handdator

Visa fullständig version : Limma depron?



Ålänning
2007-12-02, 10:58
Limma Depron?

Allt går att limma med vanlig CA, jonä... man ska ha Depron-CA och
så finns det någon sorts spray för detta, så kallad Aerosol Zip-kicker.

Vad är det med detta Depron egentligen? Vad limmar ni med? Använder
någon denna spray? Jag har flera olika CA-lim hemma, men det står ju
inte Depron på dem så att säga...

/MickeM

Zekee
2007-12-02, 11:02
Jag har limmat med tjock ca. det funkar, men gillar Uhu limmet bättre! Kontaktlims typ. På med tunnt på båda sidor sen får det ligga en stund innan man sätter ihop delarna. Fogen blir lite mer seg och flexibel. Ca fogar spricker oftast...

Glawe
2007-12-02, 11:23
Uhu funkar bra, men jag gillar inte att det klibbar även när det "torkat" med. Vitlim är inte lika roligt att limma med efterssom det tar tid på sig att torka, men jag gillar personligen resultatet bättre med vitlim. En hård genomskinlig fog som inte klibbar och dessutom är målningsbar.

CA är inget alternativ för mig efterssom jag tycker det stinker för mycket :)

Plange13
2007-12-02, 12:27
5 min epoxy och panduros styrolitlim funkar också.
Styrolitlim funkar även på frigolit :)

Sigun
2007-12-02, 13:12
Jag gillar med UHU Por (http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=465) limmet som är riktigt bra, men som glawe sa får man limrester utanför fogen så kommer de alltid att klibba så när man limmar med UHU Por ska man nog försöka hålla limmet i fogen så slipper man "klibbet" . Vitlim har jag själv inte prövat men de ska tydligen med fungera bra.

/Martin

Ålänning
2007-12-02, 17:19
Okej! Jag har nytt vitlim, så det får bli det... ramlar flyget ihop så är
det väl till att hitta på nått bättre. =) Men att "smälta ned" det med fel
CA är inte min grej. Tack för hjälpen.

wesse
2007-12-02, 17:46
eftersom depronbyggen ska gå fort o va flygbart dagen efter byggstart då kör jag med smältlimspistolen till det mesta... fäster även servon med detta då det går enkelt att pilla bort smältlimmet när man tröttnat på en modell...se bara till att smältlimpistolen blir RIKTIGT varm först o för den med lutande vinkel från strängen"tvärtemot svetsning typ"så du hela tiden får en slät sträng som inte blir en korv ...smältlimmet finns i massor av färger så testa på nu....

Ålänning
2007-12-02, 17:59
Äger ju ingen limpistol... =) Blir nog CA den dagen det ska lagas fort.
Men limpistol är ju bra till mycket... jul snart...

2007-12-02, 18:10
Jag tror det finns limpistol med lim för ca 30:- på gubbdagiset.