handdator

Visa fullständig version : Programmering av fartreglage



Sigun
2007-12-09, 13:37
Hej hopp
Någon här som skulle kunna förklara vad de olika parametrar man kan programmera ett fartreglage gör ?

De finns ju olika saker att ställa in, men vad gör de för skillnad ?

Här är några parametrar

MCU
Cell Count
Braking Selection: Soft/Hard
Timing

MCU ???
Cellcount - Går de ändra på volten den känner av ?
Breaking selection - vad är det här ?
Timing - hjälp !

finns mycket att lära sig här och jag tror inte jag är ensam om att inte ha koll på de här parametrarna.

Finns kanske fler viktiga parametrar som finns med i alla fartreglage, du som har koll på detta får gärna skriva en liten förklaring på hur de funkar.

/Martin

CAD:ar'n
2007-12-09, 16:11
Vad har du för något fartreglage?

Själv har jag Phoenix från Castle creation, mycket bra fartreglage som är lätt att programmera :D

Timing står för hur mycket kraft du får ur motorn...
Dvs. hög timning pressar motorn mer, tidigare. Tror jag :)
Låg ger svalare motor men lägre effekt

Breaking selection är hur motorn bromsas.
med hård broms kommer motorn stanna snabbare än med mjuk broms... ;)

Antal celler kan ha med autocutoff att göra, är fartreglaget för lipo eller NiMh/NiCd?
om det är Lipo så kan det vara bra att ställa in rätt antal celler!


:? Har du ingen instruktion?

Joacim
2007-12-09, 21:50
Det är en extremt stor skillnad mellan olika tillverkare, de enklaste att programmera jag kan komma på är Jeti Advance + med progkort samt Schulze Future tackvare inbyggda switshar, skräckexeplena är TMM, CC och ett gäng kina reglage där man försöker ställa in tex brytspänning...ändå blir det fel!? och den ändå bryter för lågt.

Timing är inget sätt att ändra motorns effekt, vissa motorer kräver 30graders fixerad timing, arnars kan både motor och reglage paja(på större motorer 2+kw slits magneterna helt enkelt loss/sönder), andra har en snällare linning/ stator kombination och kan då ställas in mellan tex 7-20 grader där den kanske går effektivast på 12grader , messt vrid på 7 men högst effekt på 20 men på bekostnad av effektivitet. Har man möjlighet att på ett reglage ställa in exakt timing med + -1 i steg kan man på vissa outrunner motor "öka" eller "sänka" effekten/strömförbrukningen, att kunna ställa iin ett reglage optimalt för en given motors egenskaper på mer krävande setuper kan göra den skillnaden att man landar med en motor på 100grader + eller 45grader.

freddan_6
2007-12-11, 16:59
Det är en extremt stor skillnad mellan olika tillverkare, de enklaste att programmera jag kan komma på är Jeti Advance + med progkort samt Schulze Future tackvare inbyggda switshar, skräckexeplena är TMM, CC och ett gäng kina reglage där man försöker ställa in tex brytspänning...ändå blir det fel!? och den ändå bryter för lågt.

Timing är inget sätt att ändra motorns effekt, vissa motorer kräver 30graders fixerad timing, arnars kan både motor och reglage paja

Helt rätt Joacim, man kan tillägga att timing är ett mått på hur långt efter att en pol står mitt för en magnet som reglaget ska strömsätta nästa pol. Och det är viktigt att ställa rätt. Detta är en mycket individuellt värde för olika typer av motorer.
En inrunner med två poler jämfört med en outrunner med 12 poler ska ha väldigt olika timing.
Endel reglage "känner" efter motorn och gissar, andra reglage ställer man detta i t.ex. steg som ska passa inrunner med x antal poler eller outrunner av ett visst märke. Vissa kinareglage passar bara outrunner med 12 poler.

Min gissning är att om man kommer upp i kW-effekt så har man valet att elda motor eller ha dyrt fartreglage.
m.v.h. //Fredrik