handdator

Visa fullständig version : Webra Record 1.5cc vs OS 1,6cc --- 60´s vs 2000´s



Deep Purple
2007-11-30, 22:59
Min 13års present 1972 ! :) en Webra Record 1,5cc Diesel RC som kanske är lite ovanlig - den har en trottel fugge
Startad endast ca 10gånger 1972-74 - den fick tyvärr aldrig flyga då ...
Kanske hade varit kul att få den att göra det nu ! hade varit en nostalgi-kick :D
Har du något tips på Diesel bränsle recept ?
Propeller storlek ? samma som till OS´en ? 7x4 -8x4 ?
Är det OK att starta den med startmotor ?
Hur / vad är lagom kompression ?

Den upplevdes som svårstartad när jag var 13 ...
men när den väl startat, gick den fint och trottlade fint
Har fått tag i en ljuddämpare nyligen, för att få en vettig ljudnivå ...
Vad tycks ??? har du några andra Diesel tips ?
Dåligt med Webra Diesel info på webben ! (?)
Tips på ett flygplan som är lagom till denna motor ?

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1476

kenneth67
2007-12-01, 08:31
hohoho mr DIESEL var är du en fråga för dig här ...
kul att du har kvar motorn .... passar fint i nån lite mindre ww2 kärra kanske !??

EPG
2007-12-01, 16:45
Dieselbränsle hittar du här: http://www.3fhobbyservice.se/

wesse
2007-12-01, 17:07
oj så grann den va! du verkar vara rädd om dina prylar..inte som mig allt jag ägt är trasigt på nått sätt..kul kul hoppas du finner lämplig oldtimers-kärra till den..du får väl bygg en Bosse"lajban" till den....

Diesel
2007-12-01, 20:22
Jo mr kenneth67... jag är här ! Dieselsoppa är enligt det gamla receptet 33% olja (ricin ) 33% fotogen och 33% eter , och den sista % är DII (Diesel ignition improver) eller Amylnitrat.

Jag har helt andra blandningsförhållanden till min 4taktare .

Mvh Diesel.

PS

Glömde att ... Jag skulle helst undvika att använda starter till en sådan motor. Om jag skulle trots allt använda den så hade jag börjat med att ställa kompet lågt. Risken med starter är att om du surar ner en diesel så riskerar du att kvadda vevstaken .

För övrigt så var dessa motorer mest populära inom linflyg.

DS // Diesel

Deep Purple
2007-12-01, 21:25
jo 33-33-33 kom jag ihåg att vi hade då 1972-74
men kommer inte ihåg det här med DII

Var får jag tag i DII ?
Finns fotogen fortfarande på macken ?
Eter säljs det på apoteket ?

Fick denna på mailen:
ricin 25% eter 33% fotogen 40% nitro 2%
Vad tycks om detta häxblanding ?

Är dom tillförlitliga dessa små och gamla dieslar ?

Vad kan man förvänta sej i prestanda ?
som "halva" OS 10an på samma bild här uppe ?
kan den dra en 7x4 eller 8x4 ?

jaka
2007-12-01, 23:03
Hej!
Började själv med Webra winner 2,5cc R/C 1965...Har den fortfarande kvar.

8x4funkar bra till din Rekord! Ser fin ut ...och att du har kartongen kvar gör ju att värdet blir högre på motorn...så kasta inte bort kartongen!.

Amylnitrat bör du ha i soppan då motorn går betydligt mjukare då. 1-2% räcker.

Dieselsoppa , färdigblandad,köper du hos Bröderna Fällgren i Oxelösund (3F hobby).

Deep Purple
2007-12-01, 23:28
1965 ... det var några år sen ... då var man ung och vacker ... nu är man bara vacker :D
Vilka år nytillverkades dessa Record och Winner egentligen ?

Jag startade min fastsatt på en skiva då 1972-74
hemma på villatomten, helt utan dämpare :evil:

Sen var jag även hemma hos Ove min klasskompis,
han hade en Webra Winner "tvåonhalva"
vi startade båda samtidigt där inne mellan hyreshusen i Kungälv,
JÄKLAR vilka decibel det måste ha varit .... :evil: :badgrin: :evil:
han hade ju ingen trottel heller ( linplan-motor )
så den varvade toppvarv tills tanken va tom :badgrin:

Det var ett jäkla liv på "kärringarna" som kom utspringande ur hyreshusen ... :lol:

Thomas
2007-12-01, 23:50
Tror jag har nån gammal (nykopierad) ritning till en "Vagabond" liggande nånstans...
Åsså har jag en hemmasnickad en-kanals "TelePilot", prydligt packeterad i en aluminiumburk, typ smörgåslåda.
Nå´ra dieslar finns också!
Sån "set up" ska det väl vara om det handlar om nostalgi?

McRegor
2007-12-02, 08:48
Hej,
Påbörjade min modellflygarbana med en Webra Mach I - som jag givetvis har kvar - vilket nog inte var det lämpligaste valet för en ung kille skulle det visa sig. Det var i början av 60-talet och jag är rätt säker på att både Webra Record och Webra Winner också fanns då - liksom en massa andra, numera utdöda märken.
Hälsningar
Roger

jaka
2007-12-02, 12:24
Hej!
Har för mig att Webra Winner och Rekord började tillverkas ibörjan av 50 talet och att de gjordes till slutet av 60 talet.

En fråga! Någon som har nål och nålrör till en 1,5cc taifun Hurrican? (diesel)
/Jan K

Deep Purple
2007-12-02, 18:37
Ang. "Vagabond" kan du lägga ut en bild här ?
eller länk ?

Thomas
2007-12-02, 19:48
Här finns nå´ra bilder...http://www.tibromfk.se/OTSM06/index.html

Olof_Rosenius
2007-12-06, 11:05
Jag har ett par Dieslar också.
Var in på apoteket och frågade om det gick att köpa eter, med det går det inte!
Nu när man ser tillbaka på när man var liten på sjuttiotalet så var det ju ganska farligt med dessa bruna halvliters-glasflaskor.
Tänk om man hade tappat en i källargolvet.
Då hade nog Jonn-Blund kommit med racerfart?

Men nog luktar dom trevligt när man kör dom?

http://www.svensktmodellflyg.se/users/2120/Proptab.jpg

http://www.svensktmodellflyg.se/users/2120/Blanda-01.jpg

http://www.svensktmodellflyg.se/users/2120/Blanda-02.jpg

Detta är saxat ur Modellflygning av Jan-Olov Molin & Carl-Göran Sundstedt ICA Bokförlag 1978.

Hoppas att jag inte får en stämningsansökan för att jag brutit copyrightlagarna? :?

http://www.svensktmodellflyg.se/users/2120/Diesel25.JPG

Bifogar bild på min 2,5cc av okänt fabrikat.
Den "pratar" ganska högt!

Deep Purple
2007-12-07, 23:46
Tack för info Olof
jag skrev ut dom där :)

Longtimeprojekt
2008-11-04, 20:02
Hej

Vad kul att se att det är någon mer som hittat sin gamla fina klenod till motor. Jag hittade min för någon dag sedan efter något års letande i lådor i förråd och på vindar. Min motor hade jag i unga år på en Graupner Kadett men jag tor inte jag flög med den någon gång pga av att jag inte lyckades starta motorn. Jag fick aldrig igång den men på affären där jag köpte den så mins jag att de startade den hur lätt som helst, tror jag hade dålig bränsle. Har gjort en ritning på kadetten efter delarna som jag hade kvar i ett uthus så jag planerar att bygga en ny så småning om. Kadetten var ju gjort för friflygande men jag hoppas det går att konvertera om till RC kontroll. Nu över till motorn som drog mitt intresse till sig. Jag ser att du har en RC gas på din förgasare. Min förgasare ser lika dan ut fast utan RC spaken förståss. Nu undrar jag om du skulle kunna beskriva eller fota hur den där gas konstruktionen fungerar för jag funderar på att försöka bygga en till min om den nu inte är för avancerad.

bokis
2008-11-04, 20:41
Gillar din undertext!:rofl:
En bild på det stukade projektet kanske?

Thomas
2008-11-04, 20:49
Tar upp tråden lite...
Nån som vet var man får tag på ETER till anständigt pris??
(Nostalgi-tamen gör sej påmind...)

Longtimeprojekt
2008-11-04, 21:38
Hej igen

Lägger till några Stuka bilder så får vi se hur det blir. Är ju nybörjare på att bygga såna här stora svåra modeller men det har vart kul och lärorikt såhär långt. Började med modellen för ca 23 år sedan och har haft den framme massa gånger under åren men aldrig kommit mig för att börja bygga igen efter det avstannat men för ett år sedan tog jag ned den igen och kände på grejorna och då kom suget tillbaks så nu har jag byggt sen dess med ett visst sommaruppehåll förståss:).

bokis
2008-11-04, 22:26
23 år går fort..Den är ju grön o praktiskt taget flygklar ju!Stuka är en trevlig maskin som radiostyrd o ratta,min var det i alla fall..:thumbup:

LAB
2008-11-05, 05:23
23 år går fort..Den är ju grön o praktiskt taget flygklar ju!Stuka är en trevlig maskin som radiostyrd o ratta,min var det i alla fall..:thumbup:

Jaha va hände med den då Bokis:)
Lasse(får väl byta singnatur,tidigare så brukade det va tomt när man frågade eller hade synpunkter=tråden dog,kanske var det ointressant.Men nu rullar det på lite bättre):sarcastic:

jaka
2008-11-05, 15:08
Hej!
Känner igen mig! Har hållit på med en 1/4 skala GEE BEE R-1 nu sedan 1985. Förra gången var det en Marutaka DC-3 som tog 25 år att bygga.
En nyfiken fråga! -Är stukan en Marutaka byggsats??? Klädde du vingen med siden eller 25g glasfiberväv??

Longtimeprojekt
2008-11-05, 20:31
Hej igen

Ja det här med att bygga och hålla på med modellflyg går som allt annat i perioder och vi bygger alla olika fort men det känns nästan alltid lika overkligt när den står där klar sedan. Javisst är det en gammal hederlig Marutaka byggsats, synd de inte gör dom längre för jag skulle gärna vilja bygga en annan modell av dem fast de är rätt knöliga och svåra att bygga. Vingen är plankad med balsa och sen var jag inne på att först klä den med solarfilm, sedan glasfiberväv men det slutade med att jag spacklade vingen. Sedan dopade med saponlack slipade massa gånger, sedan grundfärg, slipade sedan målade jag den med lustrekot spray färg några lager. Nästa modell jag bygger skall jag klä med antingen solarfilm eller glasfiberväv för det tar på psyket att stå och slipa i timmar och åter timmar:).

fesoj_92
2009-08-14, 01:56
förlåt att jag drar igång en gammal tråd men jag har tydligen en liten diselmotor här hemma, vad behöver man för att starta den? behöver man någon förgasare? och kan man blanda/köpa bränsle?

http://img31.imageshack.us/img31/9264/500047.jpg

jaka
2009-08-15, 21:17
Hej!
Du behöver dieselsoppa (ca 40% Lysfotogen, 38% Eter, 20% Ricinolja och viktigt...1-2% amylnitrat).
3F -Hobby i oxelösund har bränsle!
Ser att du har en gammal 2,5cc diesel. Fick en sån av Bertil Beckman (Mr modellflyg i sverige) 1976.
Men jag har ingen aning om vilken firma som gjort motorn...vet du? Antagligen en öststatsmotor.
Motorn är i vilket fall som helst jättesnäll! Tänk bara på att dieslar ska flippas igång med fingret! Att använda el-start är inte lämpligt!
Förgasaren sitter ju redan på din motor..!! Bara ett venturi (rakt insug)!
Lämplig snurra är 7x6, 8x4, 8x5 eller 9x4 APC.

Hälsningar!
Jan K
Väsby MF

fesoj_92
2009-08-17, 01:48
har ingen aning vart den kommer ifrån, du vet nog mer än mig :)
vad skulle hända om man använder elstart? för att dra runt propellern är riktigt riktigt tungt, (propellern nu är en bit trä-list på 15cm)
tack för svaret!

ps: nämn gärna fler ställen där man kan få tag i färdigblandat, gärna nära sthlm!

jaka
2009-08-17, 17:42
Hej!
Anledningen till att man inte bör/skall använda el-start på en dieselmotor är att kompressionen på en dieselmotor är "högre" än på en motsvarande glödare. Det innebär att kör man på med elstarten direkt utan att kolla att motorn är väl "snappsad" /inoljad så kan vevstaken böjas.

Som du vet ställer man kompressionen med kompskruven upptill på cylindern och då måste man känna sig för så att kompet är "rätt"när man vrider runt propellern, annars startar inte motorn! Det krävs alltså lite finkänslighet och kunskap för att handha en diesel!
-Man får inte vara så "heavy handed" som många R/C flygare är idag, som direkt tar till elstarten när de ska starta sin glödstiftare.

Tyvärr finns det inga andra än Bröderna Fällgren i Oxelösund (3F-Hobby) som säljer färdigblandad dieselbränsle.
Men jag har nog lite diselsoppa som jag köpte av dem för något år sedan så hör av dig om du vill ha.

Hälsningar!
Jan Karlsson
Upplands Väsby

fesoj_92
2009-08-18, 01:59
tack :D men både blandade bränsle och lyckades starta motorn idag utan eter, men lyckedes bara hålla igågn den i ca 1min, sedan lät jag den svalna lite och så gick det att starta den igen, men inte längre än en minut. Men det är nog bara lite instälningar.

fesoj_92
2009-08-19, 01:05
lite off topic, men ska tanken vara ovanför motorn? för jag tycker inte att den suger så bra...

jaka
2009-08-19, 16:20
Hej!
Tanken ska alltid monteras enligt "tankregeln"! Vilket betyder att: en tänkt linje mitt genom insugningsröret i förgasaren ska gå mitt genom tanken när planet står horisontellt! -Detta är den generella tankregeln för allt modellflyg.

Sen kan man ju alltid montera tanken lägre om det gäller båtar och bilar!-Då spelar det ingen roll hur man monterar tanken. Men!!! Man ska aldrig någonsin montera tanken över/högt över förgasaren, för då rinner bränslet ut genom förgasaren och motorn kommer att fungera dåligt.

Det är viktigt att du använder minst 20% ricinolja och inte 10-15% syntetolja.