handdator

Visa fullständig version : Stearman PT-17. På begäran



Lelle
2007-12-28, 18:31
Hej.

På begäran så skickar jag in lite info och lite bilder på min Stearman PT-17.
Jag lägger den i en egen tråd eftersom jag inte vill hacka sönder Kents tråd om sitt bygge. Tack i alla fall, Kent.

Tyvärr så har jag väldigt lite bilder på den beroende på att jag inte hade köpt mej någon digitalkamera för att dokumentera bygget när det började.
Det var ju heller ingen mer än jag själv som skulle titta på dom iaf. RCFF var ju inte startat då.

Hursomhelst här kommer lite Fakta om bygget.

Min PT-17 Det är ett rent ”pinnabygge” efter en ritning från Amerikanska RCM. Konstruktörens namn vet jag tyvärr inte. Jag har i alla fall använt mej av det gamla knepet att förstora ritningen,( 2 st i A4-format), på vägg med en vanlig overheadapparat som jag sedan ritade av direkt på sk ritningspapper som jag klistrat upp på väggen . Därefter byggde jag direkt efter den ritningen. Jag använde endast ritningen som måttunderlag så den är faktiskt byggd på fri hand. Jag fick naturligtvis lägga till mycket spryglar & spant eftersom grundmodellen endast var i skala 1:7. Med det var inga större problem eftersom jag byggt mycket eget med lösvirke och visste vilka proportioner som gällde. Det viktigaste var att skalriktigheten såg någorlunda rätt ut.
Nu är den ju inte 100% skalriktig utan mera som stand off-skala, men föralldel det mesta stämmer.
Förebilden till dekoration, färger och numrering är taget från en fullskalamaskin som var avbildad i Modelaeroplane News.

Spännvidden är 2,5 meter och jag har fabricerat allt själv inkl dom fjädrande landningställen i aluminium. Den väger ung 12 Kg otankad så det är en ganska stor pjäs. Den flyger helt underbart och det är en häftig sång i motorn. Landar gör den som en smekning om man flyger ner den med lite gaspådrag.

Jag har gjort 11 starter med den sedan provflygningen den 14 augusti i år.
Tyvärr är inte bilderna så bra och det beror på att jag fick hjälp av en klubbmedlem som var ute på fältet samtidigt som provflygningen skedde. Det var inte så lätt för honom att ta några bra bilder med en digitalkamera som han aldrig sett. Han gjorde så gott han kunde med den förutsättning som han hade. Några bilder blev det i alla fall.
Nu längtar jag bara till våren så att jag får flyga den igen.

Motorn är en Seidel 770 (7 x 10ccm) Tyvärr så har jag haft lite bekymmer med att en eller två cylindrar slocknar för mej så nu har jag köpt ett ombordglödsystem från Microsens som jag har liggande och ska monteras till våren. Hoppas att problemen är över då.
Jag köpte egentligen motorn till en Marutaka 100” Corsair FU1A, som hänger i taket. Den ska jag fortsätta med när min Extra 300 är klar. Anledningen till att jag gav upp med den är att byggsatsen var så dålig, bla var den konstruerad utan klaffar. Det har jag dessbättre löst nu. Det finns idag en 3-delad och fungerande klaff på den, mycke pyssel blev det. Det var faktiskt av den anledningen som den förre ägaren sålde den. Ganska omgående bestämde jag mej för att bygga en Stearman PT-17 innan Corsairen kom ner på byggbordet igen. Det som avgjorde valet var att motorn var helt rätt för det flygplanet. Det var så jag påbörjade min PT-17 för väldigt länge sedan. Nu tog jobbet för mycket tid (egen företagare), så det blev inte så mycket gjort under några år, men till sist så blev den iaf klar.

Corsairen ja, det är en knepig en men så fort 300:an är klar ska jag ge mej på den igen. Fan ta den som ger sig. Kanske lägger jag ut den som en byggtråd.


Nu finns det mycket mera att berätta om byggandet av min PT-17, men det är bättre att ni frågar så svarar jag gärna och kan ev ta någon bild som kan förklara. I övrigt önskar jag

GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA


http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC02047.JPG

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC02048.JPG

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC02050.JPG

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC02054.JPG

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC02049.JPG

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC02051.JPG

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC02052.JPG

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC02237.JPG
Varmkörning motor. Prop 24x10"

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC02238.JPG
Första start. Full power

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC02241.JPG
Några flygbilder

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC02243.JPG

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC02246.JPG

GOTT NYTT ÅR önskar

wesse
2007-12-28, 18:55
tusan va läcker nu får nog Kent fart på sitt bygge.. Denna kärra är ju mer än sällsam :lol: hoppas du limmat brandväggen ordentligt :lol:

genland
2007-12-28, 19:44
Jajamän Wesse, bättre inspiration får man leta efter...

Jag har faktiskt påbörjat den övre vingen under julhelgen.

Mvh Kent

Lelle
2007-12-28, 19:47
tusan va läcker nu får nog Kent fart på sitt bygge.. Denna kärra är ju mer än sällsam :lol: hoppas du limmat brandväggen ordentligt :lol:

Hej Wesse.
Du kan vara lugn. Både brandvägg & vingar sitter som tåget.

bokis
2007-12-28, 21:17
Fy dig Wesse..Glocalnet..Stilig Stearman o den ombordglöden du skaffade kommer att ordna till det,har samma på min o gillar den..

Lelle
2007-12-29, 10:48
Fy dig Wesse..Glocalnet..Stilig Stearman o den ombordglöden du skaffade kommer att ordna till det,har samma på min o gillar den..

Hej Bokis.

Tack för tipset som jag fick av dej i höstas. Microsens ombordglöd verkar var en rätt så intelligent pryl, får hoppas att den fungerar på min motor också.
Jag hade under provkörningen och dom efterföljande flygningarna en blyacc på 2 volt och 5 Ah, som jag hade kopplat på trottelservot. Glöden låg i mellan tomgång upp till 1/4 gas. Jag trimmade också ner spänningen till 1,5V.
Accen räckte bara till 2 flygpass sen var det slut. Det går ju åt en hel del ström till 7 stift (c:a 17 Ah). Hoppas nu mycket på microsens ombordglöd.

Vet egentligen inte varför några cylindrar slocknar. Kör på 80/10/10, och motorn är ju varm. Cylindrarna borde hålla glöden igång.
FÅ se nu om ombordglöden avhjälper det här, annars blir det att experimentera med olika bränsleblandningar.

Thomas. Upp med din Sterarman på en byggtråd så vi får se den också.

bokis
2007-12-29, 13:46
Varför är en bra fråga för jag vill minnas att det alltid är de som sitter runt "25 över till halv" som släcker sig..Vad det gäller hållbarheten på accarna så räcker det länge tycker jag på min 5-cylindriga,har aldrig kollat hur länge..
Vitsen är ju att du har startglöd,sedan ställbar underhållsglöd och att man kan "starta om " glöden under pågående flygning vid behov..
Tror det blir lysande! Gott Nytt År!

Lelle
2007-12-29, 17:13
Bokis!
Den har alltid varit kanonbra och funkat på alla cylindrar när jag puttrat runt på halv gas & "skalafart", men så fort jag ger full power så vill några slockna. Inte på en gång utan först efter en liten stund, säg 30 sek. Har försökt med olika nålinställningar men inget tycks hjälpa.
Får nog göra ett besök i Vallentuna under våren & reda ut det här. Tycker mej se att du kan det mesta om motorer.

Nu ska jag ner i källaren och börja montera motorn på min Extra. Det blir ju snart vår enl metorologerna.

GOTT NYTT ÅR

bokis
2007-12-29, 21:52
Det beror nog på att den får för lite bränsle på en/ett par burkar..Jag skulle nog testa o låta den gå rikare men det är lättare om man har hört den live..
Kan faktiskt vara så att den har inte mer bränsle o tillgå ,tryckmatning/grovlek på slangar?..Fenomenet har hänt mig med men med ett par burkar mindre (ca 5 st),löstes med tryckmatning..På fullgas så är det törstiga tingestar..
Dock så är det ju oerhört positivt att den går bra på låg o mellan!Välkommen hit är du absolut eller vi kanske syns på något meeting?

Lelle
2007-12-30, 08:22
Jag har haft mina aningar, eftersom den går så bra på låga varav. Jag har dessutom 3mm slang till förgasaren, så där ligger inte felet. Verkar som den "samlar på sig" lite soppa som sedan tar den slut när den går på fullvarv. Enl instruktionsboken ska den inte ha någon tryckmatning. Det finns heller inget uttag för detta.
Ska köpa på mej en pump så får vi se om det hjälper. Ev får jag löda till en tryckkammare på någon av cylinfdrarna. Det känns lite dumt att kraften tar slut när jag bäst behöver den.
Har du något förslag på pump.

bokis
2007-12-30, 10:43
Jag skulle göra det enkelt för o prova..
Tittade just på bilderna o du har "stumpar" från cylindrarna ..
Saito har stumpar med uttag på o det gör verkligen skillnad..Tror inte du behöver något mer för att testa,antingen löda dit en stump halvägs på röret eller sätta dit en nippel..
Tror på iden ,låter som den är okänslig för hur mycket du skruvar ut nålen,d.v.s att efter ett visst läge får den inte mer bränsle hur mycket du än skruvar ut nålen.
Min erfarenhet är att de är riktigt törstiga de där sista 10% på gasen så det känns rätt..´
Vad har du för klunk i tanken? Kanske skulle fundera på att förstora det på något sätt också,dubbla klunkar till en T-koppling utanför tanken?

Lelle
2007-12-30, 17:07
Du är en klok man du Bokis! Ska faktiskt prova lite av dina ideér. Tror också nu efter att vi har språkats vid lite att det kan bero på bränslebrist. Så nu åker borrmaskin fram, och i med en nippel på ett av rören.

Lelle
2007-12-31, 08:39
Glömde svara på din fråga Bokis.
Jag har bara en klunk men den är 3mm invändigt. Slangen är också 3mm invändigt hela vägen fram till förgasaren. Det borde väl räcka. Menar du att jag borde ha två klunkar med 2 slangar ända fram till förgasaren?, eller hur ska det vara?

bokis
2007-12-31, 11:22
Jag tror inte det behövs MEN det var bara en ide för klunken kan ibland strypa.. En sak i taget,testa med tryckmatning först så har man något o utgå ifrån..

Lelle
2007-12-31, 13:44
Gott Gubben, & gott nytt år på dej.