handdator

Visa fullständig version : Förklaringar på O.S motorer



Sigun
2007-12-15, 01:08
Sitter här och kolla lite på O.S motorer men man blir ju inte klokare för det hihi. De har ju en faslig massa förkortningar som man inte reder ut vad de står för eller om de är bra eller dåligt.
Kan någon som vet förklara skillnaderna ?

på tvåtakt sidan har vi följander serier som heter

LA
LA-S
AX
FX
RX
SX

Det finns ju t.ex O.S 46LA och O.S 46AX vad är skillnaden på dessa ? Förklara gärna vad serie beteckningarna betyder och om något är bättre eller sämre.

på fyrtakts sidan finns dessa serier:

FL
FS

Ibland ser man "Ringed" , "Surpass" mm.. man kan ju få gråa hår för mindre. Tacksam om någon vill reda ut denna djungel för mig :) .
/Martin

PS har inte vågat titta på några andra märken än, de har säkert en hel massa andra roliga beteckningar som ingen vet vad de står för.

kenneth67
2007-12-15, 01:17
inte expert på området men gör ett försök iaf !
det finns ju olika beteckningar på "samma " motor dvs storleken,,, titta på prislappen samt specen på motorn så förstår du skillnaden ;) vad dom specifika olika beteckningarna står för har jag noll koll på :) sedan surpass har ja ingen aning om va de är .. men ringed är ju helt enkelt att du har en kolvring som tätar mot cylk fodret å abc är en motor utan ring dvs "bara" kolven tätar mot fodret har fått för mig att en abc motor har mindre toleranser i spel mellan kolv foder ,,,?? för att täta... samt att en ringad motor håller längre slitagemässigt vs kolv/foder än en abc ..? vad man ska ha är väl en ren smak sak då jag har både ringade samt abc motorer ...
för vanligt söndags flyg är det nog skit de samma tror jag däremot så skiljer det en hel del i vikt mellan motorer i samma storlek mellan olika tillverkare å det är mer viktigt för mig än rena prestanda ! .....

Sigun
2007-12-15, 01:30
Ja du ser de är konfunderande även för en van söndagsflygare :). Nyroth kommer säkert med en hiskelig förklaring på de här 8)

Mera förklaringar krävs.. är vetgirig och vill veta ALLT innan jag slår till och köper något man är ju född småläning hihi :D :D

/Martin

kenneth67
2007-12-15, 01:35
haha ja de e rätt man kan aldrig veta föööör mycket bara för lite ;) köp en ys istället ;)

Nyroth
2007-12-15, 03:08
Ja du ser de är konfunderande även för en van söndagsflygare :). Nyroth kommer säkert med en hiskelig förklaring på de här 8)

Mera förklaringar krävs.. är vetgirig och vill veta ALLT innan jag slår till och köper något man är ju född småläning hihi :D :D

/Martin

Jomen visst Martin :)

OS är världens bästa modellmotorer för bruksflygare men jag håller med dig, deras modellbetäckningar är minst sagt förbryllande.

Men vi gör väl ett försök så får andra fylla in luckorna

LA. Detta är OS enklaste serie, glidlagrade motorer av gammal beprövad design. Säljes i blått och silver utförande, ingen skillnad mellan dessa. Enkel en-nåls förgasare med luft mix justering. Erbjuds i storlekar 0.10cu till 0.65cu.

LA-S samma som ovan men med venturi, alltså ingen förgasare utan avsedd för linflyg S= Speed = klassisk linflyg klass, erbjuds i storlek 0,10 cu till 0.46cu.

AX. Detta är OS senaste serie, jag ser den som ett mothugg på de billiga kina motorern. OS har infört tillverknings processer som hjälpt i att få fram en billigare motor, och samtidigt behålla den välkända OS kvaliten, om dom lyckats är kanske tidigt att säga. Men de motorer jag kört har bra kraft, låg vikt, hög tillförlitlighet och ett konkurens kraftigt pris. Alla dessa motorer har 2 nåls förgasare och kullager. Ljuddämparen är av en ny design som är mycket tyst utan att stjäla en massa effekt.

FX. Detta har varit standarden i många år, på 70 talet hade OS en serie som hette FSR, den följdes på 80 talet av en efterföljare som hette SF (bästa motorerna någonsin gjorda enligt mig) som sedan på 90 talet var ersatta av just denna FX serie. Bra kullagrade bruks motorer med 2 nåls förgasare och bak monterad nål. Dessa erbjuds just nu i storlekar mellan 0.25 till 1.60cu men kommer nog på sikt att ersättas av AX serien.

RX. Detta är samma koncept som FX motorerna men i utförande med Bak utblås.
R = Rear Exhaust.

SX. Denna serien har under de sista 10 åren varit förbehållen OS absolut bästa motorer, lite av ett tävlings inriktat eller i alla fall kompromisslöst erbjudande. Dyrare än många andra, men som sagt bara det bästa i dessa. SX har nog haft störst support bland heli flygarna men då de har otroligt bra förgasare och är en mycket tillförlitlig motor har jag använt både 32 och 50 storleken i många funflys och mindre 3D kärror. För heli flygarna börjar SX serien ersättas av en SZ serie. För oss med plankor så kommer nog SX att erbjudas ett par år till för att sedan ersättas av en vassare upphottad AX serie.

FL. Är på fyrtakts sidan samma som AX är på tvåtakts sidan, ett budget alternativ till Kina motorer. Enkel 1-nåls förgasare och ett moderat effekt uttag. Man har lagt ner energi på att utveckla en motor som är lättstartad och okänslig på förgasare inställning och tank placering mm. En utmärkt första fyrtaktare, prisvärd och med sedvanlig OS kvalite. FL finns idag endast i 70 storlek.

FS. Är OS standard fyrtakts utbud, med surpass I, II, III utgåvor, dagens motorer är tredje generationen Surpass. Erbjuds i storlekar ifrån 0.30 till 2.00 cu.


Jag tror att när OS använder bokstaven L så står det för Learner, alltså grovt översatt nybörjare.
FS står helt enkelt för FourStroke.
A tror jag är en grov definition av Aero = flygmotorer, men resten är nog bara en kombination av lediga namn och vad som ser tufft/säljbart ut.

Den praktiska skillnaden mellan en 46 LA och en 46 AX kommer bli att du med en AX kan förvänta dig ca 1500-2000 RPM mer på samma propp (APC 11x6), en trottling som är perfekt på AX motorn men lite slöare respons på LA motor. LA motorn kommer att vara lite svårare att hand starta speciellt vid kyla. AX motorn kan även ta en lite större propp med lägre varv medans LA motorn vill ha en lättare belastning för att trivas (jämför 4 vxl / 5 vxl bil).

Studera alla fakta, kom till ett beslut, och avnjut sedan decennier av problem fri flygning med din OS motor

Mvh,
Nyroth
;)

Sigun
2007-12-15, 10:00
Tackar Nyroth !! mer utförligt än så här blir de sannerligen inte :) nu känner jag mig fullärd på OS motorernas beteckningar !!

/Martin