handdator

Visa fullständig version : Lipo utan balansering...



CAD:ar'n
2007-11-30, 11:51
Hej!

Jag har en Lipo ack (RCS 3S 11,1V - 460mAh)

Jag köpte denna innan jag insåg att balanseringskontakt är otroligt bra att ha :(

Det jag undrar är, hur använder jag den säkrast?

Jag har en Swallow EQ, kan jag ställa in kapaciteten på 200mAh så att den laddar med lägre ström? (lägre ström borde ge bättre balansering i acken?)

Jag ska väl försöka att belasta acken onödigt mycket eller hur?
10C eller lägre???

Någon som känner till riskerna med obalancerade lipoackar?
:(

Glawe
2007-11-30, 11:56
Jag har en 2 cells acc utan balans på 1350mAh. Jag laddar den alltid med 1300mAh utan problem. (Har ca 30-40 laddningar på den och den är fortfarande som ny)

Mr Z
2007-11-30, 12:09
Det viktigaste är att undvika djupurladdning.

MVH Peter Z

Joacim
2007-11-30, 12:17
Största orsaken till att cellerna blir obalancerade är hög ström/urladdning och för låg brytspänning, sen blir alla ackar obalancerade med tiden, ju större de är med fler celler destå tydligare, vissa redan efter några sykler, andra efter 3-60sykler, det beror helt och håller på cellernas matchning viod sammansättningen av acken, och hur bra och gämn kvalite lödningarna/svettsarna, kablarna är.

Vad som verkligen kräver balancering är snabbladdning så max 1c.

Du kommer märka när acken börjar bli dåligt balancerad, sämmre prestanda under flygning och att det inte går i lika mycket kapacitet vid laddning, fortsätter man då att använda acken utan att balancera är det bara en tidsfråga innan det sväller, oftast upvisas sådanna symptom vid laddning.

Märker du att acken blir försämmrad... ladda ur den om möjligt och lägg den i återvinningen.

pgrts
2007-11-30, 12:54
Vi är nog många som har gamla LiPo utan balanseringskontakt.
Själv är jag dålig på att balansera även om jag har flera batterier med balanseringsuttag och laddare som kan balansera.
Nyckeln är nog som många säger -
belasta inte med för många C.
Ladda inte över 1 C - man kan inte balansera genom att ladda med 0,1 C som man kan med Nixx.

Vill man kontrollera så är det inte så svårt att öppna krympplasten så att man kommer åt att mäta på sladden som förbinder cellerna.
Är man ambitiös kan man löda in en egen balanseringskontakt.
/Patrik

Sigun
2007-11-30, 15:40
Varför ens öppna krymplasten går fint att mäta direkt på kontakten. Iallafall om man har en normal voltmeter med spetsiga mätspetsar på.

/Martin

wesse
2007-11-30, 16:06
Varför ens öppna krymplasten går fint att mäta direkt på kontakten. Iallafall om man har en normal voltmeter med spetsiga mätspetsar på.

/Martin

fel fel fel martin det är ju omöjligt att mäta detta via två poler på kontakten
till o med jag vet det de du nu slog jag äntligen dig på näsan :lol:

Sigun
2007-11-30, 16:08
Jaha.. fasen med.. jag fattade som om det fanns en balanseringskontakt att mäta på :)

Nu ska vi äta Tacos och ha de gött ikväll framför TV:n hej hopp

Joacim
2007-12-01, 09:12
Om jag kikar tillbaka på mitt dokument med loggade sykler, så har den acken som klarat sig längst utan balansering 60sykler innan det dog.

CAD:ar'n
2007-12-01, 14:53
Tack för alla bra tips! :D

Jag har ett Phoenix fartreglage med auto-cutoff som borde spara acken, eller ska man bryta vid högre spänning, vilken i så fall (Finns lite olika volt man kan välja på...)

:? Tror inte det är värt att öppna acken, med tanke på att en ny inte kostar så mycket, jämfört med vad en exploderad ack kan kosta... :shock:


Tack så mycket, allihop :)

Joacim
2007-12-01, 15:25
På små ackar ställer jag in cutoff på 2,8-2,9v/cell upp till 800mAh ca, sedan 3v/cell upp till 4000 mAh ca, över detta 3-3,3v/cell, också beroende på om det är ett paralellt ack eller inte. Detta gäller i huvudsak Flightpower ackar jag kör oftast med.

Olika märken och typer gillar/ogillar olika brytspänningar, egna värderingar och erfarenheter spelar också in.

gimbo
2007-12-01, 17:52
Om jag kikar tillbaka på mitt dokument med loggade sykler, så har den acken som klarat sig längst utan balansering 60sykler innan det dog.

Hur ser det ut som längst (cykler) i loggen på de du har balanserat? Skulle vara intressant och höra skillnaden.

Joacim
2007-12-01, 20:35
180+ har inte kört de klart än, alla Flightpower ackar som har dött före 100sykler har berott på mina "vetenskapliga" tester med överladdning, för låg brytspänning och för hög belastning, de håller oftast förvånandsvärt länge ändå måste jag säga. De märken som toppar min personliga MAX sylkel lista är Polyquest och Flightpower.

Måste läggas till att alla ackar i min lista har körts till MAX rek från tillverkaren både vad gäller laddning och urladdning, hadde jag bara kört ackarna med 0,5c laddning och med 10c medelbelastning i en CUB så hadde livslängden garanterat blivigt längre ;o) några ackar är även utlånade till galningar som kör Pylon/ EDF och 3D heli, det sätter oftast ackarna verkligen på prov med tokhög medelbelastning, Undergrabben och 3D heli flygaren Oscar Ohlson kör med ca 75A medelbelastning, detta i en 6s Trex, det är mer än min 11kw 13kg 15s2p Katana :o/ vissa EDF galningar ligger högre ;o)

Vad gäller inkörning av Lipo ackar, så finns det idag inga belägg/bevis för att det behövs.

Ju bättre Lipo cellerna blir/ lägre innre motstånd, destå viktigare blir det med tillverknings kvaliten av ett komplett paket med lödningar/svettsar/kablar/matchning/kontakter, de vill glida isär lättare med lågt innre motstånd... ju större paken med fler celler destå med tydliga och alvarligare blir konsekvenserna, ju bättre och större ack, destå viktigare är det att hela paketet agerer som en hel och jämn enhet.

gimbo
2007-12-01, 20:57
Precis lite sånt här jag behöver läsa nu när man börjat lite smått med el. :) Tackar!

Tom
2007-12-11, 09:39
Jag har en LiPo-fundering om balansering. Jag har köpt ett par mindre beggade (17 cykler) 4S2P 3000mAh LiPo med balanseringskontakt.

Jag har inte mätt upp dem men tänkte ha bra koll på dem utan att äga en laddare med balanseringskontakt. Jag tänkte helt enkelt köra ned varje cell med en låg belastning (typ en svagströmsglödlampa) till en gemensam nominell nivå. Är det för enkelt frågar jag?

Vad jag menar är att den belastningen är låg relativt normal arbetsström ur accen. Måste man balansera vid högre belastning?

Jag antar att obalansen blir större spänningsmässigt ju mindre Ah jag har kvar i accen. Finns det ett bättre och ett sämre område att balansera i? Alltså nästan tom/25/50/75/100% laddad acc?

Tack för hjälpen
Thomas

Joacim
2007-12-11, 17:04
Enkelt och säkert sätt att balansera ett Lipo, om man nu skall balansera manuellt är att du laddar cellerna individuellt, vill du dock avgöra hur bra matchade cellerna är i ett paket så är det bästa att mäta resistansen, eller mäta individuell spänning under belastning 5-10c så brukar det avslöja sig, ju bättre ett paket är matchat ju högre belastning kräver det för att avslöja någon skillnad.

Då du har laddat alla cellerna individuellt så mät inte spänningen på cellerna direkt, låt det ligga ett tag först några timmar och mät sen när spänningen jämnat ut sig.

rothman
2007-12-11, 17:47
jag gjorde en bild från excel vad som händer om man inte balanserar.

Överdrivna siffror och cykler. Det går inte lika fort i verkligheten =)


http://www.familjenrothman.se/Lipo.gif

Viktigt att veta, över 4,2 volt och under 3 volt är döden för en lipocell...


/anders

Tom
2007-12-11, 17:57
Tack Joacim, jag kör laddning cell för cell då och kollar efter det.

Joacim
2007-12-11, 20:03
Att köra ur en ack till under 3v/cell, altså att vilospänningen ligger så lågt/under är ohälsosamt, men att belasta en ack med upp till 2,8v/cell fungerar, förkortar livslängden japp! men jag får ändå upp till 90sykler+ på mina små slow/indoor ackar 2s 3s. Men återigen så är det bra om acken är någorlunda matchad om man skall belasta så hårt, arnars kommer en eller flera celler alltid ligga under gränsen och de övriga lite över för att kompensera.

Tom
2007-12-11, 20:42
Ja just det... Kollade lite närmare på accen nu ikväll. Balanseringskontakten har 5 sladdar, svart är jord, röd är alla cellerna i serie (samma anslutning som kommer ut till fartregl).

Mellan varje efterföljande par (röd mot gul, gul mot blå, blå mot vit & slutligen vit mot svart) kabel i kontakten ligger en cell eller ett cellpar, alltså spänningsdiff 3,7V.

Vit är alltså en cell, blå är två är 2 i serie, gul är tre i serie och röd 4. Om jag mäter över två parallellkopplade kan jag inte enkelt kontrollera.

Ja ni fattar - jag vet inte hur jag ska komma åt respektive cell utan att skära upp packen och klura ut hur den är kopplad.

Värt att hålla på med? Inte om ingen här har en enkel standardlösning, annars är det nog enklare att köpa en balanserare. Jag har fattat det som att det går att köpa balanserare separat att koppla mellan acc o laddare (alltså ej inbakat i laddaren). Jag har en Shultze isl 6-330 utan balanserare - någon som har något att rekomendera?...

Suck och tack för hjälpen.

fredrikr
2007-12-11, 21:08
Vit är alltså en cell, blå är två är 2 i serie, gul är tre i serie och röd 4. Om jag mäter över två parallellkopplade kan jag inte enkelt kontrollera.

Ja ni fattar - jag vet inte hur jag ska komma åt respektive cell utan att skära upp packen och klura ut hur den är kopplad.


Du har ju redan knäckt det. Parallellkopplade celler kan inte få olika spänning, så de är inte något problem. Problemet uppkommer när man har två eller fler celler i serie.

Exempel: Om din acc är 4S2P så mäter du t ex över två parallella celler om du mäter mellan svart och vit, två andra parallella celler mellan vit och blå etc.

Mvh,

Fredrik

CAD:ar'n
2007-12-12, 07:24
Känner mig lite tveksam, jag vill inte ha en explosion i mitt rum :shock:

:? Läste i en gammal (2003) artikel att små lipoackar "balanserar" sig själva till viss del. Ioförsig skrev de också att lipoceller bara klarade ge 2C och att de var mycket tåligare än LIon-batterier, men ändå ;)
(kapaciteten låg bara på ett par 100 mAh)

Har dessa fakta ändrats pga högre C-värden?! de nämnde inte att dessa Lipos kunde explodera.


Kan lipon explodera utan förvarning?
kan man hindra explosionen genom att stoppa laddningen omedelbart när den börjar svälla?

Var får jag tag i sk. Liposäckar, eller liknande?

kenneth67
2007-12-12, 08:15
lipo säckar säljer airmedia nu om jag inte missminner mig å till ett skapligt pris dessutom ...
att en lipo skulle explodera utan förvarning vet jag inte ...... det är ju mest under laddning som risken finns !?? samt om man skulle kortsluta alternativt att accen blir skadad av en "hård" landning
det lustiga ..... om man skulle få en brand i lipo cell så "går" det inte attt släcka med vatten eller dylikt du kan slänga i en hink med vatten men brinner ändå ... cellen skapar sitt eget syre för att undrhålla branden ..... så tänk på det .!
en svullen cell behöver inte vara kass ... men personligen skulle jag inte riskera att använda den ... priserna har gått ner såpass mycket nu att det inte finns nån anlednming att chansa !

Tom
2007-12-12, 08:29
Vit är alltså en cell, blå är två är 2 i serie, gul är tre i serie och röd 4. Om jag mäter över två parallellkopplade kan jag inte enkelt kontrollera.

Ja ni fattar - jag vet inte hur jag ska komma åt respektive cell utan att skära upp packen och klura ut hur den är kopplad.


Du har ju redan knäckt det. Parallellkopplade celler kan inte få olika spänning, så de är inte något problem. Problemet uppkommer när man har två eller fler celler i serie.

Exempel: Om din acc är 4S2P så mäter du t ex över två parallella celler om du mäter mellan svart och vit, två andra parallella celler mellan vit och blå etc.

Mvh,

Fredrik

Haha ok nu blir det snurrigt :D :D

Menar du att jag kommer åt (alltså kan ladda) 1S mellan varje kabelpar?! Jag tolkar min mätning som att jag mäter spänningsdiffen mellan 0/1S, 1S/2S, 2S/3S och slutligen 3S/4S - men det kanske är fel?

Om jag kommer åt varje cellpar (jag fattar parallellcellsautobalanseringen..) kan jag ju ladda direkt mellan varje sladdpar enligt ovan. Även om det är så att jag mäter delta-V mellan cellpar 1, 2 3 & 4 som jag tolkade det borde det ju funka om jag börjar med första (1S) fulladdar den, sen tar 2S osv. Problem borde ju bara uppstå om 1S tex är 90% full, då kommer jag ju att överladda andra paret om ni fattar vad jag menar.

Ja djävlar... Enkla frågan blir ju alltså - uppnår jag det jag vill genom att ladda varje cellpar genom att succesivt ladda 1S över svart/vit, sen vit/gul osv upp till blå/röd?

fredrikr
2007-12-12, 08:39
en svullen cell behöver inte vara kass ...

Varför svullnar celler?

/Fredrik

CAD:ar'n
2007-12-12, 08:45
Hej

När vi ändå diskuterar lipos, vad står polymer för?

Har hört att det kan vara elektrolytvätskan som består av polymerer. Den ena polen består Litium (eller ;) ), vad består den andra av?

(har läst någonstans att V6O13 , dvs Vanadinoxid kan vara svaret)


Någon som vet?

fredrikr
2007-12-12, 08:52
Ja djävlar... Enkla frågan blir ju alltså - uppnår jag det jag vill genom att ladda varje cellpar genom att succesivt ladda 1S över svart/vit, sen vit/gul osv upp till blå/röd?

Ja, det är min bestämda uppfattning, fast jag tror du har ändrat ordningen på färgerna mot din tidigare beskrivning.

Får du ca 3.7V (typ 3.0-4.2) i spänning mellan två stift så ligger det en cell i serie (och en eller flera parallellt) mellan de stiften, och du bör då kunna ansluta laddaren till detta stiftpar och betrakta det som en 1S-acc.

Tom
2007-12-12, 12:17
Tack Fredrik, hittade detta i en annan tråd, nu när jag ser schemat är det självklart att det är så det är kopplat. Svar - ja precis som du sa kommer jag åt varje cellpar via två närliggande stift. Kanon! Tack för hjälpen allihop.


Hej.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1350

Det som förhoppningsvis ser ut som rektanglar skall vara cellerna i batteriet/batterierna.

På vänster sida av batterierna har du plus, på höger minus. Nu är cellerna kopplade i serie, på bilden, minus från cell ett till plus på cell två. Minus från cell två till plus på cell tre osv. Snörena som går ner från plus/minus punkten är de som går till balanseringskontakten.

...

Hälsningar,

/Håkan

Joacim
2007-12-12, 14:11
Alla typer av batterier är en kemisk produkt, alla typer kan börja brinna/ explodera, jag har varigt med om några svullna Lipo ackar samt lite rök, Nimh bränder och bilbatteri explosion, jag tycker att alla typer av batterier oavsett om de sitter i en bil, kamera, dator bör betraktas som bränsle och vidta åtgärder utefter det.

Största risken att något skall hända med Lixx batterier är under laddning, har man skadat cellen i tex en krash eller för låg brytspänning, obalans osv märks detta oftast senare under ladddning, det kan tom gå några laddningar innan de tex sväller.



http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=142797&page=&CurrentMainTopic=2

CAD:ar'n
2007-12-13, 11:37
någon mer som säljer lipo-säckar i sverige?

Airmedia hade sålt slut sina... :cry:

:roll:

När man har liposäck, hur långt från väggar och tak ska man vara?

Finns det minisläckare att köpa?
(vet att Clas Olson har haft...)

storlek på kruka? ska den vara stor eller liten?

Underlag, plast-skärbräda? :?
smälter kanske?

Joacim
2007-12-13, 17:51
Jag har sätt Lipo säckar på Östersunds modellhobby också.

Northern Sky
2007-12-13, 19:27
Liposäck? Själv kör jag alltid med en uppochnervänd kruka. Funkar nog lika bra och kostar ingenting.

Liposack på YouTube

YouTube - Lipo sack


http://www.drakenius.se/kruka_terracotta2.jpg

CAD:ar'n
2007-12-14, 18:51
ska kolla upp detta :)


än har jag inte börjat flyga :( så jag har inte laddat ackarna direkt...

Joacim
2007-12-14, 19:17
Vad händer med krukan under hög värme? smyger värmen sig på långsamt så håller leran sig upp till 1000 grader... men i detta fallet kommer värmen DIREKT, den spricker! (beror även på glasyret)

Samma gäller glas som jag är skeptisk till i detta fallet.