handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag ha för mottagare?



Zekee
2007-12-13, 22:26
Vad skulle ni sätta för mottagare i en Hangar 9 extra 260? Radion jag har är en JR Mx-12...

Tänkte bara höra era åsikter! Har funderingar på MPX IPD 7:http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=120_121&products_id=928

jaka
2007-12-13, 22:36
Hej!
En JR mottagare så klart! FM eller PCM spelar ingen roll!

mds
2007-12-13, 22:47
hej jag hade valt någon av dessa mottagare till en så
pas fin modell

JR mottagare R900S 35Mhz pris 1125:- på HAB
Ny JR Mottagare JR R 900
SPCM mottagare med 9 kanaler
Tillverkad JR i Japan
Samma vikt/prestanda som Nes 649 en kanal mindre

eller
Graupner mottagare SMC 19 SPCM pris 1266:- på HAB
JR /Graupner Mottagare JR R 900/ SMC19 SPCM
SPCM mottagare med 9 kanaler
Samma vikt/prestanda som Nes 649

mvh mathias

Ompa
2007-12-13, 23:06
JR R900 Eller Graupner MC 19. Precis som mds skriver. Har själv haft båda och dom har fungerat utmärkt.

Tobbe O
2007-12-13, 23:14
En JR RS10DS dubbelsuper SPCM mottagare!

Jag tänker själv montera en sådan i min Yak 50cc.

flygaren_93
2007-12-13, 23:19
Varför inte en schulzes mottagare en i klubben kör deras 8 kanalare i sitt 50 cc bensinflyg. Det funkar konon jag funderar på att köpa en själv.

Alla har olika svar


Alex

mds
2007-12-13, 23:42
En JR RS10DS dubbelsuper SPCM mottagare!

Jag tänker själv montera en sådan i min Yak 50cc.

Den är nog kanonbra men jag skulle nog inte köpa en mottagare för
1995:-!! men det beror på vilken nivå rästen av prylarna ligger på.

Men jag skulle vilja ha en sådan :lol:

mvh mathias

AM
2007-12-14, 08:15
ACT PPM såklart. En PCM-mottagare har samma mottagardel som en PPM-mottagare, men när signalkvaliteten blir för dålig stänger den av och går i Failsafe. En PPM-mottagare har samma mottagardel, men fungerar ända tills den inte längre uppfattar någon signal. ACT:s mottagare saktar ner servona när signalen börjar bli dålig och då kan man märka att kärran blir saggig och hinner kanske rädda hem den. Då hade en PCM-mottagare gått in i FailSafeläget med en garanterad krasch som följd.

Mvh
Ove

jaka
2007-12-14, 16:25
Hej!
Finns säkert många mottagare som fungerar bra, rena djungeln!
Men själv kör jag alltid JR mottagare i mina modeller (Både skala och pylon) eftersom jag har JR sändare.
Undantaget är en liten Icarus "Shock Flier" som har Jeti 5+) men den räknas liksom inte...

Zekee
2007-12-14, 17:07
Jaka: R700 är jag inte imponerad över så du kan ju gärna rekomendera en modell i JR:s sortiment som är bra. Många röster på JR nu! :D

Ove: Köpte en sådan act 6:a av dig å den är ju grymt klockren! Har den i min hotliner men många möjliga moment som kan störa mottagningen! Men aldrig en glitch eller så, grymt nöjd med den! Har du någon som är snäppet större? En 8 kanalare?

Nyroth
2007-12-14, 17:47
Graupners SMC-19 som MDS rekommenderar är ett mycket bra och prisvärt alternativ. Vill du lägga mer pengar gå på Tobbes rekomendation .

Alla JR mottagare i den storleken har en power bus som klarar minst 15 ah och 30 ah intermittent.

Mvh,
Niklas

jaka
2007-12-14, 20:39
Hej!
JR:s R700 mottagare har jag i min DC-3 jag flög på Barkarby i somras...funkar hur bra som helst!
http://www.rcflyg.se/album_thumbnail.php?pic_id=1533

Varför syns inte bilden..???

Mr J
2007-12-14, 21:05
Varför syns inte bilden..???

Jaka, jag och flera andra har talat om för dig flera gånger att du inte kan länka till thumbnail (den lilla) bilden, klicka på den så öppnas bilden i full storlek i ett nytt fönster, ta adressen från det och gör precis likadant så blir det rätt. Länken ser ut så här: http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1533, du ser skillnaden va?

Då blir det så här:

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1533

Tobbe O
2007-12-14, 21:09
Om ni vill satsa på en dyr och bra JR mottagare så kan jag rekomendera er att kolla med Asiatiska firmor, för det finns billiga "dyringar" att köpa.

Ajaj, nu ryker väl mitt huvud.

Tobbe O
2007-12-15, 09:58
Graupners SMC-19 som MDS rekommenderar är ett mycket bra och prisvärt alternativ. Vill du lägga mer pengar gå på Tobbes rekomendation .

Alla JR mottagare i den storleken har en power bus som klarar minst 15 ah och 30 ah intermittent.

Mvh,
Niklas

Hej Niklas!

Vet du hur många ah Spectrum 2,4 mottagarna klarar? Dom ser verkligen ut att vara små och pickliga.

Nyroth
2007-12-15, 10:18
Hejsan Tobbe!

Spectrum säger själva att 20 ah inte är något problem.

Det jag själv skulle vara vaksam på dock just med spectrum eller vilken 2.4 gHZ technologi som helst. Är att vid en eventuell ström peak som får mottagaren att gå under operativ volt nivå, så kommer funktionen inte igång med automatik då ''normal'' volt nivå återupprättas. Så flygar man med spectrum och extrem servon så är det iallafall rekommenderat av mig att ha bredare marginaler.

Mvh,
Niklas

Tobbe O
2007-12-15, 10:55
Okey Niklas, det var oväntat att dom skulle tåla mera ström än de värsta 35mhz mottagarna.

Det innebär att om jag ångrar mig och vill köra 2,4mhz i Yaken så behöver jag inte vara orolig för eftersom jag ska köra dubbla reg och dubbla Fromeco 2600 ackar.

20ah gäller det för både AR7000 och AR9000?

Jag ska fundera lite på det, kanske är det dags att uppgradera sig.

(Niklas är du hemma på Gotland nu?)

Glawe
2007-12-15, 11:02
Kanske en sådan här kan vara något att satsa på om man är rädd för spänningsfall ?

http://cgi.ebay.com/Spektrum-SPM1600-Voltage-Protector_W0QQitemZ120164560310QQihZ002QQcategoryZ 34063QQcmdZViewItem

Nyroth
2007-12-15, 11:58
Hej igen,

Jag tror inte att dom tål mer egentligen, men jag tror att JR är lite mer försiktiga i sina specifikationer. Den spec jag har gäller AR7000. vet inte mycket om AR9000 då den kom efter jag gjorde mig av med mina Spectrum system. I motsats till Wesse gillar jag låång antenn ;)

Men hur som, så länge du kör på de kloka grejer du valt så kommer det funka bra.

Den lilla konding som Glawe linkade till tror jag är en vettig ide med. väger lite, är inte kritisk (skulle den fela så funkar systemet utan) och rimligt pris.

Ännu i Korea, jag kommer hem till Gotland på Julafton.

Mvh,
Niklas

Tobbe O
2007-12-15, 13:30
Tack Niklas

Jag flyger ju 35mhz nu men eftersom jag inte beställt mottagaren än så så slog 2,4 tanken mig, men vi får se.

DX 7:orna är ju billiga, men det blir dyrt med mottagare till alla plan och det känns också lite som att 2,4 är så nytt så att om ett par år är det ett helt nya fullutvecklade 2,4 system.

Jag ser att du gått ifrån kortantenn, varför?

Flickorna brukar gilla långantenn PDT_Armataz_02_31 men det är tur att det finns dem som gillar snabb överföring med kort antenn också PDT_Armataz_02_11

Du kommer hem samma dag som Tomten kommer, kanske är det du som är Tomten.

mds
2007-12-15, 13:45
Hej
Hoppas den trevliga tomten kommer till mig med!!!

mvh mathias

Nyroth
2007-12-15, 14:30
Tack Niklas
DX 7:orna är ju billiga, men det blir dyrt med mottagare till alla plan och det känns också lite som att 2,4 är så nytt så att om ett par år är det ett helt nya fullutvecklade 2,4 system.

Jag ser att du gått ifrån kortantenn, varför?

Flickorna brukar gilla långantenn PDT_Armataz_02_31 men det är tur att det finns dem som gillar snabb överföring med kort antenn också PDT_Armataz_02_11

Du kommer hem samma dag som Tomten kommer, kanske är det du som är Tomten.

Hej igen,
Om man inte har en massa radio grejer sedan innan så är DX-7 ett kalas alternativ, men jag känner att det är för tidigt att byta ut allt jag har (som dessutom fungerar perfekt) Jag tror även att det kommer nya standards inom 2.4 gHz technologien. Det är klart att mitt sug är stort efter den nya JR 12X som kommer vilken månad som nu, men om den bara kommer att finnas på 2.4 så får det nog vara för mig ett år till. Jag köper ofta ny technologi för att jag är nyfiken, man lika ofta säljer jag av det igen om det inte är till någon fördel för mig, sådan är jag.

Sedan tyckte jag att den korta antennan fick min mage att se större ut, och som den JR pilot man är så har man ju allt mot sig ändå vad det gäller flickor, annat är det med Wesse och Futaba ligan där hänger Groupisarna tätt.

Ja du Tomten han finns, det är jag säker på, vem han är det kan jag tyvär inte uttala mig om, det strider emot mitt kontrakt :)

Vi höres,

Nyroth

Zekee
2007-12-15, 15:26
Kikade på www.helikraft.com och där tyckte jag att det var ganska bra pris på JR RS10DS. Så man kanske ska göre som Tobbe å stoppa i en sådan då! :D

Ompa
2007-12-15, 20:14
Go for it ;)

Zekee
2007-12-15, 21:03
Tack för stödet Ompa till en ruinerad ekonomi så här i juletid! haha! :D

Ompa
2007-12-15, 21:09
Har precis invetsterat i en bilnavigator i dag, inte direkt billigt det heller :lol: :lol: :lol:
Passade på att köpa julklappar till barnen också ;)

McRegor
2007-12-15, 23:01
Hej,
En av mina flygarkompisar bytte till Futabas 7-kanalers 2,4 GHz-mottagare i en kärra han flugit med 35 MHz i länge. Idag testade han för första gången och upplevde en märkbar förbättring - den svarade på nåt sätt direktare och exaktare på kommandona jämfört med 35 MHz-utrustningen. Samma sändare - FF-9 - och samma servon - bara sändarmodul + mottagare som byttes. Och det är en mycket noggrann och systematisk herre så jag kan inte annat än tro på det han säger. Sedan tidigare kör han 2,4 GHz i en T-Rex och från att ha haft störningsproblem till och från försvann allt efter byte till 2,4 GHz.
Sen en kommentar till detta med att 2,4 GHz kan spåra ur om spänningen dippar. Såvitt jag vet gäller detta specifikt Spectrum-systemet och inte Futaba. Har bl a hört att elbilsåkarna haft uppenbara bekymmer med detta.
Hälsningar
Roger