snurra.

/Christer

mulder
2007-11-28, 02:11
Kör med Menz 22*10 på min DA50R.
Trä snurror har fördelen att inte ta så mycket stryck om man råkar köra snurran i marken.
En kolfiber snurra är kass så fort man varit imot marken, framför allt asfalt.Mvh Mikael.D

Nyroth
2007-11-28, 03:12
Hejsan,

Menz Trä propellrar har länge varit normen för hur en hyfsat modern propeller skall vara utformad för att funka bra till våra bensin motorer och flygstil.

Mejzlik kom ut med en något modifiered utformning och tillverkad i Kolfiber, utsökt kvalite och med ett pris som är rätt för en kol-propp.

Franska Air Models gör en kolfiber propeller som jag själv är förtjust i, den har en mycket smäcker utformning och är väldigt tyst utan att ge avkall på dragkraft. Den är dock betydligt dyrare än Mejzlik

Australiska Bolly har den kolfiber propeller som drar bäst av alla, men tyvär är det också den klart mest högljudda av dem med. Den smiskar spetsarna så att det på en hyfsat stor IMAC kärra låter som en fullstor propp kärra startar.

3W har en serier med träproppar som är lite tjockare i bladen än Menz, dessa flexar mindre men är också tyngre för motorn att dra. Resultatet blir att din motor kommer att varva mindre jämfört med ett annat fabrikat av propeller.

Engel kolfiber Propellrar har jag inte själv använt men de ser mycket bra ut och verkar ha samma goda egenskaper som Mejzliken, kanske lite trögare att dra (läs effektivare) så jämfört med Mejzlik ser man ett lägre varvtal.

Robert Vess en mycket erkänd aerodynamiker i USA gav förra året ut en serie träpropellrar, dessa har lovordats av de flesta IMAC piloter i USA. Robert har dock valt att sälja sina proppar under en annan sortering än den vanliga diameter x blad i tum som vi är vana vid. Man väljer diameter i tum men sedan säljer han dem i en A, B eller C pitch där B står för Bas utförande. Behöver man mer pitch (motorn är underbelastad) så får man gå till en C storlek, och tvärtom (A) i fall den är överbelastad.
Detta kan verka komplicerat men i USA funkar det utmärkt då Robert tar din propp i utbyte ifall du vill ändra mellan en B till C storlek.

Ovanstående är vad jag kallar original designer på propellrar som sedan kopierats av ett tiotal olika tillverkare så som MX, Biela, MSC, Metts, Xoar, etc.....

2 eller 3 bladigt?
Om det inte fanns ett buller problem skulle alla IMAC flygare klara sig bra för att inte säga bäst med 2 bladiga propellrar. Men då vi har grannar och då våra maskiner ofta är stora så behöver man tysta ner proppen så gott det går. Genom att då öka blad antalet till 3 bladigt så kan man som regel gå ner en storlek i diameter. Detta gör att din propeller spets hastighet sänks och därmed ljudnivån på din propp.

Nackdelen är att du får mindre propeller disk yta vilket i regel resulterar i sämre dragkraft och broms effekt vid landningar och vertikala dykningar.


Trä eller Kolfiber?
Detta är en smaksak, det är svårt att verifiera en funktions förbättring mellan dessa två material. Mina personliga åsikter är följande.
- Jag är fåfäng kolfiber är snyggt
- Jag är lat, de kolfiber proppar jag använder kommer balanserade
- Jag råkar gilla styva proppar då de inte spricker i spetsen för att man trasslar in shortsen i proppspetsen vid inlastning i bilen.
- Trä är billigare och oftast lättast att få tag i (i sverige)
- Trä är lättare, ger en snabbare respons på gasen om 3D är din favorit stil.


Vilken storlek passar mig?

Propellern är en del i det slutna system som kallas drivpaket, Motor och avgas system avgör vilken propeller som passar din maskin, din geografiska belägenhet och din flygstil bäst. Följ de råd som din motor eller flygmaskins tillverkare ger, om du sedan inte gillar den så får du justera. De vanligaste symptom som kan avhjälpas med propeller byte är

Dåligt drag i stigande manövrer:
Om du har för mycket propp, så orkar motorn inte hålla varvet, den går varm och modellen orkar inte stiga obehindrat. Gå ner en storlek i diameter så att du får ett något högre vartal som förhoppningsvis stämmer bättre med din motors kraft kurva.

Motorns arbets varvtal och modellens normala flyghatighet synkroniserar ej:
Om du upplever att modellen flyger för fort eller sakta när motorn går som bäst (bra ork utan att över varva eller ligga under kraft kurvan) så får du byta till en propeller med mer eller mindre pitch för att justera hastigheten

Svår att sakta ner för landning:
Detta är det vanligaste jag hör när någon skaffat en ny kärra. Om din maskin är svår landad så är det till 90% för att du har en för liten propp med för stor stigning (pitch). Du är tvingad att ha en hög tomgång då den mindre proppen har litet svänghjuls moment, och då proppens diameter är för liten så är detta kompenserat med hög pitch för att motorn inte skall varva ihjäl sig. Resultatet blir en maskin som kommer på final med ett tomgångs varv över 1800rpm (liten dia/hög pitch) när det skulle kunna vara 1200rpm(lagom dia/lagom pitch). Skillnaden i hastighet emellan dessa två scenarion på en typisk 2 meters 50cc IMAC maskin är.

1800 RPM (22x10) framdrivnings hastighet 35km/h
1200RPM (23x8) framdrivnings hastighet 15km/h

Som ni ser är skillnaden markant, dock så skiljer sig detta emellan olika modeller men exemplet kan användas som ett rikt märke.


Oj då det vart visst lite långt, ledsen om det vart för mycket.

Mvh,
Niklas

mds
2007-11-28, 06:00
Nyroth!! Det var ett bra svar.
mvh m

bokis
2007-11-28, 10:04
Nyroth,det var den klockrenaste propelleranalysen jag har skådat på nätet..Tack,ska läsa den igen.. :wave:

Tobbe O
2007-11-28, 11:17
Brukar Nyroth ha något annat än klockrena analyser, bara att buga och tacka :thank:

wesse
2007-11-28, 12:13
Jäkla Nyroth o briljera hela tiden ska nog åk te honom o ta ett snack me´n
om jag får förklara detta med proppar så finns det en enkelt lösning på allt se här hur en bra propp kan se ut...
http://www.ofhs.ltkalmar.se/oka/tro_sed/bilder/snyting.jpg

genland
2007-11-28, 13:26
Nyroths utredning läggs in i min bibel!

Mvh Kent

Nyroth
2007-11-28, 14:07
Hej och tack för de vänliga orden,

Wesse,
Gällande proppar för dig som nu gått och blivit Kraftmästare (läs El-Expert), så är det ju mycket enkelt, du börjar på 16A går det tungt så proppar du ner till 10A eller upp till 20A, där efter bytes proppen lämpligast ut mot en 4 tums galv spik. Galv gnistrar bäst!

// Niklas

http://www.human-academy.com/images/naturvetenskap/proppar.jpg

Mr J
2007-11-28, 14:56
Om det är slowflyers ska det vara trög propp va? ;)

Snickarjävel´n
2007-11-28, 18:02
och vpp är en automat propp med varierande ampere eller?? :D

mulder
2007-11-28, 18:38
Tack för den redogörelsen. :D /Mikael

Ludde
2007-11-28, 21:25
Jag kör med 21*10 men skall upp till 23*8 som är rekommenderat till min DL-50 som går som bara den :-)

2 meters h9 Cap, lätt att landa även om jag missat "snygg" landnign dom sista ggr, tip å knäckt huv :-(

Snickarjävel´n
2007-11-28, 21:29
Kör Menz 22x10 på DL50´in och det funkar prima. Har en Mejzlik på väg hem men den har dröjt nu i 1 vecka och kommer nog dröja ett par dagar till verkar det som , tyvärr. Ska bli kul och se/märka skillnaden........

loop
2007-11-29, 18:39
Jag kör med en Mejzlik 22x10 till min ZDZ50NG som sitter i en GP Yak 54

Snickarjävel´n
2007-12-22, 16:56
Har nu test flugit med Mejzlik 23x8 och den kändes mycket bättre än Menz 22x10. Bättre broms förmåga men lite segare "spool up" . Passar helt enkelt fint ihop med Extran+DL50´in tycker ja.

Nyroth
2007-12-23, 02:30
Har nu test flugit med Mejzlik 23x8 och den kändes mycket bättre än Menz 22x10. Bättre broms förmåga men lite segare "spool up" . Passar helt enkelt fint ihop med Extran+DL50´in tycker ja.

Hej Jonny,

Vad bra att du kände skillnade, jag är säker på att du kommer gilla den ännu mer desto mer saker du provar med dne nya proppen.
Att den spoolar up segare är till stor del för att med den mindre stigningen så vipsar inte proppen så mycket , utan den greppar direkt, bättre blås redan på lågt varv.

God Jul & Ett Gott nytt Bensin flyg år,

Mvh,
Nyroth

Snickarjävel´n
2007-12-23, 11:12
Mejzlik proppen "flexar" inte så mycket som Menz snurran heller. Känns som om man får "bett" direkt på gasen. Efter en vingover så bromsar den helt otroligt mycket i dykningen , ser lite ut som om man hade VPP jämfört med menz 22x10. Mycket nöjd med proppen så här långt , ända negativa är inköps priset men det vart de värt faktiskt.