handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med mottagar val och servoplacering i min yak!



Magoozi
2007-11-30, 16:30
Har genom en mycket sympatisk kamrat i klubben kommit över två stycken futaba 3010 och två stycken 3305. Vilka ska jag sätta på höjd resp sida?

Tänkte skaffa mig något digitalt monsterservo på sidan. Kollat lite på hitac HS5955. Vad tror ni om det?

Sedan måste jag skaffa mig en mottagare till det här kalaset. Vad rekommenderar ni? Jag har en optic 6:a som radio. Kommer mixa höjden och köra skev på y-kabel. Funderar lite på att stoppa rök i kärran så minst 6 kanaler är väl lämpligt.

Powerbox? Överkurs?

Kärran är great planes 2 meters yak54.

/
Magnus Göransson

Tobbe O
2007-12-01, 19:21
Jag har ingen egen erfarenhet av bensikärror. men dom säger att man ska servon med metalldrev.

Och om man ska flyga 3d med kärran så ska dom vara starka också, starkare än vad kärran väger.

6 kanaler, trottel, sida, skev, skev, höjd, höjd och sen är den full, y-kabel är nog inget för maskiner i 2M klassen så om du ska köra rök så får du nog uppgradera både radio och mottagare.

PCM mottagare är att föredra.

Powerbox är överkurs om man inte har mera än ett servo per roder.

AM
2007-12-01, 20:47
PCM-mottagare var bra för 10 år sedan. Nu är PPM med microdator minst lika bra - om inte bättre. Dessutom har man kontroll hela tiden ända ner till den sista gnuttan signal. Då har en PCM-mottagare sedan länge gått i Fail-Safeläge. PPM mottagarna idag har också Fail-Safe.

Vaför inte en bra ACT-mottagare - som finns både i PPM och PCM-version? ACT:s mottagare är programmerade att sakta ner servoutslagen när signalstyrkan blir dålig. Då märker man att kärran känns drögig och kan förhoppningsvis hinna tillbaka och landa.

Annars fungerar de flesta mottagarna utmärkt.

Vill du ha snabba starka servon erbjuder Blue-Bird också en serie servon till mycket bra priser. Ett bra sevo är storsäljaren BMS-630MG med metalldrev som du bör ha - iaf - på skevrodren. En bensinmotors skakningar på tomgång vill gärna knäcka plastdreven i skevroderservona.

Lycka till!

Mvh
Ove

Magoozi
2007-12-01, 22:09
Tack för svaren!

Jag kommer nog ändå att köra mina 3010 på skeven. Trots att de har plastdrev. Vibrerar verkligen en bensinare mer än en metanol motor i samma storlek?

Herr Airmedia! Jag har nu kört igenom 4 liter soppa i min DL-50 och den går som en dröm. Mycket nöjd!

AM
2007-12-01, 22:15
Ja en stor motor ger större vibrationer. Det gäller både glöd och bensin. Men prova med nylondrev. Det kan fungera, men jag har hört om ett flertal fall där nylondreven pajat.

Kul att höra att Du är nöjd med motorn. Det är inget Hi-Tech idag att göra en effektiv och billig motor.

Lycka till med maskinen.

Mvh
Ove