handdator

Visa fullständig version : Vad gäller för oss ålänningar att få flyga på era fält?



Ålänning
2007-12-01, 22:29
Ålänningar i Sverige?

I år har RC-flygandet tagit fart på Åland (igen) och antalet flygare ökar
stabilt. Med början från Trainers är det redan en hel del bensinare i
hangaren... Men våren och sommaren närmar sig fort (intalar mig det)
och hur är det egentligen när vi kommer över och gästar era fält med
våra flyg (låt inte dom värsta filmerna från vårt Djäkenfält skrämma
er, vi har våra ljusa stunder vi också). Men som sagt, måste vi ha cert
eller nåt annat som gäller?

Mvh
MickeM - En av de de bitna RC-flygarna på Åland!
PS. Ni har väl inte hinder på fälten, typ bord, stolpar och sånt? ;-) .DS

AM
2007-12-01, 23:23
Är du medlem i RCFF har du en försäkring där som gäller inom hela Norden.
Annars är det oftast i sällskap med en klubbmedlem i den klubb man besöker man är skyddad av försäkringarna.

Mvh
Ove

wesse
2007-12-02, 08:56
säg bara att du känner mig då får du förmodligen inte flyga alls...så va det problemet löst.. :lol:

Ålänning
2007-12-02, 09:13
AM: Aha okej, så ålänningar (som egentligen hör till Finland)
får vara medlemmar i svenska RC-flygförbundet? 100 kr till någon
IBAN och BIC så är det fixat alltså? Finns det någon information om
denna försäkring någonstans?

Wesse: Tror såna som du och några av oss på Djäkenfältet borde
isoleras på en ö i skärgården om vi ska få flyga. :D Justja... bor
ju redan på en ö... :roll: Antar att vi måste byta skepnad i fall vi skall
flyga i närheten av andra, men det har jag på känn att en dagboks-
film kan bevisa ;-)

AM
2007-12-02, 09:30
Vi ska ta fram IBAN och SWIFT-uppgifterna till dig.

Mvh
Ove

js_
2007-12-02, 11:20
Vi ska ta IBAN och SWIFT-uppgifterna till dig.

Mvh
Ove
Mig me :D

Nexus
2007-12-02, 15:50
hej Micke och Jocke vad trevlig ni är välkommen till RCFF blir medlem snart !! Välkommen !!

MVH Steve

:D :D :D

Ekis
2007-12-03, 14:25
Ålänning,
ni är hjärtligt välkomna att flyga hos oss (MFK Viking) ifall ni kommer tillräckligt långt söderut! Vi har bänkar och bord i depån ca 20m från fältet. Dem ska ni väl kunna missa....... PM:a först så ska vi hjälpa till med ev . husvagnsplats och elanslutning. Vi har gott om plats med ett STORT fält.

Mr J
2007-12-03, 15:47
En mycket trevlig klubb där man alltid känner sig välkommen, dom har till och med skruvat ner flaggstången sen jag flög in i den... :oops:
Men det var nog inte därför ;)

js_
2007-12-03, 20:11
Ålänning,
ni är hjärtligt välkomna att flyga hos oss (MFK Viking) ifall ni kommer tillräckligt långt söderut! Vi har bänkar och bord i depån ca 20m från fältet. Dem ska ni väl kunna missa....... PM:a först så ska vi hjälpa till med ev . husvagnsplats och elanslutning. Vi har gott om plats med ett STORT fält.

Ja det är ju bara ca 70mil + 2 timmar båtresa :D

AM
2007-12-04, 17:26
IBAN och SWIFTuppgifterna till RCFF är följande:

IBAN: SE27 8000 0807 9607 4112 5371
SWIFT: SWEDSESS

Mvh
Ove

js_
2007-12-04, 21:49
Nu har jag betalt medlems avgiften men det tar väl nån bankdag innan det är hos er :)
Är det nåt mera jag behöver göra?
Jag satt ju aldrig dit mitt medlemsnr så jag skickar det i ett pm till dig.


Mvh
Jocke

Heliuffe
2007-12-04, 23:11
Är du medlem i RCFF har du en försäkring där som gäller inom hela Norden.
Annars är det oftast i sällskap med en klubbmedlem i den klubb man besöker man är skyddad av försäkringarna.

Mvh
Ove

Hej Ove
Jag har en liten undran för att inga missförstånd skall uppkomma .
Gäller RCFF:s försäkring för andra än Svenska medborgare, och i så fall finns det på papper?

Jag vet att jag är en petimeter men jag vill att allt skall vara grönt INNAN det behöver utredas vid en eventuell olycka.

Och , Ålänning du är välkommen till Dalarna som gästflygare, kontakta bara någon på nätet innan så fixar det sig.

Mvh Heliuffe

Heliuffe
2007-12-11, 23:47
Hej igen

Finner anledning att lyfta denna tråd eftersom ingen verkar vara intresserad av att svara på frågan om RCFF:s försäkring gäller medlemmar som ej är svenska medborgare.
Ove svarade att det så var fallet i början av tråden, men samtidigt så påtalas det vid upprepade tillfällen att det är exakt samma vilkor som SMFF:s försäkring och den gäller endast Svenska medborgare.
Skulle vara tacksam om detta kunde redas ut så att inte personer från våra grannländer blir besvikna om de skulle behöva använda försäkringen vid en olycka.

Och för att inte verka allt för gnällig så upprepar jag att man är välkommen till oss som gästflygare om man hör av sig först. :D

Mvh Heliuffe

kenneth67
2007-12-12, 09:07
hmm ja lite luddigt svar kanske av ove ! försäkringen gäller inom hela norden säger han .. men gäller den fär folk som inte är svenska medborgare ?? å hur tolkas då det ! det finns ju faktiskt folk bosatta o sverige som INTE är svenska medborgare å försäkringen borde ju rimligtvis gälla även dom ?? ove eller ngn annan i styrelsen borde kunna svara på detta tämligen omgående ??
innan ngn på ett annat förbund ser å drar igång pajkastningen igen ! mvh eder påflugne kenneth! :p :p

AM
2007-12-12, 09:39
Ursäkta dröjsmålet.
Jag har inte hunnit kontakta försäkringsbolaget än för exakt besked i just denna fråga.

Jag återkommer.

Mvh
Ove

AM
2007-12-13, 13:53
Nu har jag talat med försäkringsbolaget och våra medlemmar bosatta på Åland omfattas av försäkringen.

God Jul & Gott Nytt År

Mvh
Ove

kenneth67
2007-12-13, 16:51
ahhh det är ju strålande !

js_
2007-12-13, 17:57
Va bra då PDT_Armataz_02_44

sundqvistjohan
2007-12-13, 20:35
Äsch då! Jag borde kanske ha blandat mig i frågan innan Ove ringde försäkringsbolaget. Jag är RCFF-medlem, bosatt i Finland. Gäller försäkringen även mig, eller var det uttryckligen Åland som togs upp i samtalet?

genland
2007-12-13, 20:37
Härligt att höra.

Hoppas Heliuffe också gläds över detta
för juletider ovanligt positiva besked.

Mvh Kent

js_
2007-12-13, 20:54
Hej igen

Finner anledning att lyfta denna tråd eftersom ingen verkar vara intresserad av att svara på frågan om RCFF:s försäkring gäller medlemmar som ej är svenska medborgare.
Ove svarade att det så var fallet i början av tråden, men samtidigt så påtalas det vid upprepade tillfällen att det är exakt samma vilkor som SMFF:s försäkring och den gäller endast Svenska medborgare.
Skulle vara tacksam om detta kunde redas ut så att inte personer från våra grannländer blir besvikna om de skulle behöva använda försäkringen vid en olycka.

Och för att inte verka allt för gnällig så upprepar jag att man är välkommen till oss som gästflygare om man hör av sig först. :D

Mvh Heliuffe

Ska försöka komma i sommar o flyga :)
Är fältet i säter?
Jag va en hel del i säter för ca 10 år sen så det skulle va roligt att komma dit igen.

Heliuffe
2007-12-13, 21:35
Hej igen
Jodå nog är det fältet i Säter som lever och frodas.
Självklart är det bra att det är klart med åland och försäkring.
Jag är nämligen av den uppfattningen att det skall vara glasklart vad som gäller, så att ingen står där och verkligen behöver en försäkring och det då visar sig att den bara gäller personer bosatta i Sverige.

På vårt fält gäller medlemskap i SMFF och godkänd av klubbkontrollant för att få flyga själv, men självklart så är ALLA modellflygkamrater välkomna att gästflyga när det finns klubbmedlemmar på fältet.

Och js_ varje torsdag med tjänlig väderlek under sommaren startas grillen , ta med en köttbit och delta i vår gemensamma middag.
Vi är många familjer som samlas då, det brukar bli mycket kul flygning fram tills det knappt går att se modellerna.

Mvh Heliuffe

Ålänning
2007-12-13, 22:33
Äsch då! Jag borde kanske ha blandat mig i frågan innan Ove ringde försäkringsbolaget. Jag är RCFF-medlem, bosatt i Finland. Gäller försäkringen även mig, eller var det uttryckligen Åland som togs upp i samtalet?
Åland har ingenting med Sverige att göra utan hör till Finland, så
innan Ove svarar igen på den frågan gissar jag på att samma gäller
för dig ;-)

Sigun
2007-12-14, 00:41
Tvärt om då ?, Om vi kommer till Åland, funkar det med ? eller hur har ni det på Åland

/Martin

genland
2007-12-14, 00:46
Hej igen
Jodå nog är det fältet i Säter som lever och frodas.
Självklart är det bra att det är klart med åland och försäkring.
Jag är nämligen av den uppfattningen att det skall vara glasklart vad som gäller, så att ingen står där och verkligen behöver en försäkring och det då visar sig att den bara gäller personer bosatta i Sverige.

På vårt fält gäller medlemskap i SMFF och godkänd av klubbkontrollant för att få flyga själv, men självklart så är ALLA modellflygkamrater välkomna att gästflyga när det finns klubbmedlemmar på fältet.

Och js_ varje torsdag med tjänlig väderlek under sommaren startas grillen , ta med en köttbit och delta i vår gemensamma middag.
Vi är många familjer som samlas då, det brukar bli mycket kul flygning fram tills det knappt går att se modellerna.

Mvh Heliuffe

På vårt fält är alla välkomna när som helst.
Vi kräver inga medlemskap i vare sig SMFF, vår klubb eller
nåt annat förbund.
Nån särskild titel som exvis gästflygare behöver man naturligtvis
inte heller ha.
Huvudsaken är att man följer våra säkerhetsregler.

Enl min personliga mening så verkar det som att SMFF bara
ställer till med en massa tjafs som endast verkar vara ett sätt att trycka ner medlemmarna o att få ut så mycket pengar som möjligt till deras flygande cirkus.
(Kanske jag har fel, men.......)

Mvh Kent

AM
2007-12-14, 08:09
Frågan gällde Åland som jag talade jag med försäkringsbolaget om.

Jag får nog ringa försäkringsbolaget igen för exakt svar på den frågan.

Försäkringen är i botten en företagsförsäkring och ett företag kan ju ha anställda i olika länder. Så när de utövar "arbete" i företagets regi skall ju försäkringen gälla. Dvs, när man flyger i RCFF:s regi ska försäkringen gälla.

Mvh
Ove