handdator

Visa fullständig version : Problem med Schulze Alpha 5-35 mottagare!



T0bbe
2008-01-01, 21:05
Tjenare!

Ny här och mitt första problem med min nya GWS Formosa :p .

Köpte för ett par dagar sen en GWS Formosa med utrustning för att få den flygklar (se i signaturen). Radion hade jag från förut då jag också flyger heli. Men hur som helst. Flyget är ny färdigt byggt och borde egentligen vara flygklar MEN jag har stött på ett problem. Min mottagare vill inte vara med i leken antagligen (Schulze Alpha 5-35)! :( När jag sätter i LiPo acken i esc't och slår på strömmen börjar den röda leden i mottagaren lysa och servona rör sig litet av att strömmen är på (som de alltid gör). Men! När jag slår på radion och skall kolla att servona reagerar på mina kommandon från radion så händer ingenting! Alla servon är helt döda, likaså motorn. Men mottagarens led lyser rött. Vad är felet? Jag har rätt frekvens så där borde felet inte vara om kristallerna inte är sönder förstås, vilket jag har svårt att tro för de är nya. Jag testade även med en annan mottagare och då fungerade allt som de skulle. :?

Sigun
2008-01-01, 21:57
Du borde göra de omvända slå på radion först, se till att gasen av helt nere i botten, därefter koppla på strömmen till planet.

Hjälper inte detta så är de kanske något glapp i kristallen ? eller hållaren till kristallen.

/Martin

Mr J
2008-01-01, 21:58
Du har inte råkat ställa in sändaren i PCM läge?

T0bbe
2008-01-01, 22:10
Provade nu att ha gasen av helt och sedan på med strömmen. Samma resultat :( ...Och nej den är i PPM läget så där är inte felet. Får väl åka in till affären och testa med en annan mottagare eller kristall vilket troligen nåndera är felet

Mr J
2008-01-01, 22:53
Sigun har rätt, du skall alltid ha sändaren igång när du släpper på ström på fartreglaget, dessutom ska spaken stå i tomgångsläge för att fartreglaget skall "initiera".

På vissa sändare kan man behöva reversera gaskanalen för att fartreglaget skall uppfatta det som tomgång.

Det skulle också kunna vara fel typ av kristall, men det kan säkert din handlare hjälpa dig med om du tar med grejorna dit.

T0bbe
2008-01-05, 20:57
Nu är det fixat! Det var inte mottagaren som var sönder utan jag hade fel sorts märkes kristall i min radio! Min kompis och jag flyger mycket heli tillsammans och jag råkade ha samma frekvens som han när jag köpte min heli. Som tur var hade jag en Hitec radio i reserv med annan frekvens och tog förstås kristallerna därifrån och stoppade dem i min 7C radio. Det fungerar bra i min heli men inte tillsammans med Schulze mottagaren, trodde det inte spelade någon större roll från vilket märke man hade kristallen men det visade sej visst vara det :p . Nu är felet hittat iaf och man blev en erfarenhet rikare :)