handdator

Visa fullständig version : Lipo, Hantering/ förvaring



Joacim
2007-12-15, 09:03
Dax att skapa en tråd för information och råd om hur man hanterar sina lipo på ett korekt sätt, inga myter eller teorier bara ren fakta, lägg gärna till.

Bra informationskälla- http://www.flightpower.co.uk/Technical/technicalArticles.asp

Förvaring av Lipo mer än en månad- Skall man inte använda dem under en månad eller mer skall Lipo förvaras svalt och torrt, idealet är rumstemperatur, för svalt gillar de inte heller, de skall inte ligga i direkt soljus. De skall vara laddade ca 3,8v/cell. När man sedan skall börja använda dom behöver de inte syklas... utan kan laddas upp somvanligt och sedan användas.

Lipo batterier behöver inte syklas/köras in

Rekomenderad max urladdning- ställ in reglaget på 3-3,1v/cell så är man på den säkra sidan.

Max rek temp- 60-65c, på cellen! utanför krympslang, tejp, märken och annat kan acken tyckas vara sval.... 60-65c gäller på själva metalhöljet som max rek innan de tar skada.

Vad tar lättast död på en Lipo ack- för hög urladdning/ström

Balancerare bör alltid användas

När klassas en ack som obalancerad?- finns inga skrivna regler om detta, men en Flightpower V-balancerare börjar jobba om det skiljer 0,005v

Om acken är svälld eller varigt svälld (även lite) bör de gå till återvinningen, är det mycket svällt så säkraste sättet att göra den "ofalig" 1st hink med mycket saltvatten, låt acken ligga några dagar, sedan till återvinningen.

Kan Lipo snabbladdas? ja vissa fabrikat som är specade för det, med rek laddare/balancerare

Vid laddning av alla typer av LiPo-celler skall man ladda med en laddare avsedd för LiPo. Se noga till att du ställer in rätt antal celler/spänning på din laddare och att inte överskrida max rekommenderad laddström och effektuttag. Ladda alltid batterier under uppsikt!

Behandla alla typer av batterier som bränsle, säkert förvar i en icke eldfängd miljö, batterier är en kemisk produkt och ALLA tillverkare har en felmarginal, vissa mer än andra.

Vid skada på en cell eller på ett paket skall man hålla acket under uppsikt då en inre kortslutning inte behöver märkas direkt, svullnad kommer oftast senare under laddning.

Hantera cellerna varsamt vid transport och i flygplan då deras skall kan punkteras och då bli förstörda. Förvara cellerna säkert även i bilen under transport.

Blanda aldrig olika celltyper med varandra. Blanda inte nya med gamla celler då de kan hamna i obalans.

Om brand med LiPo-celler skulle uppstå släcks de bäst med pulversläckare eller sand.

Om du får cellvätska på hud, skölj noggrant med vatten, om vätska kommer i ögon, skölj omedelbart med rikligt kallt vatten, kontakta sedan läkare.

LiPo-celler har ingen minneseffekt och kan därefter laddas på direkt utan att tömmas, töm aldrig en LiPo-cell under ca 2,8 V/ cell då de kan ta skada/kortad livslängd.

Joacim
2007-12-15, 09:04
http://www.svensktmodellflyg.se/users/61/ballon1.JPG
Svullen Lipo, krympslang bortagen för att minska spänningarna, har legat ute 3dar, svullnaden vill inte gå ner, dax att bada för att oskadligöra "energin"

http://www.svensktmodellflyg.se/users/61/ballon2.JPG
Hink, lite vatten och vanligt salt, lägg i paketet, nu brukar det börja bubbla lite.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/61/ballon3.JPG
3dar i bad, vattnet grummligt, bubblandet upphört, cellerna är nu "mjuka"

http://www.svensktmodellflyg.se/users/61/ballon4.JPG
Ser svällt ut fortfarande, men skenet bedrar, ingen spänning kvar i paketet

http://www.svensktmodellflyg.se/users/61/ballon5.JPG
Går lätt att trycka ihopp, luften går ur med lite vatten och annan smörja

http://www.svensktmodellflyg.se/users/61/ballon6.JPG
3,2v i ett 4cells 4000Lipo ack... ofarligt och kan med gott samvete läggar i återvinningslådan för farliga produkter eller batterihålken

flygaren_93
2007-12-15, 09:33
Då lärde man sig lite mer om lipo i dag

Alex

kenneth67
2007-12-15, 10:08
se där raderar alla spekulationer om lipos ... då frågorna haglar om laddning svullna celle mmm ett toppen inlägg !

Per P
2007-12-15, 10:19
Mycket bra skrivet! Det där med att lägga dem i en hink innan återvinning hade jag ingen aning om!!!

MasterMag
2007-12-15, 10:33
En fråga dock, vart gör man av vattnet efter dom är tömda?

Joacim
2007-12-15, 23:11
Jag har lärt mig att vättskan som uppstår utav en Lixx cell inte är miljö farlig så hälldes den ut på gräsmattan, gräset är fortfarande grönt där ;)

Min information jag samlat är framtaget av mig samt direkt kontakt med Lipo tillverkaren Flightpower, inga teorier eller ryckten, bara ren fakta som finns tillgänglig idags läget.

En annan vanlig fråga... livslängd!? jag har i regel belastat alla de celler ackar jag fått som sponsring/test/ köpt till max rek, jag har loggat sykler/ livslängd ett antal år och kan nu dra slutsattsen att man får vad man betalar för! det är en stor skillnad mellan olika tillverkare, de som toppar min lista är Flightpower och Polyquest med upp till och över 200 sykler, får lägga till att dessa är pressade MAX både vad gäller laddning/ström/ brytspänning/ temp, en balancerare ihopp med ett kvalitets märke/batteri och vettig laddare är en bra kombination och försäkring till lång och säker livslängd, det är ingen slump att jag väljer vissa utvalda märken till mina stora elkonverteringar 10kw + detta är mitt val efter några års intensivt testande (som fortgår löpande)

CAD:ar'n
2007-12-17, 09:31
Hej!

Undrar bara, vad är det du häller ut, även om det inte är miljöfarligt kan det vara intressant att veta... ;)

---

Kvalitet lönar sig alltså! ska nog köpa kvalitet i fortsättningen, borde vara säkrare också?! :roll:

vilka märken är bra/dåliga?

Joacim
2007-12-17, 09:42
Att sticka ut hakan och säga vilka märken som är dåliga gör jag inte (längre) med de jag tycker har funkat bra är Flightpower, Polyquest, Hyperion, Flightpower har jag även fått förmånen att bli sponsrad av vilket bör läggas till, i alla större eller mer krävande setuper väljer jag EVO ackar i första hand. Sen finns det dem som säger att ovanstående ackar är samma sak bara för att cellerna är från samma källa, bör läggas till att så är icke fallet... samma källa ja, men helt olika ackar och tillverknings sätt.

Vad vätskan är? det är väl mest vatten, salt och polymer plast !?!?

dechaine
2008-01-20, 20:56
Bra tråd!

Har en fråga bara... Man vil ju gärna sköta sina accar på bästa sätt, speciellt om man inte är gjord av pengar (de är ju inte gratis precis). Jag har fått några svullna accar trots att jag alltid laddat med ballanserare och hanterat de väl. Vad gör man för fel om accarna svullnar.. Jag kan inte påstå att jag har gjort många flygningar med dem heller.. Käns dumt att slänga accar som fortfarande fungerar utmärkt, bara för att de har svullnat en aning..
Hur undviker man att de svullnar?

Joacim
2008-01-20, 21:57
Vad är det för ackar, spec, märke?

Hur har du brytspänningen på ditt/dina reglage?

Vanliga orsaker till låg livslängt-
Reglaget har för låg brytspänning, man drar ur acken för lågt.
Cellerna är dåligt matchade/ sammansatta, de drar alltid ojämt oavsett laddning/ urladdning.
De går för varmt vid urladdning.
För hög effekt tas ut ur acken, oftast då inte stötvis... utan medeleffekten.
Eller att de laddas fel/ dåligt pga inställning, balancerare, laddaren mm.

dechaine
2008-01-21, 13:57
Accarna är av märket "Electric Power" från MFT. 2200mAh 11.1V 20-30C.

Fartreglagen jag använder känner av antalet celler och "piper" 3ggr
som det ska. Men om det går att ställa in spänningen vet jag dock inte..

Använder accarna i en liten helikopter (Belt-CP) och accen blir lite
ljummen, inte varm direkt.. Använder medföljande reglage till helin.

Kör också "samma" acc fast 1300mAh i ett flygplan med ett "Above All"
reglage på 18 Amp. också det från MFT. Detta batteri har också blivit lite svullet..

Jag brukar aldrig köra slut på accarna helt så att reglaget bryter.. Brukar
landa när jag märker att kraften börjar avta..

Laddaren är en "Apache Smartcharger 2500" (MFT) Samt balanserare från
"e-station"(MFT)

Joacim
2008-01-21, 14:13
Skulle man kunna tareda på när dina reglage bryter (v/cell) med standardinställning? Det är korrekt att man inte skall flyga tills reglaget bryter helt (om man inte har "slow down" funktion), men om reglaget inte är inställt att bryta eller reagera förns 2,7v/ cell tex, så märker du inte att reglaget bryter förns det är försent/ under 3v/cell, detta är speciellt viktigt på modeller som helis och tex EDF modeller som kräver relativt hög effekt för att flyga.

Moderna ackar har en väldigt rak urladdningskurva, när det är slut.... sjunker kurvan/ effekten direkt, och utan ett korrekt inställt reglage kan det vara svårt att hinna, på enklare reglage jag testat i kombination med moderna ackar har jag själv råkat ut för detta några gånger som resulterat i för lågt utladdade ackar, resultated- svullna celler eller kortad livstid.

På en EVOLite 350 Ack jag kört (lite över spec) nu efter 55 sykler börjar tröttna, brytspänning- ingen alls eller 2,8v/cell, upp till 2c laddning och 20/30c urladdning, det är inte helt slut med toppeffekten borta, kapaciteten lite mindre och balanceraren jobbar mer per laddning. Andra EVo Lite 350 ackar jag inte riktigt pinat lika hårt is still going strong, till sommaren kan jag nog se vart skillnaden eventuellt blir på 350 ackarna med snabbladdning kontra 1c laddning.

McRegor
2008-01-21, 14:32
Hej,
Tror snarare att det är tveksam kvalitet på dessa E-Power-ackar. Vi har flera i vår klubb som nått "vägs ände" tämligen snabbt utan att de för den skull använts speciellt hårt. Det skulle inte förvåna om det är samma tillverkare som för de Hextronik H9-celler som det var så mycket problem med under 2007. Men United Hobbies bytte dessa på ett för de flesta mycket smidigt sätt - frågan är om det är lika lätt att få en Sverige-köpt E-Power utbytt ?
Hälsningar
Roger

dechaine
2008-01-21, 16:15
Jag kollade runt lite men hittade inga spec. på det..
Föressten.. en sväld li-po acc.. hur käns den? Käns det som det kommit in
luft eller är den fortfarande "hård"? Mina käns som om det bildats gas eller
något i dem, klämmer man lite på dem är de fortfarande hårda och kantiga
som det ska vara.
Det är precis som om de skulle bli "normala" igen om man tog en nål och
punkterade accen.. Jag vet att man absolut inte ska göra detta, men bara en
beskrivning av hur de känns..

Ska försöka ta reda på data ang fartreglagen..
//Oskar

McRegor
2008-01-21, 16:36
Hej,
Precis så känns dom - som om det kommit in luft/gas mellan acken och höljet. Och nån form av gas är det säkert också.
Om du mäter acken (fysiska mått) och jämför med denna - http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2045 - så kommer du säkert fram till att dom påminner väldigt mycket i storlek. Och dessa ackar var det mycket problem med under fjolåret. Det var batchar tillverkade från slutet av 2006 till efter sommaren 2007 som ställde till de flesta problemen. Men köpte man dom från UH/Hobbycity så har dom bytt ut de flesta på garantin. För ackar tillverkade under 2007 räckte det i de flesta fall med att man skickade in fotografier som visade att dom "ballongat" - sen fick man nya sig tillsända efter någon vecka. Frågan är om MFT/Full Kontroll också gör detta ? Du får nog fråga dom...
Hälsningar
Roger

dechaine
2008-01-21, 18:44
Kan ju vara värt att höra med dem..

Autocutoff ligger på 2,85V/cell på planet och 3V/cell på helin -OK

Blir accarna farligare/instabila när de svällt? Eller vad är orsaken till att man
ska kassera dem? De fungerar ju fortfarande tillfredsställande..

//Oskar

McRegor
2008-01-21, 19:14
Hej,
Allt är nog relativt men är dom bara en aning "ballongformade" så gör jag som du - använder dom. Men jag förvarar dom alltid i brandsäkra "LiPo-påsar" och jag mäter cellspänningen före och efter varje urladdning.
Försiktighet anbefalles och skall man bara ge ETT råd så är det att destruera dom enligt Jockes anvisningar.
Hälsningar
Roger

dechaine
2008-01-21, 19:34
Okej.

Har nu skickat ett mail till MFT angående saken, får se vad de säger...

Tack för alla snabba svar!

Mvh//
Oskar

kalleT
2008-01-21, 19:50
Läste beskrivningen av en svullen ack "Precis så känns dom - som om det kommit in luft/gas mellan acken och höljet." och blev orolig.

Köpter innan jul ett T-rex 450S kit från MFT och där ingick det en Align S3 2200mAh ack. Den var vid leverans precis enligt beskrivningen ovan.

Jag tvekade faktiskt innan jag köpte deanskontakt och balanseringsadapter till BC6:an för denna ack.
Vid första laddningen var det en cell som låg lite snett. 1,1A(0,5C) Balanserad laddning, 11,64V 3,88V+3,88V+3,94V 1156 mAh 52,4%.
Laddat den ytterligare en gång och då höll alla celler samma spänning.

Bör jag kassera den och få denna LiPo-ack ersatt?

McRegor
2008-01-21, 20:12
Hej,
Tala med MFT. Generellt kan man aldrig säga annat än att man skall kassera acken om den börjar "ballonga" - men det finns ju nyanser även i helvetet..:)
Tror jag läst lite om Align-ackarna och det var i så fall inte värst positivt. Det kan ju faktiskt vara samma tillverkare som de ackar vi tidigare diskuterat....
Hälsningar
Roger

Örjan
2008-01-25, 15:47
Tack Joacim för din fina/fantastiska beskrivning, men också ni andra som bidragit med klargöranden

En del av det du skriver visste jag, dock bara lite. Är förstås noggrann vid laddning med balansering och rätt prylar samt på ett övervakat sätt. Samma gäller platsen för förvaring, vilken sker i rumstemperatur och på torrt ställe.

....MEN

...det som förvånar och skrämmer (om jag inte missupfattat) är att hela härligtheten kan i vila "exploder/brinna" utan att man gör något...dvs PUFF & PANG & 112 och så brinner huset ner.

Trodde detta bara kunde hända vid laddning och då bara med felaktiga eller för ändamålet icke avsedda prylar...inte att detta kunde ske under vila eller när man flyger.

Risken finns ju helt plötsligt att balsaskönheterna tar fyr i luften och ingen ombord kan ju släcka.

Allvarligt menat...har det hänt och hur ofta händer det att LiPo exploderar/tar fyr vid vila/förvaring eller under flygning????

Hälsningar
Örjan Björnsson

McRegor
2008-01-25, 17:28
Hej,
Speciellt vanligt är det väl inte men nog har det skett - i vart fall när grejorna suttit i planet.
Jag har själv fått en kärra urbrunnen - dock föregicks det av en "landning" som var lite mera hårdför än vanligt. Inte speciellt hårdför dock - den "mekaniska" skadan var inte stor med sen var det inte så vackert där acken suttit. Jag har också sett en kärra som touch'ade en vägg lätt vid en inomhusflygning och ramlade ner - även det räckte för att LiPo'n skulle "tutta eld". Slutligen en rejäl brasa på vårt fält i somras. Jag var inte närvarande men "haverikommisionen" bedömde att fartreglaget hade blivit överhettat och i samband med detta ramlade kärran ner - och den hade en setup i storleksklassen 3-4 kW så brasan blev rejäl - inga hela prylar fanns att ta med sig berättades det.
Detta har förvisso hänt men samtidigt skall sägas att det trots allt tillhör ovanligheterna och att man nog skall ha en hel del oflyt om man skall drabbas. Men den lärdom man skall dra av sådana incidenter är att dessa till synes fredliga små ackar har en enorm energi så kortslutningar eller mekanisk skadegörelse kan få stora konsekvenser. Personligen förvarar jag alltid mina LiPo i s k LiPo-säckar - alltså små förstärkta "påsar" - både hemma, i bilen och på fältet - när dom inte sitter i kärran alltså..:)
Hälsningar
Roger

Örjan
2008-01-25, 19:33
Hej Roger,

Låter som man i alla fall är ett steg ifrån "ettestupan"...bara inte en hangflygare passerar och man följer med i vinddraget.

Kan man göra en så'n här klassificering vad gäller risknivå, eller är det helt fel?
1. Farligast är laddningen om man inte gör rätt (balansering, rätt laddare och övervakrning)
2. Flygning och med mekaniska stötar (typ krasch, mindre lyckade landningar, "väggkontakt") eller med reglage som inte övervakar sig själv eller motor/ack...mina gör allt detta (Jeti Spin)
3. Minst farligt är att lagra (om man lagrar i rumstemperatur och ej fuktigt).

Fråga: Förvarar man ett eller flera LiPo i samma påse? Jag har 10 ackar (3-6 celler, alla 5000+ mAh) och med ett i varje påse blir ju samma pris som ett nytt EVO (nästan)...detta sagt med tanke på risknivån vid vanlig stilla förvaring.

Dock inser jag att jag nog slarvat en aning (bara en aning, inte mycket), även om jag vidtagit alla försiktighetsåtgärder....finns alternativ till LiPo-påsar, dvs nåt man kan fixa själv...jag menar inte bepansrade värn och liknande (vilket jag vanligtvis inte bygger)???

Hälsningar
Örjan Björnsson

McRegor
2008-01-25, 20:03
Hej,
I mina ögon verkar din klassificering helt OK.
Dock - att du har ett Jeti-reglage garanterar nog inte att du klarar dig från tokigheter - tror att det satt nåt sånt även i den som brann hos oss. Skulle gissa - men nu är det en gissning - att även Johans Heffa-klump hade ett Jeti-reglage men trots det så överhettade det och det blev ett rätt stort hål i kroppen - dock klarade sig acken den gången.

http://www.mcregor.se/res/Barkarby_2007/img_9844.jpg

Beträffande påsarna så har jag 3 st - 2 som jag förvarar ackarna i hemma i verkstan och en för transport/laddning. Och visst har jag några ackar i varje påse men jag har mestadels lite mindre ackar så jag hoppas det fungerar även om olyckan skulle vara framme...

Hälsningar
Roger

Örjan
2008-01-25, 21:08
Hej,
Jag vet förstås inte om ett visst märke på fartreglage är bättre än andra, men Jeti Spin's programmeringsbox har en massa olika parametrar man kan programmera och hittills har det funkat när det gäller värme, spänningsnivå, motorlåsning (el-seglare) etc...men om det skulle hjälpa i just det du beskriver vet jag förstås inte. Kanske skiljer sig Jeti Spin från andra Jeti fartreglage...vet ej, men tror detta.

Jag får väl flyga tills planen brinner upp och sedan köpa nytt (om pengarna räcker).

LiPo-påsarna (säckarna) är väl gjorda av ett visst material och jag kan tänka mig 1000% pålägg när de tillhandahålls av en hobbyhandlare för just detta ändamål, jämfört om man köper metervaran själv á 19,90 (eller i den prisklassen) ...men vad består materialet av, någon som vet???

Örjan Björnsson

Joacim
2008-01-26, 09:25
Varfaör Jeti SPIN är så bra beror på att med Jeti boxen kan du ställa in exakt brytspänning (tex 3v/cell) du kan okså efter flygning gå in och se lägsta spänningsnivå osv, boxen gör detta möjligt att enkelt kolla på fältet.

Själv har jag vart med om mer olyckor med Nicd/Nihm, brannd, explosion osv, under mina tester med olika ackar har jag råkat ut för Lipo olyckor.

Har det blivigt fel i en Lipo ack, syns symptomen oftast inte förns efteråt vid laddning... ibland flera sykler efter själva incidenten (krash, låg brytspänning, överhettning, överbelastning mm)

Lagrar du en ack i rumstemp, 50% urladdat och på ett säkert ställe tex i en påse, kan man sova lugnt utan oro på natten.

CAD:ar'n
2008-01-28, 07:50
Hej!

Funderade lite på hur många ackar man kan ha i en Liposäck?

ex hur många 3S 1200mAh i en 18x22cm eller en 22x30 cm?


Misstänker att om man har för många ackar i samma påse så överbelastar man den vid brand... :shock:

Joacim
2008-01-28, 08:10
Dumt att lägga alla ägg i samma korg!

Joacim
2008-02-13, 14:06
http://www.svensktmodellflyg.se/users/61/Lipo-safe-smal.jpg
Skaffade 2st Lipo påsar från ÖMH, för att testa och se hur bra de står emot Lipo brännder, lilla påsen får det platts 3-4st normalstora 2000mAh 2-4s Lipo ackar. Stora påsen rymmer upp till 3x 5s2p 7400 ackar (30celler)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/61/lipobag-packs-test.jpg
Testackar i olika storlekar och tillverkare, från 15c-30c 400-2000mAh

http://www.svensktmodellflyg.se/users/61/lipobag-cardborr.jpg
Viktigt att man försluter påsen när ackarna är i, påsen är utformad så att den kan ventilera samt expandera utan att spricka

http://www.svensktmodellflyg.se/users/61/lipobag-full.jpg
Påsen är fylld med 3st ackar, 3s 850-2000mAh, 3s 2000 20c ack kortslöts med de andra ackarna liggandes intill

http://www.svensktmodellflyg.se/users/61/lipobag-smoke.jpg
Vid kortslutning så kommer röken på några sekunder.... slutar sedan oftast inom 15 min, messt intensivt under någon minut med ibland en eldslåga som följd


http://www.svensktmodellflyg.se/users/61/lipobak-hot.jpg
Bilden är taken efter att tot 3st ackar testbrunnigt i den, deformerad pga värmen men ger fortfarande fullt skydd... luckar dock illa ;o)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/61/lipobak-inside-fire.jpg
Gosig blandning av polymer vättska och brännd plast.. påsen slängs i miljöåtervinning

http://www.svensktmodellflyg.se/users/61/liposafe-400lipo.jpg
Ett av acken efter testet, rejält sargat, ligger nu i hink med vatten/salt, lämnas till återvinningen för farligt gods.

GÖR INTE DETTA HEMMA, jag har testat för att visa resultatet och att Lipo påsen fungerar ypperligt, vill man vara absolut säker ladda under uppsigt med med balancerare och acken i påsen, då Lipo påsen blir varm vid olycka, måste därför påsen förvaras på ett icke branndfängt ställe, påsen är bara tänkt att förhindra spridning av eventuell brannd, har påsen varigt med om olycka bör den bytas för att garantera korrekt skydd.

fredrikr
2008-02-13, 14:31
Tack Joacim för testet! Det uppskattas mycket!

/Fredrik

AM
2008-02-14, 11:39
Bästa priserna på Lipo Safe:http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=680

http://www.airmedia.se/images/uploads/LipoSafe.jpg

Lipo Safe är en enkel och billig försäkring.

Mvh
Ove