handdator

Visa fullständig version : Motorriktning



Lelle
2007-12-03, 10:02
Hej.
Som en del av er sett i min byggtråd så bygger jag en 1/4-skala GP Extra 300S, ARF.
Inom kort ska jag börja med motorinstallation och vill ha lite råd från er.
Alltid när jag byggt från byggsatser eller från ritning har det funnits rekommendationer om motorriktning, det brukar normalt vara några grader höger och nedåt.

I GP,s instruktion står inte en stavelse om detta, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, men jag utgår ifrån att det ska vara 0°. Hur gör ni med era stora bensin- mentanolmotorer? Monterar ni dom direkt på motorspantet som normalt är 0°, eller riktar ni om motorn ?

Wåfflan
2007-12-03, 11:20
Min Hangar 9, 27% Cap har riktat motorspant från början, har inte mätt men det känns som 1,5-2 grader. Det är ju ingen ovanlig modell du bygger så det borde gå att hitta tidigare trådar om detta, prova på rcuniverse.com

Lycka till!

DrHanke
2007-12-03, 17:27
brukar använda den enkla reglen, står det inget om det så gör ja inget åt det å maskinerna brukar flyga bra... Kolla på ditt motorspant så är säkert det olika mått på det om du mäter, man brukar också kunna se om man tittar uppifrån.

Michael
2007-12-03, 18:28
Motorriktningen beror på vilken kombination av motor och propeller som används. Enklast och bäst är att prova sig fram och göra justeringar i samband med prov- och intrimningsflygningarna. För aerobatiska modeller behövs det oftast inte speciellt mycket nedåtriktning av motorn. Några CAPar har faktiskt krävt lite uppåtriktning av motorn. Samtliga aerobatiska modeller jag haft har krävt ett par tre graders sidriktning. I nästan inget fall har "fabriksangivelserna" fungerat direkt utan det har krävts justeringar. Jag kanske är lite petig med intrimning av mina modeller... ;-)

/Michael

Lelle
2007-12-03, 19:29
brukar använda den enkla reglen, står det inget om det så gör ja inget åt det å maskinerna brukar flyga bra... Kolla på ditt motorspant så är säkert det olika mått på det om du mäter, man brukar också kunna se om man tittar uppifrån.

drhanke.
Du är en klippa. Visst var motorspantet sidoriktat . Får väl säga som Peter Dalle i en känd tv-serie "tänkte inte på det". Men, det är ju min första ARF. så det är kanske förlåtet.

Tack för ditt svar också Michael! Det är ok att vara petig, för det är jag själv också, vill gära att att grejorna ska funka som det är tänkt.


GOD JUL