handdator

Visa fullständig version : Limning av balsa/flygplanskropp



Dawson
2007-12-20, 15:29
Tjenare hörni!

Förra helgen så skulle jag ta mitt livs första flygtur med min Pegasus, men p.g.a kyla så stoppades motorn när jag kom upp i luften och detta ledde till att ja kraschade..
Torpedväggen mellan bränsle tank och motor lossnade.. prop gick av, noshjulen slut, vingen sprack..

Men nu till själva frågan, vad limmar ni era flygplan med?

Daniel L
2007-12-20, 15:31
epoxi

Lelle
2007-12-20, 18:56
Hej .
Håller med Daniel. Det är nog bara epoxy som duger här. Tänk bara på att du ev måste färstärka om vingbalken gått av.

Dawson
2007-12-20, 19:58
okej, är det 2 komponents lim eller?

Nja inge balsa har igentligen gått av vid kraschen men limningarna släpte iställe vid smällen med marken så.. så de är väll bara o puttsa upp det limma ihop igen så.. så ja tror inte ja behöver förstärka, men de kanske inte skadar och förstärka ändå så..

jaka
2007-12-20, 20:32
Hej!
5 eller 12min epoxy lim funkar bra.
Personligen limmar jag allt (till 99% i allafall) med snabblim (Flash) + kicker.

Glawe
2007-12-21, 01:05
Till 99.9% limmar jag alla mina byggen med vitlim. Fast sen bygger jag ju inga arf'er heller :)

jaka
2007-12-21, 16:53
Hej!
Bygger heller nästan inga ARF:er ...därför använder jag till 99% Ca lim.

Thomas
2007-12-21, 21:40
Vitlim är suveränt till träkonstruktioner när man har gott om tid. Casco-typ är bäst, har dock provat "Plastic Padding Express" som torkar förträffligt snabbt, men blir ganska hårt och sprött när det är genomhärdat.
Epoxy är ett "universalmedel" som passar till snabba reparationer eller där extra hög hållfasthet önskas, typ motorspant o.d. Man ska inte lägga på för mycket, det väger en del.
CA använder jag mest som "flytande nålar", dvs att hålla ihop olika delar med medans vitlimmet torkar. Eller som panik-lim på fältet...
På senare tid har jag använt Biltemas PU-lim, (finns givetvis andra fabrikat) här krävs det torktid över natten! Skarven blir hur stark som helst, då limmet skummar en del och tränger in i materialet. Härdar i fuktig varm miljö, så jag brukar spraya konstruktionerna med en blomspruta och lägga dom i torkrummet (=varmt!) LÄGG INTE PÅ FÖR TJOCKT LAGER!!! Lägg på hälften av vad som krävs för komplett limning. Kräver en del tillvänjning... Efter ett halvt till ett dygn går det att skära bort överflödigt lim.

Dawson
2007-12-22, 01:13
Med tanke på alla svar som man har fått så tror ja att jag drar den slutsatsen att det blir och limma med E-poxy lim så.. Sen få man se om de håller bara ;)