handdator

Visa fullständig version : Vilket gyro ska man ha?



flygaren_93
2008-01-01, 14:55
Hej

Jag har köpt en T-rex 450 och nu ska jag utrusta den med ett gyro.
Men det finns många gyron och i alla pris klasser. Det jag hört av alla är att man ska köpa ett så dyrt gyro man har råd med. Nästan alla tycker att "Futaba 401" är bäst för T-rex, men jag tycker det är lite dyrt så jag funderar att köpa ett biligare gyro.
Jag är nybörjare och ska bara hovra till en början, men tycker ni att jag sak spara så jag har råd med ett bättre gyro?

Vilka billigare gyron finns det att köpa? kan ni ge förslag?

Helicraft.com säljer gyron, funderar på att köpa där.

Priset på helicraft är

Futaba 401 kostar 900kr

Futaba G190 Micro Piezo Gyro 300kr

futaba GY240 gyro 650kr

Hur bra är de två billigare gyrona? Har ni något gyro hemma som ni skulle vilja sälja så kan ni skicka mig ett pm.

Servon funderar jag på de här: https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6314

Alexander

Ompa
2008-01-01, 15:37
Satsa på ett rejält gyro från början. Annars riskerar du att köpa ett till gyro om du vill börja flyga mer avancerat. Har själv en T-Rex 450 SE V2 med just Futaba GY 401 och ett S9650 servo på tailen. Kanon kombination tycker jag.
Alla dom gyrona du skrev funknkar bra, men med ett 401 så har du "No limits" om du ska flyga 3D i framtiden.
Köpte mitt gyro från Helikraft.com
Men kolla också köpes & säljes på www.rcheli.se
Där kan det då och då finnas bra begagnade gyron. Brukar ligga någon 401 titt som tätt till försäljning.

Hägle
2008-01-01, 16:56
Hej,Jag har både F Gy401 och F Gy240.
Båda fungerar klanderfritt för mej.
F 190 kan jag inget om.

F Gy240 blir du säkert nöjd med. Helikraft har alltid fungerat bra med sina leveranser för mej. 4-6 dagars leveranstid. Räkna med moms via posten i ditt pris.

Lycka till med ditt val.

MVH Tomas

Nexus
2008-01-01, 17:30
Det räcker med 401 du ska ha den till din T-Rex japp !!

MVH Steve

:D :D

McRegor
2008-01-01, 17:43
Hej,
Utan att vara 100 % säker så vill jag minnas att GY401 och GY240 är i stort sett samma gyro - vill minnas att skillnaden skall vara att med GY401 kan du skifta mellan HH-läge och "normalt" läge (kanske snarare onormalt idag) under flygning (via extrakanal). Och den funktionen är nog inte så väsentlig idag om jag förstått heliflygarna rätt. Men rätta mig gärna om jag uppfattat detta fel.
Hälsningar
Roger

Ompa
2008-01-01, 17:49
Det stämmer Roger. Dom flesta vad jag vet och känner anväder HH läget vid aktiv flygning. Men samtidigt så brukar dom flesta också satsa på Gy 401 gyrot. Kikar man runt på lite olika heli forum så får man åtminstone den uppfattningen.

flygaren_93
2008-01-01, 19:55
Är futaba Gy240 ett heding hold gyro? Jag har hört att man bör köpa ett gyro med H.H. men vad är det?

Alexander

Nexus
2008-01-01, 20:47
Nej Jag rekommader dig med Gyro 401 som har HH också !!
du ska ha den bättre Gyro 401 !!

MVH Steve

:D :D

Ludde
2008-01-01, 21:36
båda är HH gyron men 240:an är lite slöar(inget du kommer märka) plus att du får göra inställningarna på gyrot, 401 har stöd för digital servon oxo plus att du justerar gain från radion.

HH är en funktion som snurrar tillbaka helin till ursprungs positionen om det kommer tex. en vindpust, utan HH stannar den upp tailen men går inte tillbaka.

man kör alltid med HH numera. köp 401 ändå för senare bruk...

Nexus
2008-01-01, 21:52
båda är HH gyron men 240:an är lite slöar(inget du kommer märka) plus att du får göra inställningarna på gyrot, 401 har stöd för digital servon oxo plus att du justerar gain från radion.

HH är en funktion som snurrar tillbaka helin till ursprungs positionen om det kommer tex. en vindpust, utan HH stannar den upp tailen men går inte tillbaka.

man kör alltid med HH numera. köp 401 ändå för senare bruk...

Javisst det stämmer bra,Ludde det är bättre med 401 japp jag skulle tro att Du blir nöjd med den hoppas Jag det !!,Alexander.....

MVH Steve

:D :D

DaEk
2008-01-01, 22:40
Hej!

Är lite småsugen på helikopter till sommaren och är lite nyfiken på detta.

Vad behövs för en komplett raptor 50. Hur många servon, vad för ack och gyro till den.

Lånade tråden för ville inte göra en ny tråd för endast lite "nyfikenhet".
hoppas det var ok! :)

Brauer
2008-01-01, 23:15
Satsa på ett 401 direkt. Det är behagligt att göra sina inställningar direkt på radion.

McRegor
2008-01-01, 23:20
Hej,
Vill bara påpeka att Alexander är en ung grabb som antagligen har en lite mera begränsad budget än vad vi "gubbar" har och då kan faktiskt nån/några hundralappar betyda en del. Det är lätt att rekommendera det bästa men ibland måste man också tänka på budgeten.
Hälsningar
Roger

Nexus
2008-01-01, 23:27
Hej,
Vill bara påpeka att Alexander är en ung grabb som antagligen har en lite mera begränsad budget än vad vi "gubbar" har och då kan faktiskt nån/några hundralappar betyda en del. Det är lätt att rekommendera det bästa men ibland måste man också tänka på budgeten.
Hälsningar
Roger

Jaså det visste inte jag om detta !!
ok jag förstår det kanske du vill ha billigare för 240 serie till din T-rex !!

Jag är ledsen att visste inte att Alex är unga okej !!

MVh Steve !!

:D :D

pawel
2008-01-02, 22:03
Hej Alex. Skillnaden på 250kr mellan 240 och 401 är värt det. 401 har remote-gain som nämndes, högre uppdataringsfrekvens samt analog/digital-servo omkpl.

G190 är ett enklare piezo-gyro.


Har du möjlighet/råd så satsa på 401an. Du kommer säkert utveckla din flygning i en snabb takt i.o.m. att du just är yngre, och gyrot är det första som kommer begränsa dig. Annars är 240 ett mycket bra gyro...men är skillnaden bara som du säger ca 250kr så är det inte lönt.

Ompa
2008-01-03, 20:34
Hej Alex. Skillnaden på 250kr mellan 240 och 401 är värt det. 401 har remote-gain som nämndes, högre uppdataringsfrekvens samt analog/digital-servo omkpl.

G190 är ett enklare piezo-gyro.


Har du möjlighet/råd så satsa på 401an. Du kommer säkert utveckla din flygning i en snabb takt i.o.m. att du just är yngre, och gyrot är det första som kommer begränsa dig. Annars är 240 ett mycket bra gyro...men är skillnaden bara som du säger ca 250kr så är det inte lönt.

:goodman: Lyssna på Pawel, han har så rätt så...

Nexus
2008-01-04, 00:26
Hej Alex. Skillnaden på 250kr mellan 240 och 401 är värt det. 401 har remote-gain som nämndes, högre uppdataringsfrekvens samt analog/digital-servo omkpl.

G190 är ett enklare piezo-gyro.


Har du möjlighet/råd så satsa på 401an. Du kommer säkert utveckla din flygning i en snabb takt i.o.m. att du just är yngre, och gyrot är det första som kommer begränsa dig. Annars är 240 ett mycket bra gyro...men är skillnaden bara som du säger ca 250kr så är det inte lönt.

Javisst det stämmer bra med 401 är bättre som kan styr från Radiosändare självklart som jag tänker på detta för vi ger dig gott råd därför !!,Alex !!

MVH Steve

:D :D

MasterMag
2008-01-04, 00:35
kolla på ett logitech 2100T från http://www.pjs-modellhobby.com/ som har 30% rabatt nu.

Frippe
2008-01-04, 01:16
Alex: 401 funkar kalas som alla andra har sagt.
Vet inte om man kör digitalservon i trexar men om du köper en metanolare så är dt enklare att flytta över ett 401gyro än att köpa ett helt nytt.
Satsa på ett riktigt gyro från början, gör det mycket enklare att flyga helin. Tro mig, värt att spara en månad extra.(har själv varit i precis samma sits som du är i, valde då att köpa 401an)

Daek:
-Mekanik
-Motor och pipa till det. TT50,TT53 och OS 50hyper är passande motorer
-1st vanligt std servo till gasen
-Futaba 401 gyro med tillhörande 9254 servo.
-2st digitala servon till roll/nick(skev och höjd fast heli språk) samt 1 digitalt för pitchen. (bladvinkeln). dom bör ligga på runt 5kg och så snabba som plånboken tillåter, och helst digitala.
-1st mottagaracke modell större typ 3000mah eller mer. alt en större lipoack med bec.
-Mottagare minst 6kanaler
-Sen gärna en fetare strömbrytare mm
Det är väl i stora drag vad en raptor 50 el liknande kan innehålla.

_Nik_
2008-01-04, 02:51
En vis man jag flög en del med förut sa något i stil med "en skithelikopter med ett bra gyro är flygbar medans en bra helikopter med skitgyro inte är flygbar" och lite grann ligger det i dessa ord, satsa på så bra gyro som du kan ta dig råd till.

detta är en firma jag handlat av några gånger och dom har en del bra priser som kanske kan vara av intresse: http://www.alien-rc.com/oscommerce/catalog/index.php?cPath=22&language=en

några prisexempel från dem:
jr770t + futaba 9257 servo 1200:-
gy-401 + futaba 9257 servo 1080:-
gy-401 utan servo 720:-

Tänk bara på att handlas det utanför EU så bör man räkna med moms också ifall tullen gör sitt jobb ordentligt.


En av gångerna när jag beställde därifrån skulle jag ha en 401kombo med 9257 servo men de råkade skicka fel, de skickade med det större servot 9254. Då mailade jag dem om det och direkt så satte de tillbaks pengarna motsvarande vad servot skulle kosta (9257 hade hunnit tagit slut efter jag beställde) och så skrev de att jag skulle behålla 9254 servot som plåster på såren för att de stallt till det. oOm behöll då mig som kund enkelt genom att sköta det så....

/Nik

flygaren_93
2008-01-04, 15:27
http://www.alien-rc.com/oscommerce/catalog/index.php?cPath=22&language=en

några prisexempel från dem:
jr770t + futaba 9257 servo 1200:-
gy-401 + futaba 9257 servo 1080:-
gy-401 utan servo 720:-


/Nik

Och då vet jag.
Jag sparar då lite mera så det blir ett futaba 401 gyro från alien-rc.com för de har bätre pris än helicraft. Jag vill kunna flyga bra sen så det får bli ett dyrt gyro. Jag undrade om det var värt att spara på gyro men nu har jag insät man ska ha ett riktigt bra/dyrt gyro.

Nu lär det nog ta någon månad mer men om det sparar en krach i början för att den börjar rotera så är det värt. Eller om man behöver köpa ett nytt gyro sen när jag vill flyga avancerat så blir det dyrt.

Jag kommer köra med 10 grams digitala servon överallt på helin är det bra? Jag kommer köpa dem från UH för att spara.

Det blir 10 gram, 2kg drag och 0,11 hastighet är det bra för en T rex?

Alexander

_Nik_
2008-01-04, 18:36
Det är kraftigare servon än vad jag kör med i min minititan så det bör räcka.

förutom på stjärten där jag kör futaba9257

/Nik

pawel
2008-01-05, 00:02
Det "bästa" servot för Trex 450 (eller andra helisar i 400-klassen) som vi brukar rekommendera är Futaba 9650. Enligt specen så klarar det 0.11sek vid 6V och 0.14sek vid 4.8V (vilket egentligen är lite slött om man kollar tiderna.)

Dock så har just detta servo visat sig jobba otroligt bra just med Futaba GY401-gyro i DS-läge. Bara att rekommendera.
Nu är det så att det är ett ganska dyrt servo (runt 660kr i Sverige), men hittar du något annat billigt som håller en hastighet på 0.10sek eller lägre på 60grader så bör det fungera bra.

OBS. Lägg märke till att många tillverkare skriver ut sin hastighet på 40grader istället. Har du då ett servo på 0.10sek på 40gr så motsvarar det ungefär 0.15sek på 60gr (+50%)

I vilket fall som helst, för att inte klydda till det, bra val av gyrot ;)

flygaren_93
2008-01-05, 00:20
Jag har inte råd med både ett super servo och ett super gyro. Någon måtta får det vara. ;)

Vad ska jag köpa bra gyro eller bra servo?

jag funderade på något av de här servona överallt även till tailen, tror ni det funkar? jag har ingen hög budget för tail servo.

Variant nr. 1
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5633

Variant nr. 2 (restat)

https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6314

Variant nr. 3 (restat)
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4167

Har ni något annat förslag är det välkomna, men tänk på att jag inte har så stor plånbok som ni säkert har.

Alexander

McRegor
2008-01-05, 00:30
Hej,
Det är möjligt att Coronas digitalservon är bra nu men när dom kom för ett år sen eller så skrevs det en och annan tråd om dom - och dessa var inte positiva. Sen är det väl inget absolut krav att ha digitalservon på en liten elheli - men det får nog trots allt heli-pojkarna svara på.
Här är i vart fall en av de trådar jag sett - http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=120143&page=&CurrentMainTopic=1
Hälsningar
Roger

MasterMag
2008-01-05, 02:33
Detta servo har jag beställt till tailen iaf, eller jag har bett en polare beställa det när han ska beställa. Nåja :) https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5195

Ompa
2008-01-05, 07:44
Jag har inte råd med både ett super servo och ett super gyro. Någon måtta får det vara. ;)

Vad ska jag köpa bra gyro eller bra servo?

jag funderade på något av de här servona överallt även till tailen, tror ni det funkar? jag har ingen hög budget för tail servo.

Variant nr. 1
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5633

Variant nr. 2 (restat)

https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6314

Variant nr. 3 (restat)
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4167

Har ni något annat förslag är det välkomna, men tänk på att jag inte har så stor plånbok som ni säkert har.

Alexander

Satsa på ett bättre gyro först och främst. Servo kan du spara ihop till sen och byta. Min första T-Rex körde jag med E-Power pro från MFT. 4pack för 545kr. Funkade hur bra som helst. Funkar än i dag, en kompis köpte dom av mig och satte i sin Trex, han flyger fortfarande med dom. Duger bra till att hovra, flyga runt med, lopa, rolla etc. Sen hur dom håller för avancerad 3D flygning har vi inte testat ;)
Kolla på http://www.mft.nu/ gå sedan in på Servon och vidare till Micro 5,5 - 9gram.

flygaren_93
2008-01-05, 09:25
Detta servo har jag beställt till tailen iaf, eller jag har bett en polare beställa det när han ska beställa. Nåja https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5195



Är det tillräkligt med 0.9kg för tailen? kan man använda det överallt?

jag tänkte att om de digitala servona var så biliga så jag tyckte det var bra att köpa dem från början. Men är det så som länken att det börjar brinna och är problem så köper jag nog något annat.

Ge ett konkret svar: vilka servon ska jag ha det bör ej kosta mer än 10-15 dollarst/ 80kr st.

Alexander

flygaren_93
2008-01-05, 09:39
Satsa på ett bättre gyro först och främst. Servo kan du spara ihop till sen och byta. Min första T-Rex körde jag med E-Power pro från MFT. 4pack för 545kr. Funkade hur bra som helst. Funkar än i dag, en kompis köpte dom av mig och satte i sin Trex, han flyger fortfarande med dom. Duger bra till att hovra, flyga runt med, lopa, rolla etc. Sen hur dom håller för avancerad 3D flygning har vi inte testat
Kolla på http://www.mft.nu/ gå sedan in på Servon och vidare till Micro 5,5 - 9gram.


jag tror jag inte köper servon för 545 kr om det ska vara analoga.

Men jag funderar på dessa servon till en början i alla fall till huvudrotorn, tror ni dessa funkar till tailen också? Eller ska jag köpa ett snabbare för Tailen

https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662


Alexander

flygaren_93
2008-01-05, 12:07
[quote]
Men jag funderar på dessa servon till en början i alla fall till huvudrotorn, tror ni dessa funkar till tailen också? Eller ska jag köpa ett snabbare för Tailen

https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662

Alexander

Nu har jag bäställt 4 st servon 120kr det är hel ok. Tror ni dessa funkar till min T rex eller skulle ni avråda mig och jag ska köpa några andra? Servona kan jag ha i andra flyg så det är inget felköp om ni totalt avråder mig från att ha dessa i min T rex.

Alexander

Glawe
2008-01-05, 12:13
Nu känner jag att jag måste säga min åsikt.

Dom billiga servona fungerar säkert, men jag hade aldrig i hela mitt liv monterat dom i en t-rex. Sätt dom billiga servona i en modell där priset matchar priset på servona. Lägg hellre några tjugor extra på servona till din heli så har du iallafall eliminerat risken för att det är servona som är skulden till din första krash (dom servona är helt klart en risk).

flygaren_93
2008-01-05, 15:00
OK, jag behöver dem ändå till ett depronflyg så det gör inget. vilka servon ska jag köpa då?

Alexander

Glawe
2008-01-05, 15:05
Svårt att säga efterssom jag har lite (ingen alls egentligen) erfarenhet av helisar. I min zoom 400 sitter där futaba s3106. Kankse lite dyra för dig, men jag hade förmodligen satsat på ett par gws servos för $12-$13 styck på uh om jag hade haft ont om pengar, och kankse sparat en månad extra i såfall (det är ju vinter trots allt).

"Better safe than sorry" som dom säger :>

pawel
2008-01-05, 15:31
Ett par förslag:

http://www.trextuning.com/servos.php

Ludde
2008-01-05, 22:08
Till tailen är det (bra) om servot är snabbt.. typ under 13-14ms och det finns en uppsjö av billiga servon som är så.. DOCK.. är billigt ofta lite mer glappt mm.. vilket gör att servot får jobba hela tiden eftersom tailbladen hoppa fram å tebax tack vare glappet.. Gyro ja 401 funkar fin fint.. servon till tailen är oxo rätt viktigt.. tex. 9650 som är slött är dock digitalt och har en grymt mycke högre upplösning och dödband/glappområde så det funkar kanon tack var det..
HS-81 har jag kört med som e analogt gick fint det med.. lite starkare så det funkar.. dock slött..

HDS- 588 och HDS-877 båda digitala low prajs funka fint tills jag byte rova till yber och 4 celler i rexen... hög rotorvarv plågar dom friskt..

HS 56, HS 65 MG funkar till cykliska..

väldigt viktigt att du får tag i drevsatser.. .efter som det går minst 1-2 sådana vid varje crasch..

har kört med tower pro i början.. billiga men dom var klart kassa.. jävla skit på en trex.. :-) höll typ 15 full pitch pump.. sedan dog nått.. nää... HS 56 eller 65 till cykliska, 9650+401 till tailen.. sry.. men heli är dyrt..

tänk så här.. jaaa ja kör med billigare servon i början... smack ett servo dog.. åsså gick blad axlar plast minst för 4 ggr bra servo kostnad..

har e gött... heli är skitkul :-)

flygaren_93
2008-01-14, 21:33
Nu har jag beställt gyor får Alien rc. det blev gy-401 + futaba 9257 servo 1080:-

Så det blir lite dyrt men ni sa att det var det man skulle ha bra så då blev det så.

Jag undrar de hära med betalning kommer det en länk på hurmycket man ska betala på pay play eller hur gör man.

Det stod så här:

Please specific shipping method and we will send you paypal total with shipping

jag svarade: (men jag svarade på engelsak)
skicka sakerna med ett snabbt flygpost företag

var det så ska de skicka hur mycket man ska betala på pay play?
eller har jag missat något stort.

Engelska är inte mitt starkaste ämne.

du som hade beställt från Alien Rc hur gjorde du?

Alexander

flygaren_93
2008-01-15, 16:31
Nu är det betalt! jag mailade igen att jag ville ha "registrerad flygpost. Och sen kom det en länk via post som var direkt länkad till paypal. Så man kunde betala. lite krångligare men det gick bra.

Nu får jag se om det kommer något/hur lång tid det tar.

Nu blev det som ni sa köp ett så dyrt gyro som jag har råd med.

Mvh Alexander