handdator

Visa fullständig version : Inkörning av motor



Dawson
2007-11-27, 22:15
Ja, som rubriken lyder så ska jag så småning om börja köra in min Super Tigre GS45 ABC motor 8)
Men jag skulle villja ha lite upplysningar :oops:
Hur länge ska man köra? eller hur många tankar?
Börjar man köra på låg belastning och ökar undan för undan?

har googlat lite men jag hittar ingenting :?

Fot
2007-11-27, 22:47
Bästa upplysningen är att läsa manualen ;-)

Nu vet jag inte exakt vad ST rekomenderar men tittar man på OS så rekomenderar de att man kör in deras motorer enligt:

1. starta och kör motorn på full gas men rikt (så den fyrtaktar). låt den gå så ~1 minut.

2. skruva in huvudnålen så att den tvåtaktar (inte ylar) men tvåtaktar. låt den gå så i ~10 sekunder.

3. skruva ut huvudnålen så att den fyraktar igen och låt gå i ca 10 sekunder.

Upprepa 2+3 tills tanken är tom.

4. tanka upp och ställ huvudnålen så att den precis tvåtaktar och flyg så 3-4 tankar. Undvik allt för häftiga manövrar, vertiakala stigningar etc. Flyg runt mjukt och försiktigt helt enkelt.

5. Under efterföljande flygningar skruva in nålen gradvis tills den går "för snålt". Skruva då ut nålen något.

6. flyg så tills ~10-15 flygningar gjorts totalt.

7. färdig =)

Liknande förfaringssätt bör även fungera på andra ABC-motorer.

Men som jag sa först. Läs manualen till din motor och se vad de rekomenderar. Står det inget skulle jag bli förvånad.

/M

Glawe
2007-11-28, 08:12
Själv köde jag min senaste motor 2 tankar lite blandat nere på marken. Mycket soppa så det sprutar åt alla håll :) Mer än så gjorde inte jag och har funkat fint :)

kenneth67
2007-11-28, 22:04
har själv 2 st super tiger dock ej abc utan ring ... den stora 2300 motorn är bara prov startad så där kan jag inget säga men lilla en g51 ring körde jag med 10%nitro 14% olja (syntet) ca 2 tankar på backen med ganska fet blandning samt att jag trottlade en hel del under dessa tankar .. körde med den största rekomenderade propellern under inkörningen ... sean har jag efter hand 3-4 tankar magrat ur till "toppvarv" funkar kanon enda är att dom verkar lite känsliga för tank placering samt tomgångs inställningen .. annars bra motorer skaplig effekt å framförallt billiga ! en nackdel lite tunga för sin storlek
förövrig så står det som sagt i manualen hur man skall gå tillväga personligen tyckte jag det var ett krångligt förfarande med att trycka ihop slangen mm... sunt förnuft ! dvs ta inte max direkt å fet blandning ... prova dig fram med nitro om det behövs
os3 stift går min 51 bäst med !

wesse
2007-11-28, 23:25
Här är mitt tips
YouTube - kloka råd

mulder
2007-11-29, 04:56
vill gärna se praktiskt hur det går till, snälla. ;)
Mvh Mikael