handdator

Visa fullständig version : Störningar på gasen med Zenoah 26cc



js_
2007-12-10, 08:11
Hej! Nu hoppas jag att ni kan svara på mina frågor för det här är min första bensinare jag flugit med.

Jag stoppa på en Zenoah 26cc på ett gammalt högvingat plan med 2400mm vingspan men jag fick störningar på gasen,jag bifogar lite bilder så kanske ni kan svara vad jag gjort för fel.
Mottagaren har jag långt ifrån motorn.
Förövrigt så flög den bra :)

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/197_IMG_9157_1.jpg

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/197_IMG_9168_1.jpg

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/197_IMG_9150_1.jpg

Johnny
2007-12-10, 15:15
Hei.

Hadde samme problem med en cub med samme motor.
Da brukte jag ppm mottaker. Byttet til pcm, promlemet borte.

Mvh. Johnny.

js_
2007-12-10, 17:01
Tackar för det.
Då skall jag prova byta mottagare.

jaka
2007-12-10, 17:25
Hej!
Kan bero på att dua nvänder stålvire till gasen.
Enligt MVVS rekommendationer till sina bensinare så ska man undvika att använda stålvire till trottelservot.

Hälsningar!
Jan K
Airracing

loop
2007-12-10, 22:45
Hej!
Kan bero på att dua nvänder stålvire till gasen.
Enligt MVVS rekommendationer till sina bensinare så ska man undvika att använda stålvire till trottelservot.

Hälsningar!
Jan K
Airracing

Låter trolig
Det rekomendneras plast linkars till de flesta bensin motorer.

Nexus
2007-12-10, 23:16
jo,det är du har stålvire på den kan ger störningar så du måste ha annat med ståltråd starkare då blir inte störningar för att bensin motor är starkare därför kan ge störnigar för stålvire av din servo !!

byta till ståltråd eller Link med detta för minska förgas förstörningar !!

MVH Steve

:D :D :D

mulder
2007-12-10, 23:32
Andvänd plastlinkar o plaststänger, ej metall, dessa kan funka som "antenn" och hjälper då till att sprida störningar runt sig.
Placera mottagaren så längt som möjligt från motor o tändbox minst 300mm.
Lycka till. Mikael.D

js_
2007-12-10, 23:46
Jag får tacka för tipsen.
Ska försöka få tag på nåt som inte är i metall på den här ön(Åland)
Annars får jag väl beställa,men då blir det ju inte flyga i helgen :(

Ålänning
2007-12-11, 00:00
Jag får tacka för tipsen.
Ska försöka få tag på nåt som inte är i metall på den här ön(Åland)
Annars får jag väl beställa,men då blir det ju inte flyga i helgen :(
Du ska flyga i helgen. =)

Nyroth
2007-12-11, 01:36
Hejsan JS_

Jag tror inte att det är stålwiren som är det direkta problemet (Det är rätt som alla påstår att du bör undvika stålwire), I det här fallet ser du att ha servot väldigt nära motorn, På Zenoahn sitter delar av tändsystemet och magneten baktill, det betyder att du har bara ett par cm mellan servot (och strömbrytaren med) och motorns tänd system.
Kollar även för säkerhets skull att du har ett resistor stift, om du inte hade det skulle du nog ha större problem, men alltid bra att vara säker.

Försök att flytta bak servo och ström brytare så att du har 20-30 cm till motorn. En vanlig piano tråd eller liknande funkar bra, gör en Z-bock i ena änden och en link i den andra. du har ju plast ok i bägge ändarna så plast eller metall koppling/link spelar ingen roll.

Att byta till PCM mottagare funkar säker det med, men kom ihåg att du då bara maskerar problemet, det finns fortfarande kvar där och en olycklig dag när du flyger lite längre än vanligt, eller i en speciell vinkel (ofta vid landning då antennerna pekar rakt i linje men mottagaren bakåt) så kan du få en störning med låsning som följd. Så det bästa är att alltid hitta och åtgärda problemet.

Min erfarenhet är också att Futaba 3001 trots att det är ett väldigt bra prisvärt servo har lite sämre filtrering mot denna typ av störningar än ett motsvarande JR/Graupner 5007 eller 517 servo.


Lycka till,
Niklas

js_
2007-12-11, 14:12
Tack för det Nyroth o alla andra med för den delen. :)

Men jag har ju en Ultimate Biplane 3D som jag skall ha en roto 35á i.
Så vad rekomenderar ni att jag skall ha för servon/mottagare mm i den?

Spv: 1650 mm
Ving Area: 93 dm2
Vikt: 5670 g
Ving belastning: 61 g/dm2
Fuselage Length: 1830 mm
Motor: 26 glöd eller max 43 bensin
Rek. radio: 4-7 Channel with 8-9 servos

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/197_IMG_9131_1.jpg

Sigun
2007-12-11, 16:05
Konstig plats att förvara sitt plan på :D :D

js_
2007-12-11, 16:33
Konstig plats att förvara sitt plan på :D :D

Tänkte att jag skulle få mera fart i camaron med flyget där :D

jaka
2007-12-11, 17:35
Hej!

En JR , Spektrum eller Futaba radio! Helst en 2,4GHz anläggning

js_
2007-12-13, 08:48
Hejsan JS_

Jag tror inte att det är stålwiren som är det direkta problemet (Det är rätt som alla påstår att du bör undvika stålwire), I det här fallet ser du att ha servot väldigt nära motorn, På Zenoahn sitter delar av tändsystemet och magneten baktill, det betyder att du har bara ett par cm mellan servot (och strömbrytaren med) och motorns tänd system.
Kollar även för säkerhets skull att du har ett resistor stift, om du inte hade det skulle du nog ha större problem, men alltid bra att vara säker.

Försök att flytta bak servo och ström brytare så att du har 20-30 cm till motorn. En vanlig piano tråd eller liknande funkar bra, gör en Z-bock i ena änden och en link i den andra. du har ju plast ok i bägge ändarna så plast eller metall koppling/link spelar ingen roll.

Att byta till PCM mottagare funkar säker det med, men kom ihåg att du då bara maskerar problemet, det finns fortfarande kvar där och en olycklig dag när du flyger lite längre än vanligt, eller i en speciell vinkel (ofta vid landning då antennerna pekar rakt i linje men mottagaren bakåt) så kan du få en störning med låsning som följd. Så det bästa är att alltid hitta och åtgärda problemet.

Min erfarenhet är också att Futaba 3001 trots att det är ett väldigt bra prisvärt servo har lite sämre filtrering mot denna typ av störningar än ett motsvarande JR/Graupner 5007 eller 517 servo.


Lycka till,
Niklas

Mitt trottelservo är 26cm från motor väggen.
Men jag har nu skaffat plast vajer i stället o bytt ut servot till ett Futaba 3010 så i helgen skall vi prova på nytt o hoppas på att störningarna är borta :)