handdator

Visa fullständig version : Hjälp med CA...



Pidde
2008-01-05, 19:51
Undrar hur ni andra gör för att nya flaskan med CA inte ska bli en "engångsförpackning"?:-( Kvittar hur jag gör så blir det stopp i pipen eller så sitter korken orubbligt fast redan efter ett par limningar. Aldrig att jag får ut de sista dropparna.... Ofta hälften kvar när pip och kork ingår en homogen förening.

Och varför envisas med att göra pip och kork i den absolut mest CA-vänliga plasten?:evil: Sådan plast som aldrig används till saker som verkligen behöver limmas?

Så ni som kan, berätta hur man gör för att kunna använda sin CA-flaska till sista droppen.. _Utan_ att behöva använda allt på en gång...

jaka
2008-01-05, 19:53
Hej!
Man sätter aldrig på korken !
Fungerar skapligt. (Flash CA)

Mikael_jo
2008-01-05, 20:33
jag har en BSI CA flaska, typ vanlig storlek, jag använder en förlängningspip som kork, säljs lite här o var, osså har jag pluggat igen den med en skruv. den sitter ju rätt tajt på orginalpipen så inte som en vanlig kork så de är massa luft mellan, funkar kanon! som ny varje gång.

för att förhindra att den långa pipen lossnar av sig själv så trycker jag ihop flaskan lite innan ja trycker fast pipen då sitter den bättre... :D

LIP
2008-01-05, 21:14
Min erfarenhet. Kasta korken så fort du har öppnat flaskan. Ha alltid flaskan förvarad i samma rum som det du bygger i.
Det skall vara konstant och jämn temperatur så att du inte riskerar att få kondens i flaskan, m.a.o. absolut inte kylen sedan du öppnat flaskan.
Limmet härdar med hjälp av fukten.
Oöppnad flaska passar bra i kylen, inte annars.

Om du absolut vill stänga flaskan, sätt i en nål men så länge du har den i samma rum så finns det ingen anledning.

På detta sätt har jag kunnat hålla limmet fräscht i åtminstånde i två år.

Ja, jag använder inte CA-lim speciellt mycket, jag tycker bättre om PVA-lim.

/Lasse

Taylorcraft
2008-02-17, 17:19
- Sen ska man inte förvara limmet i närheten av kickern! På ett av mina förra jobb hade dom lim och kicker på samma hylla i ett skåp; detta gick åt pipsvängen varje gång... Dom köpte en ny flaska lim varje vecka innan jag började där; och svor över att limmet var bara sk... Limmet härdade i flaskan - gärna över en helg eller över natten. Efter att jag flyttade burken med kicker till ett annat skåp höll limmet sig flytande tills flaskan var tom. Uppenbarligen dunstar det liiite kicker oavsett om den kommer i flaska eller sprayburk, och detta hittar vägen till limflaskan utan problemer (Murphy's Lag i ett nötskal...).

Ha gärna en pip från en gammal limflaska liggande i aceton, och byt när du ser den "nya" pipen börjar gå tät. Och sen byter du bara på dom här två. Se bara till att pipen är ren och torr innan du skruvar den på flaskan. Resultatet är att du alltid har en flaska som är öppen och klar till fajt. :)

Mvh

sm3xrq
2008-02-17, 23:52
jag stoppade i en bit gamma stötstång som kork i min, fuckar skitbra, visst stången limmas fast efter ett tag men det är bara att vrida lös den och limma vidare :D

drjoshua
2008-02-18, 07:26
Kan man inte förvara den uppochner som man gjorde med färgerna till tennsoldaterna? Då hamnar luften i botten av flaskan och då borde inte limmet härda i pipen i alla fall.

Ripa
2008-02-18, 08:34
Hej!

Jag förvarar numera mina flaskor med Ca -lim i en liten lufttät burk, i botten på burken har jag en påse med Silicagel (kristaller) som tar till sig fukten, fungerar kanon.
Påsar med Silicagel ligger ofta bipackade i kameraförpackningar.

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

hakank
2008-02-18, 19:40
Bra ide' med burken och silcagelet. Tror att jag anammar det. Kanske borde funka med riskorn också om man inte har silcagel till hands.
/Håkan

Lasse
2008-02-19, 12:10
Jag brukar doppa pipen i stearin, det brukar hjälpa till så inte korken fastnar.

Ekis
2008-02-19, 17:10
Det intressanta är att inga av dessa trick nämns i anvisningarna för limmet då man köper det. Fast då skulle de ju bara få sålt en bråkdel av produkten.... Mkt bra tips! Tack för det!!