handdator

Visa fullständig version : QQ yak 73"



bullen
2007-12-06, 23:56
Någon som flyger med QQ Yaken på 73"? Precis knåpat ihop yaken och bara motorintallationen återstår. Vad ska jag välja?? Kan komma över en ny Ys140 till vettiga pengar, men då jag redan har en moki 180 (metanol)liggande så vet jag ej vad jag ska göra?! Blir mokin för tung?? Tacksam för råd!!

Nyroth
2007-12-07, 00:52
Någon som flyger med QQ Yaken på 73"? Precis knåpat ihop yaken och bara motorintallationen återstår. Vad ska jag välja?? Kan komma över en ny Ys140 till vettiga pengar, men då jag redan har en moki 180 (metanol)liggande så vet jag ej vad jag ska göra?! Blir mokin för tung?? Tacksam för råd!!

Hej Bullen,

Nu får jag säkert alla MOKI vänner efter mig men valet är för mig självklart. Sätt i en YS!

Mokin är tung, dålig gas respons ,jag vet att detta kan argumenteras i evighet för en del tycker att dom går så himla bra, men för 3D och IMAC typ flygning så har den en del att önska.

Du kan få en Moki att gå hyfsat med en bränsle regulator och tryck tank men det gör ju bara allt ännu tyngre.

En YS är perfekt för en 73 tums QQ YAK, jag har flugit en med OS 160 FX och den hade ok prestanda, en YS 140 har mer pulver så det borde bli perfekt.

QQ Yaken är en maskin väl värd lite bilder på detta forum, kan du inte skicka in några?

Mvh,
Niklas

bullen
2007-12-07, 10:27
Kanonsvar, precis vad jag behövde veta, dock inte min plånbok!!! Kan vara kul och testa en fyrtaktare, får bli en Ys. Ska försöka lägga upp lite bilder, men då jag knappt kan klara surfa på nätet, så är sannolikheten att jag lyckas lika me 0! Yaken ser ruggigt fin ut, kanske lite mer o göra än på en great planes ARF. Den såg faktist så fin ut att jag passa på o beställa en QQ yak 102" också (har dock inte kommit än), Mvh Andreas

bullen
2007-12-09, 20:38
Okej, nu var motorn inhandlad, nu återstår bara ljuddämparen, ngn som vet om man hittar en sån här i Sverige http://centralhobbies.com/Exhaust/mufflers.html, verkar var problem att länka till den rätta sidan men jag menar inbyggnadsdämparen från NMP, om man söker på ljuddämpare på huvudsidan, sorry det blev lite snurrigt, Mvh Andreas

kenneth67
2007-12-09, 21:11
ahhh en ys ! nice mycket pulver lite vikt ..
kanon motorer som dock kostar en slant men håller "livet" ut

monch
2007-12-10, 21:37
Låter intressan! håller på med en Peak model Yak54 på 70´´. i den så ska jag ha en YS140L. hoppas det blir Bra med pulver. är i funderation hur jag ska montera motor, med puck eller med gummikuddar. nosring är en självklarhet.

bullen
2007-12-31, 21:53
Hej, tänkte beställa en propeller till min Ys140FZ vad ska jag köpa? Manualen rekommenderar så jäkla många olika. Vill ha mycket kraft och vrid, behöver inte farten. Trä, plast eller kolfiber, 2 bladigt eller trebladigt?? Någon som kör denna motor?? Gott nytt år på er!!

srlund
2008-01-01, 16:25
Hej

Jag håller på med en Hyperion Yak54 på 73", i den har jag satt en YS140L med pipa. Jag hoppas på bra effekt. Idag flyger jag med en Tojeiro och en YS 140L och den har lite drygt hovringskapacitet. Den motorn får dra en 16x10 propp och till Yaken hade jag tänkt att prova en 20x6.

Jag vill inte ha fart, däremot kraft så man kan utnyttja modellen till 3D flygning. Jag hoppas att YS har kraften som behövs för detta. Vad har du för övrig utrustning i den?

wesse
2008-01-01, 16:37
jag har ingen yak :cry:

Sigun
2008-01-01, 16:43
Du flyger ju bara elskit ändå wesse, finns säkert en depron YAK du kan bygga på EN natt :)

bullen
2008-01-02, 11:36
Hej igen , försöker göra allt så enkelt som möjligt, kör med Futaba 3152 (8,7kg på 6v) på skev och höjd, sen på sida lite overkill men jag hade ett Hitec 5955TG (24kg) över, så jag satt i det. I övrigt inget speciellt, JR strömbrytare, Ys140FZ, propp fortfarande oklart. Problemet är ljudämpare då pipa är uteslutet då den inte får plats men jag håller på o lösa det med en liten egen konstruktion. Hyperion Yaken verkar ju jättefin den också, säkert ganska likvärdig som QQ yaken.

monch
2008-01-02, 15:26
Hallå!
Till min Peak models Yak ( en liten stakare bara 70´) så har jag satt dit en kort pipa från hatori! den får plats i kåpan, men då har jag gjort en pip tunnel under kroppen. propeller så blir det nog 19/8 eller 20/6. på min YS140L.

bullen
2008-01-02, 15:46
Hej, i QQ-yaken går det inte o sätta en pipa, om man nu inte är lite händig o bygger om halva flygplanskroppen, men det ger jag mig inte in på. Jag fick istället tag på en ny ljuddämpare till en ASP180 4-takt, som jag gängar om och kör med, hoppas det kommer funka!!

srlund
2008-01-02, 18:57
Hej
Jag misstänker att Hyperion och QQ är samma, min går inte heller att bygga piptunnel på om man inte vill ägna massa timmar åt det. Jag lägger pipan utanpå kroppen och sedan har jag fästet vid stället.

Jag har 15Kg på skeven (Futaba BLS351), 11Kg på höjden (Futaba BLS 451) och 25Kg på sidan (Futaba 9156). 5,9V Emcotec regulator med 2600mAh Lipo.

Jag har lite löst letat proppar utan större framgång, det finns ju träproppar men dessa är för stora.

Jag försökte lägga in bilder, men det sket sig. Jag måste kolla hur man gör...

Stefan

Tobbe O
2008-01-02, 19:28
Stefan, vad får dig att misstänka att QQ och Hyperion skulle vara samma maskin.

Jag kan med stor säkerhet säga att QQ konsruerar sina maskiner själv och att dom inte har mer gemensamt än att båda är 73 tums Yak 54:or :)

srlund
2008-01-03, 08:25
Hej Tobbe!

Jag har tittat på dina bilder och tittat på min modell och snabbt konstaterat att dom ser på pricken lika ut. Tillbehören är samma, uppbyggnaden av kroppen är samma, vingens konstruktion är samma, det som verkar skilja är klädseln.

Det stämmer säkert som du säger att QQ har konstruerat sin och tillverkar den, men det kanske är så att Hyperion köper sina från QQ? Jag har inga bevis för detta, jag tycker bara att dom är skrämmande lika varandra i uppbyggnad och tekniska lösningar

Stefan

wesse
2008-01-03, 09:06
he he kanske har tobbe fått en kopia :lol: nä nu ska jag va snäll fy på dig wesse...tobbe kör med kopia he he :lol:

Sigun
2008-01-03, 09:07
QQ = ?? vad är det för märke

QatHome
2008-01-03, 10:24
Quique Somenzini (http://www.somenzini.com/) är en duktig RC-flygare som konstruerat modeller ganska länge och nu börjat sälja under eget märke också.

Tobbe O
2008-01-03, 17:45
Hej Tobbe!

Jag har tittat på dina bilder och tittat på min modell och snabbt konstaterat att dom ser på pricken lika ut. Tillbehören är samma, uppbyggnaden av kroppen är samma, vingens konstruktion är samma, det som verkar skilja är klädseln.

Det stämmer säkert som du säger att QQ har konstruerat sin och tillverkar den, men det kanske är så att Hyperion köper sina från QQ? Jag har inga bevis för detta, jag tycker bara att dom är skrämmande lika varandra i uppbyggnad och tekniska lösningar

Stefan

Hej igen!

Man kan hitta och titta på många Yakar som är lika varandra, men jag är fast besluten om att inte vare sig QQ eller Hyperion är några kopior av varandra.

Om jag inte är helt ute och cyklar så har tex QQ fast stabbe på sin 185 centimerare medans Hyperion har löstagbar på sin, har jag fel eller...?


MVH

srlund
2008-01-03, 18:14
Tjenare!

Det var värst vad viktigt detta blev... :D Tobbe du har säkert rätt ang 73" Yak från QQ, har inte sett en sådan så jag vet inte om stabben är lös eller ej, jag har sett dina bilder på din QQ Yak.

Har du löstagbar stabbe på din QQ? Jajamensan! Har jag det på min Hyperion? Jajamensan, precis samma lösning som du Tobbe! Som jag sagt tidigare, därav min misstanke. Fast det kanske är så att Hyperion har stulit de bästa ideerna från QQ. :D Eller kan det vara så att det är tvärtom????

Skämt o sido så har jag inga konkreta bevis, för mitt påstående, det kan mycket väl visa sig vara felaktigt. Men din QQ och min Hyperion är skrämmande lika...

wesse
2008-01-03, 18:23
:lol: :lol: tobbe har en kopia :lol: :lol:

Tobbe O
2008-01-03, 18:55
Kopia eller inte har ingen betydelse för mig.. men det kanske skulle vara kul att få lite fakta.....Nyyyroooth!!! Var är du? :D

bullen
2008-01-03, 19:00
Hejsan min 73" QQ- yak har fast stabbe, min Yak ska tydligen vara den senaste varianten, generation 2, Mvh Andreas

wesse
2008-01-03, 19:05
Hejsan min 73" QQ- yak har fast stabbe, min Yak ska tydligen vara den senaste varianten, generation 2, Mvh Andreas

grattis då är det du som har den äkta varan :lol:

bullen
2008-01-03, 19:19
Ja inte ser jag ut som ngn kopia?! Skämt o sido, jag tror inte det är samma överhuvudtaget, mer än att det är Yakar på 73". QQ- yaken är väldigt lätt byggd, med ett par lite udda lösningar på bygget (typ sidrodervajrar som löper ovanför stabben).

Tobbe O
2008-01-03, 19:21
Alla 73" har fast stabbe även 72" hade fast stabbe.

Andreas om du har den nyaste 73 tummaren så är det bara att gratulera dig :)

Jag trodde inte att den nyaste 73:an, den med SFG hade kommit till Europa än.

srlund
2008-01-03, 20:05
Äntligen! Puh trodde inte det skulle lösa sig... :D
Vad ska vi grotta oss ner i nu då? Kanske motorfastsättningen?

Eller varför inte tips om proppar, det har ju varken jag eller "bullen" löst ännu. Var får man tag på lämpliga proppar (18x8, 20x6) som inte är bensinanpassade?

bullen
2008-01-03, 21:01
Jodå, det är den nya med SFG!! Beställdes genom en känd firma i Östersund. Har även beställt den nya QQ 102" -an, vingarnna har kommit, men själva kroppen var för stor för posten, så den skickades på "pall"och kommer förhoppningsvis i veckan. Tror ni det blir ngn skillnad o flyga med dessa SFG? Mvh Andreas

Snickarjävel´n
2008-01-03, 21:13
Tror ni det blir ngn skillnad o flyga med dessa SFG? Mvh Andreas

Borde det inte bli ganska stor skillnad? 8) Eller?

Vad ska du ha för motor i den nya eller det är ännu inte bestämt?

wesse
2008-01-03, 21:24
allvarligt nu då! vilken är orginalet :?: vill ju inte köpa en kopia....

Tobbe O
2008-01-03, 21:30
Skärp dig Wesse, orginalet står väl och rostar på någon flygplanskyrkogård i Ryssland :lol:

sundqvistjohan
2008-01-03, 21:36
allvarligt nu då! vilken är orginalet :?: vill ju inte köpa en kopia....

Här:
http://www.yakuk.com/img/YAK54.jpg

och här är förlagan till min Seagull:
http://www.yakuk.com/img/YAK54_australia.jpg

och här en till:
http://www.yakuk.com/img/rear54.jpg

bullen
2008-01-03, 22:11
Hej igen, om du menar i mina QQ-yakar, så blir det som sagt var en YS-140 i den lilla o min DA100 i den stora, Mvh Andreas

monch
2008-01-13, 19:24
Hallå! sitter här å programerar radion på min yak, kom fram till att mina servo ok är på tok för korta för 3D utslag. är det någon som sitter på Långa(då menar jag LÅNGA 3D) Servo ok till JR som de inte behöver så är jag spekulant. hur går det för er andra då? jag har kvar att montera en tank, nosring på motor å montera motorkåpa! ha det gott!

srlund
2008-01-13, 19:54
Hej o tack för i går Jocke! Hoppas vi slipper vänta 1 månad till nästa flygning...

Har precis lagt en beställning på en Hatoripipa, trots att jag inte skulle göra det :(

Läget på min Yak är att:
- Alla servon till roder är monterade.
- Regulatorn är monterad och testad.
- Vajern till sidan lossnade så det måste jag göra om (hade klämt vajern för dåligt).
- Gasservot är installerat och klart.
- Lipo batteriet är packat och redo att skickas tillbaka till fullkontroll (fick inte ur mer än 1800-2000mAh) ska vara 2500mAh.

Nu ska jag börja spara pengar till en ny mottagare :D

monch
2008-01-13, 21:09
Hallå Stefan!
Tack själv, det håller jag med att det skulle va kul om det blev ganska snart igen. himla kul var det i alla fall. glada tillrop å goda vänner som pikar när modellen sitter bakom basket korgen!!! :oops:
Hmm, hur blev det med jag ska inte ha någon pipa? Den blir perfekt på din! det där med radion, måste nog lära mig tyska!
ha det.

bullen
2008-01-13, 21:12
Min QQ73" är i princip klar, endast ljuddämparen skall sättas på, samt ett hål tas upp i kåpan till den. Är det väder till helgen så väntar motorstart samt i bästa fall provflygning om allt visar sig funka som det skall, Mvh Andreas

srlund
2008-01-14, 18:10
Du bor bättre till än jag och Jocke (Monch), vi väntar på att snön ska försvinna och den kom på riktigt i helgen :( . Så det är nog några månader bort innan premiären. Tills dess får vi flaxa runt inomhus.

srlund
2008-01-27, 18:16
Hej

Har du vägt din? Just nu väger min Hyperion Yak 4750g och då saknas Propp, mottagare, regulator och batteri. Så jag gissar att jag tangerar 5Kg gränsen.

bullen
2008-01-28, 21:59
Hejsan, vet inte om det var QQ-yaken du syfta på men min hamna på 4,6kg, Mvh Andreas

Sigun
2008-01-28, 22:20
Hallå! sitter här å programerar radion på min yak, kom fram till att mina servo ok är på tok för korta för 3D utslag. är det någon som sitter på Långa(då menar jag LÅNGA 3D) Servo ok till JR som de inte behöver så är jag spekulant. hur går det för er andra då? jag har kvar att montera en tank, nosring på motor å montera motorkåpa! ha det gott!

Hur blir detta ?.. blir inte servona svagare ju längre ut på armen man sätter linken ? om man har ett 20kg servo och sedan flyttar ut linken hur mycket kraft tappar servot ?

/Martin

monch
2008-01-29, 10:42
Hallå! sitter här å programerar radion på min yak, kom fram till att mina servo ok är på tok för korta för 3D utslag. är det någon som sitter på Långa(då menar jag LÅNGA 3D) Servo ok till JR som de inte behöver så är jag spekulant. hur går det för er andra då? jag har kvar att montera en tank, nosring på motor å montera motorkåpa! ha det gott!

Hur blir detta ?.. blir inte servona svagare ju längre ut på armen man sätter linken ? om man har ett 20kg servo och sedan flyttar ut linken hur mycket kraft tappar servot ?

/Martin Visst stämmer det. men jag tror att mina servon har den kraften att det ska gå bra ändå. vill ha ut större vinkel på roderna som det är nu så är det inte mer än normala higrate utslag.

sundqvistjohan
2008-01-29, 13:20
Hur blir detta ?.. blir inte servona svagare ju längre ut på armen man sätter linken ? om man har ett 20kg servo och sedan flyttar ut linken hur mycket kraft tappar servot ?

/Martin

Så här har jag förstått det (men jag kan förstås ha fel).

Om vi tar ditt exempel med 20kg servo så är det väl 20kg/cm dvs. dragkraften är 20kg 1 cm från servots vridcentrum.

Med dubbelt längre servoarm (2cm) är dragkraften 10 kg - dvs. en helt linjär funktion.

Sigun
2008-01-29, 13:55
Tackar för det svaret Johan, gissar att detta är likadant på alla servon.

/Martin

srlund
2008-01-29, 20:17
Hejsan, vet inte om det var QQ-yaken du syfta på men min hamna på 4,6kg, Mvh Andreas

Jo just det, glömde visst bort citatet... Men du fattade rätt!

Appropå momentdiskussionen så det är det ganska enkel matematik, det man vinner i rörelse förlorar man i kraft. Det är synd att inte tillverkaren beskriver kraften korrekt, dvs genom att tala om att det är ett vridmoment man egentligen specar, i detta fall Kgcm.

Det betyder inte med automatik att en lång servoarm genererar mindre kraft, det händer bara om den långa servoarmen är längre än motsvarande sträcka på rodret. = mer utslag. (jösses va krångligt!!! :?)

monch
2008-01-29, 21:59
Du är en klipa på att förklara svåra saker enkelt! till och med jag förstår! i bland! :shock: Ske till och montera tanken på yak i morgon. sen är den nästan klar. måste nog väga oxå! min ska ju va lättare, har ju bara en liten yak.