handdator

Visa fullständig version : Något nytt på fronten gällande 2,4 G bandet



Wulfman
2008-01-01, 16:58
Ska precis köpa ett par mottagare....men funderar på att köpa "uppgraderingsmodul" (till 2,4 G) m tillhörande mottagare på en gång. Något som hört något på den fronten, vissa klubbar har ju förbjudit att 2,4 G sändare används bl.a. Aeroklubben Modell i Göteborg (där jag förövrigt blev blånekad till *gästflygning i Julas p.g.a att jag var medlem i RCFF och EJ var medlem i SMFF) så nu fick jag det sagt också. 8)

TIPS och RÅD någon ?

Vad säger RCFF försäkring om denna typ av radioutrustning :)


* vilket var en stark bidragande orsak till att man firade Jul på åland istället och gästflög där :lol:

Glawe
2008-01-01, 17:08
Jag har själv en spektrum dx7(EU modellen) och är superduper nöjd. Varför klubbar bannlyser 2.4or har jag ingen aning om efterssom det inte finns någon grund för det rent lagligt eller tekniskt. Försäkringen hos rcff säger inget om radio utrustning så det är bara att flyga på. Skall du handla utomlands så se dock till att sändaren håller sig inom PTS's krav, annars kan du behöva tillstånd för att få lov att flyga med den.

Nexus
2008-01-01, 17:09
va Dom sade till dig ???
det är inte alls Förbjuden !!

det är godkänt klart för 2,4 Ghz

MVH Steve

:D :D

Wulfman
2008-01-01, 17:13
Ähhh....jag gjorde en förfrågan via mail om gästflygning. Men blev nekad tråkigt men sant. Står på deras hemsida att dem förbjudit vissa 2,4 g sändare.

Har en vanlig Futaba 7C....men då satsar jag på 2,4 G på en gång då. Är väl lika bra inge kul att köpa gamla generationen grejer när man ändå skall köpa nytt..... :D

Glawe
2008-01-01, 17:17
Det kan ha att göra med att smff gick ut med en rekomendation att inte flyga med spektrum dx7, fast att generalleverantören förklarade att allt var ok i ett mail till smff. Jag vet inte om dom glömt informera sina medlemmar om att det faktiskt är Ok så länge man ser till att köpa eu modellen som inte har för stark uteffekt.

Tråkigt att du har blivit nekad till flygning, speciellt efterssom det inte finns någon grund till att förhindra någon att flyga på 2.4ghz (vilket jag personligen tror kommer ersätta alla sändare inom en snar framtid)

Sigun
2008-01-01, 17:19
De är mycket de "glömt" .. :D :D

Nexus
2008-01-01, 17:22
Ähhh....jag gjorde en förfrågan via mail om gästflygning. Men blev nekad tråkigt men sant. Står på deras hemsida att dem förbjudit vissa 2,4 g sändare.

Har en vanlig Futaba 7C....men då satsar jag på 2,4 G på en gång då. Är väl lika bra inge kul att köpa gamla generationen grejer när man ändå skall köpa nytt..... :D

Ja skitsnack av deras hemsida är överdriver nu !!

Det är godkänt redan längre sen med 2,4 Ghz dom bara påhittade i hemsida !!

MVH Steve

:D :D :D

Glawe
2008-01-01, 17:25
Här är smff's rekomendation om dx7an:
http://www.modellflygforbund.se/t2.aspx?p=119779&x=1&a=1097927

Och här är en kopia på procars mail till smff:
http://www.procar.se/index.php?option=com_content&task=view&id=56&Itemid

Hoppas det svarar på de flesta av era frågor :>

Nexus
2008-01-01, 17:28
Ähhh....jag gjorde en förfrågan via mail om gästflygning. Men blev nekad tråkigt men sant. Står på deras hemsida att dem förbjudit vissa 2,4 g sändare.

Har en vanlig Futaba 7C....men då satsar jag på 2,4 G på en gång då. Är väl lika bra inge kul att köpa gamla generationen grejer när man ändå skall köpa nytt..... :D

du satsar på futaba det räcker med 2,4 Ghz än Dx-7 !!
det ska inte vara problem med detta !!

MVH Steve

:D :D

Nexus
2008-01-01, 17:29
Här är smff's rekomendation om dx7an:
http://www.modellflygforbund.se/t2.aspx?p=119779&x=1&a=1097927

Och här är en kopia på procars mail till smff:
http://www.procar.se/index.php?option=com_content&task=view&id=56&Itemid

Hoppas det svarar på de flesta av era frågor :>

Javisst jag känner till dom som du visade två länkar var gamla nyheter japp !!

2,4 ghz är redan framtiden nu !!
självklart !!

:D :D :D

Propellerpetter
2008-01-02, 07:10
Jag såg någonstans att det finns en 2,4GHz modul till Multiplex Royal Evo - men nu kan jag inte hitta den. Någon som vet?

Tack!

Dawson
2008-01-02, 07:24
Själv så lör jag med 2,4Ghz.. det finns en till flygare som har det på Åland vad jag vet och inga verkar det vara något problem med dessa heller.. :p Scannar ju av området o "tar en ledig frekvens" om jag har försttt allt rätt, så man slipper ju allt med kristaller hit o dit..

LAN
2008-01-02, 08:58
Jag såg någonstans att det finns en 2,4GHz modul till Multiplex Royal Evo - men nu kan jag inte hitta den. Någon som vet?


Du hittar den här:
http://www.xtremepowersystems.net/products.php?cat=12

Men det är Graupner som distribuerar dessa i Europa, under IFS-namnet.

Pelle
2008-01-02, 12:11
Spektrum har erkänt att de sålt felaktiga sändare till EU.

Se länk:

http://www.spektrumrc.com/Articles/Article.aspx?ArticleID=1716

/Pelle

Wulfman
2008-01-02, 12:49
Ska jag tolka ditt svar som att även SMFF nu godkänner 2,4 G bandet för modellflyg med certifierade sändare (med undantag av ovan nämnda).


Mvh

Lasse

bokis
2008-01-02, 13:01
Mig veterligen är det väl inte 2.4 som har varit på tapeten för banning utan en specifik sändare med för hög uteffekt enl. de Europeiska mätmetoderna..
Futaba ÄR godkända att använda i EU och Sverige,där har det aldrig varit några "problem"..
Att sen det finns klubbar som tycker att det är roligt o gå ut o förklara att de inte accepterar 2.4 på deras fält är för mig en helt annan sak..
Och tror/hoppas att det tillhör undantagen..
Tack för länken Pelle,den var bra!

Nexus
2008-01-02, 13:22
Själv så lör jag med 2,4Ghz.. det finns en till flygare som har det på Åland vad jag vet och inga verkar det vara något problem med dessa heller.. :p Scannar ju av området o "tar en ledig frekvens" om jag har försttt allt rätt, så man slipper ju allt med kristaller hit o dit..

Javisst du har redan bra Futaba 6EX 2.4Ghz ser jag det japp !!
det ska inte vara nåt problem !!

MVH Steve

:D :D

Nexus
2008-01-02, 13:23
Ska jag tolka ditt svar som att även SMFF nu godkänner 2,4 G bandet för modellflyg med certifierade sändare (med undantag av ovan nämnda).


Mvh

Lasse

Okej,Lars .L det var du tänker köpa DX-7 i början eller ??

MVH Steve

:shock: :shock:

Wulfman
2008-01-02, 13:33
Hej Steve

Tror du missuppfattat mig....... är stolt ägare av Futaba 7C som jag fundera på att komplettera till en 2,4 G.

Började tråden eftersom man blir alldeles förvirrad av debatten (det man läst) med just detta "brinnande" ämne. Läser man SMFF hemsida är bara 35 bandet godkänt.

Så var det :lol:

Wulfman
2008-01-02, 13:47
Hmmmm.....SMFF har gjort ett tillägg på sin hemsida :o

************************************************** *********

2,400 - 2,485 GHz-bandet är också öppet för radiostyrning av modellflygplan. Returlänk kan också användas. Bandspridningsteknik skall användas. Maximal effekt är 100 mWeirp. Bandet delas med ett flertal olika typer av verksamhet

************************************************** *********

Då var den saken utagerad... :lol:

Nexus
2008-01-02, 13:49
Hej Steve

Tror du missuppfattat mig....... är stolt ägare av Futaba 7C som jag fundera på att komplettera till en 2,4 G.

Började tråden eftersom man blir alldeles förvirrad av debatten (det man läst) med just detta "brinnande" ämne. Läser man SMFF hemsida är bara 35 bandet godkänt.

Så var det :lol:

Okej Öh jag glömade det bort där 7C som du skrev tidigare !! hehe okej !!

MVh Steve

:D :D

Pelle
2008-01-02, 14:00
Började tråden eftersom man blir alldeles förvirrad av debatten (det man läst) med just detta "brinnande" ämne. Läser man SMFF hemsida är bara 35 bandet godkänt.


Om man läser resten av SMFF sida gällande Frekvenser kan man läsa följande:

"2,400 - 2,485 GHz-bandet är också öppet för radiostyrning av modellflygplan. Returlänk kan också användas. Bandspridningsteknik skall användas. Maximal effekt är 100 mWeirp. Bandet delas med ett flertal olika typer av verksamhet."

Efter att detta las ut på SMFF sida har det kommit mer information och klargöranden om vad som gäller 2.4 GHz, bl.a. standarden EN 300-328.

Obs att SMFF inte är den nationella myndighet som godkänner radioutrustning - det är PTS, Post och telestyrelsen som gör detta - SMFF uppmanar dock att endast godkänd utrustning ska användas i Sverige! (Vilket egentligen är en självklarhet...)

/Pelle

Wulfman
2008-01-02, 15:00
Liten notis i all välvilja Pelle......

Väldigt lätt för missförstånd när man går in under frekvenser på SMFF hemsida när man möts av två feta rubriker där det står.......

35 MHz bandet, endast tillåtet för modellflyg.

Mvh

Lasse

Pellevin
2008-01-02, 16:19
Liten notis i all välvilja Pelle......

Väldigt lätt för missförstånd när man går in under frekvenser på SMFF hemsida när man möts av två feta rubriker där det står.......

35 MHz bandet, endast tillåtet för modellflyg.

Mvh

Lasse

Japp det stämmer.... det står att 35-bandet endast är tillåtet för modellflyg... dock inte att det är det enda bandet som man får flyga på...

Anledningen till den texten är att du inte får köra båt/bil på 35-bandet!

Mvh Janne J

McRegor
2008-01-02, 16:36
Hej Wulfman,
Blir lite förbryllad när du säger "komplettera till en 2,4 GHz" ang din Futaba 7C. Den har såvitt jag förstått inte någon separat HF-modul som kan bytas - men rätta mig gärna om jag har fel. Däremot kan man komplettera t ex en Futaba FF-9 med 2,4 GHz-modul (och mottagare givetvis).
Hälsningar
Roger

Wulfman
2008-01-02, 17:28
Hmmm.....verkar som du har rätt Mcgregor.

Vid närmare titt står det.....

Modul 2.4G FASST 9C, 8U,7U,9Z

7 "U"....attans oxå......

Jahapp..... då får man alltså byta Radio om man skall uppgradera...eller ?!

Kanske finns nån handlare här som kan ge lite klarhet....... :D

Var kommer Ni att flyga på er 13:dags träff funderar på att hälsa på er......

Mvh


Lasse


ps. Janne....fortfarande en notis i all välmening för att undvika missförstånd..... eftersom man får skrolla på sidan kanske en annan "rubrik" vore lämpligare...men det är min lilla åsikt.

Nexus
2008-01-02, 17:43
Hmmm.....verkar som du har rätt Mcgregor.

Vid närmare titt står det.....

Modul 2.4G FASST 9C, 8U,7U,9Z

7 "U"....attans oxå......

Jahapp..... då får man alltså byta Radio om man skall uppgradera...eller ?!

Kanske finns nån handlare här som kan ge lite klarhet....... :D

Var kommer Ni att flyga på er 13:dags träff funderar på att hälsa på er......

Mvh


Lasse


ps. Janne....fortfarande en notis i all välmening för att undvika missförstånd..... eftersom man får skrolla på sidan kanske en annan "rubrik" vore lämpligare...men det är min lilla åsikt.

Hej,Lasse L jaa du behöver inte helt byta till helt ny radio utan du kan byta den ta titta här

det kan går bra att uppgradera här till din 7C

Du kan byta till den :

http://2.4gigahertz.com/modules/futl8950-01b.jpg

och kan man se jämtför med den nya :

http://2.4gigahertz.com/systems/futk7000-2.jpg

MVH Steve

:D :D

bokis
2008-01-02, 18:05
Det McRegor skriver är korrekt,din Futaba har inte löstagbar frekvensmodul o går inte att "uppgradera" till 2.4..
Ledsen.. :(

Wulfman
2008-01-02, 18:11
Tack Bokis å McGregor...även fast det var en tråkig nyhet. Man får vänta på tills att 9C kommer med 2,4 G.

eller

Är det någon skillnad i radio eller programvara om man skulle köpa en 9C och uppgradera nu ?

McRegor
2008-01-02, 18:42
Hej igen, Wulfman,
Vi flyger på vårt fält Arosängen - http://www.vmfk.se/Arosangen.htm
Deltagandet torde bero på vädret i hög utsträckning.
Om det kommer 1 eller 20 flygare lär vi får se..:)
Men alla är hjärtligt välkomna hursomhelst !
Hälsningar
Roger

LAN
2008-01-02, 19:47
Jag tror inte det kommer någon ny 9C med integrerad 2,4 Ghz inom överskådlig framtid, just därför att den är modulbaserad. Titta på nya 12FG, som nyligen kommit i 2,4 Ghz- variant. Det är exakt samma radio som den "vanliga" 12FG, bara med en annan modul.

På sikt kommer de säkert att modernisera alla sändare, så att modulen kan prata lite mera "direkt" med elektroniken, utan att gå via PPM-kodningen. Men det kan nog dröja ett tag, Futaba verkar ju ha stora problem med att få ut de nyheter som de annonserade förra våren. Exempelvis så har ju 8-kanalsmodulen (som jag själv väntar på) skjutits fram månad för månad, nu är den ett halvår försenad (senaste budet är slutet av januari).

JR och Spektrum ligger betydligt bättre till, med flera avancerade sändare som utnyttjar den nya tekniken bättre, och med ett mycket större utbud av mottagare i olika prisklasser. Men är man Futaba-frälst så är man, och väntar snällt... :lol:

Wulfman
2008-01-02, 20:19
TACK för infon LAN !

En annan har ju haft sabbatsår typ 1,5 år så man har inte hängt med.
...oxå fastnat för Futaba :badgrin:

.....är som att köpa platt-tv eller dator kommer värre grejer hela tiden :roll:

Ligger nog lågt ett tag till och väntar på 9:an snacka med östersund modellhobby dem trodde den skulle komma runt Feb......

Propellerpetter
2008-01-02, 20:34
Jag såg någonstans att det finns en 2,4GHz modul till Multiplex Royal Evo - men nu kan jag inte hitta den. Någon som vet?


Du hittar den här:
http://www.xtremepowersystems.net/products.php?cat=12

Men det är Graupner som distribuerar dessa i Europa, under IFS-namnet.

Wow - det här verkar ju vara kanongrejor - tack!!

QatHome
2008-01-03, 00:27
Kör med XPS till min Futaba 9CS och det har funkat som det ska. Skulle vilja få tag i deras 6-kanaler för inomhusflyget men den ahr varit lite svår att hitta.

Wulfman
2008-01-05, 09:56
Ähumm....verkar som det skall komma en tiokanalare futaba istället för 9:an i 2,4 G utförande..... :roll:

Hoppas det hinner komma innan säsongen börjar....

LAN
2008-01-05, 10:48
Var såg du info om 10-kanalaren? Har du en länk?

EPG
2008-01-05, 14:48
Ingen som har hört nåt om Multiplex kommer med några 2.4GHz prylar?

McRegor
2008-01-05, 14:53
Var såg du info om 10-kanalaren? Har du en länk?
...kontakter, LAN, kontakter..:)
Hälsningar
Roger

Nexus
2008-01-05, 14:54
Ingen som har hört nåt om Multiplex kommer med några 2.4GHz prylar?

varför du tog inte kontakt med dom då ???

det finns här E-mail till dom MULTIPLEX är e-mail adress: info@multiplexrc.de
det finns en sverige personal av dom jag hade kontakt med dom och Jag visste inte att det fanns en personal kan svenska språk japp !!

MVH Steve

:D :D

DrHanke
2008-01-05, 15:18
Sant det kommer en Futaba 10FF, inga datum inget pris... Skulle gissa att de kommer använda sig av samma mottagare som till 12 och 14 radion?

jaka
2008-01-05, 17:31
Hej!
Eftersom Hitec idag äger Multiplex så kommer nog Hitec och Multiplex samtidigt med något. Gissningsvis till våren.

Sanwa har redan kommit ut med en 8 kanalsanläggning på 2,4GHz

Wulfman
2008-01-05, 17:39
LAN såg att du redan fått svar av Dr. Hanke...var östersunds M.hobby som tipsade mig.... :)

Ludde
2008-01-06, 00:23
Ingen som har hört nåt om Multiplex kommer med några 2.4GHz prylar?

Hoppas inte.. en sån däringa bredbands 2-3 ghZ korvlåda.. då e ju allt pajjat igen.. :-)