handdator

Visa fullständig version : Futaba Nya 2,4 Ghz har kommit ute nu med 7C 2.4 GHZ !!



Nexus
2007-12-06, 07:12
http://www.towerhobbies.com/products/futaba/futk7000/futk7000_475.jpg

och deras Länkar är:

http://www.towerhobbies.com/products/futaba/futk7000m_e.html

Det är nya:Futaba® 7-Channel 2.4GHz FASST

MVH Steve

:D :D :D

McRegor
2007-12-06, 07:23
Hej,
Kommer enl uppgift till Sverige denna eller nästa vecka.
Bara att skriva Önskelista till Tomten..:)
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-12-06, 08:42
Roligt, vad kommer svenska priset landa på ? Den verkar ju vara bra mycket billigare än dx7an (Den innehåller dock knappt hälften så mycket)

bokis
2007-12-06, 11:14
Glawe,hälften av vad? :?

McRegor
2007-12-06, 11:57
Hej,
Måste nog först få hålla med Bokis - hälften av vad ?
Jag kollade inte vad den skulle kosta - dock har ju ÖMH den i sin Shop - http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=120_122&products_id=5161
Och eftersom priserna i US ligger nästan exakt lika mellan DX-7 och 7C så är väl ÖMHs pris inte så mycket att bråka om...en DX-7:a kostar ju 3995 trots allt... Och min gissning är att skillnaderna programvarumässigt inte är alltför stora - det finns säkert plus och minus på båda. Men Futaba har nog ett bättre system i grunden - om inte annat så visade det sig ju i drygt 4 ggr räckvidden jämfört med DX-7 i något test som gjorts...även om nu inte detta givetvis säger allt.
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-12-06, 12:07
Esh glöm det. Det var jag som öppnade snattran för tidigt. Där jag kollade så var inte listan med features komplett. :)

Verkar helt klart vara en shyst radio. Jag gillar futaba skarpt, men närmare 4km räckvidd känns ju lite överdrivet. (Dx7an har ju ca 950 meter)

Fot
2007-12-06, 12:38
Verkar helt klart vara en shyst radio. Jag gillar futaba skarpt, men närmare 4km räckvidd känns ju lite överdrivet. (Dx7an har ju ca 950 meter)

Bättre en meter för långt än en meter för kort ;-)

/M som själv är sugen på Futabas 12fg

Nexus
2007-12-06, 15:02
hehe vad trevlig att ni skrev om här olika så opps du klickade för tidigare,fredrik hehe !!

Orsak Jag fick e-mail av den från Tower Hobby därför från USA så klart så jag vet inte komma till sverige bra fråga är När ??? Hmmm ???

MVH Steve

:D :D :D 8) 8)

mulder
2007-12-06, 15:17
Äntligen börjar 2,4ghz bli riktigt intresant 4km räckvid är helt ok.
Väntar nu bra på MZ14 med 2,4 ghz
/Mikael

Sigun
2007-12-06, 15:37
De som är lite konstigt är att de hävadar att den har 4km räckvidd när effektgränsen är den samma som för spectrum DX7. Spectrum dx7 har ju testats och högeffekts versionen som har 1W uteffek hade bara 1650m räckvidd hur då futaba kan nå 4km med 0,1w övergår mitt förstånd.

Jag tror nog att räckvidderna lär vara undefär de samma som på DX7:an men de får väl framtida tester utvisa

/Martin

wesse
2007-12-06, 15:53
dx-7 är inge bra för mig som ska börja med pylon o segelflyg då jag behöver 4km räckvidd...jag står för det jag säger d-x7 är inge bra o detta bygger jag på min efarenhet då jag alldrig sett en dx-7 i verkligheten men den är absolut inget att ha.... det är däremot futabas med sina 4km räckvidd yehh den har jag inte heller sett i verkligheten men den är superbra ...ja vet detta då min magkänsla talar om det för mig....dx-7 är inge bra :lol:

chrisvås
2007-12-06, 18:43
Jag kanske är trög och gammaldags, men vad är det egentligen för vinst med 2,4 ghz?. 4 km räckvidd, otroligt bra om man flyger kikare fastlimmade ;) . Vad är det som är coolt och vad missar jag som söndagsflygare?.

/Bakåtsträvare Christian

Sigun
2007-12-06, 18:50
2,4Ghz = Störnings och glitchfritt

Håller med dig om att 4km har man ingen som helst nytt av om man inte ska köra VR flygning.

/Martin

McRegor
2007-12-06, 19:26
Hej,
Ja, 4 km har väl aldrig heller varit det primära försäljningsargumentet.
Men att eliminera risken att bli nedstörd av någon som "glömt att kolla" är ju värd rätt mycket. Att inte behöva vänta på att frekvensklämman blir ledig är ju ett annat - inte minst under inomhusflyget eller när en heli-nybörjare snott klämman och tränar hovring i 30 minuter...:)
Att kunna köra stora bensinkärror liksom elkärror utan störningsbekymmer är ett tredje argument. Och inte minst elhelisar - dom mår bra av en 2,4 GHz-radio.
Ja, sen finns det säkert andra fördelar också. Den stora nackdelen är väl att det blir dyrbart att byta mottagare i alla sina kärror. Så man får väl migrera successivt. Då är det bra med en modulbaserad sändare så att man "bara" behöver byta sändarmodul när man hoppar mellan kärror med de olika systemen och därmed slipper släpa runt på två sändare.
Hälsningar
Roger

wesse
2007-12-06, 19:26
Jag kanske är trög och gammaldags, men vad är det egentligen för vinst med 2,4 ghz?. 4 km räckvidd, otroligt bra om man flyger kikare fastlimmade ;) . Vad är det som är coolt och vad missar jag som söndagsflygare?.

/Bakåtsträvare Christian

du missar känslan att vara cool med en kort antenn o du slipper fråga vad dom andra har för kristall eller vänta på klämman medan solen går ner en varm vindstilla sommarkväll :lol: dx7 inte bra futaba med 4km räckvidd det är powerstatus det 8)

Sigun
2007-12-06, 19:35
Jag är radioamatör wesse så nu har jag knåpat ihop ett slutsteg på 100w till min DX7:a .. hehe här snackar vi 20 mil räckvidd, ring mig när du ska ut och flyga nästa gång så flyger jag bort till dig med Cessnan, ska bara springa och köpa mig en VR sändare :lol: :lol: :lol:

Nexus
2007-12-06, 19:42
Jaså ??,var har du sett 4 KM ???
jag vet att det fanns bara mottagare klara av det 2 Km med 2,4 GHZ och alla vanligast 35 mhz har 1,5 km alltid och aldrig under 950 meter
var du fått uppgifter ifrån ??,Fredrik....

MVH Steve

:D :D :D

chrisvås
2007-12-06, 20:25
du missar känslan att vara cool med en kort antenn o du slipper fråga vad dom andra har för kristall eller vänta på klämman medan solen går ner en varm vindstilla sommarkväll

En ljum sommarkväll när ungarna sover passar det bättre med en kall pilsner i hängmattan iaf :D

Ok Slippa bry sig om kanalkrockar verkar värt iallafall. iofs finns ju synth nuförtiden.

Äh verkar vara en fluga som internet var enl nån hög chef engång i tiden :)

drjoshua
2007-12-06, 20:49
Jag kör med Futabas modell 6EX och det fungerar jättebra för mig. Otroligt skönt att slippa kanalkrockar kan jag säga. Jag har i och för sig inte provat att köra med kristall men det kändes aldrig som något alternativ.

Fråga: Är 7C mycket bättre än 6EX så att det skulle motivera ett byte? Vad är skillnaden, ni som vet vad 7C går för?

Sigun
2007-12-06, 21:31
Citerat direkt från hemsidan

WOW! The performance features of a 9-channel, the programming ease of a 4-channel...PLUS spread spectrum technology!
Let intermediate-level modelers enjoy the kind of speed and accuracy formerly reserved for top-echelon pilots, with the value-packed 7C 2.4GHz FASST systems! Already acclaimed for its versatility, long list of functions and foolproof layout, the 7C now offers the incredible response and precision that only a 2.4GHz radio can provide!

7C System Specifics

* Software for airplanes and helis
* Mode 1-4 selectable (modes 3 and 4 available through transmitter software)
* Assignable switches/functions
* Large 72 x 32 LCD screen with adjustable contrast

7C System Overview

* 10-model memory
* 6-character model naming
* Digital trims, trim memory, EPA, sub trims and servo reversing on all channels
* Dual or triple rates* (aileron/elevator/rudder)
*with 3-position switch use
* Exponential (aileron/elevator/rudder/throttle)
* Adjustable throttle cut
* Fail-safe
* Trainer system (cord required)
* Flap switch
* Retract switch
* Variable rate knob (channel 6)
* Tx and Rx NiCds w/dual output charger
* Adjustable stick length and tension
* Software for Mode 1-4 control setups
* Count up/countdown timer

FASST spread spectrum technology multiplies the 7C’s advantages!
Continuous Channel Shifting
Other 2.4GHz systems hold firm to one or two frequencies, increasing the potential for interference. The frequency of Futaba 2.4GHz FASST shifts every 2 milliseconds, so there are no signal conflicts or interruptions – and no need for a frequency pin!

Dual Antenna Diversity
Futaba 2.4GHz FASST systems seamlessly select the best reception between two receiver antennas, so there's no loss of signal.
R603FF receiver included with 3PM 2.4GHz does not offer Dual Antenna Diversity. Easy-Link
Futaba 2.4GHz FASST system transmitters leave the factory with a unique and permanent ID code. Once linked to the receiver, the code ensures that the receiver will recognize and respond ONLY to that transmitter. The linking process is simple...just push a button on the receiver.

Pre-Vision
2.4GHz FASST scans incoming data and applies sophisticated error correction techniques – resulting in a system that gives you a solid, impenetrable connection with your model.

T5
2007-12-06, 23:29
Och min gissning är att skillnaderna programvarumässigt inte är alltför stora - det finns säkert plus och minus på båda. Men Futaba har nog ett bättre system i grunden

FYI, Spectrum är JR radio i botten....Och om JR är bättre eller sämre än Futaba, det är nog mest en smaksak.

T5 (Som varit 100% Futaba och nu kör DX7 och är mycket nöjd)

flygaren_93
2007-12-06, 23:38
Nej, nu blir det ännu svårare att välja 2,4 ghz radio när det finns en till...

Får se efter jul och ta beslut då vilken som känns bäst för mig.

Alex

McRegor
2007-12-06, 23:43
Hej T5,
Ja, jag gjorde mig nog skyldig till ett syftningsfel eftersom det jag avsåg var att Futabas frekvenshoppande sändningssystem nog är bättre än Spectrums relativt statiska system. Det hade alltså inget med programvaran att göra. Smisk på mina fingrar för det misstaget..:)
Hälsningar
Roger

Fot
2007-12-06, 23:47
2,4Ghz = Störnings och glitchfritt

Håller med dig om att 4km har man ingen som helst nytt av om man inte ska köra VR flygning.

/Martin

Att 2.4 skulle vara störnings fritt är nog en extrem överdrift.

2.4Ghz-bandet är lika utsatt för störningar som alla andra radionband. Kanske tom mer med tanke på all utrustning som finns i 2.4-bandet. Däremot så är utrustningen från början gjord för att fungera tillsammans med utrustning som sänder och stör (under förutsättning att de fungerar som de ska dvs ;-)

De olika system som finns för 2.4GHz idag fungerar lite olika men löser samma problem. Spektrumtekniken som används av Spektrums själva och JR letar reda på två lediga kanaler och använder dem. Det är även så att även om två Spektrumanläggningar skulle lägga sig på samma kanal så är chansen rätt stor att det fungerar iaf då de inte sänder hela tiden.
Det gör man halverat risken för det uppstår en störning på båda banden samtidigt.

Futaba har valt en annan typ av lösning där man hela tiden hoppar omkring "slumpmässigt" över hela spektrumet och sänder korta stunder på varje plats. De påstår själva att de byter varannan millisekund vilket är fullt rimligt.

Det som gör att det fungerar är att på grund av den högre frekvensen kan man skicka mer information på kortare tid. Alla som läst tele/datakommuikation är fullt medvetna om vad jag pratar om.

Under den tid som en vanlig 35MHz-anläggning skickar sin information till en mottagare (20ms för normal PPM) hinner en 2.4GHz-anläggning skicka minst 10 gånger samma information. Så även om 9 av 10 sändningar misslyckats på grund av att det krockar med nån annan som fick för sig att sända på samma frekvens samtidigt så kommer man ha samma uppdateringsfrekvens som i 35MHz.
Det här gäller för båda typerna av system.

Och det som händer i 35Mhz-världen om ett "paket" blir trasigt är att det dröjer ytterligare 20ms innan nästa paket kommit fram. I vissa fall ännu längre

Att man från början byggt systemen robusta för att fungera i en "brusig" miljö och gör att jag överväger att gå över till 2.4GHz. Tillsammans med sådana saker som frekvenskrockar och klädnypor som är inlåsta i bodar eller borta. Tyvärr inte helt ovanligt på lite större meetings att nån tar med sig en klämma och sitter och häckar i en husvagn nån halvtimme-timme (eller längre för den delen) för att justera sin modell.
Eller helt enkelt bara envisas med att flyga precis när man själv vill =)

Jag har själv otroligt sällan upplevt några problem med 35MHz-utrustning och litar till fullo på att min utrustning som jag flyger med fungerar så känner jag ändå att det finns saker i 2.4GHz-systemen som lockar.
Den stora fördelen med 35MHz är att vi är helt ensamma på bandet (förutom andra som flyger då). Det finns ingen utrustning (med några få undantag) som är inne och klampar på vårt frekvensband.

Jämför man 2.4 och 35 ytterligare så kan väl också sägas att 2.4-mottagarna närmast ska jämföras mot 35:ornas PCM eller avancerade PPM-mottagare. Jag har nog aldrig upplevt några direkta störningar när jag flygit med sådana mottagare. Med billiga PPM-mottagare har jag dock haft störningar både från andra flygare på grannkanaler och från annan utrustning (oftast vid flygning inomhus).

Och hurivida Futaba har 4 km räckvidd mot spektrums 1km känns ganska oväsentligt. Jag är rätt övertygad att båda systemen har tillräckligt med räckvidd och jag är övertygad att båda systemen är så pass rubusta att de fungerar ypperligt i normal användning.

Min personliga åsikt är att futabas system känns bättre än spektrums vilket gör att det lutar mot en futabaradio. Sedan finns det andra aspekter att ta hänsyn till när man väljer radio. Tex. så har spektrum idag ett bredare utbud av mottagare. Framförallt riktigt små. Medans jag inte tycker om deras lösning med två separata mottagarenheter.

Jag är också extremt lat av mig :-) och jag skulle aldrig komma på tanken att bära med mig två sändare till fältet. Möjligen att jag skulle kunna tänka mig att bära med mig en modul så jag kan växla mellan 35 och 2.4. Annars kommer jag nog att byta till 2.4 rakt av när jag väl byter.

Hoppas nån blev klokare av vad jag skrivit (om nån orkade läsa hela vägen hit).

/M

Nexus
2007-12-07, 00:00
Javisst jag förstår det är svårt att välja på dom vilken är bästa ??
men jag vet att det är en rent skönhet är:12-Channel 2048 2.4GHz Computer System

http://2.4gigahertz.com/systems/futk9275-03a.jpg

den har fina Funktion i meny bra !!

pris var mellan 10.000 till 9995 kr ! beror på Hobbybutiken för pris??


MVH Steve

:D :D :D

Nyroth
2007-12-07, 01:45
Magnus (Fot),

Tack för det sakligaste inlägg jag hittils läst in 2.4 gHz debatterna på nätet.

Mvh,
Niklas

Sigun
2007-12-07, 06:53
Finns på MFT (http://www.mft.nu/?pid=322390) för 3000kr nu

eller Ebay (http://cgi.ebay.com/Futaba-7C-7-Channel-2-4GHz-Air-Airplane-Radio-S3004-7Ch_W0QQitemZ320190589751QQihZ011QQcategoryZ34056Q QssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem) för ca 2000kr

/Martin

wesse
2007-12-07, 07:09
vill man andra ska veta hur otroligt säker man är som flygare....då hänger man upp en futaba med kortantenn runt halsen...går sen omkring bland förståsigpåare o ser allmänt nöjd ut...kanske kommer det en rödhårig välsvarvad modellflygande kvinna med lyxstatus fram o frågar ska vi hem till dig eller mig...japp allt detta bara för man har en futaba runt halsen..men valet är ju fritt... :roll:

Strömquist
2007-12-07, 08:09
Jag håller med Wesse, jag ska nog köpa mig en sådan radio, sluta flyga och bara gå omkring å se nöjd ut. :)

wesse
2007-12-07, 08:21
YouTube - En test

Nyroth
2007-12-07, 08:38
vill man andra ska veta hur otroligt säker man är som flygare....då hänger man upp en futaba med kortantenn runt halsen...går sen omkring bland förståsigpåare o ser allmänt nöjd ut...kanske kommer det en rödhårig välsvarvad modellflygande kvinna med lyxstatus fram o frågar ska vi hem till dig eller mig...japp allt detta bara för man har en futaba runt halsen..men valet är ju fritt... :roll:

Ja du vet precis hur det går till om man flyger FUTABA
http://www.blaineaustin.com/images/Fly%20Ins/Memphis%20indoor%202006/jasondqward.jpg

Nyroth som flyger JR och därför blir utskrattad.....

Fot
2007-12-07, 08:58
Tack för det sakligaste inlägg jag hittils läst in 2.4 gHz debatterna på nätet.


Tack själv för de vänliga orden. Får passa på att berömma dina sakliga inlägg också.

/M

drjoshua
2007-12-07, 09:26
Jag svarar på min egen fråga om skillnaden mot 6EX efter Siguns klistrande:

- Dual/triple rate (dual rate på 6EX)
- Flytta kanaler till vilken switch som helst
- Timer för trotteln (verkar bra för el-flygare)
- 7 kanaler (naturligtvis)
- Steglösa flaps på kanal 6 (switch på 6EX)

bokis
2007-12-07, 14:03
Tittade på bilden ovan..Någon verkar ha problem med att veta var högerhanden ska ta vägen.. :D

2007-12-07, 15:19
http://www.youtube.com/watch?v=NCKX3Me1vRU

Är det en elskrämma tanten har i käften!?

colsson
2007-12-07, 15:32
http://www.youtube.com/watch?v=NCKX3Me1vRU

:lol:

Tobbe O
2007-12-07, 17:45
Finns på MFT (http://www.mft.nu/?pid=322390) för 3000kr nu

eller Ebay (http://cgi.ebay.com/Futaba-7C-7-Channel-2-4GHz-Air-Airplane-Radio-S3004-7Ch_W0QQitemZ320190589751QQihZ011QQcategoryZ34056Q QssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem) för ca 2000kr

/Martin

Eller hos www.lindinger.at för 2700:- inkl frakt

wesse
2007-12-07, 17:56
förr körde jag med andra märken o då kunde det se ut så här..
YouTube - Drunk Russian
i dag kör jag futaba o det känns mycket bättre

Sigun
2007-12-07, 18:00
Tyckte de lät som en futaba i kassen, de skramlar väl precis så ?

DontHitMe
2007-12-07, 18:02
Tyckte de lät som en futaba i kassen, de skramlar väl precis så ?

Ja, och så har futaba gjort skylten som han råkar välta! :lol: :lol:

flygaren_93
2007-12-07, 22:38
Tyckte de lät som en futaba i kassen, de skramlar väl precis så ?

Ja, och så har futaba gjort skylten som han råkar välta! :lol: :lol:

Nej skyllten var en ny sorts Ghz antenn för de har som ett gångjärn i botten, så man kan vika antennen. :D

Alla idéer är bra utom de dåliga.


Alex

freddan_6
2007-12-09, 08:25
De som är lite konstigt är att de hävadar att den har 4km räckvidd när effektgränsen är den samma som för spectrum DX7. Spectrum dx7 har ju testats och högeffekts versionen som har 1W uteffek hade bara 1650m räckvidd hur då futaba kan nå 4km med 0,1w övergår mitt förstånd.


Det är inte så konstigt alls att de har längre räckvidd. Deras system FAAST med snabba frekvenshopp förlänger räckvidden rejält jämfört med specrums sätt att göra DSSS. DSSS implementeringen som spectrum gjort verka rätt dålig.

En av tillverkarna har gjort jämförelse mellan de olika systemen, så deras system framstår kanske som lite bättre xtremepowersystem (http://www.xtremepowersystems.net/) (bläddra ner till "Comparison Guide"), Där de hoppande systemen är bättre än de som inte hoppar.

Detta beror dock inte på att DSSS är sämre, det är bara att spectrum valt ett för enkelt sätt att göra det på. T.ex UMTS använder en sändningsteknik som kan gå in under DSSS och där klarar mobiler av att avläsa signaler tillräckligt bra även om störningen är 10-15dB starkare än signalen.

m.v.h. //Fredrik

LAN
2007-12-09, 10:46
Hmm, jag tror inte att man får fästa för stor vikt vid jämförelsen av räckvidd. De 1650 meter som det pratas om i denna tråd för Spektrum är säkerligen gjord på ett helt annat sätt än mätningen för Futaba. Enda sättet att jämföra är ju att mäta systemen samtidigt, på exakt samma sätt. Varken Futaba eller Spektrum anger någon definitivt räckvidd såvitt jag kunnat se, båda pratar om "full" räckvidd vilket bör vara så långt man kan se sitt plan, med god marginal.

Sedan tror jag inte heller att Futabas system ger längre räckvidd bara för att det byter frekvens ofta. Det hänger nog mer på en bra antennkonstruktion och bra känslighet i mottagarna.

Om nu bara Futaba kunde få fram sin 8-kanals modul någon gång, så man äntligen får testa 2,4 Ghz... och kunde man kanske få önska sig lite billigare mottagare för mindre plan (a lá Spektrum)...

Jakob
2007-12-12, 18:40
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1518