handdator

Visa fullständig version : 1/4 Cub Motorval



Guzzten
2007-12-21, 13:01
Hej alla!
Jag håller på att knepa ihop en 1/4 Cub (~265 cm spännvidd).
Vad skulle man kunna tänka sig för motor i en sån? En boxer vore ju trevligt, så jag funderar på en Saito 100.

Någon som kanske vet bättre?

bokis
2007-12-21, 13:23
Funkar men inte mer..En 182 är mer lämplig tror jag..Dels för att den kan fara omkring på halvgas,dels för att cubben är till sin natur en sån kärra som då o då tarvar lite extra pulver för o ta sig ur besvärliga situationer..
Skulle nog ta en sån eller en OS 160:a--

Sigun
2007-12-21, 13:32
Är de inte bättre med en bensinare till en så stor modell ?? .. blir lite dyrt att köra metanol på en sån maskin väl ?

Kamikaze
2007-12-21, 13:34
Min far har just byggt en sådan Cub! Han har en Supertiger 23cc 2 takt i den! Har ej provflygit ännu! Han ska vänta till våren!

Vad tror du om den maskinen Bokis :?:

Gjorde han ett vettigt val :roll:

Liten byggtråd här 8) http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2549&start=0

bokis
2007-12-21, 13:34
Nix..Just för ljudets skull..O så förbålt dyrt är det inte..

LIP
2007-12-21, 14:01
Jag kommer att sätta in en OS160 i min 1/4 skala super Cub.

/Lasse

jaka
2007-12-21, 15:52
Hej!
Till en 1/4 skala CUB (ex SIG, 240cm spv ) passar en 20cc fyrtaktare perfekt (16x6 snurra).

Så till en lite större CUB bör det väl bli bra med en 25cc (1.50) fyrtaktare.
En 26cc tvåtaktare låter alldeles för stort.

bokis
2007-12-21, 23:33
För att svara på din fråga:Funkar bra med det motorvalet din farsa har gjort..Blir till o använda gasen lite men vad har vi annars den till för...
Alldeles för stort? Inte min åsikt men ,men...
Gillar en cub som inte går på fullvarv som sagt var o ska man sen kanske ha tofflor på den så skadar det definitivt inte..
Lasse P:s motorval är idealet till den annars,både ljud o effektmässigt..
Men vad mer var o vänta från en så rutinerad gentleman..
PDT_Armataz_02_44

Kamikaze
2007-12-22, 00:59
För att svara på din fråga:Funkar bra med det motorvalet din farsa har gjort..Blir till o använda gasen lite men vad har vi annars den till för...
Alldeles för stort? Inte min åsikt men ,men...
Gillar en cub som inte går på fullvarv som sagt var o ska man sen kanske ha tofflor på den så skadar det definitivt inte..


Mitt val hade varit en O.S 200s 4-takt till denna cub! Men han kom hem med den maskinen så d va ju bara att skruva dit den!

En lite kraftigare 4- stånka kan man ju ligga och fisa på halvgas med...soppa förbrukningen är ju mycket mindre med en sån dessutom!

Och så d goa ljudet.....8)

Berntg
2007-12-30, 15:31
Ja nu tar den Åländska fadern ton och frågar, behövs varmare stift
på vintern o måste motorn ha fetare blandning för att gå bra
ni borde ha erfarenhet i denna klubb.av vinter flygning. o varför
är enligt vissa flygare cubben svårflugen. Enligt RC affären i
Uppsala så skulle det vara ett bra flyg att flyga både på vatten o land
var sitter problemen . TACK.

bokis
2007-12-30, 18:07
Ibland kan man behöva ta ett par snäpp ut på nålen när det är kallt,har du fyrtaktare så är det OS-F både vinter o sommar..
Såg att du hade ST 23cc,där finns det de som är bättre skickade o svara på din fråga.
Cubben är ingen nybörjarmodell för den nyps om man inte sköter sig..
Fart vid start innan man lättar den,aktiv flygning med alla roder i luften o den kan både klippa ordentligt vid låg fart och groundloopen är en av paradmanövrarna MEN det är också detta som gör den rolig!
Så första gången ska man ha tillgång till lite lagom motvind vid start o landning o ta det vackert bara,inte hetsa.. :D

kenneth67
2007-12-30, 18:56
Ibland kan man behöva ta ett par snäpp ut på nålen när det är kallt,har du fyrtaktare så är det OS-F både vinter o sommar..
Såg att du hade ST 23cc,där finns det de som är bättre skickade o svara på din fråga.
Cubben är ingen nybörjarmodell för den nyps om man inte sköter sig..
Fart vid start innan man lättar den,aktiv flygning med alla roder i luften o den kan både klippa ordentligt vid låg fart och groundloopen är en av paradmanövrarna MEN det är också detta som gör den rolig!
Så första gången ska man ha tillgång till lite lagom motvind vid start o landning o ta det vackert bara,inte hetsa.. :D
gäller detta alla cubbar att dom nyps ?? då jag blev lite fundersam över min mindre cub! för den var inte alls så snäll att fluga som säljaren sade ... väldigt lurig i vissa sotuationer om man sägar så ....

genland
2007-12-30, 20:31
Jag har en Hangar 9 1/4 skala J3 Cub som jag
har en Saito 120S i o den känns då
absolut inte undermotoriserad.

Differentierade skevroder o användning av alla roder i svängarna
så flyger den väluppfostrat o värdigt.

En Cub ska väl inte braka fram
som en pylonkärra :lol:

Mvh Kent

Wulfman
2007-12-31, 17:06
Har en Thunder Tiger Cub (2,10 m i spännvidd) med OS 70 fyrtaktare.....och den kan nypas lite om det kommer "vindpustar". Fast jag ser det mer som en utmaning, man får lära sig använda sidrodret....en "Cub" skall ju flygas :D

I sommar tänkte jag lära mig den ädla konsten att "vingglida" innan landning.....

Mvh


Lasse

Ålänning
2008-01-01, 00:42
Jag var sugen på en Cub förut (Black Horse som är under 2m) men
blev skeptisk just pga Cubens knepigheter. Men efter att ha flugit
härken (en trainer 40 med för lite ork) aktivt med skev, höjd och
framför allt sidoroder + gas) så kanske man är redo för en Cub.
Decathlon är likadan eller?

Det är ju vindstilla så ofta på Djäkenfältet så då ska det ju gå bättre. ;-)
Bernt, öva massa i simulatorn bara och busa med en härk i stallningsfart
så sitter nog sidororder och sånt efter några timmar. Känsla på rutin
kommer när man minst anar det.

kenneth67
2008-01-01, 13:51
Har en Thunder Tiger Cub (2,10 m i spännvidd) med OS 70 fyrtaktare.....och den kan nypas lite om det kommer "vindpustar". Fast jag ser det mer som en utmaning, man får lära sig använda sidrodret....en "Cub" skall ju flygas :D

I sommar tänkte jag lära mig den ädla konsten att "vingglida" innan landning.....

Mvh


Lasseinfo please ! vad är ving glida innan landning??
flög min cub igen igår ... å visst den måste flygas ... med alla roder annars flyger den ju som ja en tidning i vinden dvs inte så snygt hänger med rumpan å mer eller mindre "haltar" fram ....

Wulfman
2008-01-01, 14:14
Som du kanske märkt har Cuben en tendens att "flyta" ut när du ska landa......blir väääldigt långa landningar ibland speciellt om man inte har så mycket motvind.

...genom att ge sidroder och skevroder åt motsatta håll...får du ökat luftmotstånd eftersom kärran går på snedden men flyger rakt fram....man bromsar farten helt enkelt....och på så sätt får du betydligt kortare landningsträcka....

Ska försöka leta reda på en bild åt dig...... :o

kenneth67
2008-01-01, 15:14
aha ok då e jag med ... ja jo visst låååååånga landningar blev det vill liksom inte riktigt ner ..stod i princip still innan den satte sig ... i lätt motvind...

Per P
2008-01-01, 22:46
http://www.toni-clark.com
Toni rekommenderar Zenoah 38cc till sin 1/4 Cub. Har själv en sån Cub med en sån motor, och det funkar riktigt bra.

Berntg
2008-01-03, 15:03
Tack för alla tips om cuben men jag har gyro i min är den snällare
då eller blir det värre, har bara flugit sedan april 07 så vet inte
så mycket som ni säkert har sett på den Åländska motorportalen
när jag flyger in under bordet och folk får kasta sig undan för att
inte bli träffade.

Kamikaze
2008-01-03, 17:23
Du har ju flygit mycket sen den vurpan helt felfritt.....Så nog tror jag att du bemästrar en stor långsam cub! Bara du landar den mjukt och inte studsar ner den som en 40:ans trainer.....D där grejjar du lätt farsan ;)

Wulfman
2008-01-03, 17:29
Man kan ju "mixa" så att den ger svagt sidroder samtidigt som man ger skevroder.......fuska lite 8)

Mycket tycke å smak det där.......personligen föredrar jag att flyga utan mixning..... :D

Kamikaze
2008-01-03, 18:02
Grejjen är den att han bara flygit trainer hitils.......Han är redan nervös inför vårens premiär med stora gula jättecitronen. Det är ju en trepunktare! Så den har ju inget noshjul som trainern hade som hjälpte till att hålla rak kurs på banan vid start! Nu hänger allt på rodret vid starten! Samma gäller när han kommer inför landning så måste han hålla emot stjärten med rodret! Så inte flyget Kommer in snett över banan. Det är det han behöver tänka på mest tror jag 8)

Wulfman
2008-01-03, 18:14
Jag hade en veteran som provflög min cub.....innan jag började spaka den...Brukar alltid krävas par vändor med trimning innan man är nöjd.

ps. gick oxå från trainer till cub....kommer gå bra :D

(beroende på sändare kan man prgrammera in mixning så att man slår av och på den med en switch, behöver alltså inte starta mixad)

McRegor
2008-01-03, 18:19
Hej,
Om han/du är lite smårädd att det skall gå åt fanders med den stora fina kanske det vore på sin plats att träna på något billigare - kanske en sån här - http://www.e-fliterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFL4000
http://www.e-fliterc.com/ProdInfo/LargeImages/EFL4000.jpg
Hälsningar
Roger

bokis
2008-01-03, 18:23
Får man föreslå differentierad skev? Lite åt styrhjulsbromshållet o mycket trevlig på dessa... :oops:

LIP
2008-01-03, 18:29
Jag kommer på min cub att se till så att jag bara har uppåtgående skevroder, ett nedåtgående skapar en otrolig skevroderbroms på denna maskin.

Jag har bara uppåtgående skevroder på modeller som inte har symetrisk vingprofil. Det blir mycket snyggare svängar då.

/Lasse

bokis
2008-01-03, 18:39
Då tänker du o jag lika Lasse! :D

Wulfman
2008-01-03, 18:45
Själv behöver jag en uppfräschning av mina aerodynamik kunskaper.....

Hur var det där..... skevrodren bör ha större utslag uppåt...eftersom nedåtgående skev bromsar mer.....

Tänker jag rätt ?

På en CUB som jag har (1/5 skala ca: 2.10 spännvidd) hur skall utslagen procentuellt vara Upp/ner :roll:

Wulfman
2008-01-03, 18:51
Var ju det du skriv LIP ibland kan jag inte läsa innantill :oops:

bokis
2008-01-03, 18:52
Tänk dig en vänstersväng.Då låter man bara vänster skev gå UPP,höger förblir neutralt..Resultat,kärran kommer att gå "tyngre " på vänstersidan,d.v.s bromsa sig runt..På så vis får man en stilig ,bankad sväng utan häng i gumpen..

LIP
2008-01-03, 18:56
Wulfman, ja du tänker rätt, det är det som kallas för skevroderbroms.

Bokis, du och jag tänker nog likadant i många saker har jag upptäckt.

Lite kuriosa för dig som flyger Tiger Moth.
På en fullskala Moth, när du skevar så går först det yttre rodret ner lite grann för att sedan vända och bli neutralt, så när det är fullt utslag så är det yttre rodret neutralt.

/Lasse
Ps: Har flugit fullskala TigerMoth i 200 timmar, stort sett bara bogsering.

Wulfman
2008-01-03, 18:56
Då har man lärt sig något NYTT :D

Trodde man bara skulle ha olika stort utslag.....ska pröva det till Sommaren....

Wulfman
2008-01-03, 19:18
Med så mycket gedigen kunskap till hjälp ska jag passa på och tar mig friheten att byta ämnet lite....lyckats komma över vad som förefaller vara en Skala Tiger Moth..... :)

Den som byggt den finns tvärr inte mer.....så jag har inget att gå på dvs. ursprunget i form av ritning/(byggsats) förefaller vara byggd från scratch.

Spännvidd ca: 1500 mm

Vikt utan servon, tank, mottagare, linkage, strömbrytare ca: 2,5 kg

Sitter en Saito 91 fyrtakt i enl rekommendation av östersund m.hobby

Var skall tyngdpunkten ligga på denna kärra (Vingbredd ca: 220 mm)




http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=3071


Ni ser kärran på länken...hmmm måste lära mig lägga in bilder direkt

TACKSAM för alla tips och synpunkter.....

LIP
2008-01-03, 19:33
Heliuffe, snygg Tiger Moth.

För mig låter Satio 91 väldigt mycket på denna modell.
Har själv haft en Sig Tiger Moth 1/4 skala som jag byggde efter en ritning, (ej byggsats). I den hade jag en OS91FS och den flög alldeles utmärkt, den vägde 5,5 kilo. Vet att det var vadslagning i Umeå på vad det var för motor i den så att dom var tvungen att ringa mig för besked.
De flesta trodde att det var en 120 i den.

Har sedan haft en Kyosho Moth, i den hade jag en Saito 56 och det var nästan för mycket det. Den vägde flygklar 2,5kg efter en viss ombyggnad.

Nu till din fråga: Om nu alla vinklar är detsamma som dom har varit på mina Mothar så skall tyngdpunkten ligga i bakkant på tanken.

Det vill säga att om du hänger modellen på fingertopparna i bakkant på tanken så skall tyngdpunkten ligga där.

/Lasse

Wulfman
2008-01-03, 19:42
Hmmm...."overkill" alltså. Nu sitter motorn redan i har ingen större lust att göra om allt, satt en motorbock i trä i den. Tro det eller ej Saitohålen passade precis till den motor som suttit i.......tror det var en av de första fyrtaktarna av runt 60 storlek som suttit där. (viktmässigt på motorerna tror jag inte det är någon större skillnad)

Har även än Saito 62......hmmm vad ska man göra. Ska jag sätta i lilla Saiton. Min kommer väga ca: 3 kg tom i tanken...

Tyngdpunktsmässigt brukar det finnas några tendenser till att få blya fram eller bak ?


ps. hmmm vadå heliuffe :lol:

LIP
2008-01-03, 19:52
Skulle nog föredra Saito 62 till en modell av den där storleken och vikt.

Vikt fram eller bak, nja.
Bygger jag själv så brukar det räcka med att placera radioutrustningen så att tyngdpunkten kommer rätt. Är det en ARF så är det allt som oftast som bly i nosen är nödvändigt. Tror aldrig att jag har behövt bly i stjärten.

/Lasse

bokis
2008-01-03, 20:49
Lasse är vis..91:a e för mycket..min tvåmetersmoth har jag 91 i o det skulle nog gå o flyga med en 56 om man smyger..I 1/4 jag har så är det en 120..den skulle klara sig med en 91:a
I övrigt så kan jag bara instämma med Lasse,stilig Moth!
Mycket trevliga maskiner o flyga med i vackert(läs vindstilla) väder,något mer rogivande får man leta efter..Mina är betydligt snällare än tex en cub..Du kanske har sett filmerna på dessa? Förlåt kapningen av Cubtråden! :oops:

Wulfman
2008-01-03, 20:56
Då får det bli Saito 62:an....tack för goda råd (dem är ju inte så dyra heller här på RCFF sajten)... :o

Ber Cub gänget om överseende över kapningen ;)

Ålänning
2008-01-04, 23:01
Allt detta snack om Cub som flyger märkligt / behöver aktiv
flygning får mig bara att vilja skaffa en sån och prova... att
ni ska va så @£$#¤%& :D

Wulfman
2008-01-05, 08:53
Thunder Tiger som jag har kan jag rekommendera, inte så fasligt dyra heller. 8)

http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=22_29&products_id=4444

js_
2008-01-05, 08:58
Jag sålde min 1/4 cub för att jag inte våga ta upp den :?
så nu är det upp till en annan här på forumet o bevisa att den kan flyga :D
Bara för att hålla mig till ämnet så satt det en OS 120 fyrtakt i den.

kenneth67
2008-01-05, 09:55
Tänk dig en vänstersväng.Då låter man bara vänster skev gå UPP,höger förblir neutralt..Resultat,kärran kommer att gå "tyngre " på vänstersidan,d.v.s bromsa sig runt..På så vis får man en stilig ,bankad sväng utan häng i gumpen..det där blir svårt i min cub! då där sitter ett servo som tar hand om bägge skeven .... man kanske skulle göra om till 2 servon då ... å lägga in diff ... för som nu så hänger rumpan ganska illa om man inte stöttar med sida ...

Ålänning
2008-01-05, 11:03
Tänk dig en vänstersväng.Då låter man bara vänster skev gå UPP,höger förblir neutralt..Resultat,kärran kommer att gå "tyngre " på vänstersidan,d.v.s bromsa sig runt..På så vis får man en stilig ,bankad sväng utan häng i gumpen..det där blir svårt i min cub! då där sitter ett servo som tar hand om bägge skeven .... man kanske skulle göra om till 2 servon då ... å lägga in diff ... för som nu så hänger rumpan ganska illa om man inte stöttar med sida ...
På de trainers jag haft med ett servo mitt i vingen så har jag satt ditt
en servoarm som inte är rak (180 grader mellan) utan en sån där
6-armad som jag använt två armar som är 120 grader från varann.
Monterar man det rätt så stiger skevrodret mer än motstående skevroder
"sjunker" och inte symmetrisk som när man har 180 graders arm.
Flög bättre direkt tyckte jag.