handdator

Visa fullständig version : Aluminiumsörja ur ASP



Kamikaze
2007-12-22, 15:15
Maskinen går bra! Kraft så det heter duga! Men som alla aspar jag ägt så har dom alla slagit tvärnit i luften! Fyrtaktare som tvåtaktare! Och ur tvåtaktarna så kommer det en aluminiumblandad Ricinolja! Ser ut som silverfärg! Maskinen har gått CA:5-6 Tankar lugn fin körning! Blandat med nån kort fulgasrepa i luften på nångra sekunder mellan varven! Blandningskruven hade jag ett och ett halvt varv utskruvad! Tycker inte att det borde ha varit för snålt inställt :roll:

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/88_PC220182ee_1.jpg

Soppan jag kört med är denna....! Fast med 15 Procent Nitro

http://www.motorportalen.net/crap/pics/1100ef/bild153small.jpg

Är det här normalt på ASP motorerna!

Var den ej inkörd ännu efter 5-6 tankar! + 2 riktigt feta på marken innan! Har ej flygit nos upp och plågat motorn!

Detta hände vid full gas i planflykt!

Motorn går som vanligt efter denna insident skall dock nämnas :roll:

Har någon liknande erfarenhet med ASP motorer :roll:

Daniel L
2007-12-22, 15:45
hade nog tagit isär motorn för att kolla så det inte är kolven eller något annat som håller på att slipa sönder sig själv.
eller så kan det ju vara så att det ska vara så vet inte riktigt.

colsson
2007-12-22, 21:36
Skruva isär motorn och kolla. Så ska det inte vara.

kenneth67
2007-12-22, 21:39
ja det där ser inte "normalt" ut plocka isär å kika .... troligt att nått gjut skägg sitter å skaver kanske !

Kamikaze
2007-12-22, 22:09
Jo jag funderar faktiskt på att mecka isär och ta mig en titt på motorn i morgon!

Återkommer med bilder på eländet...... 8)

tore
2007-12-25, 14:32
Hej !
Min 60 asp tvåtakt gjorde likadant. :cry:
Körde ändå på 15 % aerosave och 3 % ricin.(5 % nitro).
Fast efter några liter så försvann fenomenet.
Motorn går bra. :D
Tore

th
2007-12-25, 19:06
Kan vara inslitnings sörja som kommer ut.

På en saito är det normalt, står i ins.

Thoimas

jaka
2007-12-25, 22:11
Hej!
Kommer det ur avgasröret???
Olja blandat med aluminium ser ut så. Brukar bero på att ljuddämparen sitter lös och skaver mot motorn.
Kommer "smeten"ur en fyrtaktare så ta isär motorn och kolla. Så ska det inte se ut.

plutoorjan
2007-12-27, 09:17
Maskinen går bra! Kraft så det heter duga! Men som alla aspar jag ägt så har dom alla slagit tvärnit i luften! Fyrtaktare som tvåtaktare! Och ur tvåtaktarna så kommer det en aluminiumblandad Ricinolja! Ser ut som silverfärg! Maskinen har gått CA:5-6 Tankar lugn fin körning! Blandat med nån kort fulgasrepa i luften på nångra sekunder mellan varven! Blandningskruven hade jag ett och ett halvt varv utskruvad! Tycker inte att det borde ha varit för snålt inställt :roll:

Soppan jag kört med är denna....! Fast med 15 Procent Nitro
Är det här normalt på ASP motorerna!
Var den ej inkörd ännu efter 5-6 tankar! + 2 riktigt feta på marken innan! Har ej flygit nos upp och plågat motorn!
Detta hände vid full gas i planflykt!
Motorn går som vanligt efter denna insident skall dock nämnas :roll:

Har någon liknande erfarenhet med ASP motorer :roll:

Om alla dina ASP:ar slagit tvärnit i luften så gör du något fel.
Går den för snålt?
Läser ditt inlägg och det låter som om du inte kör för snålt men något skumt är det. Det är inte normalt att motorn ska tvärstanna efter ett par tankar och jag har aldrig sett denna sörja från ASP/SC-motorerna.
Dock på Saiton som någon nämnde har jag sett ett par exemplar som sölar lite alu-sörja, men detta är tydligen normalt för Saito.

Kommer sörjan ur ljuddämparen eller?
Kanske ska pröva att byta bränsle?

Skumt iallafall!

AM
2007-12-27, 11:09
Ibland kan det vara tillsatsmedel i oljan som ger denna färg på restoljan. Beroende på vilken olja du använder förstås. Kolla även att ljuddämparen sitter ordentligt fast. Om den vibrerar mot motorns avgasfläns kan det bildas dylik gägga.

Om motorn fungerar som förväntat är det bara att köra på. Skulle det vara ett fel går det ju att åtgärda senare. Om du inte är van att plocka isär motorer ska du hellre avstå - eller be en annan kunnig kompis om hjälp. Man kan ta av baklocket och kolla vevstake och att det inte skaver någonstans i vevhuset. Man kan också plocka av toppen och titta ner i cylindern och kolla om där är några repor och jack. Tar du ut fodret och kolven är det stor risk att det hamnar fel när du återmonterar delarna. En annan sak är att packningarna kan gå sönder och då har du antagligen inga i reserv att byta med.

Lycka till!

Mvh
Ove

th
2007-12-27, 15:23
Saitons alusörja gäller bara vid inkörning, försvinner efter 4 till 5 liter
Gjorde den på min 180 helt normalt.

Kör man för snål inställning kan det väl hända ändå.
Thomas

jaka
2007-12-27, 21:11
Hej!
Bara en skröna! Skrönor finns det gott ...

Hans
2007-12-31, 11:38
Jag har också haft det här problemet, det var "skivan" inne i ljuddämparen som rörde på dej, kolla det först.

Kamikaze
2008-01-02, 12:11
Propblemet är lokaliserat....! Aluminiumsörjan kommer ifrån expansionskammaren! Altså den är ju skarvad på två ställen! den delen utblåspipen sitter på ville envist skruva upp sig och vrida sig mot flyget hela tiden av vibbrationerna. Därifrån skarven måste det ha kommit då den vred sig....! För bakom den skarven mot utblåset inne i ljudämparen låg det och flöt klar fin ricin olja! Men där i skarven va det fullt av Alusörja ;) Skruvar inte mera nu i onödan utan jag ska se till att dämpen sitter som berget! Kommer det ändå sörja så måste jag nog lossa på vevhusplattan och kika där 8)

Ni kan nog köpa ASP och vara trygga verkar det som i allafall.... :D

Flygis73
2008-01-19, 14:36
Hej
Körde in min ASP61fs förra helgen, och fick samma fenomen med alusörja. Märkte sen att dämparen höll på att vibrera loss. Någon skrev att det inte är normalt på en fyrtaktare. Är min motor kass? Körde två tankar på marken, och den gick fint. Alusörjan avtog när jag hade spänt dämparen ordentligt. Svårt att säga om det försvann helt, eftersom det kanske låg lite kvar i dämparen.
MVH Flygis

jaka
2008-01-19, 16:57
Hej!
Det är helt normalt när två aluminiumdelar ligger och skaver mot varandra. ...har inget med motorfabrikat att göra.