handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om denna motion?



Ville
2007-12-02, 19:57
Hej

Vad tror ni om denna motion?

Om modellflygklubb ansluten till SMFF anordnar en skojtävlig i t.ex segelflyg för
endast klubbmedlemmar så behövs ingen tävlingslicens.

Om samma klubb anordnar samma skojtävling men bjuder in grannklubben att delta så
måste alla som deltar i tävlingen lösa tävlingslicens.

Skulle nu klubben inte bry sig om att kräva tävlingslicens så skall en bestraffning
utdömas enligt följande: (oklart vad som skall gälla)

Alternativ 1: Den tävlande kommer att stängas av från allt nationellt och internationellt tävlande i 3 år.
Alternativ 2: Den arrangerande klubben får böta 10 000 kronor.

Låter det något som ni skulle vilja rösta igenom på SMFF förbundsmöte 2008. Inte jag iallfall, och inte heller Leif Viskaari, förslgen som ny Uo-F3B chef, han ville gräva ner förslaget och stampa på det, och jag håller med.

Jag har ryktesvägen fått höra att Mattias Hammarskiöld, RC-områdeschef på SMFF,
Jonas Blomdahl, UO-F3B som tydligen har totat ihop en motion någonting i stil med ovanstående exempel angående tävlingar/tävlingslicenser.
Detta diskuterades på Segelflygarnas ting i Örebro den 25 november.
---

Jag måste säga att jag häpnar! Jag har aldrig hört någonting så korkat. Inte ens från dom mest insnöade.
Ja vad ska man säga? Hoppas att Mattias eller någon som vet hur det ligger till kommenterar detta inlägg.

Personligen har jag nästan givit upp allt hopp om SMFF och detta känns som droppen...

---

Har dom som är intresserade av segel fått säga vad dom tycker om detta? Nej, knappast troligt.
Här är agendan är anslagen på Modellsegelflyg.se

"klippt och klistrat från Modellsegelflyg.se"

Segelflygting i Örebro 25/11
2007-10-22 17:04 av Jonas Blomdahl

Det är nu klart att årets segelflygting blir i Örebro 25/11. RFK Ikaros låter oss låna deras klubblokalen på Pilängen. Vi planerar att dra i gång 10:00 och kommer att avsluta mötet senast 15:00.

Några viktiga punkter för agendan:


- Nya UO-suppleanter (AU) 2008-09. Henrik K. och Jonas B. kommer att tacka för sig vilket innebär att minst två (av 3) av suppleantplatserna måste fyllas med nya namn. Det är högst intressant om vi kan få de nya kandidaterna till tinget eftersom riktlinjerna för nästa säsong är på agendan. Erfarenheten säger oss att det är bäst om de nya får välja inriktning.

- NM i F3B. Sverige är på tur att arrangera NM. Inbjudan bör sändas ut inom någon månad - om vi tar stafettpinnen. Dessutom finns inget formellt landslag uttaget till NM, då det inte blev något SM/UT.

- Utvärdera Sverigecupen i Termik och F3K 2007. Hur går vi vidare?

- Ekonomi. Äskningsförfarandet har varit nytt i år... och något rörigt. Redovisning av årets projekt samt att vi sammanställer förslag till nya äskningar för 2008.

- Motioner och förslag till förbundsmötet.

/Henrik och Jonas

"klippt och klistrat från Modellsegelflyg.se"

---

Vore det inte lämpligt att anslå denna typ av motion på remiss så att alla hade kunnat ta ställning i frågan och kanske åkt på tinget?

Jag känner som sagt inte till exata innehållet i motionen eller vem som har/ skall lämna in den, men
att dessa tankegångar finns står utom allt tvivel, eftersom jag pratat med några som besökte tinget.

Kommentera detta, snälla ni...

/Ville


"jag vet vad jag vet, och jag gör vad jag kan"

kenneth67
2007-12-02, 20:26
ja vad ska man säga ..... det är ju en typisk groda .. iaf från smff!
ett förbund i en ostoppbar nedåtgående spiral! en djup suck! det verkar som om det som står överst i alla lägen för smff är att straffa straffa å åter straffa alla som inte böjjer sig under deras piska !

McRegor
2007-12-02, 20:52
Hej,
Vi skall väl trots allt låta de inblandade bemöta detta innan vi dömer ut Förbundet. Och som vanligt skall ju en Motion godkännas av Stämman innan den är verklighet. Just detta med nya, friska tolkningar av regler är inte så säkert att de går igenom - sådana försök har gjorts tidigare utan framgång, lyckligtvis. Men har man lyckats få resten av Styrelsen med sig så är ju risken uppenbar att även dumheter kan gå igenom.
Hälsningar
Roger

PS: Jag tror inte - betonar tror - att SMFF ännu uteslutit eller på annat sätt straffat en obstinat Klubb. Dessa misstag med uteslutningar gjordes under 80-talet i samband med att SRI bildades och då blev det ett oherrans väsen som slutligen fick till resultat att uteslutningarna togs tillbaka och att RC-flyget fick en mera framträdande roll i Styrelsen. Det var nämligen RC-flygarna som gjorde uppror eftersom SMFF-Styrelsen då var mer eller mindre liktydigt med friflygare och linflygare - trots att merparten av medlemmarna redan då var RC-flygare.

kenneth67
2007-12-02, 21:00
**Om samma klubb anordnar samma skojtävling men bjuder in grannklubben att delta så
måste alla som deltar i tävlingen lösa tävlingslicens.

Skulle nu klubben inte bry sig om att kräva tävlingslicens så skall en bestraffning
utdömas enligt följande: (oklart vad som skall gälla)

Alternativ 1: Den tävlande kommer att stängas av från allt nationellt och internationellt tävlande i 3 år.
Alternativ 2: Den arrangerande klubben får böta 10 000 kronor. **
bara den formuleringen gör ju att man får skrämselhicka!
det är ungerfär som att springa på kapp med grannen det gör man på skoj!
här verkar det som allt smff kan ta på är blodigt allvar !?? jaja det ger sig i det hela men hoppas verkligen att detta inte går igenom det vore sjukt om det gör det .... enklaste är väl helt enkelt att kalla det för flygning å ge f*n i att nämna ordet tävling så är problemet löst !

McRegor
2007-12-02, 21:32
Hej,
Jo, tanken bakom denna motion känns ju helt befängd. Men vi får väl hoppas att Styrelsen och/eller Stämman har förståndet i behåll..:)
Hälsningar
Roger

Sigun
2007-12-02, 21:56
De lär ju inte blir fler klubbar som blir intresserade av att börja tävla om sådan här motioner går igenom snarare tvärt om.

vi skulle kunna ordna en tävlig i studsfriaste landningen möjligtvis i vår klubb men de är väl de längsta någon skulle vilja ställa upp på gissar jag. Men om Wesse kommer är vi ju chanslösa, så vi håller denna tävling utan hans vetskap :shock: :shock:

Glawe
2007-12-03, 09:58
Vill inte klaga, men borde inte denna diskussionen ligga på smff's forum ?

Ville
2007-12-03, 10:25
Vill inte klaga, men borde inte denna diskussionen ligga på smff's forum ?

Hej Glawe
Samma tråd finns på SMF, SMFF och här. Har postat på flera ställen eftersom det kan finnas medlemmar som kan var intresserade även på detta forum.

/Ville

Glawe
2007-12-03, 10:48
Ahh, då så :)

AM
2007-12-03, 11:10
Tävling, tävling, tävling, tävling tävling, tävling, tävling, tävling, tävling, tävling, tävling, tävling.

Det talas inte om annat inom SMFF, alla styrelsemöten handlar om tävlingar och tävlingsregler, väldigt lite snack om Nöje, Rekreation och Hälsa..... Det hela kan stundtals framstå som en enda stor tjurfäktningsarena där Matadorer, Picadorer och Tjurar kämpar på liv och död.

Jag har sagt det innan och jag säger det igen - SMFF är ett renodlat tävlingsförbund där tjurfäktningen är det huvudsakliga syftet. Flygsportsförbundet - som är SMFF:s "Mamma" och Riksidrottsförbundets som är "Gammelfarmor" har också endast TÄVLING för ögonen. Och det är helt OK. Det är viktigt att det finns en organsisation som tar hand om de modellflygare - och idrottsutövare - som vill tävla i landet.

Det är lika viktigt att det finns en bra organisation som talar om
Nöje, Rekreation och hälsa, Nöje, Rekreation och hälsa, Nöje, Rekreation och hälsa - lika intesivt. Ett förbund som tar hand om alla "Ferdinand'ar" som inte har intresse av tävling.

Det konstateras om och om igen att det inte går att tillgodose bägge kategorier inom samma förbund. Därför bildades RCFF för att just bara ha Nöje, Rekreation och Hälsa som honnörsord.

Jag kan förstå att det känns jobbigt att tvingas acceptera att det numera finns ytterligare ett förbund i landet - med en annan inriktning och som vänder sig till en betydligt större andel modellflygare med sin "produkt". Det är också tufft att behöva acceptera tanken på att medlemsantalet kanske sjunker. Det är också tufft att behöva skära ner i sin organisation och omorganisera för att passa in i de nya tiderna. Men det är en process som drabbar alla företag, föreningar och organisationer och det är ett jobb som måste genomföras. Den organisation som inte har förmågan att anpassa sig till omgivningen dör ut - precis som dinosaurierna.

Det är kort och gott marknadskrafterna som styr. På gott och ont.

http://www.moviegoods.com/Assets/product_images/1020/264868.1020.A.jpg

Som McRegor och flera andra konstaterar är det "styrelseproffsen" - de som finner nöje i att ha makt och sitta med och bestämma - som vinner terräng (de andra tjurarna i hagen). Men landvinningarna för oss alla "Ferdinan'dar" - som hellre utövar vår hobby för nöjes skull än att sitta med i styrelserna - blir obetydliga. Då har vi också kommit till Pudelns kärna och kan konstatera att vi "Ferdinan'dar" behöver en egen "mamma" som har överseende, förståelse och som ser till just VÅRT bästa och tar hand om oss.

Mvh
Ove

oestling
2007-12-03, 13:37
Att skriva dylika inlägg baserade på rykten och andrahandsuppgifter
måste ju vara lika effektivt som att släcka skogsbränder med fotogen?
:roll:
Varför har du inte tagit kontakt med UO-segel och kontrollerat ärendet först?
Jag börjar få nog av konspirationsteorier....
Fakta först - debatt sen!

kenneth67
2007-12-03, 17:58
Att skriva dylika inlägg baserade på rykten och andrahandsuppgifter
måste ju vara lika effektivt som att släcka skogsbränder med fotogen?
:roll:
Varför har du inte tagit kontakt med UO-segel och kontrollerat ärendet först?
Jag börjar få nog av konspirationsteorier....
Fakta först - debatt sen!* * ag känner som sagt inte till exata innehållet i motionen eller vem som har/ skall lämna in den, men
att dessa tankegångar finns står utom allt tvivel, eftersom jag pratat med några som besökte tinget.**
här står ju klart å tydligt att han inte känner till den exakta utformningen ! .. med andra ord klarlagt att det är ett rykte om att sådant är på gång ! så vad är felet ??? ngt svar från smff lär ju som vanligt lysa med sin frånvaro ..
då vi i våran klubb kämpar med att få svar från dom på div frågor !
enda gången smff är vid liv är tydligen när det skall krävas in pengar från klubbarna å när någon klubb inte håller sig till deras diktator stil !

Ville
2007-12-03, 19:16
Att skriva dylika inlägg baserade på rykten och andrahandsuppgifter
måste ju vara lika effektivt som att släcka skogsbränder med fotogen?
:roll:
Varför har du inte tagit kontakt med UO-segel och kontrollerat ärendet först?
Jag börjar få nog av konspirationsteorier....
Fakta först - debatt sen!

Hej
Jag kan hålla med, fakta först och debatt sen... men hur brukar det
se ut, informationt till medlemmarna i elfte timmen via SMFF sida
som ju så många läser. Efter det är risken stor att dumheterna går
klubbas eftersom det är ganska tunga namn som står bakom dessa tankegångar.

Jag tycker att motioner skall remittteras till medlemmarna i god tid, så
att debatterna får mogna innan förbundsmötet.

Som sagt, jag har snackat med folk som var på mötet och dom litar jag på,
så det är inte bara lösa rykten vi pratar om.

Stort tack för visat intresse

/Ville

oestling
2007-12-03, 20:07
här står ju klart å tydligt att han inte känner till den exakta utformningen ! .. med andra ord klarlagt att det är ett rykte om att sådant är på gång ! så vad är felet ???

Tja, fel och fel... läs vad jag skrev så står det ju där!
Jag tyckte bara det var märkligt att inte kontakta UO-segel och kolla först.
Förslaget som sådant ska vi nog se till att göra konfetti av på förbundsmötet! ;-)

Ville
2007-12-03, 20:43
här står ju klart å tydligt att han inte känner till den exakta utformningen ! .. med andra ord klarlagt att det är ett rykte om att sådant är på gång ! så vad är felet ???

Tja, fel och fel... läs vad jag skrev så står det ju där!
Jag tyckte bara det var märkligt att inte kontakta UO-segel och kolla först.
Förslaget som sådant ska vi nog se till att göra konfetti av på förbundsmötet! ;-)

Hej igen
Jag är glad att höra att du vill göra konfetti av ev. motion, mycket glad.

Vad gäller kontakt med UO-segel, RC-områdeschef så har min kompis som
var med på mötet försökt få ta del av dokument rörande motionen, men han
får inga svar på sina mejl. Jag har själv inte försökt kontakta "motionsskrivarna", jag kanske borde det.

En sak som slår mig är intresset som visas på de olika forumen. På SMFF´s forum verkar det helt dött, men å andra sidan så är ju inget annat att vänta.

/Ville

kenneth67
2007-12-03, 22:28
här står ju klart å tydligt att han inte känner till den exakta utformningen ! .. med andra ord klarlagt att det är ett rykte om att sådant är på gång ! så vad är felet ???

Tja, fel och fel... läs vad jag skrev så står det ju där!
Jag tyckte bara det var märkligt att inte kontakta UO-segel och kolla först.
Förslaget som sådant ska vi nog se till att göra konfetti av på förbundsmötet! ;-)
ja det får man väl hoppas det gäller ju bara å få majoritet .... :roll: :roll:

Strömquist
2007-12-04, 00:14
Angående motionen så skall den vara utskickad till klubbarna senast tre veckor innan förbundsmötet.

Citat ifrån smff's stadgar.

"Inkommna förslag och motioner kompletterande med förbundsstyrelsens yttrande, skall senast tre veckor före förbundsmötet finnas tillgängliga samt distribuerade till klubbarna"

Har inte det gjorts så har de begått ett brott emot stadgarna.

Så om mötet inte är förrens i mars eller liknande så kan man knappast sitta och bråka om den finns för kännedom eller inte.

Ville
2007-12-04, 00:42
Angående motionen så skall den vara utskickad till klubbarna senast tre veckor innan förbundsmötet.

Citat ifrån smff's stadgar.

"Inkommna förslag och motioner kompletterande med förbundsstyrelsens yttrande, skall senast tre veckor före förbundsmötet finnas tillgängliga samt distribuerade till klubbarna"

Har inte det gjorts så har de begått ett brott emot stadgarna.

Så om mötet inte är förrens i mars eller liknande så kan man knappast sitta och bråka om den finns för kännedom eller inte.

Hej
Strömquist, jag håller med dig att det är gott om tid, och det är bra, och det bråkar jag inte om. Men nu hör det ju till saken ämnet diskuterades på segeltinget redan nu, och du menar väl inte att jag skall vänta tills efter jul eller nåt liknande?

/Ville

Strömquist
2007-12-04, 22:51
Det jag menar är om Motionen inte hade kommit ut så hade ju ingen känt till den förens tre veckor innan mötet.