handdator

Visa fullständig version : dagens lågvatten märke !!



kenneth67
2007-12-03, 18:09
surfade runt på lite olika klubbsidor jag såg detta!
ändrar mitt inlägg lite för att inte trampa på "fler" onda tår ! å hoppas att alla känner sig nöjdare med det !??

att man får betala en "högre" avgift om man flitigt använder sig av fältet !
så min undran finns det fler klubbar som använder sig av olika taxor ??? beroende på hur mycket/lite alt vilken typ av flyg man använder sig av !??

Glawe
2007-12-03, 18:25
http://birgittaelvysdotter.webblogg.se/images/dog_tired_tn_1182796573.jpg

drjoshua
2007-12-03, 21:04
...

kenneth67
2007-12-03, 21:35
....

bokis
2007-12-03, 22:08
Hmm..Personligen så tycker jag att det verkar vettigt o differentiera medlemsavgifterna beronde av den inriktning man har på hobbyn,kan det få några fler o bli medlemmar så varför inte?
Och Kenneth,letar man efter fel så hittar man dem,i längden så blir det bara surt av att skriva slikt tycker jag,kanske skulle fokusera lite på det positiva? :oops:

kenneth67
2007-12-03, 22:18
ja inte trodde jag att det var "vanligt" med diffrensierade taxor för övrigt så framgick det inte i vilket avseende taxan skulle vara lägre ..dvs som svaret säger att dom som segel/hang flyger ser det som rabatt ... hur som ´så är det skrivet ... å avsikten var aldrig att kasta skit på nån, vad jag kunnat se på alla de klubbsidor jag besökte inna jag valde klubb så är m,an ju antingen fullvärdig medlem passiv medlem eller stöd medlem av junior eller senior status!
att det skulle kosta extra för att man nytjar fältet har jag aldrig tidigare sett eller heller för den delen hört talas om å var går då gränsen för flitigt utnytjande ? det är i mina ögon då bättre att tala om att du som i huvudsak segel eller hang flyger har en lägre avgift eftersom man som regel inte utnyttjar fältet så man kanske mer kan se det som en formulerings fråga ?? som nu skrivet så låter mer som en bestraffning om man nyttjar fältet "för mycket"
alla är ju fria att lägga upp sina avgifter hurt dom vill ... det lägger jag inga värderingar i deras formulering ser jag dock som olycklig eller vad man nu skall kalla det !
för övrig sitter jag inte å letar fel ! men vissa saker syns mer än andra ;)

2007-12-04, 02:12
PDT_Armataz_02_07 Vilken jävla sovställning!

H_enke
2007-12-04, 19:27
Nu har jag ingen anning om vad det är för klubb som har dessa regler, men man får försöka att se det från deras sida också.

De kanske.....
-Har väldigt dyr fälthyra från den bonde de hyr fältet av?
-Medlemmarna får tillbaka oerhärt mycket, kanske ett väldigt välskött och bra fält med el, vatten, etc? Eller gratis byggkurser/seminarier?
-De kanske inte har möjlighet att få bidrag från kommunen att finasera sina utgifter med på samma sätt som andra klubbar?

..etc,etc


Det jag egentligen vill säga är att de säkert har sin anledning att ta ut den höga avgift som de gör, tror knappast att de går till styrelsearvode eller dylikt.

Vore intressant att höra klubbens version också.

PS. Kan tilläggas att jag svarar på det inlägg som fanns innan Kenneth redigerade sitt inlägg.

kenneth67
2007-12-04, 21:03
klubben i fråga eller rättare sagt en av medlemmarna svarade på inlägget men raderade senare detta . i detta läge valde jag att ändra mitt inlägg för att inte skapa mer bekymmer än vad som redan skett ...
så vad är vitsen att svara på nått som inte finns kvar Henke???

Jippe
2007-12-05, 13:28
Hej Kenneth!

Angående dagens lågvatten-märke:

Eftersom det var jag som drev igenom förslaget i våran klubb så kan jag svara.
Jag har tidigare varit medlem i Bärum Modellflyklubb utanför Oslo med 130 medlemmar.
Idén har jag stulit rakt av från dem och även från Oslo Flyveklubb.

Till saken:
Av olika anledningar så önskade vi höja de fasta avgifterna i våran klubb.
En stor orsak var en ny klippare och andra ökande fältkostnader.
Vi har en väldigt stor bredd i våran klubb, men framför allt två grupper som inte nyttjar
fältet. Den ena gruppen är rena hangflygare, den andra gruppen är mindre aktiva flygare.
Vi tyckte att dessa 2 grupper inte skulle "drabbas" av våra ökade fältkosnader och införde
en fältavgift på prov till denna säsongen.
Fältavgiften betalas av oss som nyttjar klubbens fält.

Vi kommer att ta en utvärdering av detta när vi har det årliga medlemsmötet, till nu
har jag bara hört positivt om det. Fram till jag hörde att du hade blivigt upprörd av att vi hade det på det viset i våran klubb.

Det har inte varit meningen att vi med detta skulle uppröra någon, framför allt inte medlemmar i grannklubbar.
Jag är ledsen att du känt det på detta viset och hoppas med detta kunna bringa lite "klarhet" över hur vi tänkte och att du förhoppningsvis känner dig mindre upprörd.

/med vänliga hälsningar
Jesper Linder (vanlig medlem i MFK Bluemax Falköping)
http://www.mfkbluemax.com

PS Jag är också ordförande i Falbygdens Flygklubb motorsektion, vi har börjat
tänka lite så där med inom vissa områden. Där har Vi som många andra flygklubbar och föreningar problem
med att få medlemmar att vara med på ex: städdagar. DS

kenneth67
2007-12-05, 15:19
när anledningen är klar lagd finns det inget som helst bekymmer med att vissa betalar en högre avgift ! eller lägre för den delen !
som tidigare i tråden så var det "formuleringen" som fick mig att reagera ! dvs flyger du mer än andra får du betala mer .. men inte av vilken anledning ! .. men det är väl ganska klar lagt nu varför det är så .. och blev detta efter mina pm med drjoshua.. då det framkom att det är lägre tava för dem som i huvudsak segel/hang flyger ...
jag har inte en aning om vad era medlemmar tycker i frågan ,,,
¨men tycker att ni borde ändra på hemsidan där det klart framgår varför avgiften blir högre ! för som nu så ser det iaf ut som man skulle straffas om man flyger för mycket !
för övrigt så har jag inget illa att säga om blue max å har så heller aldrig gjort ! i mina ögon bara bra att det finns fler klubbar i stan så folk har en valmöjlighet !
samt att man förhoppnings vis kan samarbeta i vissa frågor !



så till nästa man som "kommenterar" läs tråden i sin helhet !

loop
2007-12-05, 20:23
Är inte dagens dagens lågvatten märke att starta denna tråd??

kenneth67
2007-12-05, 20:30
att steka pannkakor är en konst ....den ena sidan blir lätt bränd om man inte håller koll!