handdator

Visa fullständig version : tips på böjda axlar



Sigun
2008-01-01, 21:06
Hej..
Någon som ett bra knep att räta ut propelleraxlar i elmotorer som fått sig en knäck ? hade ju varit smidigt med ett verktyg som man bara kunde klämma om axeln för att räta ut den. De kanske finns ? förslag mottages tacksamt

/Martin

1984:an
2008-01-01, 21:27
Hej sigun! jag lyckades oxå böja en axel efter en rejäl krasch. Tänkte köpa en ny motor, då det var en lite billigare "kina"motor.
Provade dock först att mejla säljaren, och jovisst hade han reservdelar även till den motorn (fast de inte var med på butikshemsidan). Tror det kostade mellan 30-50:- för en axel (340watt storlek)

Hoppas det löser sig!

Sigun
2008-01-01, 21:35
Denna motor går de tyvärr inte att byta axel på. Borde ju inte vara ensam om detta problem.

Den blev sned när ett av propellerbladen lossnade i farten !.. inte bra alls :)

wesse
2008-01-01, 21:47
en böjd axel till en liten elmotor går ej fixa till igen....släpp taget gör det enkelt beställ ny motor....sorry men så är det

Sigun
2008-01-01, 22:02
Nejdå.. allt går att fixa bara viljan finns :D :D

McRegor
2008-01-01, 22:08
Hej,
Kan man inte ta ur axeln så är nog oddsen rätt dåliga.
Även med urtagen axel så är det svårt att få den bra - så jag håller med Wesse - köp en ny rova ..:)
Hälsningar
Roger

Joacim
2008-01-01, 22:20
Man kan aldrig få axeln helt bra igen, tyvär så på billiga motorer är axlarna mycket dåligt härdade(vissa kan man tom böja med tummen), på större motorer i lägre prisklass ser man därför väldigt tjocka axlar istället för att kompensera detta, lösningen är byt axel eller ny motor.

Det skall vara extremt svårt att böja en axel tom krash rätt ner i betongen, vad som brukar gå då är främre lagret/ lagrena oftast.

sm3xrq
2008-01-02, 06:48
plocka ur axeln om det går, sätt den i svarven, ta fram hammaren och knäpp på svarven, funkar varje gång för mej

wesse
2008-01-02, 09:10
plocka ur axeln om det går, sätt den i svarven, ta fram hammaren och knäpp på svarven, funkar varje gång för mej

visst går det få den hyfsat rak i en svarv med indikator-klocka o små fina hammare, rikta med värme går oxå sen är det ju bara o härda om den, svagt körsbärsröd linolja o vips så är den nästan lika rak som förut... men mitt råd blir köp nytt köp nytt

p.s är det inte så noga kan du ju ta en näbbtång o böja axeln lite med.. vicka den fram o tillbaka flera gånger länge länge :lol:

Sigun
2008-01-02, 09:17
Men fördelen med en böjd axel är att man får ett jäkla oljud från motorn :) plus att jag nog ska testa din ideé med propellerspetsen i propellern.. plockar man ur axeln så kan man lika väl byta den. jaja tackar för förslagen får se vad jag kan hitta på för skoj med motorn.

/Martin